Brukere som er tagget i denne tråden

Side 24 av 24 FørstFørst ... 14 22 23 24
Viser resultater 576 til 584 av 584

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Medlem 2026
    Medlem siden
    04. april 2025
    Sted
    Jæren
    Antall takk

Standard

Den teorien den om sure pga lav tenning har nok god sjans for å stemme, kunne hvert kjekt å ta en test.
    Jeg ser du har voldsom reduksjon på tenningen fra 100kPa til bare 120kPa, det er nok ikke nødvendig og vil bare gjøre krusing ved lavt ladetrykk lite effektivt og lage mye varme.

Jeg satt opp et forslag til tenning som kan testes ut:

Her ser du tenningretard per 10kPa med litt over 1grad per 10kPa fra 2500-5000 rpm på ladetrykk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Så kjekt å høre at du er enig, da krysser jeg bare fingrene for at det er dette som er årsaken for der var det betydelig mye mer tenning enn på kartet mitt. Skal legge inn dette i fila mi så jeg kan få testa det i benk. Tror ikke jeg tør å bare legge det inn å kjøre på gata uten banke klokker. Jeg antar at grunnen til at du anbefaler lavere tenning enn det jeg har kjørt med fra 800-1600 omdreininger fra 100 til 280 kpa er for å få turboen til å lade fortere om jeg skulle havne innenfor det feltet, eller er det rett og slett for at 16 grader som jeg har kjørt med er for mye OM jeg skulle havne i det feltet?

Tusen takk Nordmark for at du tok deg tid til å lage dette.

Medlem 2026
    Medlem siden
    04. april 2025
    Sted
    Jæren
    Antall takk

Standard

Ingen problem å bruke litt tid når jeg sitter standby i Afrika på reisejobb

Jeg antar at grunnen til at du anbefaler lavere tenning enn det jeg har kjørt med fra 800-1600 omdreininger fra 100 til 280 kpa er for å få turboen til å lade fortere om jeg skulle havne innenfor det feltet, eller er det rett og slett for at 16 grader som jeg har kjørt med er for mye OM jeg skulle havne i det feltet?
    Det er ikke så farlig hva tenning som er i det feltet siden du vil ikke klare å havne der uansett, det er mer bare for å følge samme trend som resten av mappet.
    Jeg hadde ikke vert så redd for å ta en test så lenge du ikke skamkjører over lengre tid, men ja svaret får du jo i benken. Du kan jo trekke fra 2 grader på alt over 100kPa og vil nok sikkert se videre effektøkning ved og legge på tenning utover dette. Spesielt fra 5000 og opp, hvis det banker så er det i max moment området +-. Hadde du fått noe dato for mapping i benk?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Nordmark Vis post
    Ingen problem å bruke litt tid når jeg sitter standby i Afrika på reisejobb

Det er ikke så farlig hva tenning som er i det feltet siden du vil ikke klare å havne der uansett, det er mer bare for å følge samme trend som resten av mappet.
    Jeg hadde ikke vert så redd for å ta en test så lenge du ikke skamkjører over lengre tid, men ja svaret får du jo i benken. Du kan jo trekke fra 2 grader på alt over 100kPa og vil nok sikkert se videre effektøkning ved og legge på tenning utover dette. Spesielt fra 5000 og opp, hvis det banker så er det i max moment området +-. Hadde du fått noe dato for mapping i benk?
    Du gjør det ja hehe.

Skjønner, nei det er jo i praksis ikke mulig.
    Jeg kan jo prøve og samtidig være litt ekstra oppmerksom på bank, men hvis det viser seg at surginga slutter så er det jo bare å ordne time i benk med en gang. Har ikke snakka med mappefyren enda nei dessverre. Har vært så mye annet i sommer, så henger litt etter. Fra 5000 og oppover ville ikke motoren ha mer tenning, dabba på moment når den blei mappa første gangen. Den dauer jo egentlig ut rett over 5000 også, drar den til sperra på 6200 i 2 gir, men resten av gira så bare girer jeg når den dauer og det er rundt 5-5500 etter hvor høyt giret er.

Kan jeg forresten spørre deg hvordan du lager disse karta dine, er det basert på tidligere erfaringer eller regner du på noe vis?

Medlem 2026
    Medlem siden
    04. april 2025
    Sted
    Jæren
    Antall takk

Standard

Ser fram til oppdatering da om det fikser problemet med surging?!

hehe har bare mappet 3 Volvo 8v turbo motorer selv, men ser jo sammenhengen på hva som fungerer etter hvert, så lenge motoren er bygget etter ladetrykket og drivstoffet som brukes som jo er avgjørende for hvor følsom den for tenningsbank. Kan og anbefale HPA (High Performance Academy) sine praktiske kurs med undervisningsvideoer for
    ECU
    tuning hvis du vil lære.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Ser fram til oppdatering da om det fikser problemet med surging?!

hehe har bare mappet 3 Volvo 8v turbo motorer selv, men ser jo sammenhengen på hva som fungerer etter hvert, så lenge motoren er bygget etter ladetrykket og drivstoffet som brukes som jo er avgjørende for hvor følsom den for tenningsbank. Kan og anbefale HPA (High Performance Academy) sine praktiske kurs med undervisningsvideoer for
    ECU
    tuning hvis du vil lære.
    Ja jeg glede/gruer meg jeg også. Skal teste til uka siden jeg jobber nå i helga.

Skjønner, da har du jo fått en del erfaring. Jeg var 100% blank på dette når jeg kjøpte sprutet, men nå synes jeg det bare er gøyere og gøyere etter hvert som jeg setter meg inn i ting. Har sett litt på HPA sine gratis videoer ja faktisk, synes kursa deres er ganske dyre, men de er helt sikkert verd hver krone.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Da har jeg vært ute å testa, og synes det var betydelig mindre surging, hendte det kom av og til på rundt 1,3-1,5 bar på 3500-4500 omdreininger. Prøvde å gi den et par-tre grader til der, men da synes jeg at jeg så vidt hørte antydning til bank. Monterte bankeføler på blokka og brukte støydempa ledning inn til en aux forsterker, som jeg plugga hodetelefoner i. Skal sies at jeg har stramma wastegate fjøra litt sist jeg dreiv på, så skal prøve å slakke den igjen når motoren blir kald slik jeg grunntrykket blir ca halvparten av maks trykket. Ser at trykket øker nesten til 1,4 på halv gass selv om jeg har lagt inn tps styring på ladetrykkskurva slik at den egentlig skal halvere dutyen på Mac ventilen. Den ble hvert fall merkbart mer brutal på aksen med mer tenning.

Sist endret av xcbolt; I går kl 19:58

Medlem 2026
    Medlem siden
    04. april 2025
    Sted
    Jæren
    Antall takk

Standard

Stiligt! dette låver jo bra
    Er litt nyskjerrig på den der cowboy bankelytteteknikken din? har du bilde av hvordan du har gjør det? Jeg har brukt øreplugger med siliconpropper på og aux ledning til ekstern Plex knock controll boks. Så tar jeg hørselvern over proppene som sår i øyrene

Når du sjekker gruntrykket trekker du bare ut pluggen til MAC-ventilen da? eller bare bypasser hele greiene med slange direkte fra turbo til WG-klokken?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Stiligt! dette låver jo bra
    Er litt nyskjerrig på den der cowboy bankelytteteknikken din? har du bilde av hvordan du har gjør det? Jeg har brukt øreplugger med siliconpropper på og aux ledning til ekstern Plex knock controll boks. Så tar jeg hørselvern over proppene som sår i øyrene

Når du sjekker gruntrykket trekker du bare ut pluggen til MAC-ventilen da? eller bare bypasser hele greiene med slange direkte fra turbo til WG-klokken?
    Absolutt, takker igjen.
    Hehe, jeg laga et koblingsskjema. Siden ikke jeg driver så seriøst så ville jeg ikke bruke så mye penger på det. Har totalt brukt kanskje 300-400 kr. Bruker altså en aux forsterker, med inn og utgang. Lades bare med USB C i sigarett tenneren, så kan koble hvilke headsett/ørepropper som helst så lenge det er aux plugg. Til inngangen så kjøpte jeg støydempet ledning med 2 ledere, slik som er på feks trigger sensorer, så den har tvinnet jordkabel utenpå de 2 lederne. Den ene lederen kobler jeg på den ene pinnen på bankesensoren og lodder den sammen med både høyre og venstre signal på en avklipt aux kabel (slik at det blir mono), den andre pinnen på bankesensoren kobler jeg til jord på aux pluggen, altså den andre ledninga på den avklipte kabelen. Så lodda jeg en vanlig kabel til den kabelen som er tvinnet utenpå lederne på motorsiden og bare jordet den i innsuget. Denne er bare for å minimere støy, så kobler ikke den til noe på andre siden (aux siden). Til prisen jeg betalte for dette så synes jeg det fungerer overaskende bra og har veldig lite støy, men nå skal det sies at jeg har ikke prøvd proft utstyr da, så er vell egentlig inhabil.

Angående grunntrykk, så har jeg nok fusket litt og har vell egentlig ikke kontroll annet enn at jeg stiller til jeg får trykket jeg vil ha når MAC ventilen går på 50% duty. Om dette faktisk gir halvparten av makstrykk i grunntrykk har jeg ikke målt.

Sist endret av xcbolt; I dag kl 01:58

10. Takk Nordmark takket for denne posten
Side 24 av 24 FørstFørst ... 14 22 23 24

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 11:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 11:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine