Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Vet lite om motoroppsett, men det er et over snittet bra twincharge-oppsett på en 2.2 Audifemmer på pumpebensin. Solonoid-styrt utkobling av kompressor av sprutet osv.
![]()
Bildet funker ikke andersg
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
... Men kurven er fin!
Men den får jo ikke vi sett.
Ikke uten å være registrert på s2forum.com nei, andersg du må laste det ned og legge det til i innlegg her om du vil at vi skal se det.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Er pressa utnytta særlig her i det heletatt? Er det en 2.2 med skrue så skulle det helst vært rundt 430-440Nm allerede ved 2000 ish rpm... og bygd seg derifra... Hele poenget med en "ordentlig" (lysholmskrue, ikke root's møkka) kompressor er jo at den gir "tractor-torque" og kan ladde 1.2 bar rett over tomgang for å gjøre en motor med større turbo VELDIG gatevennlig og få både i pose å sekk... ved aktiv banekjøring osv ligger man for det meste over 3700rpm nesten hele tiden, og turbo'n er "online" og leverer mer enn kompressoren uansett, så pressa er der mest for å få noe med stor turbo kjørbart, forutsigbart og samtidig bidra med økt massefløde for å sparke liv i sotvifta tidligere enn den normalt ville våkna...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Er sannsynligvis estimert motor effekt/moment, så man må trekke ifra det man syns er komfortabelt.
Se på 2700 o/min hvordan kurven er på vei rett opp (før formentlig tvilsom ladetrykkstyring åpner wg.) og avslører turboens spool up egenskaper selv med 531 topp. En bil med BSRT325 står i den lokale dynapacken akkurat nå og man kan trygt si at spool up samsvarer med det man ser her.
Du som leser og teoriserer vet nok at man avslører mest effektivt ved å sammenligne forholdet mellom lb/ft og hp, i dette tilfellet 391/332 = + 17,8 %.
Det er andre som har valgt ut og levert kammen, så konservative jeg mener at motoren klart er "over"-kammet, men vi får se.....
Husk at det er noen graders durasjon mellom 1,0 mm og 1,27 mm løft så durasjon med 1,0 mm løft er nok nærmere 250 grader her.
Videre er motoren bygget med originalt kompresjonsforhold, original 92 graders termostat og, siden dette er en genuin hverdagslig bruksbil, så brukes det ren 95 blyfri, katalysator og eksosanlegg med god lyddemping.
Sist endret av Batland; 24/08/16 kl 13:57
Javisst. Venter spent jeg også.![]()
Enten er det noe styringsfusk, eller så har den møtt på noen celler i mappet som ikke nødvendigvis er helt som de burde, morroa ble i alle fall utsatt tydeligvis, forutsatt at den var på tur opp. Dyno som ikke henger helt med og plutselig "klyper til" kan også gi en målt peak når den brått bremser ned motor hvis den "stakk av" litt i et halvt sekund eller så, så kalt "overshoot", og etter en overshoot følger det stort sett altid en undershoot, med mindre benken har meget kjapp respons ala 3-fas generator og eddy-current bremser![]()
Nå er min erfaring fra EFR turboer i "400 ish hk klassen" (EFR6258) og den leverer 0,6 bar allerede på 2500rpm på en nesten ellers original 230FK, vel å merke ved faktisk kjøring på gata.
Det er selvfølgelig også veldig relevant hvor lang tid som er brukt på sweep'et. Samme turbo vil jo i de aller fleste tilfeller bygge trykket seinere på et sweep med feks. 500 rpm pr sek (eller noen forby 1000 rpm pr sek.). enn ved 100 rpm pr sek eller nesten staticSkulle vært obligatorisk at det var en tidslinje under grafen. Og hvis du skulle lure så er jeg tilhenger av å tyne motoren med laaaange sweep og static for å finne de virkelige grensene ved realistiske temperaturer, metninger osv. men kjappe sweep har sine fordeler også som når man skal finne hvilken "metodikk" i tabellene som gir best respons ved kjappe turtallsendringer som feks. i 1 gir osv
Noen motorstyringer har jo også muligheten for 3D tabeller som forandrer seg ut fra hvor fort motoren akselererer opp i turtall (noe bla.a moderne MC'er har).
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Bremsinga ferdig eller Batland?
Jepp.
Tidenes tragedie. :(
Neida.Langt derifra. Her følges det med på hva som skjer når man oppjusterer vet du.
![]()
"Super-duper"kammen gjorde motoren allergisk mot det baktrykket ett eksosanlegg med katalysator gir og tvang sugemomentet ned fra B230 nivå på 190 Nm til B17A nivå på 150 nm. :( Den teoretiske sugemotoreffekten ble kun 103 hk og originalt kompresjonsforhold og 95 blyfri pumpebensin setter som kjent stopp for ladetrykksøkninger ganske tidlig.
På cruice bruker den altså fuel som en 2,3L med trimkam og når man gir gass så akser den som en B17ET uten at dette er eieren sin feil.