Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 59 av 59

Tråd: trigger hjul

  1. #51
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    blir akkurat det samme det? jeg mener at den skal få akkurat samma signale uavhengig om det er tenner eller hull!

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Frøya
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoR-Sport Vis post
    blir akkurat det samme det? jeg mener at den skal få akkurat samma signale uavhengig om det er tenner eller hull!
    veit ikke jeg, derfor jeg spørr.:P men slik jeg har skjønt det så er det en magnet føler. pick-up sensor. å for hver gang det passerer ei tann på triggerhjulet så gir den full motstand slik at det går strøm gjennom den. kan samenlignes med å slå av og på en bryter 60 ganger pr omdreining og når den da passerer de 2 tennene som mangler, (bryter av)så gir den ikke signal.. men når du da har svinghjulet på fk`n der det er borret hull så gir den ikke signal over hullet, men når den passerer godset som er mellom hullene og når den da passerer der det mangler 2 hull så vill den gi fuldt signal(bryter på), motsatt i forhold til triggerhjulet.

    dett er er slik jeg tolker det, kan godt hende jeg tar helt feil. men er det ikke noen her på forumet som har flyttet trigger sensoren fram på veiva?
    V70 D5 AWD 08
    2001 BMW Hartge H50 (e46 M3 5.0 V8)
    BMW E34 Turbo

  3. #53
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    jeg kan ikke forstå at det vil utgjøre noe forskjell om det er hull eller tenner.
    folk bruker jo abs sensor bak på svinghjulet og.. og alt av abs som jeg har sett går på tenner..

  4. #54
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoR-Sport Vis post
    jeg kan ikke forstå at det vil utgjøre noe forskjell om det er hull eller tenner.
    folk bruker jo abs sensor bak på svinghjulet og.. og alt av abs som jeg har sett går på tenner..
    ABS
    -sensorar triggar på både hol og forseinkingar/spor. Det er flanken, forskjellen mellom dei to nivåa, som skaper signalet.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #55
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Det kan ha noe og si på triggerhjulet. Fex på LH 2.4 med den originale svinghjulsgiveren kan du snu om på polene og forårsake 3 grader tidligere tenning i hele registeret enn man hadde. Å snu om på polene er i praksis det samme som å kjøre tapper istedenfor hull på svinghjulet.

  6. #56
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvilke svingninger er det det originale tunge reimhjulet foran på veiva skal dempe som ikke svinghjulet vil dempe? Og hvorfor kan det knekke veiva på enkelte motorer?
    Jo det kan jeg si deg... kan ta rekkesekser som eks (lang veiv)... Siden man henter ut kraften bakerst på veiva, så vil faktisk veiva vri seg noen grader når det kommer kraftpuls på syl. #1 og det ellers er nesten "dødt" på de andre sylinderne (modifisert sannhet). Så siden veiva også er stiv vil den svinge tilbake når den ikke har kraftpuls på #1 (blir som ei torsjonsfjær egentlig) og på riktig turtall kan dette gå i egenresonans og veiva blir da unødvendig belastet, og kan i tilfeller med støpt veiv (typisk amerikansk), som er i jern (også typisk amerikansk, les: ductile iron) sprekke og til slutt knekke. Dette gjelder spesielt lange veiver. Så firere som har to par skinker 180* forskjøvet og som er temmelig kort, har ikke riktig det samme problemet som et "anker" (les: am. v8) som har skinkene forskjøvet 90*... (ergo "anker" med samme veiv type som firer er mindre utsatt, de nye F1 V8'ene har slik veiv) sekser er jo harmonisk veiv på, men den er jo også veldig lang igjen...

    Grunnen til at Volvo, BMW etc. etc. har svingningsdemper fremst på lange motorer, er for å gi litt masse fremst på motoren slik at kraftpulsene fra de fremste sylindrene blir absorbert og glattet ut, litt slik som et svinghjul vil gjøre med totalkraften. Et fint forhold er hvis svingningsdemperen veier ca. 1/3 til 1/2 parten av svinghjulet (sekser) (tommelfinger regel: lengre veiv = tyngre svingningsdemper)

    "Anker" V8 med 90* skinker er noe av det man kommer lengst unna ei harmonisk veiv, derfor MÅ nesten denne ha en tung svingningsdemper som i tillegg har eksentrisk tyngdepunkt i riktig orientering i forhold til harmonikken (eller uharmonikken kan du si). Fjernes denne ryker veiva hvertfall (derav paranoide amerikanere... Det finnes jo ikke andre motorer enn V8 med 90* veiv , seighardt stål finnes jo heller ikke... dog NOEN der borte har tatt til vett å lage veivene i 4340 chromoly i det minste )

    Så på en vanlig europeisk/japansk etc. firer trenger man ikke svingningsdemper framme, men litt masse gir en liten fordel... heller bedre å lette svinghjulet litt om man vil spare vekt
    Sist endret av Njål Nilssen; 14/09/10 kl 20:44
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #57
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar, flyfaen! Da forstår jeg problemet.

  8. #58
    Registrerte brukere wetterhus sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Er faktisk mange eksempler på at stålveiver i 4340 også har gått tvers av.
    har et par utrivelige erfaringer med langslagveiv i volvo firer selv.
    To 2.8 liters b230 sugemotorer for rallycross med stålveiv.
    kjørte med aluhjul i front. Begge motorene raste i benken pga veivbrudd.
    Dette skjedde i tillegg under mapping av mellomregisteret før vi begynte å kjøre fulleffekt pull. Etter det har vi kjørt std demper eller tilsvarende på alt over 83mm slag og aldri hatt problemer siden.

  9. #59
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som om jeg skal kjøre med standard-reimhjul i fronten ja.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •