Syns det blir bra jeg!
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Syns det blir bra jeg!
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Blir bra dette![]()
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
Jeg og syns det ser bra ut!
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Bra dere har trua! Jeg har ikke fått gjort så mye siden sist annet enn å pussa (igjennom) lakken, siden det ble appelsinhud første gangen. Nå har jeg lakka med 2k lakk istedet, så jeg venter på at det skal tørke (Det tar tydeligvis flere uker før det tørker tross rett temp) Jeg skal være så ærlig å si at jeg er mektig lei dette lakkstyret nå, mest pga at det tar sånn tid. Så nå blir det bare å vente til det er høvelig tørket for så å våtslipe lett og polere det så man får inn motor så det (forhåpentligvis) blir kjøring iår..
Hadde besøk av HansOla også, han kom med et par deleturboer til meg. Skal bygge om den precision turboen der ifra 5731e til 5431e med billethjul. Den deleneticsen blir i reserve inntil videre
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
det ser blankt ut... jeg tror det blir bra til slutt, selv om det tar tid![]()
Alle gode ting er 3? Eller var det 5? Husker ikke. Lakken var det bare å vaske bort selv etter uke med 20°, så da var det bare å begynne på nytt..
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
man lærer så lenge man lever... nå har du lært mye om lakkeringfikk du på farge ikveld, eller ble det med grunninga?
Da er det bare å krysse fingra
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Endelig er sesongarbeidet på gården ferdig (for denne gang) så da har man endelig litt tid til bilen igjen! Satte inn motoren idag
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Nydelig!
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Endelig har man litt tid til å skru
Fått skrudd påplass motoren, påbegynt montering av sprutet samt montert innsug,manifold, turbo og sveist ferdig eksosen. Har tidligere slitt med at mutterene som holder turboen løsner, så nå bestilte jeg meg muttere med låsing i gjengene i håp at det retter seg. Borra også opp til m10
Nå mangler jeg i hovedsak kun å feste fuelrail, alt av kjøling og montere fronten igjen
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 11/07/21 kl 10:11
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
kult! klart til oppstart i løpet av noen kvelder da?![]()
Har begynt å montere batteriet/ledninger, skaffa meg nye batterisko med skruing av ledning på polen istedet, da jeg er møkklei av orginale batteripolsko, samt montert spylevesketank/pumpe. Laga meg fester til fuelrail som venter på at lakken skal herde.
Prøvdemonterte trykkrør
Nye reimer montert
Bortsett fra det er jeg litt i "stampe", ble ikke helt fornøyd med hvordan vinkelen ble på slangene mine med d24 radiatoren, så ny ac radiator og litt småtteri er bestilt. Det er jo en del jeg kan gjøre i mellomtiden, men det er lettere å gjøre seg mer ferdig når radiatoren er på plass.
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Blir helt nydeligt
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
dette blir et alvorlig løft i en småtrimma ungdomsbil![]()
du kan vel få på plass absolutt alt unntatt radiator/vifte? så er det oppstart en liten time etter du kommer hjem fra postkontoret![]()
Takker for det!Håper absolutt det, begynner å nærme seg nå
Jeg kan det, kom på at jeg fint kan feste cooler uten at radiatoren er der, så kan i prinsippet koble/skru sammen alt bortsett fra radiator/vifte ja![]()
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 14/07/21 kl 19:18
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Kjekt at det nærmer seg. Ser frem til å høre hva du synes om resultatet, men forutsetter da en kompetent mapping.
Har nylig sett flere som påtar seg mappeoppdrag og leverer fra seg resultater som kvalifiserer dem til å bli tvangsfratatt utstyret og få utdelt smokk i stedet.
Det gjenstår å se om det faktisk blir mapping iår. Da den opprinnelige planen var at jeg skulle ta mapping i ferien iår som ifjor. Men dre skulle ha langferie så det utgår. Så enten må jeg finne noen lokale som mapper bilen her oppe eller så får man vente til neste år tenker jeg..
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Vurdert ES Tuning i Trondheim? Har flere kjente som er fornøyde derifra.
Hvis bilen skal kjøres på veien så må motoren ha ett tenningskart og en tilført fuelmengde enten det er fra en enkel fordeler med sveiste vekter og en forgasser eller om motoren får finmappet datasprutet i en benk av folk med genuin og adekvat kompetanse.
Poenget mitt er å oppfordre til at man unngår å undervurdere viktigheten av at motoren får det motoren trenger for at du som eier skal få realisert hele det gode potensialet som er i dette oppsettet. En ivrig type som bare "gjør så godt han kan" er sjelden godt nok og det vil enkelt og greit kunne sabotere hele stasen for deg.
Her ett eksempel for resultatforskjell på to ganske så like motoroppsett:
Og til de skeptiske, så Nei, det handler ikke om hvem som har portet kanalene i den ene toppen eller om turbovalget.
Sist endret av Batland; 15/07/21 kl 13:53
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Det er jeg fullt klar over, nå ble den jo mappet ifjor da, nå sier jeg på ingen måte at det er verken korrekt eller optimalt for det nye oppsettet.
Nå skal jo denne bilen kun brukes på sommeren da, i tilegg så må motoren skrues nogenlunde org igjen for EU i høst. Så det blir ikke mange månedene den blir kjørt iår, så enten blir det mapping nå å kjøre i et par måneder, for så å skru den org, eller vente til våren/sommeren neste år.
Mapper jeg nå er jeg på en måte "tvunget" til å følge det samme oppsettet neste år, med mindre jeg vil mappe bilen hvert år da. Nå tror jeg ikke jeg blir å gjøre noe mer motormessig innen neste år enn det jeg blir å gjøre nå da, men.
Det koker litt ned til hvilket "tilbud" jeg får her oppe både når det gjelder når de har tid, kompetanse/kjennskap til sprut/oppsettet, og pris. En skikkelig mapping koster jo litt, men jeg har sett labre resultater selv på svindyre mappinger, så er ikke bestandig at dyrest er best
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 15/07/21 kl 15:15
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740