Kodja: Hvilke verdier har du på caster ifølge målebrevet?
Min ligger på 1,36 på venstre og 1,56 på høyre
Kodja: Hvilke verdier har du på caster ifølge målebrevet?
Min ligger på 1,36 på venstre og 1,56 på høyre
Teori e når man veit allt og ingenting funger.
Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
Å me dette så førenes teori og praksis.
Ingenting funger og ingen veit kofør.
På 4-hjuls målinga som ble tatt på bilen min, ble ikke alt grønt, slet litt med caster på høyre framhjul, samt camber...
Kommer med tilbakemelding etter kontroll i dag, skal dit kl 13.
Mine målinger var litt utenfor mål de også, måtte ha to målinger så siste gange ristet de på hode på verkstedet og skrev i målepapiret at de er litt ute av mål men uten betydning
Bt godtokk det
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
her er målepapiret... ikke at jeg skjønner bæra av det men verdien på caster er uttafor godkjent verdi sa de i alle fall.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Sven det stemmer jo ikke, cambern til kodja er innefor verdiene
De skal være mellom 0,15 og 0,45 og ligger på 0,31v og 0,28h.
Men det var stor forskjell på caster, 2,24venstre og 1,47 høyre
Ifølge målebrevet hans skal den være mellom 3 og 4
På mitt målebrev står det at den skal være mellom 2 og 3
Teori e når man veit allt og ingenting funger.
Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
Å me dette så førenes teori og praksis.
Ingenting funger og ingen veit kofør.
tja ikke vet jeg... sende en mail til adressert til kundebehandleren på kverneland bil... stusset over det at det var stor forskjell på H og V side jeg også... "vi tar ansvar" står det på måleskjemaet så hintet til det og spurte om de kunne ta litt ansvar og sjekke litt videre rundt det så vi får gjort noe. for det her skjønner jeg ingenting av helt ærlig... eneste som kan byttes for å se om det blir noe bedre eller anderledes er jo bærebrua foran. fjærbeinet er jo beit og fint, så eneste som kan være skakt på noe vis og forårsake slikt må jo være bærebru da... men men...
var å fikk justert forstillinga igjen på kverneland bil. helt suverent. stakk innom etter å ha vært på BT å prata om min fortvilelse og forklart litt at det går jo ikke å justere noe. men vi kom fram til at det måtte være den bakre boksen på bærebrua foran som kunne flyttes noen mm fram\tilbake\opp\ned... så det utgjorde at verdiene ble ok!
Da ble bilen endelig godkjent etter 2 timer hos BT...
Godkjent med lavere vekter/tillatte aksellast og 40mm senkesett innskrevet i vognkortet!
Takk til alle som har bidratt med tips og info, spesielt Lasse
Gratulerer!
Gratuler!
White smoke racing- Volvo 740 tic
prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
bra det ble godkjent nå da
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Jaggu bra Da regner jeg med du har notert deg navn på de på BT som har vært noenlunde behjelpelige i denne saken?
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
I fjor sommer monterte jeg senkesett på bilen min (tidligeire varebil) og hadde bilen på firehjulskontroll men fikk noen røde tall på camper og caster på den ene sida så derfor gadd jeg (heldigvis) ikke å prøve å godkjenne den.
Jeg var innom Statens Saltvesen idag for å egentlig høre hvor lenge firehjulskontrollen var gyldig, men spurte også hvordan det var med vektene som er forskjell. Jeg har en 96 modell med akselvekt på 1000/1300kg.
I papirene til lesjöfors står det mindre (husker ikke eksakt, men tror det var 1000/1100kg eller så er det likt som i deres papirer, altså 985/1130kg).
Ergo jeg er i samme sak. Jeg tror ikke jeg gidder å bruke så mye tid (ihvertfall ikke penger på en eventuell ny firehjulskontroll), siden jeg ble fortalt av Vegvesenet selv at jeg ikke kunne få bot eller bli dømt for noe uaktsomt (ved en evt ulykke) siden bilen ble mer forsvarlig enn hva den var (bilen ble 4 cm høyere etter at jeg senka den og monterte bilstein sprint..), men bare en mangellapp og at den må vises.
Så spørsmålet mitt er, hva slags dokumenter endte du til slutt med å bruke? Kan du legge ut de, eventuelt maile meg de?
Geir Boman Rinde
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Varamedlem
---
Volvo V90 R-design T8 2020