Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  61
Side 11 av 12 FørstFørst ... 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 280

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

  1. #251
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Så kjekt å høre, tusen takk for det. Dette hadde jo ikke vært mulig uten Batland.

    Ja jeg også, litt lettere å få moment og effekt ut av en turbomotor enn sugemotor, og når jeg i tillegg har en del deler liggende så må jeg nesten bare prøve. Det blir nok å kjøre Volvo Strømberg turbo forgasser.
    Takk for de vennlige ordene.

    Sugemotor er en vits.
    Null ladetrykk gir i beste tilfelle 2316 ccm og 190 Nm. Dette øker med 232 ccm og 19 Nm for hver eneste 0,1 BAR du ser på ladetrykksmåleren. Ser du 1,0 BAR ladetrykk (og kjører en stor og god intercooler) så kjører du 4,6L og 380 Nm.

  2. Takk xcbolt takket for denne posten
  3. #252
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavsko Vis post
    Ingen tvil om at hans råd gir resultater som imponerer nei

    Jeg har et ekstra sett dellorto dhla turbo forgassere til overs som jeg gjerne skulle sett bli brukt, og du virker som en med drivkraft til å få det gjort Men da blir det jo litt mer omfattende å bygge. Bare gi en lyd om det skulle være interessant
    Takk for de vennlige ordene.

    Enig med du der.
    Det er ikke bare bare å finne korrekt bestykning på disse, men opplevelsen man får med gassrespons med ett slikt oppsett og en liten turbo er noe som ikke er mulig å beskrive, det må oppleves.
    Man kjører avgårde med delgass på litt turtall og det står da godt med ladetrykk klar i trykkboksen og presser mot de nesten lukkede gasspjeldene. Så trør man full gass og dumper hele trykkboksen rett inn på innsugsventilene samtidig som akspumpene i forgasserne spyler inn bensin og det bare tar ut på en måte som man ikke har opplevd før. Virkelig morro.

  4. Takk xcbolt takket for denne posten
  5. #253

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavsko Vis post
    Ingen tvil om at hans råd gir resultater som imponerer nei

    Jeg har et ekstra sett dellorto dhla turbo forgassere til overs som jeg gjerne skulle sett bli brukt, og du virker som en med drivkraft til å få det gjort Men da blir det jo litt mer omfattende å bygge. Bare gi en lyd om det skulle være interessant
    Nei det er helt sikkert.

    Okey, takk for tilbudet. De er vell litt vanskeligere å dyse opp rett de enn en Strømberg, men ser for meg at motoren blir kvassere. Hva tenker du sånn ca i pris da? Blir nok ikke helt aktuelt nå med en gang, men kanskje eventuelt uti vinter en gang.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det ville vært kjekt ja.

    Det er og blir tenningsbank som er hovedfienden når man kjører på pumpebensin og slik vurderer det er B21FT fordelere den som bekjemper dette best, B21ET fordelere er nest best fordi man kan øke ladetrykket til høyere nivå enn dersom man kjører "sintere" fordelere som f.eks. 185 fordeleren. Skal man kjøre lav ladetrykk og så er det 185 fordeleren som får motoren til å gå best og bruke minst bensin.

    Ja det er forskjell på alle vakumklokkene og igjen er det turboklokkene som er best egnet da Volvo har lagt ned hauger med penger i testing for å finne ut hva som er korrekte egenskaper.
    Hvis budsjettet rekker er det ett eller annet gammelt billig datasprut som er det rette valget til å koble inn mellom fordeleren og tenningsmodulen slik at du får ett map-bart 3D tenningskart.

    D24 turboen har ett annet turbinhjul enn vanlige T3 turboer så ett rent turbinhusbytte går ikke.
    TBO363 turboen er ett godt valg som vil overraske deg med skyvet i seteryggen.


    Til vinterbruk i lave luft temperaturer kan du kjøre uten intercooler på lavt ladetrykk, men til våren MÅ! du setter på en STOR og GOD intercooler.

    Jo kaldere termostat jo høyere ladetrykk kan du kjøre, men det er også viktig med ett varmeapparat som gjør nytten i vinter Noreg.
    Sant. Nå husker jeg ikke hva jeg lada sist, men jeg kjørte med denne turboen på B23ETn sist jeg hadde den. Tror jeg låg på rundt 1 bar så det blir vell ikke så mye mer enn det. Er bare for å få litt ekstra krutt, og fordi turbo er jo rett og slett steintøft. Kan jo prøve 103 fordeleren å se om jeg hører tenningsbank evt.

    Okey det gir jo mening. 3D kart hadde nok ikke vært dumt nei, tenker at jeg vil gjøre det så enkelt som mulig til å begynne med slik at det tar relativt kort tid å hive den i bilen, så kan jeg evt oppgradere turbo og feks datasprut til tenningsstyring osv etter hvert.

    Aha, da bruker jeg den bare som den er. Mener å huske at jeg fikk 397 NM med den turboen, men var litt skuffa da jeg kjørte hjem fra mapping. Bilen gikk da greit, men ikke noe wow følelse. Nå skjønner jeg jo at det åpenbart var pga høy komp og lite tenning. Skulle egentlig hive på en original T34, men så spora det litt ut da han som mappa mente at toppen var helt krise osv. Det er forresten samme toppen jeg har nå, bare at jeg har porta den litt til osv, resten vet du jo. Det endte med at jeg begynte på nytt med tom blokk, men så ble han så vanskelig å få tak i over tlf og alt tok så lang tid. Det var da jeg begynte for alvor å lese BSRT tråden og gikk den veien på egenhånd. Og så glad jeg er for det nå.

    Da kan jeg lage 2 sett med trykkrør som jeg bytter sommer og vinter. Anser du 1-1,2 bar som lavt trykk?

  6. #254

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for de vennlige ordene.

    Enig med du der.
    Det er ikke bare bare å finne korrekt bestykning på disse, men opplevelsen man får med gassrespons med ett slikt oppsett og en liten turbo er noe som ikke er mulig å beskrive, det må oppleves.
    Man kjører avgårde med delgass på litt turtall og det står da godt med ladetrykk klar i trykkboksen og presser mot de nesten lukkede gasspjeldene. Så trør man full gass og dumper hele trykkboksen rett inn på innsugsventilene samtidig som akspumpene i forgasserne spyler inn bensin og det bare tar ut på en måte som man ikke har opplevd før. Virkelig morro.
    Det høres jo fristende ut, men samtidig har jeg inntrykk av at Strømberg er litt snillere på vinteren og bedre om en kjører opp og ned fra fjellet der det er tynnere luft. Samt at alt ser mer originalt ut med tanke på evt godkjenning av motoren. Vil helst greie å vri meg unna krav til godkjent effektmåling om det er mulig

  7. #255
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Nei det er helt sikkert.

    Okey, takk for tilbudet. De er vell litt vanskeligere å dyse opp rett de enn en Strømberg, men ser for meg at motoren blir kvassere. Hva tenker du sånn ca i pris da? Blir nok ikke helt aktuelt nå med en gang, men kanskje eventuelt uti vinter en gang.
    Tenkte jeg skulle ha igjen det jeg betalte selv, 5500,-
    Men det er ingen hast, de blir liggende her
    Hadde vært moro å sett hva de er kapable til å levere
    Håper å få testet selv en dag med det andre settet jeg har

  8. #256

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavsko Vis post
    Tenkte jeg skulle ha igjen det jeg betalte selv, 5500,-
    Men det er ingen hast, de blir liggende her
    Hadde vært moro å sett hva de er kapable til å levere
    Håper å få testet selv en dag med det andre settet jeg har
    Det var jo en grei pris. Så bra, det hadde absolutt vært morsomt å prøve. Er det choke på de?
    Jeg skulle egentlig ha montert sperre i den kvite før jeg begynner å kjøpe inn deler til forgassermotoren. Er jo ikke kjempe billig det heller.

  9. #257
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Det var jo en grei pris. Så bra, det hadde absolutt vært morsomt å prøve. Er det choke på de?
    Jeg skulle egentlig ha montert sperre i den kvite før jeg begynner å kjøpe inn deler til forgassermotoren. Er jo ikke kjempe billig det heller.
    De har en egen kaldstarts krets i stedet for choke spjeld

  10. #258

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavsko Vis post
    De har en egen kaldstarts krets i stedet for choke spjeld
    Så bra, da gir jeg eventuelt lyd fra meg angående de gasserne.

  11. #259

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært å henta ETn, jeg hona den med Biltema sitt honingsverktøy sist jeg bygde denne. Nå ser jeg hvor dårlig resultatet er, så det blir en kjapp runde med Flexhone så tenker jeg den blir bra. Her skal både veiv, råder og stempel være smidd etter som jeg har forstått det. Er de berømte M rådene. Denne ble henta i Sverige på 90 tallet en gang å skulle vist ha gitt rundt 370 hk etter hva jeg har blitt fortalt. Oppsettet den gangen var en helt ekstremt portet topp, som jeg har liggende med en skade etter ventilhavari, aaalt for kvass kam, aaalt for stor turbo osv. Tennignsbank var det STORE antydninger til både i den "grom" toppen og toppen som sto på når jeg kjøpte bilen den sto i. Den er nok litt overdimensjonert til den effekten jeg satser på her, men uansett så synes jeg det er for synd at den ikke blir brukt da B23ET ikke er så lett å få tak i lenger

    Planen nå er å vaske alt, pusse ned og male opp igjen blokka og dreie stempla. Fikk også med en 940 turbo manifold, så nå trenger jeg egentlig bare 160/398 topp for å få ferdig bundel og topp.

    En ting jeg forresten kan nevne er at jeg nå kjører med 123 fordeler på forgassermotoren. Dessverre er det den uten programmerbar kurve, men kan velge de originale kurvene jeg vil. Er jo ei vakuumtilkobling, men vet ikke hvilken vakuumklokke effekt (stor/liten/retard osv) den velger på hvilken kurve


    Sist endret av xcbolt; 09/10/25 kl 17:59

  12. #260

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Her gikk det virkelig galt under fjerning av ene pluggen i oljekanalen. Tenker at jeg har tre alternativ.
    1. Prøve å sveise på plass bitene som knakk av (tviler på at det blir bra)
    2. Gjenge hullet lenger inn, det vil da sikkert strupe oljetirførselen på den siden litt. Er et hull til fra oljegalleriet. Blir jo mindre oljeflow på denne måten.
    3. Sveise igjen hele hullet å satse på at det blir greit nok.

    Om noen har andre ideer så gjerne kom med de

  13. #261
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville først å sjekket om det er noen forgreninger på oljegalleriet rett innenfor hullet, som evt kan blokkeres av en reparasjon. Hvis det ikke er det så tror jeg at jeg ville ha forsøkt å slipe bort hele den forhøyde biten rundt hullet slik at det blir flatt. For å så gjenge videre med samme gjengetapp som originalt. Så vidt jeg vet er det 1/4 npt, altså koniske gjenger som tetter ved at pluggen "kiler" seg.

    Skulle det være en forgrening rett innenfor hullet som vil blokkeres av at pluggen går litt lenger inn, så ville jeg forsøkt å bygge opp den manglende forhøyningen med sveis. For så å gjenge på nytt. Tror ikke det er mulig å sveise på de bitene som fallt av.

    Bare mitt forslag og ikke noe profesjonelt råd

  14. #262
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    En ting jeg forresten kan nevne er at jeg nå kjører med 123 fordeler på forgassermotoren. Dessverre er det den uten programmerbar kurve, men kan velge de originale kurvene jeg vil. Er jo ei vakuumtilkobling, men vet ikke hvilken vakuumklokke effekt (stor/liten/retard osv) den velger på hvilken kurve
    123 fordeler er ett høykvalitetsprodukt det, men til en turbomotor som går på Norsk pumpebensin så er man alltid kraftig oktanbegrenset og da er det store fordeler med ett tenningsanlegg som er map bart i 3D.

    Antagelser er moren til alle "fack apps" så her må du teste. En løsning er å velge 185 kurven, bruke tenningslampe ta motoren opp til 4000 o/min, og forsiktig tilsette trykkluft til vakumklokken via ett T-stykke med manometer og se om tenningen retarderes og evt. hvor mye den retarderer pr. enhet ladetrykk.

    Det finnes CDI tenningsforsterker bokser som har justerbar boost retard for bruk med fordelere som ikke har dette.
    Sist endret av Batland; 11/10/25 kl 10:49

  15. #263

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavsko Vis post
    Jeg ville først å sjekket om det er noen forgreninger på oljegalleriet rett innenfor hullet, som evt kan blokkeres av en reparasjon. Hvis det ikke er det så tror jeg at jeg ville ha forsøkt å slipe bort hele den forhøyde biten rundt hullet slik at det blir flatt. For å så gjenge videre med samme gjengetapp som originalt. Så vidt jeg vet er det 1/4 npt, altså koniske gjenger som tetter ved at pluggen "kiler" seg.

    Skulle det være en forgrening rett innenfor hullet som vil blokkeres av at pluggen går litt lenger inn, så ville jeg forsøkt å bygge opp den manglende forhøyningen med sveis. For så å gjenge på nytt. Tror ikke det er mulig å sveise på de bitene som fallt av.

    Bare mitt forslag og ikke noe profesjonelt råd
    Det er en forgrening rett innom der som går til bakerste veivlageret så det siste alternativet ditt er nok sikkert det beste. Er 1/4 npt ja, tenkte jeg skulle rengjøre alle oljekanaler, men angrer bittert nå. Jeg ser Felleskjøpet selger støpejernspinner. Regner med at de har høyt nikkel innhold. Om jeg varmer opp området med blåselampe, sveiser med pinne og prøver å varme litt av og til under avkjølingsprosessen så burde det vell sikkert holde. 4-5 bar oljetrykk og den varmen som normalt er i blokka er jo ikke voldsomme greier akkurat, men kjedelig om sveisen skulle gå etter den er ferdigbygd. Jeg får rett og slett bare prøve, takk for rådet.

  16. #264

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    123 fordeler er ett høykvalitetsprodukt det, men til en turbomotor som går på Norsk pumpebensin så er man alltid kraftig oktanbegrenset og da er det store fordeler med ett tenningsanlegg som er map bart i 3D.

    Antagelser er moren til alle "fack apps" så her må du teste. En løsning er å velge 185 kurven, bruke tenningslampe ta motoren opp til 4000 o/min, og forsiktig tilsette trykkluft til vakumklokken via ett T-stykke med manometer og se om tenningen retarderes og evt. hvor mye den retarderer pr. enhet ladetrykk.

    Det finnes CDI tenningsforsterker bokser som har justerbar boost retard for bruk med fordelere som ikke har dette.
    Jepp, jeg tror kanskje jeg eventuelt bare prøver den originale 103 fordeleren jeg har først, blir det noe bank med den så kan jeg prøve ET fordeleren i stedet.

    Nå har jeg bare ei enkel tenningslampe uten noe fancy funksjoner, om jeg skriver ut et tenningsmerke og teiper på reimhjulet og bruker nullpunktet på registerdekslet som tenningsmerke, tror du det vil fungere?

    Ja de hadde sikkert vært det beste, tenkte jeg skulle skru sammen med de delene jeg hadde å se hvor mye den gir. Så kan jeg heller oppgradere med et 3d tenningskart, større turbo osv etter hvert.

  17. #265
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Disse gamle fordelerne gir sjelden motoren identisk tenningskurve til det de er oppgitt til. Dette må du derfor måle og her ser du hva en 103 fordeler som jeg målte gav i praksis, så her må du være forsiktig.



    Hvis du først lager ØD hakket på reimhjulet større, stiller reimhjulet til 30 grader fød og lager nye hakk på reimhjulet på 20 og 10 grader fød, så klarer du deg fint med en enkel tenningslampe.

    Det i særklasse viktigste er å bli ferdig så jeg mener at du tenker helt rett her.

    Som vi ser er det tydelig at Volvo fant ut at tennningsbankproblemet er stort opp til ca. 4750 o/min. og relativt lite etter 4750 o/min.
    Med en vakumklokke som gir 10 grader tenningsretard så forstår vi at B21ET motorene får ca. 28 grader tenning fra 4750 o/min. på fullt ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 12/10/25 kl 14:10

  18. #266

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Disse gamle fordelerne gir sjelden motoren identisk tenningskurve til det de er oppgitt til. Dette må du derfor måle og her ser du hva en 103 fordeler som jeg målte gav i praksis, så her må du være forsiktig.



    Hvis du først lager ØD hakket på reimhjulet større, stiller reimhjulet til 30 grader fød og lager nye hakk på reimhjulet på 20 og 10 grader fød, så klarer du deg fint med en enkel tenningslampe.

    Det i særklasse viktigste er å bli ferdig så jeg mener at du tenker helt rett her.

    Som vi ser er det tydelig at Volvo fant ut at tennningsbankproblemet er stort opp til ca. 4750 o/min. og relativt lite etter 4750 o/min.
    Med en vakumklokke som gir 10 grader tenningsretard så forstår vi at B21ET motorene får ca. 28 grader tenning fra 4750 o/min. på fullt ladetrykk.
    Okey, viste ikke at det var kjempestor forskjell på de, fant et bilde av 103 kruven i en Volvo service manual, den ser jo ikke helt lik ut som den du målte.



    Det var et lurt triks, det blir jo ikke helt nøyaktig på graden, men det er sikkert nøyaktig nok.

    Absolutt, derimot tror jeg kanskje jeg unnlater å bruke B23ET blokka, tviler ikke på at blokka vil holde om jeg sveiser ho, men tanken vil jo alltid være der. I stedet tenker jeg å skaffe ei B19 blokk, da er det lettere å få godkjent alt som bare en AT sats uten benkepapir siden bilen originalt kom med B19A. I tillegg er det jo det du nevnte med momentkurva, det vil nok egne seg bedre sammen med M46 kasse. Tenkte jeg kunne bruke den smidde veiva og M rådene fra B23 blokka for de skal vell gå overens på B19/21/23? Finner jeg B19ET stempler til en grei pris kan jeg jo også bruke det, om ikke får jeg bare dreie sugestempel. Lite B19 ute til salgs i nærheten nå, men har kjøpt en 398 topp, så jeg kan porte toppen etter Batland spec (eller muligens litt mindre siden du nevnte at B19 ikke setter samme krav til porting), sette i sterkere fjører osv, samt porte 940 grenrøret til å passe hullet i Garrett eksoshuset i mellomtiden.

    Et forslag til oppsettet er da som følger:
    -B19 blokk
    -M råder og smidd veiv fra B23ET
    -B19ET eller dreide A stempel
    -TB0363 turbo med A/R 0,48 eksoshus
    -Strømberg turboforgasser
    -A kam
    -Flat svinghjul
    -Portet 398 topp etter Batland spec med håndslipet backcut på innsugsventiler
    -B21ET fordeler og tenningsmodul (uten cdi i første omgang, evt oppgradering på sikt)
    -Walbro pumpe i tank, evt F pumpe i tank og under bilen med Malpassi bensintrykksregulator
    -Intercooler, muligens original til å begynne med siden jeg har en, aluminium på sikt.

    Vet ikke om strekkbolter holder til 1 bar ladetrykk, det er vell kanskje greiest å bare kjøre på med 12:9 maskin bolter uansett?

    Her er komp regnestykket om jeg dreier grop på 70x3,3mm som du henviser til i forgasserturbo tråden. Gjerne korriger om noe her er feil. Da får jeg jo 7,6:1 i kompforhold uten at jeg trenger å gjøre noe med forbrenningskammer i toppen.




    Uansett for dårlig dette billige enkle oppsettet vil yte så må det gå noe bedre enn B230K motoren som sitter der nå. Nå tror jeg uansett at det vil sparke ok+ med tanke på hvordan den andre BSRT motoren trykker en i seteryggen
    Sist endret av xcbolt; 12/10/25 kl 23:26

  19. #267
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Vi er ett par karer rundt her som i sin tid har rotet endel med fordelere og erfaringen er at Volvo sine oppgitte kurver er gode, men i praksis leverer fordelerne andre kurver enn de oppgitte.

    Når vi ikke vet med 100% sikkerhet hvor høy tenning oppsettet vil ha, ( 25, 26, 27 eller 28 grader) så må man bare ha ett utgangspunkt og siden prøve seg frem. Da trenger man ikke at det er nøyaktig ned til 1 grad nei.

    Alle veiver og råder opp til B200 og B230 er smidde.

    Planen din er god den med ett unntak og det er den originale Volvo intercooleren som ALDRI bør brukes.
    Biltema sine store intercoolere er rimelige og i motsetning til originalskrotet, faktisk brukbare fordi de har tette tette turbulatorer innvendig i celleverket.
    https://www.biltema.no/bil---mc/tuni...-mm-2000032573

    Strekkbolter skal ikke brukes om igien og når man uansett må kjøpe nye bolter, da er det bare å gjøre det gode valget som er B21 / 12,9 bolter. Pass på å få tak i SERIØSE skiver til disse og da er alt veldig gode greier.

    Slike kalkulatorer er som oftest gode og det der stemmer veldig godt.

    Det er absolutt ingen som helst sammenligning med hvordan en oppjustert B19AT motor som lader 1,1 - 1,5 BAR fungerer sammenlignet med en B230K.
    En B230 sugemotor har ett praktisk motorvolum på 2316 ccm, en B19 som lades med 1,33 BAR via an god intercooler har 4632 ccm i praktisk motorvolum som da er dobbelt så stort.

    "Det var en gang"
    en bekjent av en kjommi skulle sitte på med en lokal 240 med B19AT motor som var oppgradert med ett oppsettet ikke ulikt det du nevner over her og med en 46,5 mm turbo. Etter kort tid kom det en 1986 modell GSX-R750 opp på støtfangeren før en medium knapp sving som ledet ut på en "vestlandsflate" - så det er ikke snakk om milevis med strekk her slik som andre steder i landet.

    "Se nå" sa sjåføren, la 3. gear og gjorde seg klar. Når sykkelen la seg ut gikk gasspedalen i bunn, ladetrykksmåleren spratt til 1,5 BAR og MC føreren gearte både ned og opp og kavet på, men kom ikke forbi.
    Poenget er at såpass tak er det selv i en B19AT når man gjør dette på riktig vis.
    Sist endret av Batland; 13/10/25 kl 12:31

  20. Takk xcbolt takket for denne posten
  21. #268

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi er ett par karer rundt her som i sin tid har rotet endel med fordelere og erfaringen er at Volvo sine oppgitte kurver er gode, men i praksis leverer fordelerne andre kurver enn de oppgitte.

    Når vi ikke vet med 100% sikkerhet hvor høy tenning oppsettet vil ha, ( 25, 26, 27 eller 28 grader) så må man bare ha ett utgangspunkt og siden prøve seg frem. Da trenger man ikke at det er nøyaktig ned til 1 grad nei.

    Alle veiver og råder opp til B200 og B230 er smidde.

    Planen din er god den med ett unntak og det er den originale Volvo intercooleren som ALDRI bør brukes.
    Biltema sine store intercoolere er rimelige og i motsetning til originalskrotet, faktisk brukbare fordi de har tette tette turbulatorer innvendig i celleverket.
    https://www.biltema.no/bil---mc/tuni...-mm-2000032573

    Strekkbolter skal ikke brukes om igien og når man uansett må kjøpe nye bolter, da er det bare å gjøre det gode valget som er B21 / 12,9 bolter. Pass på å få tak i SERIØSE skiver til disse og da er alt veldig gode greier.

    Slike kalkulatorer er som oftest gode og det der stemmer veldig godt.

    Det er absolutt ingen som helst sammenligning med hvordan en oppjustert B19AT motor som lader 1,1 - 1,5 BAR fungerer sammenlignet med en B230K.
    En B230 sugemotor har ett praktisk motorvolum på 2316 ccm, en B19 som lades med 1,33 BAR via an god intercooler har 4632 ccm i praktisk motorvolum som da er dobbelt så stort.

    "Det var en gang"
    en bekjent av en kjommi skulle sitte på med en lokal 240 med B19AT motor som var oppgradert med ett oppsettet ikke ulikt det du nevner over her og med en 46,5 mm turbo. Etter kort tid kom det en 1986 modell GSX-R750 opp på støtfangeren før en medium knapp sving som ledet ut på en "vestlandsflate" - så det er ikke snakk om milevis med strekk her slik som andre steder i landet.

    "Se nå" sa sjåføren, la 3. gear og gjorde seg klar. Når sykkelen la seg ut gikk gasspedalen i bunn, ladetrykksmåleren spratt til 1,5 BAR og MC føreren gearte både ned og opp og kavet på, men kom ikke forbi.
    Poenget er at såpass tak er det selv i en B19AT når man gjør dette på riktig vis.
    Det er jo veldig greit å vite, selv om det er forgasserturbo med bare en enkel fordeler så tror jeg kanskje det er lurt at jeg drar et par drag i benk med bankeføler for å finjustere tenninga. Det koster jo ikke mange kronene kontra å mappe et sprut.

    Aha, da er det jo bare å tute og kjøre med original B19 innmat.

    Da dropper jeg Volvo intercooleren og strekkboltene. De 12:9 boltene jeg kjøpte fra KL Racing på B230n hadde jo fine skiver og kosta tross alt bare en 500 lapp. Biltema intercooler er jo et billig alternativ, så da blir sikkert det løsningen til å begynne med hvert fall

    Det høres bra ut, hvis jeg i tillegg finjusterer forma på forbrenningskammeret litt å tjener 1cc eller 2, så kommer jeg jo nærmere 7,5:1 som i B230n. Da har jeg ihvertfall muligheten til å tjene mer effekt på sikt med enkle oppgraderinger.

    Sant, jeg får prøve meg fram med ladetrykk og tenning å rett å slett se hvor det stopper.

    Hehe det høres jo helt vilt ut, men nå har jeg prøvd BSRT metoden så jeg tviler ikke ett sekund. Det er jo egentlig ikke tvil om at B19 er det rette valget her etter omstendighetene. Igjen, tusen takk Batland, da skal jeg begynne å leite etter B19 shortblock.
    Sist endret av xcbolt; 13/10/25 kl 13:07

  22. #269
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Det er jo veldig greit å vite, selv om det er forgasserturbo med bare en enkel fordeler så tror jeg kanskje det er lurt at jeg drar et par drag i benk med bankeføler for å finjustere tenninga. Det koster jo ikke mange kronene kontra å mappe et sprut.

    Aha, da er det jo bare å tute og kjøre med original B19 innmat.

    Da dropper jeg Volvo intercooleren og strekkboltene. De 12:9 boltene jeg kjøpte fra KL Racing på B230n hadde jo fine skiver og kosta tross alt bare en 500 lapp. Biltema intercooler er jo et billig alternativ, så da blir sikkert det løsningen til å begynne med hvert fall

    Det høres bra ut, hvis jeg i tillegg finjusterer forma på forbrenningskammeret litt å tjener 1cc eller 2, så kommer jeg jo nærmere 7,5:1 som i B230n. Da har jeg ihvertfall muligheten til å tjene mer effekt på sikt med enkle oppgraderinger.

    Sant, jeg får prøve meg fram med ladetrykk og tenning å rett å slett se hvor det stopper.

    Hehe det høres jo helt vilt ut, men nå har jeg prøvd BSRT metoden så jeg tviler ikke ett sekund. Det er jo egentlig ikke tvil om at B19 er det rette valget her etter omstendighetene. Igjen, tusen takk Batland, da skal jeg begynne å leite etter B19 shortblock.
    For en turbomotor som går på pumpebensin er det tenningsmappet som er det viktigste. Om det er EFI, K-jet eller forgasser(e) spiller ingen rolle.
    Setter du en gammel fordeler på en B230FK motor så raser motoren, setter du en forgasser eller to på en B230FK og øker ladetrykket, så går den som en kule.

    Ja, du bør prioritere å få mappet /justert inn tenningen i en dynobenk hvis budsjettet tillater det.

    Det er i grunnen det. I nøden kan du bruke B20 stempler fra en "8 bolt motor", men de er av lavere kvalitet.

    Godt, det er det rette å gjøre hver eneste gang. Har noen slike intercoolere i Coop-haugen selv fordi de er er både gode, billige og plutselig slutter Biltema med disse. Da er alternativet internett, dårlig kronekurs, frakt, moms, toll og bare håpe at man får en annen intercooler som faktisk har tette turbulatorer i cellene. Alle disse intercoolerne ser lik ut på utsiden, men det er stor forskjell på dem innvendig, så det er lett å kaste bort penger på ubrukelig skrot.
    Uten 3D tenningsmap er det så enkelt som at lavere kompresjonsforhold tillater høyere ladetrykk og på en B19AT man vinner ca. 10 hp og ca. 15 Nm hver gang ladetrykket økes med 0,1 BAR.

    Det gjør det, men gammel 240 er lett og fin, den hadde 3,91:1 diff. og M46 gearkasse som har 1,37:1 på 3. gear.
    Dette er helt perfekt til en B19 motor med portet topp og trimkam, noe som gjorde den overraskende kvikk, turtallsvillig og morsom.
    Sist endret av Batland; 14/10/25 kl 13:34

  23. #270

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For en turbomotor som går på pumpebensin er det tenningsmappet som er det viktigste. Om det er EFI, K-jet eller forgasser(e) spiller ingen rolle.
    Setter du en gammel fordeler på en B230FK motor så raser motoren, setter du en forgasser eller to på en B230FK og øker ladetrykket, så går den som en kule.

    Ja, du bør prioritere å få mappet /justert inn tenningen i en dynobenk hvis budsjettet tillater det.

    Det er i grunnen det. I nøden kan du bruke B20 stempler fra en "8 bolt motor", men de er av lavere kvalitet.

    Godt, det er det rette å gjøre hver eneste gang. Har noen slike intercoolere i Coop-haugen selv fordi de er er både gode, billige og plutselig slutter Biltema med disse. Da er alternativet internett, dårlig kronekurs, frakt, moms, toll og bare håpe at man får en annen intercooler som faktisk har tette turbulatorer i cellene. Alle disse intercoolerne ser lik ut på utsiden, men det er stor forskjell på dem innvendig, så det er lett å kaste bort penger på ubrukelig skrot.
    Uten 3D tenningsmap er det så enkelt som at lavere kompresjonsforhold tillater høyere ladetrykk og på en B19AT man vinner ca. 10 hp og ca. 15 Nm hver gang ladetrykket økes med 0,1 BAR.

    Det gjør det, men gammel 240 er lett og fin, den hadde 3,91:1 diff. og M46 gearkasse som har 1,37:1 på 3. gear.
    Dette er helt perfekt til en B19 motor med portet topp og trimkam, noe som gjorde den overraskende kvikk, turtallsvillig og morsom.
    Sant, vet om en som har knekt kanten på FK stempel med lh2.4 og litt større turbo. Har inntrykk av at trimmede motorer med LH2.4 alltid går med feit blanding, det sier jo i så fall litt om hvor lite tenning 8,7:1 tåler på 95 oktan hvis den banker med original tennings hjerne.

    Jepp, får prøve å få den til å gå greit til å begynne med så kan tenninga finjusteres i benk etter hvert.

    De er vell samme diameter ja, tror jeg satser på å finne en komplett B19 bunndel, det er jo ikke noe hast med dette prosjektet. Bare for å ha noe å pussle med, så får det bli ferdig når det blir ferdig.

    Er jo typisk når en får vite om noe bra på Biltema og skal vei å kjøpe det selv så har varen gått ut. Skal få kjøpt meg en Intercooler derfra så har jeg den. Er nok tryggest å gå for 7,5-7,6:1 tror jeg ja. Både med tanke på at TB0363 er såppas liten og at den vil være mer resistent mot tenningsbank før evt oppgradering til 3d tenningkart, og selvsagt etter også.

    240n jeg vil ha B19 i har jo 3:91 diff og M45 kasse nå, bytte til M46 og hive nedi annen motor der nesten alt er originalt er jo gjort på en kveld. Skal prøve å ikke være like nøye her, og om jeg får tak i ei blokk som ikke har vært malt med annet enn original lakk før så skal jeg beholde patinaen, bare vaske alt. Da ser det enda mer sleeper ut. Jeg liker ikke bling bling, morsomst når folk vil se hva som gjør at en bil går godt, og det ser det ut som en gammel sliter under panseret.
    Sist endret av xcbolt; 14/10/25 kl 23:08

  24. #271
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Sant, vet om en som har knekt kanten på FK stempel med lh2.4 og litt større turbo. Har inntrykk av at trimmede motorer med LH2.4 alltid går med feit blanding, det sier jo i så fall litt om hvor lite tenning 8,7:1 tåler på 95 oktan hvis den banker med original tennings hjerne.

    Jepp, får prøve å få den til å gå greit til å begynne med så kan tenninga finjusteres i benk etter hvert.

    De er vell samme diameter ja, tror jeg satser på å finne en komplett B19 bunndel, det er jo ikke noe hast med dette prosjektet. Bare for å ha noe å pussle med, så får det bli ferdig når det blir ferdig.

    Er jo typisk når en får vite om noe bra på Biltema og skal vei å kjøpe det selv så har varen gått ut. Skal få kjøpt meg en Intercooler derfra så har jeg den. Er nok tryggest å gå for 7,5-7,6:1 tror jeg ja. Både med tanke på at TB0363 er såppas liten og at den vil være mer resistent mot tenningsbank før evt oppgradering til 3d tenningkart, og selvsagt etter også.

    240n jeg vil ha B19 i har jo 3:91 diff og M45 kasse nå, bytte til M46 og hive nedi annen motor der nesten alt er originalt er jo gjort på en kveld. Skal prøve å ikke være like nøye her, og om jeg får tak i ei blokk som ikke har vært malt med annet enn original lakk før så skal jeg beholde patinaen, bare vaske alt. Da ser det enda mer sleeper ut. Jeg liker ikke bling bling, morsomst når folk vil se hva som gjør at en bil går godt, og det ser det ut som en gammel sliter under panseret.
    Overfeit blanding er det eneste verktøyet som er i verktøykassen.
    Når man overretarderer tenningen, som man er nødt til å gjøre for å unngå tenningsbank (når komp, oktan og ladetrykk komboen er for optimistisk), da blir det forferdelig varmt og det eneste alternativet man da har er å drukne delene i bensin.

    Her er kompressorkartet til TB0363 turboen som har Trim 50 kompressoren.


    Dette indikerer 265 hp med 1,6 BAR ladetrykk ut av turboen og ca. 150 000 o/min.

    Det er en god plan så jeg tipper at du får ett overraskende godt sluttresultat.

    Som vi ser begynner den blå steken på 10 lb/min. og dette betyr at en motor som gir ca. 100 hp som sugemotor er det gode valget til akkurat denne turboen.
    Sist endret av Batland; 15/10/25 kl 15:08

  25. Takk xcbolt takket for denne posten
  26. #272

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Overfeit blanding er det eneste verktøyet som er i verktøykassen.
    Når man overretarderer tenningen, som man er nødt til å gjøre for å unngå tenningsbank (når komp, oktan og ladetrykk komboen er for optimistisk), da blir det forferdelig varmt og det eneste alternativet man da har er å drukne delene i bensin.

    Her er kompressorkartet til TB0363 turboen som har Trim 50 kompressoren.


    Dette indikerer 265 hp med 1,6 BAR ladetrykk ut av turboen og ca. 150 000 o/min.

    Det er en god plan så jeg tipper at du får ett overraskende godt sluttresultat.

    Som vi ser begynner den blå steken på 10 lb/min. og dette betyr at en motor som gir ca. 100 hp som sugemotor er det gode valget til akkurat denne turboen.
    Nettopp fordi bensinen kjøler. Det bekrefter jo mitt inntrykk.

    Oj, dette var mer imponerende enn jeg trodde. Dette kan jo bli veldig gøy. Kom på at jeg må montere resirkulerings ventil i stedet for åpen dump på den kvite, vurderer disse 2. Den fra DO88 er jo justerbar, mens Turbosmarten har utskiftbar fjør. 15 InHg er vell rundt 50 kpa, og på tomgang ligger jeg på rundt 48-52 kpa så da burde vell begge fungere?
    https://www.do88.no/no/artiklar/gfb-...AaAityEALw_wcB
    https://stianmotorsport.no/produkter...IaApE0EALw_wcB
    Sist endret av xcbolt; 16/10/25 kl 01:09

  27. #273
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.753
    Antall takk

    Standard

    Det er ett fint potensiale her ja.

    Har man en ca. 100 hp sugemotor, så er denne T3Trim50 turboen en perfekt match opp til ca. 1,6 BAR ladetrykk.

    Dette dumpventilgreiene har jo tatt fullstendig av på alle tenkelige og utenkelige måter.

    GFB er gode greier og folk flest trenger sjelden noe mer avansert eller større greier enn denne:
    https://www.do88.no/no/artiklar/gfb-...AaAityEALw_wcB

    eller denne:
    https://beracingtuning.com/product/g...AovPK5kM_A-rOT

    Poenget er å akkurat fjerne det skadelige tykkstøtet som oppstår ved gasslipp.
    En gedigen dump totaltømmer hele systemet og gir stort turbolag ved hvert eneste gearshift.
    De som har sett på den innvendige diameteren til dumpvalve uttaket på en original Cosworth intercooler bør ha gjort seg noen tanker rundt dette.
    Dumpvalvene i lenkene over her har den samme 25 mm slange tilkoblingen på inngangen som på utgangen og kan derfor enkelt snus ved behov.

    Volvo og Ford sender ladetrykket inn i bunn.
    Audi og Sierra Cosworth RS500 GR.A sender ladetrykket inn på siden.
    Sist endret av Batland; 16/10/25 kl 09:10

  28. #274

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Ja, 100 hp sugemotor må være mulig å få til. Gleder meg til å begynne for fullt på dette.

    Den jeg har nå er også 25mm, og den virker å fungere bra bortsett fra at den ikke er justerbar og litt for stram slik at jeg får flutter når jeg slipper gassen på finere kjøring, og selvsagt at den slipper lufta ut i det fri.
    Haller litt mot den GFB ventilen da den er så liten og nett. Regner med jeg kan snu vakuumportet siden det er 4 skruer der.

    Er det forskjell på det også ja. Volvo sender altså ladetrykket denne veien?


  29. #275

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Har noen Strømberg forgassere liggende, så lurer på om jeg skal prøve å modifisere en slik at den tåler trykk. Tru om det kan bli suksess om jeg borer nålventil til 2,5mm, dreier spor til oring på choke akslingen, passer på at det er spjeld uten den fjørbelasta tappen og fyller 10/40 motorolje over stemplet? Selvsagt må jo nåla byttes, evt slipes. Har du tips til sliping av nål Batland? Regner egentlig med at jeg ikke kommer til å få det til bra, men det hadde jo vært artig å prøvd allikevel. Leste også på forgasserturbo tråden at du porter A innsug. Porter du hovedsakelig da 90 grader hjørnene og mot toppen?

Side 11 av 12 FørstFørst ... 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 12:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 01:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 18:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •