Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 83 av 92 FørstFørst ... 33 73 81 82 83 84 85 ... SisteSiste
Viser resultater 2.051 til 2.075 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

  1. #2051
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Mye olje er vel fra du kjørte uten oljelåkk i Hemsedal? Haha
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  2. #2052
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sladding i skibakken?

  3. #2053
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ollimo Vis post
    Sladding i skibakken?
    Kjørte fra hytta til butikken uten oljelåkk Røyken sto fra motorrommet når vi parkerte
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  4. #2054
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    oi da! solid sprekk ja

    grenrøret er vel brukbart fremdels? bare og sveise og selge?

  5. #2055
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luigi Vis post
    oi da! solid sprekk ja

    grenrøret er vel brukbart fremdels? bare og sveise og selge?
    Spørs da... det er jo et problem med egensvingninger på det så sprekker nok fort igjen...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #2056
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    aha så det sprakk til slutt..Får du noe slags form for reklamasjon på dette? Kom vell ikke noen deler inn i turbo nei?
    Yep, satse på at jeg får et nytt grenrør veldig billig. Det er jo designfeil som har skapt dette problemet. Kom ingen deler inn i turbo såvidt jeg har merket/sett. Igrunn litt flaks, for har kjørt med det sånn i 2-3 måneder hvertfall .


    Sitat Opprinnelig postet av VolvoR-Sport Vis post
    heftig sprekk! totalt har vell jeg også hatt en slik, men det er ikke pga resonans..
    håper for din del at den ikke går hele veien rundt?

    men ellers blir det bra
    Den går mesteparten av veien rundt. Men det har ingenting å si, skal ikke bruke grenrøret lenger . Blir nytt Ajden rør, med det nye designet.


    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Mye olje er vel fra du kjørte uten oljelåkk i Hemsedal? Haha
    Yep, kommer nok derfra gitt .


    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Spørs da... det er jo et problem med egensvingninger på det så sprekker nok fort igjen...
    Er akkurat det. Er ikke noe å sette på igjen uten å fikse problemet med egensvingningene. Og egensvingningene får man nok ikke fikset uten å endre på noe i designet.

  7. #2057
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
    Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ?
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  8. #2058
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
    Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ?
    For hver eksospuls som kommer, gjør det at grenrøret beveger seg litt. Når det kommer en til blir svingningene større og større.

    Wikipedia sier:

    Resonans er i fysikken en egenskap et system kan ha til å svinge med maksimal amplitude med en ytre svingningskilde ved en bestemt frekvens. Denne frekvensen kalles systemets egenfrekvens. Når et slikt system påvirkes av ytre periodiske impulser med en frekvens lik eller nær systemets egenfrekvens, vil systemet svinge med høyere amplitude enn ved andre frekvenser.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  9. #2059
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Sted
    Ortnevik, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    1.673
    Antall takk

    Standard

    var ein solid og fin sprekk du hadde fått der ja
    volvo 855 t5
    volvo 940 gl.
    volvo 855 gl.

    prosjekt bilen 855 t5 http://forum.vccn.no/showthread.php?...s-volvo-855-t5

  10. #2060
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    For hver eksospuls som kommer, gjør det at grenrøret beveger seg litt. Når det kommer en til blir svingningene større og større.

    Wikipedia sier:

    Resonans er i fysikken en egenskap et system kan ha til å svinge med maksimal amplitude med en ytre svingningskilde ved en bestemt frekvens. Denne frekvensen kalles systemets egenfrekvens. Når et slikt system påvirkes av ytre periodiske impulser med en frekvens lik eller nær systemets egenfrekvens, vil systemet svinge med høyere amplitude enn ved andre frekvenser.
    Da skjønner jeg ganske mye mer Henrik ! Hva er det som forårsaker at Ajden grenrøret til Christian hadde så mye resonans at det tilslutt sprakk ? :s Produsjonsfeil regner jeg med, men har det noe med ulik lengde på røra f.eks ?
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  11. #2061
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Da skjønner jeg ganske mye mer Henrik ! Hva er det som forårsaker at Ajden grenrøret til Christian hadde så mye resonans at det tilslutt sprakk ? :s Produsjonsfeil regner jeg med, men har det noe med ulik lengde på røra f.eks ?
    Har egentlig bare med uflaks å gjøre. Har ikke noe med om lengdene er like lange eller ikke. Det er vekt på turbo/grenrør, utformingen, tykkelsen på stålet og egenfrekvensen til stålet. Egentlig bare mye uflaks med hvordan alt det stemmer sammen som gjør at dette resonnerer og vibrasjonene bygger seg opp til veldig høy amplitude på 3000 rpm.

    Ingen måte Ajden kunne funnet ut av dette uten å ha prøvd designet/grenrøret selv. Noe han ikke har gjordt. Andre har hatt tilsvarende problemer med samme designet.

  12. #2062
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
    Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ?
    Fikk svar av Ajden nå. Får et nytt grenrør billig mot at jeg sender inn det gamle grenrøret så han får undersøkt litt. Så det ordner seg nok da. Men får nok ikke det nye røret før/i påsken, så kan nok ta litt tid, dessverre.

  13. #2063
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Fikk svar av Ajden nå. Får et nytt grenrør billig mot at jeg sender inn det gamle grenrøret så han får undersøkt litt. Så det ordner seg nok da. Men får nok ikke det nye røret før/i påsken, så kan nok ta litt tid, dessverre.
    tenkte meg han kom til og stille opp med god service hervirkar som ein utruleg hyggeleg og seriøs fyr
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  14. #2064
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Har egentlig bare med uflaks å gjøre. Har ikke noe med om lengdene er like lange eller ikke. Det er vekt på turbo/grenrør, utformingen, tykkelsen på stålet og egenfrekvensen til stålet. Egentlig bare mye uflaks med hvordan alt det stemmer sammen som gjør at dette resonnerer og vibrasjonene bygger seg opp til veldig høy amplitude på 3000 rpm.

    Ingen måte Ajden kunne funnet ut av dette uten å ha prøvd designet/grenrøret selv. Noe han ikke har gjordt. Andre har hatt tilsvarende problemer med samme designet.

    Da er jeg med ! Ja, har hatt litt uflaks med det grenrøret dem da .. Hva med avstivning da, er det mulig å stive det opp litt så det ikke resonerer så mye ved 3000 ? Menmen, er jo ikke ditt problem lenger da Blir flott med nytt grenrør !

    Også er du nødt til å vaske opp nedi der ! haha :P
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  15. #2065
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    tenkte meg han kom til og stille opp med god service hervirkar som ein utruleg hyggeleg og seriøs fyr
    Helt klart.

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Da er jeg med ! Ja, har hatt litt uflaks med det grenrøret dem da .. Hva med avstivning da, er det mulig å stive det opp litt så det ikke resonerer så mye ved 3000 ? Menmen, er jo ikke ditt problem lenger da Blir flott med nytt grenrør !

    Også er du nødt til å vaske opp nedi der ! haha :P
    Selv om man stiver det opp så får man fortsatt resonansen, bare at det forplanter seg mye mer videre igjennom resten av motoren istedenfor at grenrøret flekser mellom motor og turbo. Blir nok bra med nytt grenrør, ja!

  16. #2066
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    bra at det ordner seg da

  17. #2067
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 15.04.2011 - Fortsettelse på demonteringen


    Ble litt skruing i kveld og . Fikk tappet AC-en for R134a gass. Dette gikk egentlig en del mer fredelig for seg enn jeg hadde sett for meg. Fikk en slange som passer på nippelen på tørkefilteret av sjefen til Magnus Hagtvedt for en stund siden, så bare kobla på den for å tappe anlegget.







    Tatt vekk den originale armen med oljekjøleren. Siden jeg skal ha på filterflytteren rett på blokka med oljeslanger ut.

    Mangler den nippelen som skal sitte i blokka som oljefilteret er skrudd på. Har en sånn stående på en FB-blokk jeg har liggende, men det er en slags hul pinbolt som er skrudd inn i blokka i ene enden og som man skrur filteret på i andre enden. Altså ingen sekskant å skru på. Kan kanskje få den ut, men da må jeg skaffe to-tre 3/4"-16 muttere og da er det nok like greit å bare bestille ny nippel på Volvo og skru til så hardt jeg klarer med tang ellerno + loctite. Skal ikke noe oljefilter på som skal tas av og på hele tiden uansett så trenger ikke sitte så godt.







    Fysj, original oljekjøler skal vekk . Til og med herjing på snø i -15C med kun turtall uten noe særlig gass så er temperaturen ganske raskt oppi 120 grader. På Rudskogen skal det 1-2 runder til før olja er 130 grader med kun denne.








    Tatt ut pinboltene til manifolden siden de var såpass sprø at de knekker altfor lett. Knakk jo en når jeg dro til grenrøret forrige gang. Fikk ut 6 av pinboltene relativt enkelt nå.

    Selvfølgelig knakk jeg en til nå når jeg skulle ha den ut. Knekt 3-4mm inn i toppen. Noen forslag til hvordan jeg kan få ut denne uten å skade gjengene? Heldigvis den fremste som er lettest å komme til.







    Den som knakk når jeg monterte grenrøret sist. Fått på en mutter. Trenger bare noen med sveiseapparat som kan gi den et lite nest i midten, så skal denne bare være å skru ut forhåpentligvis .



    Motivasjon fra Rudskogen 2010
    Sist endret av ChrML; 15/04/11 kl 19:25

  18. Takk henrik940 takket for denne posten
  19. #2068
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Bruk en sånn "grisepikk", så får du ut den knekte pinbolten. Du borrer den inn i bolten, og når du skrur andre veien tar den tak
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  20. #2069
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Er det tilfeldig at den filmen er 9 minutter og 40 sekunder lang?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  21. #2070
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Er det tilfeldig at den filmen er 9 minutter og 40 sekunder lang?
    Aiaiai! Ja faktisk
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  22. #2071
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Bruk en sånn "grisepikk", så får du ut den knekte pinbolten. Du borrer den inn i bolten, og når du skrur andre veien tar den tak
    Får prøve det . Blir spennende.

  23. #2072
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Får prøve det . Blir spennende.
    Nei bor ut dritten! så drar du på TESS eller lignende butikker å kjøper deg rustfrie gjengespiraler "Helicoil"...som skal erstatte m8 (altså blir samme hullet til pinbolten) så følger det med en gjengetapp som passer til den gjengespiralen (hullet blir ca. M9,5 elns da)

    Nr. 1 du blir aldri plaget med å få ut pinboltene igjen

    Nr. 2 det blir faktisk en sterkere boltforbindelse

    Bruker du da i tillegg syrefaste pinbolter og muttre blir du aldri plaget igjen
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. Takk ChrML takket for denne posten
  25. #2073
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Fin lyd i bilen! Liker at du hopper i setet når du ratter som værst før depotstrekka.

  26. Takk ChrML takket for denne posten
  27. #2074
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Fin lyd i bilen! Liker at du hopper i setet når du ratter som værst før depotstrekka.
    Hehe, takk . Blir nok finere lyd neste treff. Var dessverre en del screamer fra wastegaten det treffet der, fordi jeg mangla en V-band klemme .

  28. #2075
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Så du kjører ekstern WG mao. Gidder ikke bla tilbake akkurat nå. Er noen som liker det screamer-greine også!
    Låt spenstig på sperra, båpbåp! Den slår godt i girskapen også ser jeg, det er ikke noe nytt.

Side 83 av 92 FørstFørst ... 33 73 81 82 83 84 85 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •