Automaten er det svakeste punktet på disse bilene, dessverre. Problemet er at mange av disse aldri har fått flushet automatkassen fordi Volvo i mange år omtalte disse som vedlikeholdsfrie, og at det var "evighetsolje" på dem. Alle vet jo ingenting varer evig.Det som skjer når man begynner å flushe en automatkasse som har gått typ 200 000++ på samme automatolja er at store mengder avleiringer løsner samtidig, som blir med inn i ventilpakka som ofte gjør kassa verre enn det den var før man flushet den.
Problemet er i stor grad at gammel automatolje ikke takler varme. Derfor er det lamellpakker og mye annet snacks i girkassa som blir brent/ødelagt.
Dessverre ser man ofte det samme med servoolje også. Folk glemmer å skifte det, og kjører rundt med servoolje som er så svart og brent at styringa blir ekkel og skrikete. Så når du først er i gang kan du jo svinge innom hos Volvo, kjøpe to liter med servoolje og flushe servoen også. Gjorde det på langmileren vår i dag, og ble en helt annen bil etterpå!![]()