Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Se på 2700 o/min hvordan kurven er på vei rett opp (før formentlig tvilsom ladetrykkstyring åpner wg.) og avslører turboens spool up egenskaper selv med 531 topp. En bil med BSRT325 står i den lokale dynapacken akkurat nå og man kan trygt si at spool up samsvarer med det man ser her.

Du som leser og teoriserer vet nok at man avslører mest effektivt ved å sammenligne forholdet mellom lb/ft og hp, i dette tilfellet 391/332 = + 17,8 %.
Enten er det noe styringsfusk, eller så har den møtt på noen celler i mappet som ikke nødvendigvis er helt som de burde, morroa ble i alle fall utsatt tydeligvis, forutsatt at den var på tur opp. Dyno som ikke henger helt med og plutselig "klyper til" kan også gi en målt peak når den brått bremser ned motor hvis den "stakk av" litt i et halvt sekund eller så, så kalt "overshoot", og etter en overshoot følger det stort sett altid en undershoot, med mindre benken har meget kjapp respons ala 3-fas generator og eddy-current bremser

Nå er min erfaring fra EFR turboer i "400 ish hk klassen" (EFR6258) og den leverer 0,6 bar allerede på 2500rpm på en nesten ellers original 230FK, vel å merke ved faktisk kjøring på gata.

Det er selvfølgelig også veldig relevant hvor lang tid som er brukt på sweep'et. Samme turbo vil jo i de aller fleste tilfeller bygge trykket seinere på et sweep med feks. 500 rpm pr sek (eller noen forby 1000 rpm pr sek.). enn ved 100 rpm pr sek eller nesten static Skulle vært obligatorisk at det var en tidslinje under grafen. Og hvis du skulle lure så er jeg tilhenger av å tyne motoren med laaaange sweep og static for å finne de virkelige grensene ved realistiske temperaturer, metninger osv. men kjappe sweep har sine fordeler også som når man skal finne hvilken "metodikk" i tabellene som gir best respons ved kjappe turtallsendringer som feks. i 1 gir osv Noen motorstyringer har jo også muligheten for 3D tabeller som forandrer seg ut fra hvor fort motoren akselererer opp i turtall (noe bla.a moderne MC'er har).