Snyggt jobb med bakaxeln.
Snyggt jobb med bakaxeln.
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Nye yellowstuff klosser montert. Disse var det helt ræva passform på. Klossene var 1mm for store samt at hulla til pinnene var for små og på feil plass. Måtte slipe og frese for å få de i heletatt å gå inn, men nå sitter de der.
Bremseskivene har fått litt ekstra lufting.
Diffbremsen har fått seg nye lameller og nye forsterka kryss. Måtte teste litt frem og tilbake med lamelltykkelsen da 170Nm satsen nektet å løse ut. Bytta til 130Nm og da kom den seg. Mangler å få dreid de nye stikkakslene og nye hjullager før akselen kan settes på plass.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Fant forøvrig ut at akselen har 3,90 utveksling også, ikke 4,10 som jeg har trodd hele veien. Det var jo en positiv overraskelse.
3.91 og lamelldiff må jo være en meget fin kombo
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ja det er hakket bedre enn 4,10 med åpen diff.
Holder til i Sundsvall, grovt 40min unna Mittsverigebanan
Da er aksel bortimot klar for montering. Mangler bare ett par bremserør.
Det var det jaggu, det visste jeg ikke
Her var det lenge siden det har vært en oppdatering.
Fordelen med lang tid imellom er at nye planer legges, ulempen er at det blir mer skruing og lengre tid. Jeg har forsket litt mer på bakstilling og juster og prøvd men har liksom aldri fått til vandringa på aksel som jeg ønsker med den type hjuloppsett og dekkbredde. Så nå skal det bli noe annet. Burde egentlig hatt en Mk1 multilink å bygget ut ifra, men igjen er det kun ett fåtall deler jeg får brukt med det oppsettet jeg har tenkt ut samt at det er nesten håpløst å få tak i på sparket.(Rop ut om noen har spindler,hub og drivaksler å selge) Målte og regna ut litt ifra spindler jeg hadde liggende fra en V70 og de bak er ikke så ulike 760 spindler. Samtidig får jeg da muligheten til å kjøre R bremser som blir bolt on. Utfordringen blir da drivaksler. Iallefall er det ting på gang selv om det tar utrolig lang tid. En annen del er karrosseriarbeidet. Har fått fjerna baljen samt kappa ut alt i bakseteryggen. Fikk også påbegynt ny hattehylle i alu. Denne er med å stiver opp restene av ruterammas nedre del som var kun en platetykkelse igjen. Mye tekst og lite actionfoto, men driver da på litt.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Sist endret av GMV; 28/03/21 kl 10:28
Sist endret av HansOla; 28/03/21 kl 10:53
Ja den skal selges. Tenkte da komplett med alt. Bruer, momentramme,panhardstag fjærer og dempere.
Da var visst akselen med alt solgt til HansOla. Girkasse er også solgt og blir henta i morgen.
Fikk prøvd på ett hjul med V70N bakspindel og det ser ut til å gå som planlagt. Får bare bestille litt mer deler da.
Det går fort i svingene når du först begynner, det skal du ha! xD
Har skissert opp og fått bestilt inn siste rest av uniballs og lager. Ble litt annerledes design enn først antatt pga valg av spindler. Går for V70N bakspindler da disse passer med R bremser og de er ganske lette. Akkurat disse jeg har kommer fra en fwd bil, men det er kun hjullagre som skiller. I nedre bakre bærearm så var det presspasning på lagerholder til d sfæriske lageret, eller ledlager som det ofte kalles.
Dette blir morro å se hvordan du løser
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
Fått satt på svinghjul og clutch i kveld samt dradd til med riktig moment på boltene. Litt vrient å montere toplater når jeg ikke har en dummyaksel, men det gikk til slutt. Kommer en og ser på litt dreiejobb i forbindelse med spindlene i morgen så det blir spennende å se om det blir mulig å få til som jeg har tenkt.
Sist endret av GMV; 30/03/21 kl 20:17
Da tror jeg at jeg har en design jeg kan utgå ifra.
Fått gjort litt i garasjen i dag og.
Fått på hjelpefjærer fram slik at det blir litt utfjæring ihvertfall.