Kom over eit grenrør på TPC forumet. 4500svenske litt stiv pris, men såg ikkje så værst ut da.
![]()
Kom over eit grenrør på TPC forumet. 4500svenske litt stiv pris, men såg ikkje så værst ut da.
![]()
her er mitt oppned 16v grenrørvet ikke hvordan det fungerer enda men...
![]()
nokon som har gode bilder av 5 syl kollektorar?interisert i korleis det blir sjåande ut med flensen på, for kollektoren er jo nesten dømt til og bli rundt i toppen:S mens inngangen min på turboen er 5,5cm x 7,5cm
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Kan jo lage femmer kollektor som er som en vanlig 4er også bare stikke på et rør til. null problem. Nå kommer det sikkert en eller annen flødes guru å klager på forslaget, men har null å si på effekt.
Det enkleste er ofte det beste, eller i dette tillfellet enklest
Om du skal gjøre det på den riktige måten så er det jo bare og gjøre om rund til firkant det. ikke noe problem heller om man kan og vil![]()
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Sist endret av Njål Nilssen; 11/10/10 kl 15:27
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
skal kjøre med 45 mm wastegate, men skal bruke 38mm innvendig diameter på grenrøret..
burde eg kjøre ett 45mm rør ut til wastegate elelr bruke 38mm der og?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Det er ikke store forskjellen det er snakk om, bare 3.5mm på hver side av røret. Jeg sveiset bare flensen på røret (den var litt større) og portet det pent etterpå, ble svak kon utover (jeg kjørte 50mm wastegate). Så kjørte jeg 2" rør fra wastegaten og utover.
Husk at hvis grenrøret er pulssplittet så bør skilleveggen frem til wastegaten portes så den følger ventilen så nærme som mulig. Sånn at så lite av pulsene som mulig lekker over til andre siden uten trykk. Det beste er å kjøre 2x wastegater, men det blir litt overkill for de fleste plassmessig.
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Tror ikke det er så vesentlig forskjell, det må isåfall være hvis wastegaten er på grensa til å være for liten til å holde trykket nede for turboen du skal kjøre (tvilsomt). Hvis det er enklest med 38mm så er det nok ikke noe i veien for det. Mulig flyfaen eller Modalen kanskje har noen innvendinger.
Edit: Når jeg tenker meg om er det mulig det sitter litt grøvre rør på wastegaten enn resten av grenrøret på mitt. Ikke umulig at det er 42mm innvendig, men jeg har pulssplitt så der er det jo litt mindre plass sånn sett. Det fungerer hvertfall veldig bra. Ingen tegn til peak eller boost creep.
2" rør er 51mm (50,8 hvis man skal være pirkete)
Kan godt gå opp fra 38mm til 45mm ved WG bare å bruke en fin kon hvis det er mulig. Kan faktisk hente litt på det da det lager en negativ trykkbølge i konen som lager et "sug" fram til WG... med pulssplitt er det jo ideelt å ha to WG ja, men lager man overgangen mellom pulsene med skillerygg som er nesten helt inntil WG ventilhatten så burdte det ikke være noe serlig problem...
Sist endret av Njål Nilssen; 18/10/10 kl 20:41
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
vis du har pulssplitt så lønner det seg og ta ut en på hver side..
Ingenting er umulig, bare vanskeligere.
Altså lage rund "kant" i overgangen fra kollektor til WG tilløpsrør...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Noen som har bilde av grenrøra til volvo sekser da? evt. twinturbo![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Artig å lese gjennom denne tråden, mye bra info og inspirasjon her!
kan legge ut ett bilde av ett jeg lagde en gang i tiden:
Uploaded with ImageShack.us
Husker ikke helt hvordan det funka.
Kanskje TBO husker