noen som har hørt åssen det gikk med godkjenninga til trådstarter?
noen som har hørt åssen det gikk med godkjenninga til trådstarter?
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Pga influensa og sykdom ble timen utsatt til 4 februar, altså neste fredag, så da skal jeg vise bilen med 40mm lesjöfors senkesett... Har vært sengeliggende i noen dager nå, så da ble det slik...
okay. disse vekter her var på den jeg hadde når den ble ombygd til personbil. og ble godkjent senkesett.
RegNr: HS69118
KJØRETØYDATA
Kjøretøy: VOLVO 940 GL YV1945833
Understellsnummer: YV1945833R1100386
Typegodkjenningsnummer:
Årsmodell: 1994
Førstegangsreg.: 0
Førstegangsreg. i Norge: 19931117
Avregistreringsdato: 0
Importert: N
Fra Understellsnummer:
Karosseritype:
Kjøretøygruppe: PB
Farge: RØD
Siste PKK: 20090921
Neste PKK: 20110831
MOTORDATA
Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 2316
Effekt: 85
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB:
1/min:
KRAFTOVERFØRING
Fremdrift:
Antall aksler: 2
Antall aksler med drift: 1
Girkasse:
MÅL OG VEKTER
Egenvekt: 1410
Totalvekt: 2210
Maks aksellast foran: 1100
Maks aksellast bak: 1300
Lengde: 484
Bredde: 175
Sporvide foran: 1481
Sporvide bak: 1470
DEKKDIMENSJONER
Dekk foran: 205/65 R 15
Hastighetsindeks foran: T
Lastindeks foran: 93
Dekk bak: 205/65 R 15
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 93
FELGDIMENSJONER
Felg foran: 6J
Felg bak: 6J
Innpress foran: 20
Innpress bak: 20
TILHENGER- OG TAKLAST
Tilhengervekt m/ brems: 1410
Tilhengervekt u/ brems: 600
Vogntogvekt: 0
Lengde til kule: 0
Maks støttelast: 75
Maks taklast: 100
EDIT: ser nå tidligere i tråden att min ikke skulle blitt godkjent egentlig med di fjører da siden akselvekt er 1300kg, men merklig nok så ble det godkjent... hmm. var på tynset trafikkstasjon
Sist endret av R.G; 28/01/11 kl 16:47
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Her er den jeg hadde, som gikk igjennom uten nedjustering...
RegNr: DH77147
KJØRETØYDATA
Kjøretøy: VOLVO 940 YV1945811T1
Understellsnummer: YV1945811T1191232
Typegodkjenningsnummer:
Årsmodell: 1996
Førstegangsreg.: 0
Førstegangsreg. i Norge: 19960604
Avregistreringsdato: 0
Importert: N
Fra Understellsnummer:
Karosseritype:
Kjøretøygruppe: PB
Farge: BLÅ
Siste PKK: 20090924
Neste PKK: 20101130
MOTORDATA
Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 2316
Effekt: 99
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB:
1/min:
KRAFTOVERFØRING
Fremdrift:
Antall aksler: 2
Antall aksler med drift: 1
Girkasse:
MÅL OG VEKTER
Egenvekt: 1455
Totalvekt: 2210
Maks aksellast foran: 1100
Maks aksellast bak: 1300
Lengde: 484
Bredde: 175
Sporvide foran: 1481
Sporvide bak: 1470
DEKKDIMENSJONER
Dekk foran: 205/65 R 15
Hastighetsindeks foran: T
Lastindeks foran: 93
Dekk bak: 205/65 R 15
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 93
FELGDIMENSJONER
Felg foran: 6 J
Felg bak: 6 J
Innpress foran: 20
Innpress bak: 20
TILHENGER- OG TAKLAST
Tilhengervekt m/ brems: 1600
Tilhengervekt u/ brems: 700
Vogntogvekt: 3550
Lengde til kule: 0
Maks støttelast: 75
Maks taklast: 100
min er også godkjent senket med røde lesjøfors på varebilvekt... det ble gjort mens den var varebil....
Ja, er flere som har fått dette godkjent visstnok, så de har gjort noen brølere mtp godkjenninger de siste årene, for nå er det raka motsetningen...
I morgen går turen til Elverum og BT, kommer med en tilbakemelding etter at jeg har vært der... Har ikke noe særlig tro at det går som det skal ved visning, så da får vi se...
Hva hvis noen av de bilene som er godkjent med "feil" vekter og fjører havner utfor en ulykke med f.eks personskade involvert, da kobles jo Statens Vegvesen inn for å foreta sjekk og kontroll av kjøretøyet, hvem får da støyten for at bilen har feil fjører som ikke er egnet for bilens vekt og last? Biltilsynet som har godkjent kjøretøyet eller personen som eier bilen?
I tillegg ruller jo mange av de som har godkjent ombygd fra 2 seter til 5 seter rundt med feil lasteindex (LI)! Disse tingene kan jo være grunn til å få avkortning/delvis skyld hos forsikringselskapet ved en evt skade/uhell...
Føler att jeg kommer til å slite med senkesettet mitt på 245n nå:( Den er ombygd fra vare til personbil. tillatt totalvekt på den ligger visst 30kg over det som er normalt på 245:( håper du finner en løsning
jeg mener sterkt det er BT som må ta støyten for detta der hvis det skulle komme opp i noen saker, dem som godkjenner og ikke leser papira skikkelig... håpe det går i ordning da men jeg mener det skal gå an å få ned vekt på en måte til 1060 el hva det er.. en varebil er jo lik i karosseri når den er ombygd til personbil..
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Skyldspørrsmål i sånne saker er ikke lett å forutse utfallet av gitt, etter hva jeg mener så er det vell Bt som har skyld forde det har blitt godkjent av de, fører kan jo være fullstendig uvitende om den saken.
Det jeg syntes er merkelig er at veldig mange som har omreg fra varebil til personbil har fortsatt samme vektene som varebil.
Bt var veldig på meg når jeg godkjente senk at jeg ikke hadde varebil dempere og fjører hadde TÜV papirer.
Dette var noe som tydlig ikke var så viktig eller glemt når bilen ble ombygd til personbil!!
Men du får ha lykke til nok en gang i morgen
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
Lykke til i morgen da
White smoke racing- Volvo 740 tic
prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947
kan noen si meg hvilke verdier dere har fått på castern? (om jeg husker riktig nå da...)
for på min så får jeg over 1. og det er merkeverksted som har justert. røde lesjøfors og CS dempere. de fikk ikke gjort noe mer med det og BT godkjenner ikke verdi over 1 der... aner ikke hva jeg skal gjøre nå
Få verkstedet til å skrive ut et ekstra sett med målepapirer fra en bil uten senkesett til deg. Det er juks men biltilsynet er fornøyd bare tallene på papirene er grønne. De forstår ikke hvordan endring av camber/caster etc påvirker bilens kjøreegenskaper så de stiller seg bak paragrafene og fraskriver seg alt ansvar. Når jeg skulle godkjenne senkesett og måtte ta ny forstillingskontroll pga røde tall sto det 4 mann og brøt med spett og hva det skulle være på understellsdelene for å få skrevet ut grønne tall på camber (940). Viste bilen igjen uten noen endringer men med grønne tall og da var det greit.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Egentlig burde det vært utarbeida egne målebrev for biler med godkjent senkesett.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Når bt har kødda med vekta etc så får de skylden og personen som eier bilen går fri.
Det var oppe en slik sak for litt siden faktisk. noen nr av amcar siden det stod om dette.
One Ring to rule them all
ja skjønner ikke det der... helt merkelig :( kjenner jeg er LITTTTT fortvila nå om jeg må ty til omveier for å få godkjent bilen med senkesett som er av godkjent type og med justering og alt... :( kjenner det er litt tungt ang det der for tida... bruker så mye tid og penger på det å så skal et lite tall bremse ting!! når selv volvoforhandleren\merkeverkstedet sier at det GÅR IKKE Å FÅ DET bedre justert i henhold å så skal det fremdeles bli slik... sukk....
Er nettopp sånn biltilsynet vill ha det, få folk møkk leie, og ender med at folk gir opp. Det MÅ jo være slik? bare et kjapt søkt på google så kommer det opp dusinviss om hvor mye herk og pes folk har med biltilsynet når det gjelder godkjenning av etc.
Kan ikke kjønne strategien dems, når folk faktisk vill gjøre det på lovelig viss, gjør alt som en blir bedt om,så gjør de alt de kan for og ikke godkjenne dette. Dette ender med at ryktene går, og at fler og fler rett og slett bare driter i det, å kjører med det uannfaen sett.
Sier bare Trangtilsynet jeg..
White smoke racing- Volvo 740 tic
prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947
Det er dessverre en generell oppfatning og det er ikke rart at det er sånn. Biltilsynet er en instans som behøver en grundig overhaling og gjennomarbeiding av hva de egentlig er der for...
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Hehe, bra skrevet!
Selv har jeg ikke godkjent fjærene. Vurderer å gjøre det nå til våren når jeg bytter bil, men tror jeg driter i det (med de justerte fjærskålene ser jeg for meg at jeg sliter ekstra). Hvis en kjører som folk så tror jeg det er mindre sjanse for å bli stoppet også da..
Kodja: Er det de korte demperne du har? Blir bilen lavere med dem enn med orginaldempere? Eller er det rett og slett de godkjente fjærene som gjør at det ikke blir godkjent?
bilstein club sport. røde lesjøfors med tuv papirer. polyforinger. sandblåst alt og lakkert opp. nye endeledd og nye opphengkuler. alt bak det samme. altså man får det ikke bedre enn det der uten å kjøpe nye bærebruer og fjærbein fra volvo
Det er vel de demperne som er kortere, sant? Blir bilen lavere med slike?
Eller er det vel bare fjærene av det du listet opp som er med på å gjøre bilen lavere?
Hvis så er tilfelle, så er jo hele greia rimelig kaputt egentlig