Fikk borra hull og laget støttebrakett til trykkmanometer i catchtanken i kveld, ble også levert til sveising
Har ikke rota meg helt til å begynne for fullt på motornettet, men det blir vell!
Skruøkt til helga igjen!
Fikk borra hull og laget støttebrakett til trykkmanometer i catchtanken i kveld, ble også levert til sveising
Har ikke rota meg helt til å begynne for fullt på motornettet, men det blir vell!
Skruøkt til helga igjen!
En lang økt i garasjen er da ferdig, har egentlig fått gjort alt jeg "planla" har og vært endel prakk med pedalboksen iht plassering sideveis, vinkling og opp/ned, plass etc :P
hentet catch tank på fredag, ferdig sveisa.
fikk borret og sveiset fester til denne, så denne har nå korrekt plassering etter hva jeg hadde planlagt.
sveisa inn plater ved forskjerm og dør og satt inn gummigjennomføring til ledningsnett.
pedalboks er til slutt montert, og torpedoplata er slipt og sveisa for bedre utseende.
fikk også laget en plate som holder 2stk 8" sugevifter som skal stå bak radiator.
fikk målt ut og montert h.strømbryter og.
knekte også en plate til motorstyreenhet og fikk montert denne.
Hovedstrømsbryter er også på plass!
Ledningsmatte til lys venstre side + servopumpa
ledningsmatte til lys høyre. Her kommer også matta til viftene etterhvert!
forsterka med 2mm plate
Rattstammen måtte slankes til kun akselen for å få plass til pedalboksen, dette resulterte og i at jeg må bygge nytt rattaksel oppheng.
Noen regler på dette? Kan jeg feste f.eks en uniball i akslingen og rett i tverrstaget på buret som man skimter ved pedalboksen? Lagerbukk?
Ble fornøyd med denne.. festa med 4stk 6mm.
Plata festes i toppen av radiator og i "travers" til radiator.
Plasserer plata litt i fra radiator for å få litt klaring. Det jeg er usikker på er om jeg har nok hull i plata mi? de 5 på midten skal dimples så de har kon ut mot motor.
Er ikke stort å kappe/borre i heller.. Ha i bakhodet at jeg har planlagt en SPAL 14" trykkvifte i front på radiator og som fløder 2800m3/t.
Har og fått tak i 5" alu rør og skal være på vei, er emne til ekspansjonstank og fremtidig turboinnsug??
Ser bra ut
Mye fint arbeid som vanlig.
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Takk for det
Noen innspill på oppheng rattaksel og vifteplata?
Tenker på utforming av ekspansjonstank her, har topp med overtrykksventil montert på radiator.
Bør denne fjernes og flyttes over på ekspansjonstank?
Kan jeg beholde topp på radiator og ikke kjøre med topp på ekspansjonstank da den vil fungere som ett reservoar i kretsen? evt kun ha topp uten avlastning på tanken, for kontroll av væskenivå i tank og evt påfylling av kjølesystemet?
Kan ekspansjonstanken stå litt høyere enn radiator uten problemer med luft etc? Vil jo uansett være ett lite interntrykk i kjølesystemet så man skulle tro at flytting av væska ikke blir noe problem?
ekspansjonstanken blir 5" og vil romme ca 1,3L. Tanken er da halvfull!
Kom med innspill!
Ekspansjonstanken bør/må stå høyere enn radiator for om den står lavere får du jo ikke fylt systemet fult. bør få blenda toppen på radiatoren og ha overtrykkslokk på ekspansjonstanken. om du har overtrykkslokket på radiatoren vil frostvæska renne ut når det blir for mye trykk i systemet.
Får flytte lokket fra radiator og over på ekspansjonstanken, så blende radiator
Har det ellers klart hvordan jeg skal gå fram.
Blir ombygging radiator og laging ekspansjonstank neste helg, så endel elektrisk har jeg sett for meg
Har og fått skaffet 5" alurør med 4mm vegg, så tenkte da på nytt innsug da mange påpeker at innsnevringa jeg har på innsugsrøra blir en brems?
Har og lest at på en sekser har ikke plenum størrelse ikke like stor innvirkning som på en firer? Tenkte da at størst mulig blir da best? Eller ble jeg kjøre med org s54 innsug når den går som sugemotor?
Tenkte på en av disse designene?
Innvendige trakter?
Ser bra ut!
Kvirfor har du trykkmåler på catchtank?
Eg ville vertfall gått vekk frå den "boksen" du lagde i forhold til dempertårnet. Den vil nok være ein stor brems, med mindre du ikkje ønsker så stor effekt.
Ein kompis bygger LS maskina, med 2 turboer. Han hadde eigentlig tenkt å lage 2,5" trykkrøyr frå kvar turbo til IC, men fekk beskjed av han som skulle mappe om å bygge 3", så tydligvis viktig med god flow i trykksystemet også
Ble montert fordi jeg hadde ett manometer tiltenkt btr, men kjøpte ett mindre der og fikk det store til gode.
Litt morsomt å se interntrykk i tanken, mtp varme. Ser og da om matepumpe evt svikter og hvilet trykk som leveres ut til 044 pumpene
Håpet er jo 360-370hk i motor som sugemotor.
Har jo det meste av material for å bygge innsug så nært som trakter.
Har og fått anbefalt å bygge diffuser plenum, som dette foreksempel:
Usikker på hva jeg skal gå for.. Har som sagt 5" rør med 4mm vegg liggende
Stemmer, du skal ha sugemotor du ja!
Då har jo plutselig innsug endå meir å sei ja..
Eg har desverre lite peiling på det, men bør vell være mulig å få til noko bra
Eg trur vertfall det vil være ein del HK i tap i vinkelen din, men det er berre sysning får min side. Hadde sikkert vert lurt å spørja nokon som virkelig kan det
Skulle tro det har jo overladning i langsiktig plan..
Er ikke alene om den tanken, alternativet er jo å kappe i tårne eller lage annet innsug..
dreide meg en nylon veggjennomføring til strøm, skal brukes i kassen bak så blir 3 8mm skruer til + kabler bensinpumper og en signalledning til bensinmålern
i toppen på bilde ser man og nippelen til ekspansjonstanken som jeg laga i samme runde i benken
ekspansjonstank og radiator skal få en an4 bung hver så er det klart til sveising.
blir helt slett frontplata nå..
Dette ser bra ut! Den frontplata vart fin! Vanskelig å tilpasse?
Takk for det
Litt jobb med å få til profilene rundt lykter og grill bare.. Plata følger profiler på listverket over lykter og grill
Lyktehusene er ikke punkta fast i plata, så litt misvisende ifht klaringer enda.
Meget bra arbeid
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for det
Skal bestille fittings til radiator etterhvert så jeg får levert radiator osv til sveising på juli.. Ferie på juli så skal ha noen dager med bilen da
ser bra ut!
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Har hatt ei helga økt igjen, godt å få gjort litt som synes på bilen og
Planlagt litt videre framgang, så må nok bestille litt mer deler igjen men har egentlig grei kontroll nå føler jeg
Lagde en festebrakett til beholdere for clutch og bremsvæske, står såpass høyt montert fordi pumpene står høyt inne i bilen så for at beholderne skal være høyeste punkt i systemet ble det slik.
Fikk også borra og montert brytere og noen lys i midtkonsollen. Får kjøpe fler indiaktorlys etterhvert.
Rattet som står nede i venstre hjørne på den største plata er trinnløs justering av bremsekraft bak har og en kuleventil som skal inn i systemet.
Må først få handla fittings og en t-skjøt før jeg kan fortsette på bremsesystem
Monterte også startknapp til motor, denne passa 100% i hull til org tenningslås så jeg kappa ut en 40mm skive som jeg har på baksida av dekselet som låser brytern
Fant også ut at det er levert to forskjellige typer tenningslås til 240 da jeg hadde ett slikt deksel fra 87 mod og ett fra 93mod, og det fra 93 hadde endel større hull til tenningslås :P
Fikk målt ut og laga meg en brakett til bremselysbryter, lagde denne i 3mm stål. stødig og funksjonabel
punkta inn stålbiten hvor radiatortoppa sto og slipte ned..
Fikk borra opp festehullene til viftene og montert de også, trenger en vask..
Påbegynt ledningsmatte til reler..
påbegynt letting av bakdører, og begge har sprukket på samme plassen! svakhet?
Må uansett fram m sveis og slip på dørene ved videre arbeid på de..
Leverer radiator og ekspansjonstank til sveising imorra, ble an6 fittings på overløpet
Ser bra ut!
Mye kule detaljer
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
takk for det
gleder meg til å fortsette med bilen!
Tøft. Nærmer seg noe nå! Blir morro å se den i aksjon Skal den turbokonverteres med tiden?
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Begynner å se mer komplett ut ja
Har overladning i planene med tida ja