-1 på coilen er variabel i hakk 2 og 3 da det er turteller signal![]()
-1 på coilen er variabel i hakk 2 og 3 da det er turteller signal![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
det burde jo ikke ha noe å si så den burde jo ha starta uten den
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
vet noen om noen måte å sjekke svinghjulssensoren på? kan sikkert få prøvd den på en annens bil, men i først kunne jeg jo prøvd noe her. noen av de stikkene på "svinghjulssensorkontakten" jeg kan måle? tror det er en rød, en hvit og en uten isolasjon?
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
Svarte jo på det i den andre tråden din....
Ingen moro uten ras...
'87 740 Turbo
DA VAR DET START!sviver som ei sjekte da
men har 007 lmm og skal ha 016, + at jeg ikke har helt tett slange på sugesiden der dumpventilen har blitt flyttet over
Takker for all hjelp herfeilen var at effekttrinnet/tenningsmodulen ikke fikk strøm på ledning nummer 4 (blå ledning)
Her er en liten filmsnutt fra oppstart av "sjekta"
http://s1125.photobucket.com/albums/...t=cdc7c2ff.mp4
Sist endret av Kim74OTic; 08/05/11 kl 22:33
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
har 2 spm .. eg har en 740 gle 86 som eg skal ha lh.2,4 i og dere snakker om bilens kontakt på torpedo vegg denne har eg ikkje...noken som har montert i gle før som har noen triks?
så til neste:
slik eg har forstått det så skal fk/ft kjøres på 98 bensin ..da mim går på 95
er det noke farlig og starte opp fk'en som eg skal putte i på 95 for og så bare køyre til bensinstasjon og fylle der me 98?
Den kontakta sitter ikke på torpedoveggen på 7 serie. Den sitter på innerskjermen, venstre side (i bilens retning)
Ang. oktantallet så kan du fint kjøre den på 95 hvis den er utrimmet, og 98 hvis du skal hente ut litt.
Hvis det er 95 på tanken så tar den ikke skade av å kjøre ned til bensinstasjonen å fylle opp med 98 uansett.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
ble litt klokere men fargene stemmer ikke og eg har 2 2pol kontakter ikke en 4pol:/
men den rosa har leiaren eg:P
edit: her er bilde av løse kontakter eg finner på fører side.
![]()
Sist endret av metrakit; 18/05/11 kl 14:53
Kanskje det er bare Motronic bilene som har den 4-pol kontakten da, hadde hvertfall den jeg og det ledningsnettet er fra en 1986 mod 740 turbo (Motronic).
Får finne ett koblingsskjema da og finne ut hvilke ledninger som går inn til dashbordet, er jo bare til varsellamper og instrumenter + den som går til starteren. Hvis du ser litt i haynes boka på skjemaene baki der finner du nok en del
Eller så kan du vell klippe opp det gamle ledningsnettet og finne de kablene som gikk til de 4 komponentene som nevnt over (oljetrykkbryter, vann temp under innsug, starter nr50, og dynamo) å se hvor disse var koblet inn orginalt så koble ledningene i det nye motornettet inn på disse![]()
ja motronic har andre kontakter en lh og a/e og k nett orgså derfor frigstad har detta og ikke andre med andre type nett org
![]()
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Fint å få bekreftet deter egentlig en GLE med E-motor 88 modell jeg har, men hele ledningsnettet er byttet ut med ett fra orginal turbobil 86 modell (motronic), og nå sammensydd med LH 2.4 motornett fra 240 91 modell.
Men finn koblingsskjema og finn hvilke ledninger som er til hva eller klipp opp orginal nettet som du uansett ikke skal bruke![]()
ja får bare prøve men forstår ikkje så alt for mye av el-sjema men:P
den 8-pols kontakta sitter på det nettet som sitter i bilen å er tilsvarende 4-pols kontakta på motronic, jeg bygde om en K til F for litt sia å da bytta jeg bare plass på noen av dem i den kontakta å plugga den rett innden er lik som på LH 2.4
så heller ta ut orginal nettet først å se hva som går hvor å bytt plass der etter
![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Lurer litt på dette:
Har en 740 med motronic fra før, men har rivi ut ledningsnettet helt til kontaktene i bilen å satt inn ledningsnettet fra en 90mod 740 Turbo med LH2.4.
Dette var bolt on bortsett fra lyktekontaktene til hovedlys som ikke stemte helt da det er andre lykter.
Problemet da. Jo, på denne FT motoren fra 90mod 740 er det en blå kontakt som går til kaldstartdyse?? Tenkte ikke LH2.4 hadde det? Men skal ikke bruke den motoren, bare ledningsnettet. Har FK motor fra 95 som skal brukes, men denne har jo ikke kaldstartdysa.. What to do??![]()
Får heller ikke gnist. Har prøvd å koble ledning fra + på batteriet til 15 på coilen, fortsatt ikke gnist. Sjekka sikringen på motornettet, ok. Har koblet coilen på blå/15 og rød/hvit/1. Har -124 tenningsmodul.
Kim740Tic: denne ledning nummer 4 blå? hvor sitter den? kanskje jeg har gjort samme feilen som deg![]()
Kaldstartdysekontakten kan du bare la være å kople til, ingen problem..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
det er ledning nummer 4 som går inn til tenningsmodulen. kun en blå der så kan ikke ta feilmen var ikke eneste problemet mitt, fikk ikke riktig signal til coil (ingen svingninger) så ledning nummer 1 på tenningsmodulen er rød/hvit (også eneste rød/hvit). Da jeg allerede hadde trukket ledninger fra org. coilledninger til coilen, så koblet jeg bare rød/hvit sammen på den
![]()
Sist endret av Kim74OTic; 19/05/11 kl 23:02
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
Er det de som er i den lille kontakten ved siden av coil ledningene med en blå og en rød/hvit?
hvis du følger ledningene fra tenningmodulen, så skal kabelstrømpa være splittet ca ved coil ledningenebare å lodde den inn der
Edit: de i den kontakta er rød/hvit til turteller (loddes sammen med de andre rød/hvite) og den blå loddes sammen med den andre blå til coil![]()
Sist endret av Kim74OTic; 19/05/11 kl 23:21
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
De blå i denne kontakten som går til tenningsmodul? Egentlig bare koble den blå på + på batteri også til coil da?
![]()
Sist endret av Kim74OTic; 19/05/11 kl 23:40
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt