Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Plastlim eller plastsveis, sprekker i frontfanger.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard Plastlim eller plastsveis, sprekker i frontfanger.

    Har fått tak i en frontfanger nå, den har noen sprekker etter et møte med et rådyr og slik.
    Holder det med noe 2K plastlim eller bør/må det sveises for å få til en solid og holdbar forbindelse?
    Legger ved et bilde av en av sprekkene, dette er kanskje den verste:
    http://i623.photobucket.com/albums/t...0/HPIM1610.jpg

    Noen som vet om et bra produkt/lim og hvor man får tak i det så si ifra
    Er original fanger, så det er vel
    ABS
    plast den er lagd av.
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    wurth har vel et brukelig produkt til dette, samme har relekta, 3M har også sikkert noe fint. mye og velge i..

  3. #3
    Registrerte brukere Slettmyr sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.403
    Antall takk

    Standard

    Når jeg fikset min brukte jeg noe motasjelim, lagde en liten fuge og fylte med lim, limet også på en tynn stålplate på baksiden til forsterning

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Takker for innspill, skal se om jeg får tak i noe lim egnet for plastikk fra noen kjente produsenter. Tenker jeg skal prøve å forsterke med noe ja Slettmyr, plastikk biter eller noe metall tror jeg skal bli bra

    Har tilgang på lim som brukes for å lime plastrør som skal tåle trykk, men vet ikke om det egner seg på små sprekker osv. Dumt om det skulle sprekke opp igjen når fangeren er lakkert.
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2010
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    teroson, 3m, kent osv leverer supert lim får liming av disse type skader! bruker selv teroson på jobben, og er storfornøyd! slip en v fuge og fyll med lim, jo større område med lim, jo bedre! reis til nermeste bilskade verksted og hør om du får kjøpt litt av dem

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    å bor med et lite bor i hver ende av sprekken så det ikke er noen spenninger i plasten

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Har siden 1985 jobbet med reparasjon av plast. Vet ikke hva slags bil det er snakk om men kan med sikkerhet si at plasten ikke er
    ABS
    . Antageligvis en Polypropylenblanding. Oppgi biltype og jeg kan fortelle deg det.
    Bruk da plastlim som er beregnet for denne type plast. Plastlim koster ofte ganske mye, men der jeg jobber importerer vi det selv og har heldigvis andre priser. Poster nedenfor en brukerveiledning for plastreparasjoner med lim. Du trenger ikke både sveise og lime, men det er ikke noe problem å kombinere disse metodene bare du sveiser før du limer.

    Lykke til.
    Hilsen
    Olav Kristian

    BRUKERVEILEDNING FOR BRADLEYS «BUMPERWELD» SETT.
    Bradleys Bumperweld lim brukes for å reparere skader på de fleste typer plast. Ved riktig fremgangsmåte vil man få en pen og varig reparasjon ved hjelp av enkle og rimelige midler.
    Det er passende for reparasjoner på støtfangere, griller, lampefester, beholdere, motorsykkeldeler og menge andre kunsstoffdeler.
    Bumperweld er en reparasjonsmetode spesielt tiltenkt de plasttyper man ikke kan varmsveise, eller hvor sveiseutstyr ikke er tilgjengelig.
    For en enkel og suksessfull fremgangsmåte, bruk den vedlagte steg for steg illustrasjonen.
    Før reparasjonen, vask delen så grundig som mulig med såpe og vann, fjern understellsmasse og andre kjemikalier.

    PREPARERING.
    1. Rett delen for skjevheter og bulker. Bruk forsiktig en varmluftspistol med temperatur på ca 200 oC.
    2. Lag litt større åpning med en hobbyfres, stikksag e.l.
    3. Drill 3 mm store hull ca 10 mm fra sprekken, samt ett i enden av sprekken for å stoppe denne.
    4. Lag en v-fuge med kniv eller slipemaskin, om mulig fra begge sider. Fjern lakken på det stedet hvor reparasjonen skal foregå.
    5. Tørk Plasticprep på skadestedet fuktet på en klut. Dette for å vaske bort rester av fettstoffer og smuss.
    6. Påfør Adhesionaid i et tynt strøk alle steder hvor lim skal påføres. La det tørke i min 10 minutter (i romtemperatur).



    REPARASJON.
    1. Identifiser plasten. Bumperweld no. 1 brukes på harde og medium harde plaster - plast som er tyngre enn vann (prøv med en liten bit om den synker). Bumperweld no. 2 brukes på myke plaster – plast som er lettere enn vann (prøv med en liten bit om den flyter)
    2. Klipp til en forsterkningsfilm som går ca 3 cm ut på hver side av skaden. Tape filmen på baksiden av skaden.
    3. Før limet føres ut i blanderøret, se til at begge produktene kommer ut av patronen. Monter så blanderøret og sjekk for en enhetlig farge før limet påføres skaden.
    4. Legg lim i fugen og press blanderøret ned i alle hullene. (Tuppen passer nøyaktig ned i 3mm hull).
    5. Bruk den klare plastfilmen for å stryke limet jevnt utover i skadestedet for en sterkere og penere reparasjon. Nøyaktighet her sparer deg for etterarbeid og lim-kostnader.
    6. Etter påføring, fjern det brukte blanderøret og monter et nytt om det er lim igjen i patronen. Dette skåner restene for smuss og uønsket blanding.
    7. Etter herding, (ca 15-20 minutter) fjern filmen og puss ned de største ujevnheter med båndsliper eller lignende. Full herding etter 24 timer.
    8. Fortsett med 120 korning, men så snart som mulig bytt til 240 korning for ett best mulig resultat.
    9. Bruk plastikk sparkel om større ujevnheter finnes, og slip igjen med 240, så avslutt med 800 korning og vann.
    10. Påfør grunning eller fyller og la denne tørke før mellomsliping og lakkering.
    STRUKTURER.
    1. Ved reparasjon som ovenfor gå fra punkt 10 til punkt 5. Ellers vask med Plasticprep.
    2. Påfør Adhesionaid med spray eller sprøyte. La tørke i min 10 minutter.
    3. Påfør om ønskelig grunning og filler, men man kan med fordel bruke Bumpertex strukturer flere ganger for å få en gjennom-farget del.
    4. Puss ikke mellom lagene, da får du en jevnere struktur.
    5. Påfør Bumpertex eller Cleartex til ønsket struktur. Denne kan justeres med temperatur på boksen, forskjellige bokser, avstand til delen fra boksen, forskjellige dyser og tykkelsen på strukturlaget som legges på. Slip lett ut til slutt med 800 korning eller 1200 korning.
    6. Påfør Liquid Plastic lakk i ønsket farge.
    Multi Bil as. 3528 Hedalen. Tlf 61 34 74 40. post@multibil.no. www.multibil.no

  8. Takk Joakim-G_R, gaupe, THolandsli, Bjerkelund takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Det var et godt og utfyllende svar! Velkommen til forumet.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Steinkjer, Norway
    Innlegg
    741
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vitamin Beta Vis post
    Hei

    Har siden 1985 jobbet med reparasjon av plast. Vet ikke hva slags bil det er snakk om men kan med sikkerhet si at plasten ikke er
    ABS
    . Antageligvis en Polypropylenblanding. Oppgi biltype og jeg kan fortelle deg det.
    Bruk da plastlim som er beregnet for denne type plast. Plastlim koster ofte ganske mye, men der jeg jobber importerer vi det selv og har heldigvis andre priser. Poster nedenfor en brukerveiledning for plastreparasjoner med lim. Du trenger ikke både sveise og lime, men det er ikke noe problem å kombinere disse metodene bare du sveiser før du limer.

    Lykke til.
    Hilsen
    Olav Kristian

    BRUKERVEILEDNING FOR BRADLEYS «BUMPERWELD» SETT.
    Bradleys Bumperweld lim brukes for å reparere skader på de fleste typer plast. Ved riktig fremgangsmåte vil man få en pen og varig reparasjon ved hjelp av enkle og rimelige midler.
    Det er passende for reparasjoner på støtfangere, griller, lampefester, beholdere, motorsykkeldeler og menge andre kunsstoffdeler.
    Bumperweld er en reparasjonsmetode spesielt tiltenkt de plasttyper man ikke kan varmsveise, eller hvor sveiseutstyr ikke er tilgjengelig.
    For en enkel og suksessfull fremgangsmåte, bruk den vedlagte steg for steg illustrasjonen.
    Før reparasjonen, vask delen så grundig som mulig med såpe og vann, fjern understellsmasse og andre kjemikalier.

    PREPARERING.
    1. Rett delen for skjevheter og bulker. Bruk forsiktig en varmluftspistol med temperatur på ca 200 oC.
    2. Lag litt større åpning med en hobbyfres, stikksag e.l.
    3. Drill 3 mm store hull ca 10 mm fra sprekken, samt ett i enden av sprekken for å stoppe denne.
    4. Lag en v-fuge med kniv eller slipemaskin, om mulig fra begge sider. Fjern lakken på det stedet hvor reparasjonen skal foregå.
    5. Tørk Plasticprep på skadestedet fuktet på en klut. Dette for å vaske bort rester av fettstoffer og smuss.
    6. Påfør Adhesionaid i et tynt strøk alle steder hvor lim skal påføres. La det tørke i min 10 minutter (i romtemperatur).



    REPARASJON.
    1. Identifiser plasten. Bumperweld no. 1 brukes på harde og medium harde plaster - plast som er tyngre enn vann (prøv med en liten bit om den synker). Bumperweld no. 2 brukes på myke plaster – plast som er lettere enn vann (prøv med en liten bit om den flyter)
    2. Klipp til en forsterkningsfilm som går ca 3 cm ut på hver side av skaden. Tape filmen på baksiden av skaden.
    3. Før limet føres ut i blanderøret, se til at begge produktene kommer ut av patronen. Monter så blanderøret og sjekk for en enhetlig farge før limet påføres skaden.
    4. Legg lim i fugen og press blanderøret ned i alle hullene. (Tuppen passer nøyaktig ned i 3mm hull).
    5. Bruk den klare plastfilmen for å stryke limet jevnt utover i skadestedet for en sterkere og penere reparasjon. Nøyaktighet her sparer deg for etterarbeid og lim-kostnader.
    6. Etter påføring, fjern det brukte blanderøret og monter et nytt om det er lim igjen i patronen. Dette skåner restene for smuss og uønsket blanding.
    7. Etter herding, (ca 15-20 minutter) fjern filmen og puss ned de største ujevnheter med båndsliper eller lignende. Full herding etter 24 timer.
    8. Fortsett med 120 korning, men så snart som mulig bytt til 240 korning for ett best mulig resultat.
    9. Bruk plastikk sparkel om større ujevnheter finnes, og slip igjen med 240, så avslutt med 800 korning og vann.
    10. Påfør grunning eller fyller og la denne tørke før mellomsliping og lakkering.
    STRUKTURER.
    1. Ved reparasjon som ovenfor gå fra punkt 10 til punkt 5. Ellers vask med Plasticprep.
    2. Påfør Adhesionaid med spray eller sprøyte. La tørke i min 10 minutter.
    3. Påfør om ønskelig grunning og filler, men man kan med fordel bruke Bumpertex strukturer flere ganger for å få en gjennom-farget del.
    4. Puss ikke mellom lagene, da får du en jevnere struktur.
    5. Påfør Bumpertex eller Cleartex til ønsket struktur. Denne kan justeres med temperatur på boksen, forskjellige bokser, avstand til delen fra boksen, forskjellige dyser og tykkelsen på strukturlaget som legges på. Slip lett ut til slutt med 800 korning eller 1200 korning.
    6. Påfør Liquid Plastic lakk i ønsket farge.
    Multi Bil as. 3528 Hedalen. Tlf 61 34 74 40. post@multibil.no. www.multibil.no
    DEnne skulle vi hatt på how to do
    -2010, Volvo C30 - Bruksbil
    -1995, Ford Transit "Martini Racing" - Sommerbrukis
    -1974, Massey Ferguson, Perkins 2.5L - Brøyteutstyret

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Utrolig bra skrevet Vitamin Beta, skal følge annvisningen din

    PS: Enig med Wahl, skulle vært lagt inn på How to delen av forumet det der.

    edit* Frontfangeren jeg har kjøpt kom originalt på Volvo 850 T5R/R 1995-1997.
    Sist endret av Nero; 27/11/10 kl 16:49
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Originalstøtfangerne til standard bilene var av PP plast med en Epdm blanding. Hva som ble brukt på spesialmodellene er jeg ikke sikker på, men alle støtfangere av så ny dato vil ha en merking på innsiden, som forteller hva slags plast den er laget av (dette ble påbudt sånn rundt 1990 på større deler enn 100g (?).

  13. #12
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wahl Vis post
    DEnne skulle vi hatt på how to do
    Helt enig, så faktisk akkurat det Vitamin Beta snakker om her på "Bil fikserne" på Discovery for litt siden, og tenkte det der var helt genialt. Så det skal jeg helt klart prøve, om jeg kommer i den situasjonen.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Om noen trenger videre veiledning innen plast og interiørreparasjoner, send meg gjerne en pm med problemet, om det ikke er veldig gangbart for alle, for er det det, da kan vi jo fortsette tråden her

    Forsøkte å legge den i ovenfornevnte How to do tråd, men der har jeg ingen tilgang.
    Sist endret av Vitamin Beta; 28/11/10 kl 23:07

  15. #14
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Send en PM til en moderator, så kan de sikkert ordne det for deg.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Om noen ønsker å se hva vi har reparert hos Multi Bil as kan dere følge oss på våre sider på facebook. Se http://www.facebook.com/home.php?sk=...5502892?v=info

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Er det dette plastsveis settet som du omtaler fremgangsmåten på lenger opp "Vitamin Beta"?

    Eller kan man kjøpe kun deler av det?
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Det er samme settet. Det selges også stykkevis og delt.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •