Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 2854

Tråd: HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av AleksanderK Vis post
    Du er en utømmelig kilde av informasjon Batland :P Jeg er helt enig i påstanden din om at det ikke er ideelt å "tømme" hele systemet. Jeg har en Forge 19mm dumpventlig, og den burde jo klare jobben egentlig. Sliter likevel med kompressorsurge på høyt ladetrykk (1,6 bar), og føler ikke at den slipper ut så mye luft. På tomgang så ligger stempelet og "flyter", så tror ikke fjæren er for stram. Mener jeg kjører grønn fjør som er ment for 0,3-1 bar ladd. Har du noe vettug info ang. dette? Har også en kjempedump liggende, som sikkert er 40mm ID, men har aldri somlet meg til å bytte og det er gjerne ikke nødvendig heller.

Trykkrør er hakket mindre enn Hans Ola sine, og jeg kjører en original Sierra Cosworth intercooler. Turbo er en Garret, og noe mer aner jeg ikke, for jeg har ikke funnet noe fornuftig om den, men husker at kartongen var merket med 57 trim og A/R.62 eller 63.
    HansOla Motorrommet ser veldig bra ut! Hva lakkerte du trykkrør med? Fikk en veldig fin finish egentlig
    Takk for det.
    Dette kan vi snakke om, men jeg tro at vi skal ta de ett annet sted enn i prosjekt tråden / workbloggen til HansOla.
    Du kan vurdere å lage deg en tråd om denne utfordringen med bilder av turboen osv. så kan vi se om vi klarer å resonere oss frem til feilen og en løsning.
    Når det er sagt;
    Jeg mener at Trim50E turboen er en meget god turbo. Trim54, trim57 og trim60 derimot, de er ikke er noe særlig så jeg er ikke overrasket over at du har "issues".
    Trim 50 har en inducer rundt 53 mm og så øker de oppover til trim 60 som er ca. 58 mm som er så stort at de man får problemer med surge fordi tuboen leverer mer luft enn motoren kan svelge unna. På generelt grunnlag er ekte surge at man gir full gass på 4. gear fra lavt turtall og så når ladetrykket kommer så høre man surge og hvis det er ille noe så spretter nålen på en udempet ladetrykksmåler veggimellom. Dette betyr at kompressordelen på turboen er for stor.
    Hvis du høre surge på høyere turtall med delgass, da er turboen feil matchet og har for liten turbindel i forhold til kompressordel.
    Dumpventilen (før kalt avlastningsventilen) skal bare slippe ut luft ved gasslipp og avlaste turboen for det trykkstøtet som oppstår når man slipper gassen ved ladetrykk.

Originale Cosworth intercoolere kjøler godt, men fløder elendig. Dette gjør at turboen må levere ett betydelig høyere trykk inn på intercooleren enn det du ser på ladetrykksmåleren som er tilkoblet innsugsmanifolden. Denne trykkøkningen øker problemet med surge.

Her måten å finne en turbos viktigste mål på:

http://forum.vccn.no/showthread.php?...ett-B230-Turbo
    Sist endret av Batland; 20/04/21 kl 20:36

Lignende tråder

1. Svar: 97
    Siste post: 29/01/17, 21:48
  2. Trimming av 2.0 Turbo
    By Heffalompen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 24/03/12, 12:26

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder