Tenkte jeg skulle lage en worklog på bilen min, litt artig å
vise andre hva en kan få til og hva en ender opp med.
Bilen:
Volvo 850 stv 2.0L 10V (ikke turbo)1996 mod
Planen:
Total renovere bilen. Planen er å ha bilen mest mulig orginal bortsett fra enkelte ting.
På grunn av en enkel liten ting så valgte jeg å plukke skiltene av bilen og legge ut
en skikkelig plan. Et prosjekt som vil ta tid, laang tid.
Når jeg lager en slik worklog så går jeg ganske grundig til verks,
skal det være så skal det være Planen er ikke å lage en racer bil ut av dette
men rett og slett gjøre bilen som ny igjenn med nogo attåt.
2.0 10V:
Denne motoren har gått ca 320 000 men er fortsatt bruksvillig.
Motoren går veldig pent men lekker litt olje her og der så den
trenger en aldri så liten overhaling. Det er kanskje ikke så mange
som hadde overhalt en 2.0 men hvorfor ikke? Hadde sefølgeligt
vært fint med en turbo motor eller noe men det koster mye å
bygge om så derfor velger jeg heller å ha en strøken 2.0 som jeg
vet kommer til å gå i laaaang tid framover. Bensin forbruket er ikke
så ille egentlig men er noget svak i bakker og akselrasjon er så der.
Den vil nok bli litt mere arbeidsvillig med en aldri så liten fornyelse.
Karosseri:
Det er svært lite rust på den, det som er å merke seg er panser,
skjermer og bakluke, resten er OK!. Lakken derrimot er rene sorgen.
Vår sterke sol har tatt knekken på den så der må vi finne på noe.
Wokloggen tar for seg:
Garasje
Motor overhaling
Karosseri
interiør
Lakk
Understell
prøvetur
Okay la oss begynne den lange ferden mot ett bedre bil liv.
Bilen:
Her er altså bilen som skal få et nytt liv.
Garasjen :
Jaja så står vi her da, forran døra som skal gjøre alt muligt
Sesam sesam lukk deg opp og WOW! det var såå ille ja!
For i det hele tatt klare å få gjort noe her så må det ryddes,
som dere ser så har dette vært en vinter lagring for søppel hehe.
Verktøyet mitt ligger et eller annet sted inni der også, jøye meg!
Etter en laaang dag med rydding og noen få pauser så fikk jeg
endelig plass til bilen og verktøyet fant jeg også
Plassen er ikke så ille egentlig, man bruker jo det man har,
men når man er vant med 100 kvadrat meter og løfte bukk
så blir dette rimelig primitivt hehe.
Motor overhaling:
Etter å ha ryddet og gjort klart så er det dags for motor uttagning.
Begynner med å få den ut. Demonterer front og diverse.
Går ikke i detaljer på hva man må gjøre for å få den ut ettersom
dette er en motor howto
Før du kobler i fra bensin rør så lønner det seg å slippe ut trykket.
Det gjør du ved å trykke inn nålen i ventilen.
Denne ventilen finner du på venstre side (på bildet) og ser ut som
en sykkel ventil. Her måler du også bensin trykket.
Husk at det fortsatt er litt bensin i dyse skinna. For å ta av
så skrur du løs de to skruene og drar skinnen rett opp med dysene,
du må nok lirke litt. og skulle det bli igjenn noen dyser i innsuget
så merk hvor de skal sitte hen.
Behandle dem varsomt ettersom de ikke tåler så mye og spes spissen.
Da var motoren ute og var som forventet, så ikke bra ut.
Vel, slik kan en motor se ut når det ikke taes vare på :(
Alt startet med at jeg hadde en lekaksje i bakre simring på veiva.
Og her har dere grunnen til det. 1 stk tett kanal, hva mer ville jeg finne.
i ettertid så har jeg fått greie på at denne boksen skal byttes
ved 5-6000 og et par oljeskift med riktig olje i året slik at du ungår dette.
Dette har ikke blitt fulgt opp på denne motoren, men det er ikke alle
som vet om dette og da går det rett og slett år skogen.
Dette er puste organet til motoren og hvis dette tetter seg
så bygger det seg opp et trykk som får simringer og alle andre
tetninger til å gå åt dundas, noe det gjorde i dette tilfellet.
For å spare masse penger og slit, sjekk boksen, slanger og den
berømte "flame trap" en gang i mellom dette er ei lita sil som sitter rett under,
dette tjener du på. Lar du det gå for lang tid så kan du ende opp
med en større og dyrere jobb enn hva du hadde sett for deg.
Etter 5-6000 mil så bytt ut alt. Man kan få kjøpt et såkalt "veivhus ventilasjons kit".
Der får du alt du trenger. Dette finner du her :
http://www.ipdusa.com/Volvo-850/Engi...-1-72-153-849/
Før du i det hele tatt begynner å demontere noe som helst
så husk å stille inn motor. Disse merkene er ikke lette å se,
må nærmest bruke lupe for å se de. De øverste merkene altså de på
drevene ser ut som to små riper. Det nedre merket er enda værre å se,
du har et litt avlangt merke på blokka, dette merket er lett å se.
Merket på drevet er et lite lite hakk bakerst på drevet akkurat i kanten.
Når merkene står som på bildet er du klar til å demontere.
Det lønner seg å løsne remhjuls mutter før du tar av reimen og svinghjul.
Du sparer mye jobb.
For å løsne svinghjulet så kan du låse fast veiva.
Dette gjør du ved å skru ut pluggen vist på bildet.
For å låse fast så kan du bruke en 3/8 skralle forlenger.
Stikk inn forlengeren og drei motor til den låser.
Dra fastnøkkel i mot deg slik motor står på bildet.
Denne låser kun en vei. den er beregnet for å løsne svinghjulet.
men ikke for å skru til. Det skal jeg komme tilbake til på et senere stadie.
Jeg valgte å skru motoren i fraverandre før jeg gikk til med vasking,
var like greit ettersom jeg måtte gå grundigere til verks enn planlagt.
Følg anvisningene på bildet for å demontere topplokk og topp.
Hvis du ikke har verktøyet som trengs for å holde lokket nede når
du skur det løst så ta det skrittvis. Slik at det blir likt press på hele lokket.
Når du demonterer toppen så sørg for å merk hvor ventiler,
fjærer og løftere skal hen og ikke blande dem.
De slites ikke likt. På bildet har jeg plasert løftere i angitt rekkefølge,
de skal ettervert vaskes og legges i poser sammens med
ventilene som hører til hver enkelt og merkes.
Topplokk Bolter, disse BØR byttes ut med nye,
det er ikke å anbefale å bruke de gamle.
Dette fordi de gamle har strukket seg pluss at de har blitt svakere.
Det du kan ende opp med er at du rett og slett drar av bolten i gjengedelen pga.
påkjenningen. Det kan gå bra også men jeg vil ikke anbefale det overhode.
Jeg vil samtidig anbefale å løsne disse før du tar motoren ut,
hvis du ikke har et motor stativ osv. så vil du slite litt med disse
og mye unødvendig arbeid.
Disse sitter veldig hardt fast og 2 hender er nødvendig for de fleste.
Etter å ha tatt av topp og slikt så tittet jeg over sakene og da
oppdaget jeg noe mere som må fikses på. En brukket pinnebolt.
når jeg tok av eksos manifoilen så satt mutteren der men var brukket,
så skulle likt å vist hva de har holdt på med der ja.
Hadde det vært meg så hadde jeg fikset på det med en gang og
ikke bare latt det være. Det kan faktisk være en lekasje der
uten at du hører det og lekasjer vil vi ikke ha.
Jeg fortsatte å demontere motoren, tok av vannpumpen, olje pumpen osv.
Også til slutt bunnpannen og for et syn som møtte meg der,
er jaggu et under at motoren har gått så pent som den har gjort.
Legg merke til det firkantete lufte hullet, slik var det igjennom
hele kanalen fra bunn til topp. Det var tykke kaker av sot og
tørket olje, var helt tett. Det samme gjalt olje silen, at det
har kommet noe olje igjennom der er også et under.
Bunnpannen var full av olje grøt og sot kladder, i bunnen lå det et tykt lag av olje grøt.
Det er bare en ting å gjøre, og det er å rett og slett dynke hele
blokka i renseveske og diesel og sette i gang å skrape og skrubbe.
også til slutt pusse overflatene blanke. Resultatet ser dere her.
Og enda så er vi ikke ferdige, er mere som skal vaskes og skrubbes
Dett var dett for denne gang, mere vil komme ettervert
som jeg får gjort noe. Det som har blitt gjort som jeg ikke fikk
tatt bilder av er å vaske toppen og toppdeksel.
Bilder og forklaringer på reperasjon av topp/montering vil
også komme ettervert.
Jeg kan føye til at når jeg demonterte kammer,
så stilte jeg inn motoren og merket av hvor kammer skulle stå hen.
Egentlig skal man bruke en brakett som holder fast
kammene til toppdeksel slik at de ikke kommer ut av stilling
men et slikt verktøy har jeg ikke så jeg gjorde det på den gamle måten.
Merk deg hvor kammene skal stå og i hvilken vinkel.
Et lite tips er å løsne skruene til drevene før du tar av reimen,
men merk drevene og skruene først, disse drevene er
nemmelig justerbare dvs. hullene er ovale og ikke runde.
Fortsettelse følger