Da er det nok ledningen fra tenningslåsen jeg mangler da. Det er jo en blå en orginalt mener jeg å huske, hvit går til turteller. Skal prøve å koble den blå som kommer under dashbordet på 15 på coilen i morgen å se om det blir gnist da![]()
Da er det nok ledningen fra tenningslåsen jeg mangler da. Det er jo en blå en orginalt mener jeg å huske, hvit går til turteller. Skal prøve å koble den blå som kommer under dashbordet på 15 på coilen i morgen å se om det blir gnist da![]()
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
Har koblet den rød/hvite i det stikket (ledningen kommer vell fra tenningsmodul da?) sammen med den rød/hvite som går til coil orginalt, sammen på en ledning som går til 1 på coil. Og en hvit som går videre til turteller instrument.
Sist endret av Kim74OTic; 19/05/11 kl 23:53
Så må bare finne den rød/hvite fra tenningsmodulen å sette på 1 på coil, og den blå fra tenningsmodulen på 15 på coil? syns ikke det stod så mye om dette i guiden![]()
så heller ikke noe om dette i guiden
men den blå fra tenningsmodulen kobles til ledning merket "15" på tenningslåsenEdit: da skal det være liv i den org. blå til coil
Edit: altså klippet bare ledningen i 2 og koblet de sammen igjen + at jeg satt på de ekstra ledningene som tregtes(i tilfelle det i andre enden er til noe viktig)
Edit 2: og den rød/hvite klippet jeg i 2 og koblet sammen igjen sammen med ledningen til 1- på coilen![]()
Sist endret av Kim74OTic; 20/05/11 kl 00:03
Skal fikle litt med dette i morgen og prøve å få gnist, gir lyd fra meg åssen det gikk![]()
Kim74OTic takket for denne posten
Tegnet litt, er det sånn det skal være?
![]()
ja, ser sånn ut, men den blå fra tenningsmodulen går en eller annen plass, så bare klipp den i to og sett den sammen igjen, så kobler du til blå som org. går til coil + sammen med en ledning fra 15 på tenningslås
Edit: bare klipp den rød/hvite i to også sett begge ledningene du da ender opp med, sammen med 1- til coilen![]()
Sist endret av Kim74OTic; 20/05/11 kl 18:40
Skjønte ikke så mye av det men..
Den blå fra tenningsmodulen går til coilen, så til stikket ved siden av coilen orginalt i 240 nettet, har klippet det opp å sett. Hos meg nå er det akkurat som på tegningen og fortsatt ikke gnist..
Måler at det er spenning på coil når tenningen er på, men hvis jeg bruker en prøve lampe på stikkene på coil lyser den ikke, men måler jeg mellom + på coil og jord lyser det. Så er jo ikke jord på coilen, skal den være jordet? eller noe spesielt?
Også lurte jeg på, den rød/gule ledningen som kommer ut fra bensinrelè og inn i 9-pols kontakten, når skal det være spenning på denne? den er død hos meg.
Har koblet den til bensinpumpe under bil. Skal koble tankpumpa også på denne ledningen, så de er på samme kurs. (30A sikring mellom relè og pumper) Men pumpa går ikke når jeg vrir nøkkelen, trykkmanometeret på bensinen viser 0. Men så tyvkoblet jeg pumpa, da gikk den og manometeret ga utslag.
har ikke helt satt meg inn i åssen man måler svinghjulsføler, men tror den kan Ohmesmen bare sett voltmeteret på volt, og sett den ene på minus på batteriet eller jord, også den andre på den rød/hvite og se om det blir pluss når tenningen er på
også kan du jo kjinne å sjekke om det "blinker"
Stemmer det, var jord når tenning er av og spenning i hakk 2 og variabel i hakk 3 på -1 på coilen. Så det skal jo være riktig koblet da, men får fortsatt ikke gnist... Prøve å bytte svinghjulssensor og tenningsmodul da? andre alternativer?
Og kan noen fortelle meg når den rød/gule ledningen som kommer fra bensinrelè skal få spenning? Er helt død hos meg. Skal vell ha strøm bare når bilen sviver?
ledningen til bensinpumpa funket ikke på releet på min bil heller før jeg fikk koblet alt ordentlig. når bilen startet første gang hadde jeg den bare på knapp, så prøvde jeg den på relèet så funket det. bare ha den på knapp til bilen sviver, så funker den sikkert hos deg ogsåog til det øverste så kan du jo bare prøve svinghjulssensor og tenningsmodul på en annen bil, det gjorde jeg
![]()
Rød/gul fra bensinrele har strøm bare de første sekundene etter du har satt på tenning, og s å når motor går...
Ikke ha batteristrøm til coil, da den kan brenne opp av det..
svingjulsføler kan måles ved vekselspenning på multimeter..
Ingen moro uten ras...
'87 740 Turbo
jeg har koblett opp bensinpumpa og forpumpa som beskrevet her.. men den starter ikke når jeg vrir om tenninga..
er ikke sikker på om jeg har startsperre i boksen eller ikke.. har det noe si på at pumpene ikke går? dem for ikke strøm ifra den tykke rød/gule.
Noen som vet hvorfor?![]()
02' Volvo v70n
57' Volvo PV
93' Volvo 940 turbo (selges)
Hva er sluttnummeret på bensinhjernen deres? I de med sluttnr. -5xx er ofte kretsen som primer pumpene defekt, prøv en hjerne fra en nyere bil med sluttnr. -9xx.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
vet hvertfall at Frigstad har 962 hjerne, men når min bil ikke var koblet riktig på tenningen så fikk ikke bensinpumpa mi heller strøm. da koblet jeg den på egen knapp, men når bilen var koblet riktig på tenningen og den startet, så koblet jeg den på den rød/gule også funket det
Edit: wunder-hansi - sjekket bensinpumpe relèet?![]()
har ikke peiling på nummeret på hjernen som sitter i den 740en jeg bygde om, men det er samme problemet på den at bensin pumpene ikke går på tenning så de er kobla på bryter, men ellers funker alt![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!