Tja, det stemmer nok bra. Er en stund siden jeg hadde første oppstart og jobbet med tomgangsmappet nå.
Beste er vel å bare få bilen til å gå normalt på tomgang ved å justere spjeldet så det står litt åpent og justere fortenning rundt tomgangsturtall for å holde den noen lunde stabil der. Mer fortenning=motoren jobber mer effektivt og vil øke turtallet og lavere fortenning=sløvere motor og turtallet synker.

Når den går bra på tomgang med spjeldet åpent, stenger du spjeldet litt og mapper tomgangsmotor til å tilføre luften du nettopp tok bort.

Jeg ble rådet til å kjøre MAP as load, da det gir en bedre indikasjon av hvilket luftbehov motoren har enn TPS med barometrisk korreksjon. Tror det egentlig ikke spiller så stor rolle, er betydelig enklere å få start og få bilen til å gå som nybegynner med TPS as load fant jeg ut. Men ettersom du skjønner mer av det så funker MAP as load veldig fint.

Har du satt 20x14 lambda target map? Og bruker du manifold pressure compensation map? Det kan du nulle ut og heller øke main fuel map prosentvis. Når du skal begynne å kjøre så bør du bruke forsiktige bevegelser med høyrefoten, etterhvert vil du få brukbare tall å legge til i fuel map.

Er vel veldig vanskelig å si hva som er rett fortenning, men rundt 10-12* på tomgang funker fint. Jeg har rundt 35* fra 3000 og opp på 100kpa linja, og senker fortenningen jo mer ladetrykk den får.

Her står det greit forklart hva som skjer med forbrenningshastighet, og hvorfor du behøver mer eller mindre fortenning: http://www.innovatemotorsports.com/resources/myths.php

Kan sende deg epostadressen min på pm, så kan du sende meg mappet ditt så skal jeg se på det. Så kan du få mitt og, da blir det lettere å se hva du kan fylle inn.