Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  239
Side 20 av 30 FørstFørst ... 10 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 476 til 500 av 745

Tråd: TurboThomas - 740 - Turbo

  1. #476
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Det er jeg fullt klar over, nå ble den jo mappet ifjor da, nå sier jeg på ingen måte at det er verken korrekt eller optimalt for det nye oppsettet.

    Nå skal jo denne bilen kun brukes på sommeren da, i tilegg så må motoren skrues nogenlunde org igjen for EU i høst. Så det blir ikke mange månedene den blir kjørt iår, så enten blir det mapping nå å kjøre i et par måneder, for så å skru den org, eller vente til våren/sommeren neste år.

    Mapper jeg nå er jeg på en måte "tvunget" til å følge det samme oppsettet neste år, med mindre jeg vil mappe bilen hvert år da. Nå tror jeg ikke jeg blir å gjøre noe mer motormessig innen neste år enn det jeg blir å gjøre nå da, men.

    Det koker litt ned til hvilket "tilbud" jeg får her oppe både når det gjelder når de har tid, kompetanse/kjennskap til sprut/oppsettet, og pris. En skikkelig mapping koster jo litt, men jeg har sett labre resultater selv på svindyre mappinger, så er ikke bestandig at dyrest er best.
    Det tror jeg på, men jeg ville nevne det likevel fordi det er så trist å se når gode oppsett ikke får realisert potensialet.
    Hele poenget med ett oppsett med portet 530 topp, A-kam, EFR7064 turbo på 940 manifold, E-manifold, gode dyser montert i 530 toppen og fordeler, gjerne med tenningsforsterker, er at bilen skal gå gjennom EU-kontrollen akkurat slik den er.
    (Jaja, med heftig nedjustert ladetrykk selvsagt. )

  2. #477
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tror jeg på, men jeg ville nevne det likevel fordi det er så trist å se når gode oppsett ikke får realisert potensialet.
    Hele poenget med ett oppsett med portet 530 topp, A-kam, EFR7064 turbo på 940 manifold, E-manifold, gode dyser montert i 530 toppen og fordeler, gjerne med tenningsforsterker, er at bilen skal gå gjennom EU-kontrollen akkurat slik den er.
    Ja, jeg ser absolutt viktigheten i et godt mapp, så det undervurderer jeg ikke. Vi får se hva jeg bestemmer meg for

    Det ser jo nogenlunde "anonymt" ut. Men jeg er ganske sikker på at de kommer til å kommentere størrelsen på turboen og det store, åpne luftfilteret mitt. Så det blir nok å hekte på en 13c og en orginal luftfilterboks til EU'en tror jeg hvis det blir å vise med efr'n må jeg isåfall hekte av wg staget

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  3. #478
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Cooler montert





    Foressten noen som har montert vanninnsprut før? Lurer litt på hvor jeg skal sette dysa. Setter man det bare rett i rører før innsuget? Så nerme som mulig innsug? Burde luftempføler stå før eller etter dysa?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  4. #479
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde plassert dysa før IAT vertfall, for å få korrekt måling på lufttemp. Men, ikke for nærme sensoren vel og merke, da vil du muligens få unormalt lave målinger pga alkohol på sensoren osv.

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 20/07/21 kl 07:41

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  5. #480
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Forresten noen som har montert vanninnsprut før? Lurer litt på hvor jeg skal sette dysa. Setter man det bare rett i rører før innsuget? Så nerme som mulig innsug? Burde luftempføler stå før eller etter dysa?
    Den optimale løsningen er å bruke 1 stk. liten vanndyse pr. sylinder. Disse vil da stå LENGE etter luft temp sensoren.
    Nest beste løsning er 1 stk. stor vanndyse som står lenge før gasspjeldet, slik at det er god tid for vannet å blande seg med luften, men etter luft temp sensoren.

    Grunnen er at poenget med vanninnsprut utelukkende er å heve det praktiske oktantallet på billig drivstoff. Ser vi på effektøkningen, kun som en følge av å tilsette vann, uten å utnytte det, så ser vi at det temperaturdroppet som registreres, sammenlignet med intercooler, ikke kan være korrekt. Man kan argumentere for at en lufttempsensor er designet for å lese av temperaturen på tørr luft og at den blir rundlurt når den spyles ned med væske.
    Sist endret av Batland; 28/07/22 kl 15:48

  6. #481
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den optimal løsningen er å bruke 1 stk. liten vanndyse pr. sylinder. Disse vil da stå da LENGE etter luft temp sensoren.
    Nest beste løsning er 1 stk. stor vanndyse som står lenge før gasspjeldet, men etter luft temp sensoren.

    Grunnen er at poenget med vanninnsprut utelukkende er å heve det praktiske oktantallet på billig drivstoff. Ser vi på effektøkningen, kun som en følge av å tilsette vann, uten å utnytte det, så ser vi at det temperaturdroppet som registreres, sammenlignet med intercooler, ikke kan være korrekt. Man kan argumentere for at en lufttempsensor er designet for å lese av temperaturen på tørr luft og at den blir rundlurt når den spyles ned med væske.
    Så rekkefølgen blir da altså Intercooler->Luftemp->Vanndyse->Gasspjeld?
    Så setter jeg dysa og sensoren nermest intercooler?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  7. #482
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Så rekkefølgen blir da altså Intercooler->Luftemp->Vanndyse->Gasspjeld?
    Så setter jeg dysa og sensoren nermest intercooler?
    Det er slik jeg ville gjort det ja.
    Noen av Escort Cosworthene har luft temperatursensoren montert i ut-tanken på intercooleren. Det virker som en god og gjennomtenkt løsning.

  8. #483
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er slik jeg ville gjort det ja.
    Noen av Escort Cosworthene har luft temperatursensoren montert i ut-tanken på intercooleren. Det virker som en god og gjennomtenkt løsning.
    Skjønner. Blir nok ikke å borre i intercooleren, men plasserer da luftemp så nerme som mulig cooler, og dysa midt mellom ic og innsug ca, sånn at tempmåler ikke blir påvirket

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  9. #484
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Det er ett godt kompromiss.

  10. #485
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    "Alt" er på plass.. Starter den tro?

    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  11. Takk Batland, HansOla takket for denne posten
  12. #486
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard





    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  13. Takk TurboThomas, Batland, HansOla, Jordbærsyltetøy, JK95 takket for denne posten
  14. #487
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Til de som lurer: enkel og udramatisk oppstart.
    -vannlekkasje fra en manglende blendeplugg, fikset fort.
    -mager blanding. Sikkert fordi motoren puster lettere med ny turbo og større ventiler...

    Men jeg synes personlig han har vært veldig heldig med en relativt udramatisk oppstart ikke mye å sette fingeren på enda, hvilket tyder på at TurboThomas har gjort en god jobb med bygget...


    (jeg fikk også fotografert litt i snik. Det ser trivelig ut under panseret )

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  15. Takk JK95, volvobrage takket for denne posten
  16. #488
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Har dere fått kjørt den inn enda eller?

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  17. #489
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Har dere fått kjørt den inn enda eller?

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Vi rakk såvidt "fase 1"/innkjøring av stempelringer før vi fant ut av vannmangelen, innen det var fiksa var vi fulle av grillmat og noen halvlitere
    Men nå er det på stell igjen, så det blir straks ut på veien igjen for å justere blandinga litt bedre.

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  18. Takk HansOla takket for denne posten
  19. #490
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Var det bra drag eller? Hvor høyt trykk går den på?

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. #491
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Var det bra drag eller? Hvor høyt trykk går den på?

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Etter hvert som vi fikk på nok bensin til å gi på ordentlig så vi 0.6 bar. Det går ikke fælt med det trykket, men det går likevel bra i forhold til trykket

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  21. Takk Batland takket for denne posten
  22. #492
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Den går ikke supergodt (da fordi lavt trykk), men nå har jeg omtrent en halv bar på 2500 og den drar jevnt forbi 6000 omdr. Den fjusker/magrer idet jeg går på gassen iblandt, men stabiliserer seg raskt så kan man mate på. Det er derfor litt vanskelig å si når den starter igang, men det er liten tvil om at den puster mye bedre jevnt over, men kanskje spesielt i bunn.

    Kan nevne at jeg fikk et lite "oljeras" idag på tur sørover, det var en kobling på slangen til filterflytter som ga seg. Men jeg fikk etterhvert orda det så en trivelig kar fikk presset en hydraulikkslange til meg som passet. Det er tett nå, men siden det var så nerme hjemme og det ble seint på kveld nå så får vi ta kjlreturen imorgen tidlig

    Greit å få på noen kilometer så man får innkjørt motoren litt. Dessuten så går det rykter om at det er en på Hamar som trenger hjelp til å få inn en ny bakaksling..


    Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  23. Takk vangsfreaken, JK95, HansOla, Anders Dybvadsskog, Batland takket for denne posten
  24. #493
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Syns den gikk bra jeg, lenge siden jeg har vært passasjer i god gammel volvo.. til å være grovmappet og kam i 0, så gikk det godt utrolig bra drag etter 4000rpm

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  25. Takk Anders Dybvadsskog, TurboThomas, JK95, Batland takket for denne posten
  26. #494
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Den går ikke supergodt (da fordi lavt trykk), men nå har jeg omtrent en halv bar på 2500 og den drar jevnt forbi 6000 omdr. Den fjusker/magrer idet jeg går på gassen iblandt, men stabiliserer seg raskt så kan man mate på. Det er derfor litt vanskelig å si når den starter igang, men det er liten tvil om at den puster mye bedre jevnt over, men kanskje spesielt i bunn.
    Dette oppsettet er spec. opp for at man skal kjøre 1,6 BAR ladetrykk, minimum. Du kommer ikke til å kjenner bil og motor igjen når dette er gjort og har gode opplevelser å se frem til å mye å glede deg til.

    Aner ikke hvordan tenningskartet ditt ser ut, men her ett innspill til vurdering.



    Som ett utgangspunkt følger den, på bildet, usynlige "full boost linjen" den grønne "sugemotorlinjen" ganske nøyaktig, bare ca. 8 grader lavere.
    Hvilket tall du skriver er "full boost" er det oppsettet som bestemmer, men jo høyere jo bedre i forhold til prestasjonene.
    Du kan begynne med 120 KPA og iallefall ikke lavere enn 100 KPA boost og tenningsbank er noe man alltid lytter etter, uansett.

    For å mappe fuel kan du vurdere å hekte av wg staget og langs vei mappe det du klarer av full gass inn til ca. 13:1 i AFR. Da får du en "sugemotorfuelkurve" som er ett greit utgangspunkt.
    Så går du til linjen for 2 BAR ladetrykk og der legger du inn verdier som gir 3,5 ganger så mye fuel som det sugemotoren får.
    Så må det være en helt jevn overgang hele veien mellom de to.
    Etterhvert som du mapper videre og forsøker å optimalisere "tunet", så fjerner du det unødvendige overskuddet. På denne måten slipper du motorskader og motorras.
    Tenningskartet MÅ optimaliseres i benk, gjerne Dynapack av en kompetent og engasjert operatør.
    Sist endret av Batland; 26/07/21 kl 13:57

  27. Takk JK95 takket for denne posten
  28. #495
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Batland! Har du papirer på kammen? Thomas har etterlatt sine hjemme før ferieturen

    Jeg kan nevne noen få ting i nåværende stand...
    1. Kam står fortsatt i null. Hvor mye vi taper på det er uvisst, men den skulle selvfølgelig vært justert.
    2. Wg ser ut til å tjuvåpne. Kanskje ikke så rart, når vi prøver å jage effekt med grunntrykk på 0.6 bar...
    3. Ladetrykksstyring i sprutet er kobla opp! Hittil ser vi 1.6 bar i god tid før 4k, til tross for nevnte grunntrykk.

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  29. #496
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Batland! Har du papirer på kammen? Thomas har etterlatt sine hjemme før ferieturen

    Jeg kan nevne noen få ting i nåværende stand...
    1. Kam står fortsatt i null. Hvor mye vi taper på det er uvisst, men den skulle selvfølgelig vært justert.
    2. Wg ser ut til å tjuvåpne. Kanskje ikke så rart, når vi prøver å jage effekt med grunntrykk på 0.6 bar...
    3. Ladetrykksstyring i sprutet er kobla opp! Hittil ser vi 1.6 bar i god tid før 4k, til tross for nevnte grunntrykk.
    Jeg har papirene ett sted ja. Hva lurer dere på?

    1. Det er en katastrofe. BSRT5+ kammen MÅ ha justerbart kamdrev da den ikke fungerer uten såpass mye advance at innsugsventilen er åpen ca. 2,4 mm i ØD.
    2. Å kjøre uten 5 - 8 mm forspenn på wg actuatoren er alltid en katastrofe.
    3. Flott at dere er kommet opp i såpass allerede.
    Sist endret av Batland; 27/07/21 kl 16:20

  30. #497
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg har papirene ett sted ja. Hva lurer dere på?

    1. Det er en katastrofe. BSRT5+ kammen MÅ ha justerbart kamdrev da den ikke fungerer uten såpass mye advance at innsugsventilen er åpen ca. 2,4 mm i ØD.
    2. Å kjøre uten 5 - 8 mm forspenn på wg actuatoren er alltid en katastrofe.
    3. Flott at dere er kommet opp i såpass allerede.
    Noe som helst å justere den etter...
    1. Vet du cirka hva det utgjør i grader? Så kan vi justere den sånn cirka passe til vi kan ordne oss måleur... Tenker Thomas kan ta finjustering enten når han kommer hjem eller i benken, men enn så lenge er det jo kjekt å få den nesten på plass

    2. Han påstår å ha godt forspenn, men vi vet etter å ha kjørt uten styring at wg er satt opp for 0.5-0.6 bar. Selv med styring virker det som den bremser litt når den nærmer seg en halvkilo. Når vi når 1.6 ser den ikke ut til å orke mer, potensielt fordi wg står helt åpen.

    3. Mappet fra i fjor ser ut til å fungere ganske greit, å bilen er jo mappet oppimot 2 bar med vesentlig høyere komp, så enn så lenge er det enkelt men finjustering/de siste 10% skal noen andre få ta seg av...

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  31. #498
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Noe som helst å justere den etter...
    1. Vet du cirka hva det utgjør i grader? Så kan vi justere den sånn cirka passe til vi kan ordne oss måleur... Tenker Thomas kan ta finjustering enten når han kommer hjem eller i benken, men enn så lenge er det jo kjekt å få den nesten på plass

    2. Han påstår å ha godt forspenn, men vi vet etter å ha kjørt uten styring at wg er satt opp for 0.5-0.6 bar. Selv med styring virker det som den bremser litt når den nærmer seg en halvkilo. Når vi når 1.6 ser den ikke ut til å orke mer, potensielt fordi wg står helt åpen.

    3. Mappet fra i fjor ser ut til å fungere ganske greit, å bilen er jo mappet oppimot 2 bar med vesentlig høyere komp, så enn så lenge er det enkelt men finjustering/de siste 10% skal noen andre få ta seg av...
    1. Når man skal justere kamtiming til BSRT5+ kammen med motoren i bilen, så er det i praksis enklest å forholde seg til insugsventilens løft i ØD. Man setter motoren i ØD når rotoren peker mot terminalen til tennpluggledningen til sylinder 1. Så vrir man videre til ND, måler høyden på ventiltrykkeren til innsugsventil nr. 1, vrir veiven videre mot ØD til man måler at innsugsventilen er åpen ca. 2,4 mm, løsner skruene på det justerbare kamdrevet, vrir veiven litt tilbake og så frem igjen til hakket på skiven på innsiden av registerdrevet på veiven står på overensmerket sitt og skrur til skruene på det justerbare kamdrevet. Da er man i mål med den jobben.

    2. Vår erfaring er at kun "High boost" actuatoren til EFR turboen er sterk nok til å gi det vi mener er hyggelig og korrekt ladetrykk.

    3. Det meste jeg har sett av tenningskart er ALT for feigt for dette oppsettet og man gir fra seg utrivelige store mengder respons, dreiemoment og effekt. Det man ikke får ut av performance blir omdannet til ren varme som gir store mengder termisk belastning på stempler, ventiler, topplokk, eksosmanifold og turbo.
    Forslaget i post nr. 494 bør vurderes og så kan alt over 1,2 BAR ladetrykk være som det er inntil videre.
    Sist endret av Batland; 27/07/21 kl 18:59

  32. #499
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    1. Når man skal justere kamtiming til BSRT5+ kammen med motoren i bilen, så er det i praksis enklest å forholde seg til insugsventilens løft i ØD. Man setter motoren i ØD når rotoren peker mot terminalen til tennpluggledningen til sylinder 1. Så vrir man videre til ND, måler høyden på ventiltrykkeren til innsugsventil nr. 1, vrir veiven videre mot ØD til man måler at innsugsventilen er åpen ca. 2,4 mm, løsner skruene på det justerbare kamdrevet, vrir veiven litt tilbake og så frem igjen til hakket på skiven på innsiden av registerdrevet på veiven står på overensmerket sitt og skrur til skruene på det justerbare kamdrevet. Da er man i mål med den jobben.

    2. Vår erfaring er at kun "High boost" actuatoren til EFR turboen er sterk nok til å gi det vi mener er hyggelig og korrekt ladetrykk.

    3. Det meste jeg har sett at tenningskart er ALT for feigt for dette oppsettet og man gir fra seg utrivelige store mengder respons, dreiemoment og effekt. Det man ikke får ut av performance blir omdannet til ren varme som gir store mengder termisk belastning på stempler, ventiler, topplokk, eksosmanifold og turbo.
    1. Det er vel det beste når man har nødvendig utstyr, men frem til vi har tilgang på et måleur igjen hadde det vært kjekt å justere kammen cirka rett bare på kamdrev
    2. Helt enig, det harmonerer med opplevelsen i bilen... Med den som sitter der nå virker det "umulig" å oppnå ønsket trykk.
    3. Det er ikke usannsynlig siden det er for original komp (og bf95, men det gjelder fortsatt), men inntil han kommer seg i en benk er fokus trygg afr og brukbart trykk, så får heller tenning være tam/sløsende enn så lenge.

    EDIT: litt kjapp hoderegning tilsier forøvrig at vi allerede er på/forbi fjorårets effekt, med vesentlig lenger register
    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  33. #500
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.637
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    1. Det er vel det beste når man har nødvendig utstyr, men frem til vi har tilgang på et måleur igjen hadde det vært kjekt å justere kammen cirka rett bare på kamdrev
    2. Helt enig, det harmonerer med opplevelsen i bilen... Med den som sitter der nå virker det "umulig" å oppnå ønsket trykk.
    3. Det er ikke usannsynlig siden det er for original komp (og bf95, men det gjelder fortsatt), men inntil han kommer seg i en benk er fokus trygg afr og brukbart trykk, så får heller tenning være tam/sløsende enn så lenge.

    EDIT: litt kjapp hoderegning tilsier forøvrig at vi allerede er på/forbi fjorårets effekt, med vesentlig lenger register
    Sent fra min AC2003 via Tapatalk
    Det holder med ett skyvelær.
    1. Hvis du bare vil justere på kamdrevet så må man først legge det justerbare kamdrevet oppå ett originalt kamdrev og 0-stille det. Grunnen er at mange justerbare kamdrev IKKE gir original kamtiming når de står på 0-merket sitt. Så vrir man ytterdrevet MOT klokken ca. 1/3 - 1/2 tann.

    2. Det er det som er vår erfaring også, men hvis du sjekker i EFR papirene så tåler EFR actuatoren myye mer forspenn enn alle andre actuatorer som vi har vært borti.

    3. Dere må gjøre det som dere er komfortable med. Det er alltid "Better safe than sorry."

    Det er jo en grei begynnelse.
    Sist endret av Batland; 27/07/21 kl 19:10

Side 20 av 30 FørstFørst ... 10 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bytte av slange fra LMM til turbo - '86 740 Turbo
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 25/09/12, 00:52
  2. Orginal 740 Turbo vinge/spoiler og turbo grill.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/01/12, 12:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •