Brukere som er tagget i denne tråden

Side 6 av 6 FørstFørst ... 4 5 6
Viser resultater 126 til 129 av 129

Tråd: Olavxxx: 1982 Volvo 242 Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ja, er ikke så dum den løsninga fra BSRT.

Ser den med lyden ja Alltid digg med grom lyd
    Folk flest har ingen idè om hvor viktig det er at luften som treffer induceren på kompressorhjulet holder atmosfæreluft kvalitet. Ingen er så opptatt av dette som Gale Banks som kaller alle løsninger som ikke klarer dette for "Jackass-ery."
    Han viste til at ett åpent filter inne i motorrommet reduserte effekten på en av kundebilene hans fra ca. 660 hp til 550 hp sammenlignet med den nevnte optimale løsningen.

Ett lite luftfilter som ligger åpent i motorrommet og som er koblet til turboen med en slange med liten diameter er skrekkscenariet.

Biler med seriøst høy effekt har selvsagt voldsomt stor turbo og vi har sett at luftmaterøret fra fronten av bilen til turboen har 15 - 20 mm klaring til turboen. Dette for å hindre at det noensinne er antydning til undertrykk inn på inducer da dette er det værste man kan gjøre. Det er derfor luftrestriktoren i motorsport står akkurat der og med begrensning på hvor langt fra inducer det er tillatt å flytte den.
    Sist endret av Batland; 28/04/26 kl 09:49

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Anbefaler at du vurderer å sette en slik adapter på "turboen" eller luftforbrukeren i stedet for i utgangen av filteret.
    Da beholder du 4" utgang fra filteret og kan du kjøre 4" slange mellom luftfilter og "turbo" og denne slangen kan sjelden bli for stor.
    Kanskje jeg skal gjøre det ja.

Jeg mekket til det her med deler jeg hadde liggende:
    https://www.instagram.com/p/DXxWjQ0MMW_/

Jeg har jo ingen dyno, men jeg synes den gikk enda bedre nå.
    Justerte nok en gang på CO-skruen, samt jeg prøvde en ny variant av softwaren for å emulere smalbåndslambdaen.

Sammenligningsgrunnlaget mitt var jo nå et nytt filter med 3" innsug til boksen, men nå kjører jeg med tok kjetboks, 3" rør ut til
    AEM
    .
    Men jeg kan jo lage noe 4" greier hele veien. Koster jo ikke all verden å mekke til noe :P

Var også litt kulere lyd nå, som forventet.

Ellers tok jeg en cruising, først opp til feiltema..
    Så kjørte jeg ned til bensinstasjonen på lagunen, ble stående der lenge å preike med en V70R (og 245) eier fra Os.
    Var en fin, saffrangull v70r. Han hadde visst 245 Turbo.

Så kom det også forbi noen folk som ville ta bilde av bilen, broren til han ene hadde hatt en 242 før.

Etter noen lange preiker der, kjørte jeg til danmarksplass og tenkte jeg skulle selvvaske der.
    Kom så i preik med enda en fyr om 242 og 3dprinting :P Så ble mange timer tur ut av den lille cruisingen, pga mye preik..

Men var greit å få shinet over bilen da, den var blitt litt støvete på bagasjeluken.
    Morsomt å rulle den også, som alltid.

https://www.instagram.com/p/DXxX3BaDJyp/

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ser ut som en bra løsning det der

Skjønner godt at folk vil stoppe å prate, nydelig bil
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Tok en tur på autoslalom i dag, men jeg klarte en runde før bilen begynte å oppføre seg veldig merkelig.
    Fikk ikke til å få den i orden igjen, når jeg kom hjem fant jeg dog synderen:

Ble nok for mye for kjet-bensinpumpereleet.

Det jeg merket som var litt merkelig, men i retrospekt skjønner jeg hvorfor:
    1) hvis jeg koblet av frekvensventilen, gikk bilen bedre
    2) den var plutselig super mager i blandingen, men etter mye justering osv så fikk jeg blandingen rett. Men så plutselig va den mager igjen :P

Jeg skjønte ikke noe, før jeg kom hjem. Da begynte jeg å sjekke tankpumpen.
    Så sjekket jeg hovedpumpen. De fungerte begge to, men jeg fant ut at jeg skulle prøve å koble meg forbi releet (sikring 5>7) og da følte jeg den gikk bedre.
    Kjeten min var jo nå justert helt på bærtur, siden jeg prøvde å justere den med dårlig rele :P

Jeg har jo fikset det releet før, men jeg tror det ble for mye belastning på det.
    Både frekvensventilen og to pumper...

Så da når jeg fant synderen hjemme, tok jeg endelig å koblet opp det doble releet som BSRT anbefaler.

Her er noen målinger av spenning ved tankpumpe:
    Gul/rød kabel i bagasje (tilløp tankpumpe, uten belastning): 12.5V (FØR)
    Kabel ut fra rele, koblet til tankpumpe (med pumpe kjørende): 13.54V (ETTER)

Målinger ved hovedpumpe:
    Kabel ned til hovedpumpe, med pumpe kjørende: 12.33V (FØR)
    Kabel ned til hovedpumpe - forsynt fra nytt rele, med begge pumpene kjørende: 13.20V (ETTER)

Var synd det skjedde på autoslalomen :P
    Kan være jeg skal dedikere et relè til frekvensventilen også, kanskje et solid state rele. Slik at hovedreleet bare blir trigger.

Men jeg fikk mer lyst på datasprut i dag, når kjet tullet seg... Men klart at det var jo bare pumpereleet :P Så KJET var jo uskyldig denne gangen.

https://photos.app.goo.gl/mcysrUUmcvd3ANb59
    Sist endret av Olavxxx; I dag kl 21:37

Side 6 av 6 FørstFørst ... 4 5 6

Lignende tråder

1. Svar: 58
    Siste post: 05/05/14, 11:55
  2. volvo 240 turbo 1982 mod
    By Teigen preformance in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 06/01/11, 14:00
  3. 1982 240 Turbo selges
    By BAS in forum Biler selges / kjøpes