Brukere som er tagget i denne tråden

Side 6 av 8 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 179

Tråd: Olavxxx: 1982 Volvo 242 Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ja, er ikke så dum den løsninga fra BSRT.

Ser den med lyden ja Alltid digg med grom lyd
    Folk flest har ingen idè om hvor viktig det er at luften som treffer induceren på kompressorhjulet holder atmosfæreluft kvalitet. Ingen er så opptatt av dette som Gale Banks som kaller alle løsninger som ikke klarer dette for "Jackass-ery."
    Han viste til at ett åpent filter inne i motorrommet reduserte effekten på en av kundebilene hans fra ca. 660 hp til 550 hp sammenlignet med den nevnte optimale løsningen.

Ett lite luftfilter som ligger åpent i motorrommet og som er koblet til turboen med en slange med liten diameter er skrekkscenariet.

Biler med seriøst høy effekt har selvsagt voldsomt stor turbo og vi har sett at luftmaterøret fra fronten av bilen til turboen har 15 - 20 mm klaring til turboen. Dette for å hindre at det noensinne er antydning til undertrykk inn på inducer da dette er det værste man kan gjøre. Det er derfor luftrestriktoren i motorsport står akkurat der og med begrensning på hvor langt fra inducer det er tillatt å flytte den.
    Sist endret av Batland; 28/04/26 kl 09:49

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Anbefaler at du vurderer å sette en slik adapter på "turboen" eller luftforbrukeren i stedet for i utgangen av filteret.
    Da beholder du 4" utgang fra filteret og kan du kjøre 4" slange mellom luftfilter og "turbo" og denne slangen kan sjelden bli for stor.
    Kanskje jeg skal gjøre det ja.

Jeg mekket til det her med deler jeg hadde liggende:
    https://www.instagram.com/p/DXxWjQ0MMW_/

Jeg har jo ingen dyno, men jeg synes den gikk enda bedre nå.
    Justerte nok en gang på CO-skruen, samt jeg prøvde en ny variant av softwaren for å emulere smalbåndslambdaen.

Sammenligningsgrunnlaget mitt var jo nå et nytt filter med 3" innsug til boksen, men nå kjører jeg med tok kjetboks, 3" rør ut til
    AEM
    .
    Men jeg kan jo lage noe 4" greier hele veien. Koster jo ikke all verden å mekke til noe :P

Var også litt kulere lyd nå, som forventet.

Ellers tok jeg en cruising, først opp til feiltema..
    Så kjørte jeg ned til bensinstasjonen på lagunen, ble stående der lenge å preike med en V70R (og 245) eier fra Os.
    Var en fin, saffrangull v70r. Han hadde visst 245 Turbo.

Så kom det også forbi noen folk som ville ta bilde av bilen, broren til han ene hadde hatt en 242 før.

Etter noen lange preiker der, kjørte jeg til danmarksplass og tenkte jeg skulle selvvaske der.
    Kom så i preik med enda en fyr om 242 og 3dprinting :P Så ble mange timer tur ut av den lille cruisingen, pga mye preik..

Men var greit å få shinet over bilen da, den var blitt litt støvete på bagasjeluken.
    Morsomt å rulle den også, som alltid.

https://www.instagram.com/p/DXxX3BaDJyp/

3. Takk Batland takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ser ut som en bra løsning det der

Skjønner godt at folk vil stoppe å prate, nydelig bil
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Tok en tur på autoslalom i dag, men jeg klarte en runde før bilen begynte å oppføre seg veldig merkelig.
    Fikk ikke til å få den i orden igjen, når jeg kom hjem fant jeg dog synderen:

Ble nok for mye for kjet-bensinpumpereleet.

Det jeg merket som var litt merkelig, men i retrospekt skjønner jeg hvorfor:
    1) hvis jeg koblet av frekvensventilen, gikk bilen bedre
    2) den var plutselig super mager i blandingen, men etter mye justering osv så fikk jeg blandingen rett. Men så plutselig va den mager igjen :P

Jeg skjønte ikke noe, før jeg kom hjem. Da begynte jeg å sjekke tankpumpen.
    Så sjekket jeg hovedpumpen. De fungerte begge to, men jeg fant ut at jeg skulle prøve å koble meg forbi releet (sikring 5>7) og da følte jeg den gikk bedre.
    Kjeten min var jo nå justert helt på bærtur, siden jeg prøvde å justere den med dårlig rele :P

Jeg har jo fikset det releet før, men jeg tror det ble for mye belastning på det.
    Både frekvensventilen og to pumper...

Så da når jeg fant synderen hjemme, tok jeg endelig å koblet opp det doble releet som BSRT anbefaler.

Her er noen målinger av spenning ved tankpumpe:
    Gul/rød kabel i bagasje (tilløp tankpumpe, uten belastning): 12.5V (FØR)
    Kabel ut fra rele, koblet til tankpumpe (med pumpe kjørende): 13.54V (ETTER)

Målinger ved hovedpumpe:
    Kabel ned til hovedpumpe, med pumpe kjørende: 12.33V (FØR)
    Kabel ned til hovedpumpe - forsynt fra nytt rele, med begge pumpene kjørende: 13.20V (ETTER)

Var synd det skjedde på autoslalomen :P
    Kan være jeg skal dedikere et relè til frekvensventilen også, kanskje et solid state rele. Slik at hovedreleet bare blir trigger.

Men jeg fikk mer lyst på datasprut i dag, når kjet tullet seg... Men klart at det var jo bare pumpereleet :P Så KJET var jo uskyldig denne gangen.

https://photos.app.goo.gl/mcysrUUmcvd3ANb59
    Sist endret av Olavxxx; 01/05/26 kl 21:37

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Kjedelig med problemer, men godt at du fant ut av det.
    Er som du sier, du hadde nok hatt problemer med datasprutet og, men der hadde det vært enkelt å sjekke om noe hadde endret seg.

Solid state er jo gull, har tenkt litt i de baner selv, når en må bytte både rele og kontakt i noen tilfeller.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Tok en tur på autoslalom i dag, men jeg klarte en runde før bilen begynte å oppføre seg veldig merkelig.
    Fikk ikke til å få den i orden igjen, når jeg kom hjem fant jeg dog synderen:

Ble nok for mye for kjet-bensinpumpereleet.

Det jeg merket som var litt merkelig, men i retrospekt skjønner jeg hvorfor:
    1) hvis jeg koblet av frekvensventilen, gikk bilen bedre
    2) den var plutselig super mager i blandingen, men etter mye justering osv så fikk jeg blandingen rett. Men så plutselig va den mager igjen :P

Jeg skjønte ikke noe, før jeg kom hjem. Da begynte jeg å sjekke tankpumpen.
    Så sjekket jeg hovedpumpen. De fungerte begge to, men jeg fant ut at jeg skulle prøve å koble meg forbi releet (sikring 5>7) og da følte jeg den gikk bedre.
    Kjeten min var jo nå justert helt på bærtur, siden jeg prøvde å justere den med dårlig rele :P

Jeg har jo fikset det releet før, men jeg tror det ble for mye belastning på det.
    Både frekvensventilen og to pumper...

Så da når jeg fant synderen hjemme, tok jeg endelig å koblet opp det doble releet som BSRT anbefaler.

Her er noen målinger av spenning ved tankpumpe:
    Gul/rød kabel i bagasje (tilløp tankpumpe, uten belastning): 12.5V (FØR)
    Kabel ut fra rele, koblet til tankpumpe (med pumpe kjørende): 13.54V (ETTER)

Målinger ved hovedpumpe:
    Kabel ned til hovedpumpe, med pumpe kjørende: 12.33V (FØR)
    Kabel ned til hovedpumpe - forsynt fra nytt rele, med begge pumpene kjørende: 13.20V (ETTER)

Var synd det skjedde på autoslalomen :P
    Kan være jeg skal dedikere et relè til frekvensventilen også, kanskje et solid state rele. Slik at hovedreleet bare blir trigger.

Men jeg fikk mer lyst på datasprut i dag, når kjet tullet seg... Men klart at det var jo bare pumpereleet :P Så KJET var jo uskyldig denne gangen.

https://photos.app.goo.gl/mcysrUUmcvd3ANb59
    Takk for info og gode bekreftelser.
    Nå har du erfaring med hvor farlig det er å ikke ta stømforsyningen og jordingen til bensinpumpene på alvor og heldigvis slapp du unna med skrekken. Hadde du hatt en motor med høyere kompresjonsforhold og kjørt høyere ladetrykk så hadde dette sannsynligvis endt med ett unødvendig motorras.

K-jet er alltid uskyldig og det er det eneste systemet og eneste "delen" som jeg noensinne har lest er blitt beskrevet som Ultra-pålitelig.
    Det krever bare en solid og pålitelig bensinforsyning og etter rundt 350 - 400 000 km når man har kjørt minst 50 000L med bensin gjennom det, noen nye dyser.
    Hovedulempen er den begrensede kapasiteten som gjør at Datasprut og datatenning i praksis alltid er det rette valget når man skal hente ut hyggelig med effekt så enkelt som mulig.

https://www.facebook.com/photo/?fbid...54291250089858
    Sist endret av Batland; 03/05/26 kl 08:33

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Kjedelig med problemer, men godt at du fant ut av det.
    Er som du sier, du hadde nok hatt problemer med datasprutet og, men der hadde det vært enkelt å sjekke om noe hadde endret seg.

Solid state er jo gull, har tenkt litt i de baner selv, når en må bytte både rele og kontakt i noen tilfeller.
    Ja, det er sant.
    Solid state relay er egentlig ganske "Plug and play". Koster litt mer, men man kan jo trigge det veldig fort - gitt at man ikke har en coil som må lage strømm for elektromagnetisme. Da blir det mindre varmeutvikling. Det er jo mest kritisk hvis man skal feks PWM-styre noe (feks som frekvensventilen til kjet). Men antageligvis vil jo det leve lenger enn et vanlig rele også.. (men man har jo aldri garantier for det).

Det som ofte skjer i gamle releer inni, er jo at loddepunktene går opp/sprekker. I tillegg slites jo kontaktflatene når coilene beveger på "armen" som gir kontakt.

Takk for info og gode bekreftelser.
    Nå har du erfaring med hvor farlig det er å ikke ta stømforsyningen og jordingen til bensinpumpene på alvor og heldigvis slapp du unna med skrekken. Hadde du hatt en motor med høyere kompresjonsforhold og kjørt høyere ladetrykk så hadde dette sannsynligvis endt med ett unødvendig motorras.

K-jet er alltid uskyldig og det er det eneste systemet og eneste "delen" som jeg noensinne har lest er blitt beskrevet som Ultra-pålitelig.
    Det krever bare en solid og pålitelig bensinforsyning og etter rundt 350 - 400 000 km når man har kjørt minst 50 000L med bensin gjennom det, noen nye dyser.
    Hovedulempen er den begrensede kapasiteten som gjør at Datasprut og datatenning i praksis alltid er det rette valget når man skal hente ut hyggelig med effekt så enkelt som mulig.

https://www.facebook.com/photo/?fbid...54291250089858
    Se der ja, ble jeg spottet av en kjendis?
    Kan jeg stjele det bildet av deg forresten? he

Ellers pakket jeg opp nye hovedbremsesylinderen jeg har tenkt å bruke med R-Bremser (bildene er etter en GRUNDIG rengjøring, he he.
    > https://photos.app.goo.gl/U2v14B23whUBJxVa8

Lest mye på https://www.240turbo.com/volvo240bigbrakes.html og det virker som at konsensus er at man med R-bremser får for lite power bak.
    Så jeg ser mange bruker 7/9 serien master sylinder med 23/20 stempel. Jeg klarte da å finne en bruktdel fra en hugger.

Skal sies selve sylinderen selges ny hos klracing for "ok" pris, men tanken på toppen er jo blitt "unobtainium".
    Så derfor valgte jeg å handle en brukt hovedsylinder, ellers måtte jeg antageligvis betalt ~1000-1500kr bare for plasttanken :P

Men hadde klracing fremdeles hatt tanken til ~500 eller hva det var, hadde jeg helelr kjøpt alt nytt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ellers pakket jeg opp nye hovedbremsesylinderen jeg har tenkt å bruke med R-Bremser (bildene er etter en GRUNDIG rengjøring, he he.

Lest mye på https://www.240turbo.com/volvo240bigbrakes.html og det virker som at konsensus er at man med R-bremser får for lite power bak.
    Så jeg ser mange bruker 7/9 serien master sylinder med 23/20 stempel. Jeg klarte da å finne en bruktdel fra en hugger.

Skal sies selve sylinderen selges ny hos klracing for "ok" pris, men tanken på toppen er jo blitt "unobtainium".
    Så derfor valgte jeg å handle en brukt hovedsylinder, ellers måtte jeg antageligvis betalt ~1000-1500kr bare for plasttanken :P

Men hadde klracing fremdeles hatt tanken til ~500 eller hva det var, hadde jeg helelr kjøpt alt nytt.
    Jeg har fått høre at det var noe klabb og babb på autoslalomen ja og han Bjarte Jæger virker å være ivrig. Tviler på at han har noen motforestillinger mot det.

Jeg mener at alt handler om hvilke bremseklosser man bruker, og for mye bremsevirkning bak er direkte farlig.
    Gr.A replicaen her inne snurret plutselig pga for høy bremsevirkning bak når klossene ble varme.
    Her finner du en god oversikt:
    https://www.ferodoracing.com/product...und-comparison
    Legg merke til TL163 som er de "dårligste" er dedikerte til bakhjulene.

De fleste vil falle for fristelsen til å ta i her, men det må presiseres at hvis bilen kjøres på gate med komfortable gatedekk, så er det DS Performance som er det rette valget fordi ingen i praksis kjører med dekk som GRIPER asfalten slik varmkjørte slicks gjør.
    De som kjører med gateslicks fordi de faktisk har bruk for det jft. kjørestilen kan gå for DS2500.

En kjommi med banebil kjører DSUNO i standard calippere på standard størrelse skiver og fikk bakoversveis av brutaliteten da dette bremset mye bedre enn svære skiver og 6 stemplede calippere.
    Sist endret av Batland; 04/05/26 kl 13:33

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, det er sant.
    Solid state relay er egentlig ganske "Plug and play". Koster litt mer, men man kan jo trigge det veldig fort - gitt at man ikke har en coil som må lage strømm for elektromagnetisme. Da blir det mindre varmeutvikling. Det er jo mest kritisk hvis man skal feks PWM-styre noe (feks som frekvensventilen til kjet). Men antageligvis vil jo det leve lenger enn et vanlig rele også.. (men man har jo aldri garantier for det).

Det som ofte skjer i gamle releer inni, er jo at loddepunktene går opp/sprekker. I tillegg slites jo kontaktflatene når coilene beveger på "armen" som gir kontakt.

Ja, SSR takler ganske høye frekvenser

Har tenkt en del på det med bremsemaster selv, og da jeg var i prat med BT/SVV så var det en del spørsmål om hvilken master jeg var tenkt å bruke, og fikk også beskjed om at jeg burde beholde de ventilene før bakakslingen.
    Det ble og nevnt at jeg kunne se på å skaffe
    ABS
    fra 740, for de var frittstående uten å være koblet mot motorstyring, men om at valget falt på å ikke brukes
    ABS
    , så burde resten være noenlunde likt som originalt i forhold til oppkobling.

Fikk det desverre aldri skriftlig Men hadde vært fint om noen som faktisk har fått det innskrevet i vognkortet kunne delt med hva de har gjort for å få det godkjent

For resten av delene, så var det at distanse braketten for kaliperne måtte være frest ut av ett stykke, og at de hadde sett at det ble solgt hos f.eks. pedersen racing og den så bra ut.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Ja, SSR takler ganske høye frekvenser

Har tenkt en del på det med bremsemaster selv, og da jeg var i prat med BT/SVV så var det en del spørsmål om hvilken master jeg var tenkt å bruke, og fikk også beskjed om at jeg burde beholde de ventilene før bakakslingen.
    Det ble og nevnt at jeg kunne se på å skaffe
    ABS
    fra 740, for de var frittstående uten å være koblet mot motorstyring, men om at valget falt på å ikke brukes
    ABS
    , så burde resten være noenlunde likt som originalt i forhold til oppkobling.

Fikk det desverre aldri skriftlig Men hadde vært fint om noen som faktisk har fått det innskrevet i vognkortet kunne delt med hva de har gjort for å få det godkjent

For resten av delene, så var det at distanse braketten for kaliperne måtte være frest ut av ett stykke, og at de hadde sett at det ble solgt hos f.eks. pedersen racing og den så bra ut.
    Jeg har i alle fall søkt nå, så vi får se hva de sier :P
    Kan alltids dele søknaden, men jeg vet jo ikke om de stiller seg positiv til den.

Jeg har fått høre at det var noe klabb og babb på autoslalomen ja og han Bjarte Jæger virker å være ivrig. Tviler på at han har noen motforestillinger mot det.

Jeg mener at alt handler om hvilke bremseklosser man bruker, og for mye bremsevirkning bak er direkte farlig.
    Gr.A replicaen her inne snurret plutselig pga for høy bremsevirkning bak når klossene ble varme.
    Her finner du en god oversikt:
    https://www.ferodoracing.com/product...und-comparison
    Legg merke til TL163 som er de "dårligste" er dedikerte til bakhjulene.

De fleste vil falle for fristelsen til å ta i her, men det må presiseres at hvis bilen kjøres på gate med komfortable gatedekk, så er det DS Performance som er det rette valget fordi ingen i praksis kjører med dekk som GRIPER asfalten slik varmkjørte slicks gjør.
    De som kjører med gateslicks fordi de faktisk har bruk for det jft. kjørestilen kan gå for DS2500.

En kjommi med banebil kjører DSUNO i standard calippere på standard størrelse skiver og fikk bakoversveis av brutaliteten da dette bremset mye bedre enn svære skiver og 6 stemplede calippere.
    Jeg har allerede handlet ebc redstuff, tror det skal være greit for gate. Tenkte lite støv + ikke behov for oppvarming.
    Tenkte ikke fjerne reduksjonsventilene altså, men bare å øke stempelstr. Da skal i teorien jeg fremdeles ha vesentlig mindre bremsekraft bak enn fremme.
    Det var basert på hva jeg leste folk i USA skrive (at fremme låste seg alt for tidlig med non abs hovedsylinder).

De større stemplene vil gjøre pedalen hardere, men antageligvis lettere å kontrollere.
    Et annet alternativ er 240
    ABS
    hovedsylinder, den har litt mindre stempler.

Men ja, jeg kommer til å bekrefte at det fremdeles låser fremme først.

Ellers tok jeg å flyttet bleedventilene på caliperne fremme:
    https://photos.app.goo.gl/g3edCXbgqmrV87g27

Bakcaliperne hadde 4 bleedventiler, så der slapp jeg unna.

Jeg ser mange monterer caliperne på motsatt side (i stedet for å flytte bleedventilene), men da får man feil "leading stempel".
    Det vil gi skjevt trykk på bremseklossene om man tar feil caliper på feil side.
    Det minste stempelet skal treffe skiven først (hvis man tenker rotasjon av skiven mens man kjører).

Ellers tok jeg å skiftet tennplugger i dag, med momentnøkkel og sol:
    https://photos.app.goo.gl/XWYq8wmJwumFoRFDA

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, ikke noe stress med det.
    Vi får håpe de er positive til søknaden din og utførelsen, så er det kanskje en mulighet for flere å få godkjent

Ja, viktig å få rett rotasjon

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Ja, ikke noe stress med det.
    Vi får håpe de er positive til søknaden din og utførelsen, så er det kanskje en mulighet for flere å få godkjent

Ja, viktig å få rett rotasjon
    Hei, ja, jeg tror egentlig at det skal gå greit.
    Vi får se :-P Jeg har i alle fall brukt en del tid på å dokumentere samtlige deler jeg skal bruke.
    Samt jeg kjøpte de pressede bremseslangene fra BCB som er merket med SAE, adapterne for caliperne er handlet fra speeding osv.
    Handlet da også de spesielle bremseskoene som fungerer med 240 håndbrekkoppsett, samt ASS forsterkningsplatene m.m.

Sendte de kopi av kvitteringene og skjermbilde av produktsidene, i tilfelle jeg skulle sendt URLer med søknaden som kanskje endres eller tas ned før de går gjennom :P
    Jeg har da valgt deler som er laget for gate, så det skal gå å godkjenne det i teorien :P

Ellers har jeg fått noen deler fra YoshiFab:
    https://photos.app.goo.gl/g2xEiEZbfChTVrEa8

Ser jeg mangler pluggledningene jeg skulle fått med, samt DSM CAS mangler jeg kontaktstykket til (antar det skulle vært med også).
    Jeg har sendt de melding.

Det jeg i praksis da har her, er en del ting for fremtidig plan om datasprut.

DSM CAS er da en fordelermontert sensor i stedet for en vanlig fordeler, den har høyere oppløsning.
    Eneste ulempen med den er vel prisen :P

Så er jo det da et 8v Redblock Ign1A coil set, det er jo 4 stk kvalitetscoiler som jeg tenkte å ha oppå toppdekselet med korte pluggkabler.

Ellers er det to stag "lower tie braces", en gasspedaladapter, en tps-adapter, GM dynamoadapter, alternativ måte å få olje retur (presse inn i blokken)+++.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Najs med litt deler
    De stagene er de som går fra rammevangene og frem i motor traversen?

Høres ut som du har gjort det som kan gjøres når det kommer til bremsene da
    Blir spennende å se.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Najs med litt deler
    De stagene er de som går fra rammevangene og frem i motor traversen?

Høres ut som du har gjort det som kan gjøres når det kommer til bremsene da
    Blir spennende å se.
    Stemmer, er de man ser her: https://youtu.be/GXG1h7hDQNw?si=g9iqTZALhqxgIPHN
    De stagene er egentlig ok priset, men klart moms og frakt øker jo prisen :P

"Lower tie braces" eller "Lower gt braces" er de vel ofte kalt.
    240 varebiler har ellers noen insane stag, har jeg sett, i noen tilfeller (men dog med mye mer vekt).

Ellers sitrep etter jeg fikset bensinpumpereleet og byttet tennpluggene:
    Nå har jeg ingen tenningsbank, men nå kan jeg få clutchen til å slure :P
    Sist endret av Olavxxx; 14/05/26 kl 10:59

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Stemmer, er de man ser her: https://youtu.be/GXG1h7hDQNw?si=g9iqTZALhqxgIPHN
    De stagene er egentlig ok priset, men klart moms og frakt øker jo prisen :P

"Lower tie braces" eller "Lower gt braces" er de vel ofte kalt.
    240 varebiler har ellers noen insane stag, har jeg sett, i noen tilfeller (men dog med mye mer vekt).
    Ja, om jeg husker rett så er de originale noen store 4 kant rør eller noe

Har en ramme som skrus i 3-kant skålene eller hva en skal kalle de, slik som denne:
    https://www.ebay.com/itm/384954266634

Har også IPD sine stag som går også går fra de skålene.
    https://www.ipdusa.com/products/7149...-Volvo-1229483

Men spørs om de ikke bedre de du har, siden de går bak i rammevangen istedetfor.
    Kanskje jeg får lage meg noen

Ellers sitrep etter jeg fikset bensinpumpereleet og byttet tennpluggene:
    Nå har jeg ingen tenningsbank, men nå kan jeg få clutchen til å slure :P
    Hehe, ja. Fikser en ting og finner neste ting som må fikses

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Ja, om jeg husker rett så er de originale noen store 4 kant rør eller noe

Har en ramme som skrus i 3-kant skålene eller hva en skal kalle de, slik som denne:
    https://www.ebay.com/itm/384954266634

Har også IPD sine stag som går også går fra de skålene.
    https://www.ipdusa.com/products/7149...-Volvo-1229483

Men spørs om de ikke bedre de du har, siden de går bak i rammevangen istedetfor.
    Kanskje jeg får lage meg noen

Hehe, ja. Fikser en ting og finner neste ting som må fikses
    Er en del valg å gjøre der ja.
    Jeg må forsåvidt også skaffe meg "tårnstag" og "gt-stag" fra tårn til torpedovegg.
    Men må ha noe som går på flathood og samtidig passer bra :P Har ikke bestemt helt hva enda/hvor fra.

Ellers stakk jeg (litt sent) på vårmønstringen i dag. Skal få lagt ut bilder på Google foto, men de er inne i Sonykameraet mitt :-P

Etter jeg kom hjem, justerte jeg litt på clutchvaieren - samt blendet to av uttakene på hovedsylinderen:
    https://photos.app.goo.gl/hupfy52RRPtNCTXv9

18. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, har akkurat kjøpt gt-stag selv til vogna fra BCB.
    Har ikke funnet ut hvilket tårnstag jeg vil ha ennå, har sett på noen på pedersen racing, men ikke bestemt noe ennå.

Pedersen har desse for flathood:
    https://www.pedersenracing.no/butikk...od-justerbart/

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Ja, har akkurat kjøpt gt-stag selv til vogna fra BCB.
    Har ikke funnet ut hvilket tårnstag jeg vil ha ennå, har sett på noen på pedersen racing, men ikke bestemt noe ennå.

Pedersen har desse for flathood:
    https://www.pedersenracing.no/butikk...od-justerbart/
    Ikke så dumt det nei.

Jeg har ikke gjort så mye siden sist, men fikk litt ånden over meg i dag.

https://photos.app.goo.gl/z6UKaNJ2mbbJaANj7

Har jo egentlig kjøpt alt jeg trenger for å montere datasprut, ny turbo, grenrør osv.
    (utenom selve datasprutet).

Så i dag monterte jeg sammen SPD bensinfilter med AN8 full flow enveisventil.
    Prøvemonterte også PTFE returslange. jeg er dog ikke sikker på om jeg kommer til å bruke den eller om jeg bare bruker org returrør.

Skal ikke bruke gummi-returslangen i alle fall.

Har laget to stk AN10 PTFE returslanger, med litt varians i lengde.

Jeg må nok enten file et par mm av ene mutteren på wgbrakkerten, eller bytte til en annen skrutype, kanskje i så fall forsenke litt.
    Kan være jeg bare sliper av 1 mm eller noe.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Mye flotte deler
    Var litt trangt ved slanger der ja, men har sett at enkelte lager ett rør først som går ned fra turboen, så eventuelle slanger ikke er så nær eksoshuset, så det kan jo gi deg litt mer plass

Hvilket datasprut er det du lurer på å kjøpe da?

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Mye flotte deler
    Var litt trangt ved slanger der ja, men har sett at enkelte lager ett rør først som går ned fra turboen, så eventuelle slanger ikke er så nær eksoshuset, så det kan jo gi deg litt mer plass

Hvilket datasprut er det du lurer på å kjøpe da?
    Drømmer litt om Maxxecu, det eneste jeg er redd for - er at jeg tror de lanserer gen 2 av andre modeller enn race også :P
    Ser for meg at jeg da kjøper det og så somler med montering og så kommer feks gen 2 sport eller noe :P

Gen 2 race er jo alt for overkill for en rødblokk, det er jo mer en V8-V12 boks egentlig.

Jeg håper de lager gen 2 sport og at den får knock sensor innebygd også.

Har sett på andre ting også, som RusEFI (uAEFI), Megasquirt osv.
    Men slik jeg ser på det, jeg ville kanskje valgt uAEFI foran MS.

MS føler jeg har blitt for dyrt, det er jo like "billig" med MaxxEcu mini ift en ny MS.
    Med MaxxEcu har man jo også mulighet for 8hp hvis man vil i fremtiden (via
    CAN
    bus).
    Samt man har jo der oppsett i software for pullups, MS krever jo at man legger til pullups fysisk.

RusEfi bruker jo samme sw som MS til tuning, men med uAEFI får man jo veldig mye for pengene.
    De jobber også med 8hp kontroller, men det blir en "egen" boks i tillegg til ECUen (og ikke open source).

Der får man også eThrottle, "digitale pullups" man slår på i software osv.
    Jeg drev å vurderte denne faktisk: https://www.shop.rusefi.com/shop/p/u...affordable-efi

Jeg tenkte: kanskje jeg skulle kjøpt den og brukt den til jeg så det kom en gen 2 MaxxEcu av sport eller noe :P

Men så tenkte jeg: Det er jo helt tullete... LOL... Koble opp det sprutet og så bytte det igjen.
    Da er jo det bedre å kjøpe MaxxEcu nå.

Men jeg vil ikke ha Mini skal sies, siden jeg vil ha blåtann for app/dashboardmulighet.

Så det blir minst Sport.

Men ja, jeg vet ikke....

Kan være jeg bare venter litt, kanskje jeg først skal bygge om bremser osv.
    Har ikke lyst å ta bilen av veien nå om sommeren uansett :-P

Så jeg tenker derfor at jeg venter med å kjøpe sprut til høst/vinter.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, har ett Maxxecu Street liggende selv, det blir nok brukt på den røde når den skal få seg 16v
    Vems'et jeg har liggende lurer jeg på om jeg skal bruke på vogna.

Har sett litt på mini'en selv også. Var vel at den ikke hadde bredbåndslambda støtte innebygd, men det kan en ta inn over en analog inngang om en vil.
    Men kan jo være like greit å ta ett hopp opp kanskje.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ja, har ett Maxxecu Street liggende selv, det blir nok brukt på den røde når den skal få seg 16v
    Vems'et jeg har liggende lurer jeg på om jeg skal bruke på vogna.

Har sett litt på mini'en selv også. Var vel at den ikke hadde bredbåndslambda støtte innebygd, men det kan en ta inn over en analog inngang om en vil.
    Men kan jo være like greit å ta ett hopp opp kanskje.
    Valg av datasprut er ikke bare-bare nei.
    Fristelsen er å kjøpe mer sprut enn motoren trenger. Her kan jeg minne om at LH2,4 har to ledninger som gjør jobben. En stk. styrer tenningsmodulen og en stk. åpner alle dysene samtidig og det humper å går og klarer katalysator kravene.

For sluttresultatet er en god topp med god kam og ventilfjærer, gode bensinpumper, gode dyser, tenningsanlegg som leverer kraftig gnist, GOD intercooler, godt eksosanlegg og ikke minst en turbo med genuint gode egenskaper langt viktigere for sluttresultatet enn det ett stort og dyrt sprut er.

Dersom man har penger til overs etter at alt det ovennevnte er kvalitetssikret, så kan man smelle til med stort sprut og "1000 sensorer".

25. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Valg av datasprut er ikke bare-bare nei.
    Fristelsen er å kjøpe mer sprut enn motoren trenger. Her kan jeg minne om at LH2,4 har to ledninger som gjør jobben. En stk. styrer tenningsmodulen og en stk. åpner alle dysene samtidig og det humper å går og klarer katalysator kravene.

For sluttresultatet er en god topp med god kam og ventilfjærer, gode bensinpumper, gode dyser, tenningsanlegg som leverer kraftig gnist, GOD intercooler, godt eksosanlegg og ikke minst en turbo med genuint gode egenskaper langt viktigere for sluttresultatet enn det ett stort og dyrt sprut er.

Dersom man har penger til overs etter at alt det ovennevnte er kvalitetssikret, så kan man smelle til med stort sprut og "1000 sensorer".
    Haha, ja, jeg må vel innrømme at jeg har vært litt ufornuftig her (men bare litt!). Det endte med at jeg handlet nytt sprut fra Jonus Racing til 242-en.

Jeg klarte riktignok å styre unna MaxxECU GEN 2 Race – et 12-sylindret sprut hadde tross alt vært fullstendig overkill. Det gamle Race-sprutet (Gen 1) hadde egentlig fungert helt fint med tanke på bankesensor og lignende. Men når Gen 2 først er ute, fristet det lite å kjøpe forrige generasjon, selv om det var en del billigere.

Løsningen ble den helt nye Gen 2 Track som akkurat kom ut:
    https://www.maxxecu.com/products/gen2track

Det er i bunn og grunn et "V8-sprut" og fortsatt litt i overkant for mitt bruk. Samtidig har jeg jo hamstret en drøss med sensorer og stæsj som i teorien kan kobles til, så jeg regner med at jeg får fylt opp en god del innganger!

NB: Jeg er fullstendig klar over at dette ikke gir meg én eneste hestekraft mer enn et mye billigere sprut ville gjort. Men når kravspekken min inkluderer integrert bankesensor, trådløs tilkobling og mulighet for tablet-dash, så krymper utvalget betraktelig uansett.

Jeg vet jo at jeg kunne kjøpt et billigere sprut (f.eks. Sport) og kjørt en dedikert, ekstern bankesensorkontroller slik man gjerne gjør i MegaSquirt-land, men det er utrolig deilig å få alt i én boks.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Mye bra i MaxxECU verden
    Greit å ha litt innganger å leke seg med, og gen2 track ser jo veldig kul ut

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Haha, ja, jeg må vel innrømme at jeg har vært litt ufornuftig her (men bare litt!). Det endte med at jeg handlet nytt sprut fra Jonus Racing til 242-en.

Jeg klarte riktignok å styre unna MaxxECU GEN 2 Race – et 12-sylindret sprut hadde tross alt vært fullstendig overkill. Det gamle Race-sprutet (Gen 1) hadde egentlig fungert helt fint med tanke på bankesensor og lignende. Men når Gen 2 først er ute, fristet det lite å kjøpe forrige generasjon, selv om det var en del billigere.

Løsningen ble den helt nye Gen 2 Track som akkurat kom ut:
    https://www.maxxecu.com/products/gen2track

Det er i bunn og grunn et "V8-sprut" og fortsatt litt i overkant for mitt bruk. Samtidig har jeg jo hamstret en drøss med sensorer og stæsj som i teorien kan kobles til, så jeg regner med at jeg får fylt opp en god del innganger!

NB: Jeg er fullstendig klar over at dette ikke gir meg én eneste hestekraft mer enn et mye billigere sprut ville gjort. Men når kravspekken min inkluderer integrert bankesensor, trådløs tilkobling og mulighet for tablet-dash, så krymper utvalget betraktelig uansett.

Jeg vet jo at jeg kunne kjøpt et billigere sprut (f.eks. Sport) og kjørt en dedikert, ekstern bankesensorkontroller slik man gjerne gjør i MegaSquirt-land, men det er utrolig deilig å få alt i én boks.
    Det er nærmet uendelig mange forskjellige måter å bygge en prosjektbil på og det er det som gjør dette så fasinerende.
    Alle gjør det etter sitt budsjett og sine preferanser og alle, uten unntak, får tilhørende resultater.
    Fordelen med ett nytt og kostbart sprut er de store mulighetene man har til å gjøre andre gode valg.
    Ulempen er at kostnadene eskalarer fordi de gode valgene koster mer.
    Eks.:
    Har man sprut med ett 3D dwell kart for coilene, så bør man kjøpe Racegrade IGN-1 coiler og utnytte denne muligheten, og med 8 stk. dyseutganger så er det 8 stk. dyser og to stk. fuel railer som er det gode valget for "optimal" motor funksjon.

Hvis man sammenligner bilbygging med husbygging så er vel valg av datasprut som valg av tomten?
    Kjøper man seg en fantastisk tomt så forplikter det, og man kan ikke eller bør ikke komplettere prosjektet med å parkere en campingvogn oppå på den.
    Den fysiske long-blokken kan sammenlignes med fundamentet og reisverket frem t.o.m. tett hus.

Jeg kan bare gratulere med nytt datasprut og følger med videre på ferden.
    Sist endret av Batland; 21/07/26 kl 13:12

Side 6 av 8 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 58
    Siste post: 05/05/14, 11:55
  2. volvo 240 turbo 1982 mod
    By Teigen preformance in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 06/01/11, 14:00
  3. 1982 240 Turbo selges
    By BAS in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3