Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 9 av 13 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 225 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

  1. #201
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Kom over eit grenrør på TPC forumet. 4500svenske litt stiv pris, men såg ikkje så værst ut da.




  2. #202
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Nr. 1: Varme. Varme stiger opp, og det kommer mye varme fra et grenrør og turboen trenger ikke bli noe varmere enn den ellers ville ha blitt.

    Nr. 2: Vekt. Bedre å ha en tung turbo lavt mtp bilens tyngdepunkt.

    Nr. 3: Egensvingningstendensen (resonansvibrasjoner) blir redusert.

    Nr. 4: Down pipe blir mindre svinger på, og kortere og lettere å lage.

    Nr. 5: På topper som B234 toppen hvor eksoskanalene kommer ut i en oppadgående vinkel blir det mere naturlig å henge turboen under grenrører da man får fine buer på rørene og derav bedre flow og mindre mottrykk

    Nr. 6: Ikke kritisk, men har du et fint grenrør får du et penere motorrom og det ser mindre kaotisk ut.

    Eneste ulempen jeg kan se er at det i visse biler kan bli trangt hvis man har en stor turbo. Og hvis man har plasset WG dumt, kan det blir vanskelig å justere uten å brenne seg (men har man pulsventil og datastyrt laddetrykk er det jo ikke noe problem egentlig)
    gode svar herveit dy kva type overflatebehandling som er gjort med hilmarsson og vøx sine grenrør?kan det kun gjerast på rustfritt?

  3. #203
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    her er mitt oppned 16v grenrør vet ikke hvordan det fungerer enda men...





  4. #204
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    nokon som har gode bilder av 5 syl kollektorar?interisert i korleis det blir sjåande ut med flensen på, for kollektoren er jo nesten dømt til og bli rundt i toppen:S mens inngangen min på turboen er 5,5cm x 7,5cm
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  5. #205
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Kan jo lage femmer kollektor som er som en vanlig 4er også bare stikke på et rør til. null problem. Nå kommer det sikkert en eller annen flødes guru å klager på forslaget, men har null å si på effekt.

    Det enkleste er ofte det beste, eller i dette tillfellet enklest

    Om du skal gjøre det på den riktige måten så er det jo bare og gjøre om rund til firkant det. ikke noe problem heller om man kan og vil
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  6. #206
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    nokon som har gode bilder av 5 syl kollektorar?interisert i korleis det blir sjåande ut med flensen på, for kollektoren er jo nesten dømt til og bli rundt i toppen:S mens inngangen min på turboen er 5,5cm x 7,5cm
    Gå in på burnes stainless eller reid washbon sine hjemmesider, finner sikert fine bilder av femrørs kollektorer der

    På en vanlig kollektor er utgangen rundt, men du kan greit varme opp enden og forme den til den passer med turboflensen
    Sist endret av Njål Nilssen; 11/10/10 kl 15:27
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #207
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Gå in på burnes stainless eller reid washbon sine hjemmesider, finner sikert fine bilder av femrørs kollektorer der

    På en vanlig kollektor er utgangen rundt, men du kan greit varme opp enden og forme den til den passer med turboflensen
    okei, du trur ikkje det blir problem og forme det når alt er sveist isaman?:S

    takk for tips
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  8. #208
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    okei, du trur ikkje det blir problem og forme det når alt er sveist isaman?:S

    takk for tips
    Lag deg ei "kil" av fire rundstål, varm enden av kollektoren med sveisebend (oxy-acetylen), og press kollektoren ned på kilen til formen er oppnådd Bare ta tida til hjelp og ikke varme overdrevet mye...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #209
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    skal kjøre med 45 mm wastegate, men skal bruke 38mm innvendig diameter på grenrøret..
    burde eg kjøre ett 45mm rør ut til wastegate elelr bruke 38mm der og?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  10. #210
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    skal kjøre med 45 mm wastegate, men skal bruke 38mm innvendig diameter på grenrøret..
    burde eg kjøre ett 45mm rør ut til wastegate elelr bruke 38mm der og?
    Det er ikke store forskjellen det er snakk om, bare 3.5mm på hver side av røret. Jeg sveiset bare flensen på røret (den var litt større) og portet det pent etterpå, ble svak kon utover (jeg kjørte 50mm wastegate). Så kjørte jeg 2" rør fra wastegaten og utover.

    Husk at hvis grenrøret er pulssplittet så bør skilleveggen frem til wastegaten portes så den følger ventilen så nærme som mulig. Sånn at så lite av pulsene som mulig lekker over til andre siden uten trykk. Det beste er å kjøre 2x wastegater, men det blir litt overkill for de fleste plassmessig.

  11. #211
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det er ikke store forskjellen det er snakk om, bare 3.5mm på hver side av røret. Jeg sveiset bare flensen på røret (den var litt større) og portet det pent etterpå, ble svak kon utover (jeg kjørte 50mm wastegate). Så kjørte jeg 2" rør fra wastegaten og utover.

    Husk at hvis grenrøret er pulssplittet så bør skilleveggen frem til wastegaten portes så den følger ventilen så nærme som mulig. Sånn at så lite av pulsene som mulig lekker over til andre siden uten trykk. Det beste er å kjøre 2x wastegater, men det blir litt overkill for de fleste plassmessig.
    2" rør ja, det blir rundt 48mm det?men er kansje litt annerledes for deg når du kjører pulssplit, det kjem ikkje eg til og gjere..har ikkje twin entry på turboen

    men har du noko formeining om kva eg burde velge, 38mm eller 42 eller 45 som wastegaten er?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  12. #212
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    2" rør ja, det blir rundt 48mm det?men er kansje litt annerledes for deg når du kjører pulssplit, det kjem ikkje eg til og gjere..har ikkje twin entry på turboen

    men har du noko formeining om kva eg burde velge, 38mm eller 42 eller 45 som wastegaten er?
    Tror ikke det er så vesentlig forskjell, det må isåfall være hvis wastegaten er på grensa til å være for liten til å holde trykket nede for turboen du skal kjøre (tvilsomt). Hvis det er enklest med 38mm så er det nok ikke noe i veien for det. Mulig flyfaen eller Modalen kanskje har noen innvendinger.

    Edit: Når jeg tenker meg om er det mulig det sitter litt grøvre rør på wastegaten enn resten av grenrøret på mitt. Ikke umulig at det er 42mm innvendig, men jeg har pulssplitt så der er det jo litt mindre plass sånn sett. Det fungerer hvertfall veldig bra. Ingen tegn til peak eller boost creep.
    Sist endret av ChrML; 18/10/10 kl 14:08

  13. #213
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    2" rør er 51mm (50,8 hvis man skal være pirkete)

    Kan godt gå opp fra 38mm til 45mm ved WG bare å bruke en fin kon hvis det er mulig. Kan faktisk hente litt på det da det lager en negativ trykkbølge i konen som lager et "sug" fram til WG... med pulssplitt er det jo ideelt å ha to WG ja, men lager man overgangen mellom pulsene med skillerygg som er nesten helt inntil WG ventilhatten så burdte det ikke være noe serlig problem...
    Sist endret av Njål Nilssen; 18/10/10 kl 20:41
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #214
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    2" rør er 51mm (50,8 hvis man skal være pirkete)

    Kan godt gå opp fra 38mm til 45mm ved WG bare å bruke en fin kon hvis det er mulig. Kan faktisk hente litt på det da det lager en negativ trykkbølge i konen som lager et "sug" fram til WG... med pulssplitt er det jo ideelt å ha to WG ja, men lager man overgangen mellom pulsene med skillerygg som er nesten helt inntil WG ventilhatten så burdte det ikke være noe serlig problem...
    okei, då blir det nok ein kontusen takk for hjelp begge to!!

    kor bor ein plasserer røyret på kollektoren?berre sette det innpå ett rør så nærmt felnsen som mulig?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  15. #215
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    okei, då blir det nok ein kontusen takk for hjelp begge to!!

    kor bor ein plasserer røyret på kollektoren?berre sette det innpå ett rør så nærmt felnsen som mulig?
    Ja, og bruk litt avrunding inn til WG røret.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #216
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    vis du har pulssplitt så lønner det seg og ta ut en på hver side..
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  17. #217
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Altså lage rund "kant" i overgangen fra kollektor til WG tilløpsrør...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #218
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ja, og bruk litt avrunding inn til WG røret.
    skjønte ikkje heilt, er litt treig av meg:P
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  19. #219
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    skjønte ikkje heilt, er litt treig av meg:P
    Se innlegget mitt ovenfor
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #220
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lundberg Performance Vis post
    vis du har pulssplitt så lønner det seg og ta ut en på hver side..
    Rettelse: Man må ta ut på hver side , er jo ingen andre måter å gjøre det på. Så kan man velge å kjøre et rør med skillevegg til 1 wastegate, eller kjøre 2 separate rør med 2 wastegater.

  21. #221
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Se innlegget mitt ovenfor
    skjønnerdå blir det og kjøre med 38 rør også gå over til 45 eller noko i nærheten, spørs kva eg får tak i

    tusen takk for hjelp!
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  22. #222
    Registrerte brukere Christer-164 sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Noen som har bilde av grenrøra til volvo sekser da? evt. twinturbo

  23. #223
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christer-164 Vis post
    Noen som har bilde av grenrøra til volvo sekser da? evt. twinturbo
    Nå er jo dette en inspirasjonstråd, så det meste originalt er UT men kan se om jeg finner et bilde av T6 manifoldene og sende på PM til deg om du ønsker...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. #224
    Registrerte brukere V3gard sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Artig å lese gjennom denne tråden, mye bra info og inspirasjon her!

    kan legge ut ett bilde av ett jeg lagde en gang i tiden:



    Uploaded with ImageShack.us

    Husker ikke helt hvordan det funka.
    Kanskje TBO husker

  25. #225
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V3gard Vis post
    Artig å lese gjennom denne tråden, mye bra info og inspirasjon her!

    kan legge ut ett bilde av ett jeg lagde en gang i tiden:



    Uploaded with ImageShack.us

    Husker ikke helt hvordan det funka.
    Kanskje TBO husker
    hvordan størrelse på rørene brukte du?
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

Side 9 av 13 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •