Det er helt klart en lang og bratt lærekurve før man oppnår det ønskede resultatet og en original AT-forgasser er det beste utgangspunktet.
Man kan begynne med en A-forgasser også og da lærer man mer fordi det er flere utfordringer å løse.
Sliping av nål er det samme som å bytte dyser i en Weber eller Holley forgasser, men forskjellene mellom en vanlig sugemotorforgasser og en dedikert blow through forgasser er mange og betydelige. Det ser man på innkjøpsprisen også som øker med ca. 50% selv for en lavboost forgasser.
10 psi boost = 0,68 BAR
https://www.summitracing.com/parts/aed-al750ho-bk
https://www.summitracing.com/parts/aed-750ho-bt-bk
Hvor langt oppover du må slipe, det er akkurat det som er 1000 kr. spørsmålet fordi det varierer fra oppsett til oppsett.
Jo mindre turbo man kjører jo mer må man slipe fordi trykket i trykkboksen øker fra minimale gasspådrag og derfor er en TD04-13C turbo ett problem.
Her to nåler som jeg slipte for å konvertere to stk. forgassere fra bensin til E85 til en kjommi som kjørte bilcross med en B230K motor med høvlet blokk, GT-6 kam og AQ140 innsugsmanifold.
Da er du godt igang og ja, potensialet i disse enkle oppsettene er direkte godt og man får veldig mye resultat for pengene selv om det som alt annet ikke er gratis.
Det er slik at Volvo sine originale Turbomotorer går med turboer som har A/R0,48 turbinhus eller tilsvarende. Dette er det rette for lave ladetrykk fordi wastegaten i praksis begynner å små åpne og små lekke på noe rundt 30% av peak ladetrykk. Når man øker maks ladetrykket til hyggelig nivå, da holder wastegaten tett til betydelig høyere ladetrykk er oppnådd og da kan A/R0,48 rett og slett blir overdrevet aggressivt, spesielt med forgasser og ikke 3D tenningsmap.
Jeg testet med en Sierra Cosworth turbo med oppgradert actuator + bleed ventil og kun 3" downpipe ut på siden bak forhjulet på min 240 med B19 motor og det var helt hysterisk.
Bilen ble opplevd som så sterk at det ble naturlig å forsøke å løse den på 2. gear fordi når man kjørte den så opplevdes den som like sterk som en V8 motor fordi var det godt med ladetrykk i trykkboksen bare man rørte gasspedalen. Ja, det ble brukt opp veldig mye deler i denne perioden med den aller første turbomotoren man skulle trimme på egenhånd og uten internett.

Jeg måtte kjøpe en slipt turbonål av den lokale turboguruen og betalt den gang kr. 1500,-
I dag utgjør det mellom kr. 3400,- og kr. 6000,- avhengig av hvem man hører på.
AT-satsene har turbo med A/R0,63 turbinhus og en spesiell wastegateactuator for å unngå akkurat det du beskriver der.