Sitat Opprinnelig postet av R_ekle Vis post
Da har jeg vært å benket motoren min på Bjørnstad Bil idag.

Motor oppsett

Er ikke gjort så masse med den, rimelig orginal.
- B230 blokk så man ikke skulle ha noe tap på balanseakslinger.
- standard glt topp
- grenrør + 2,5" eksos uten katalysator
- B204 turbo innsug
- 465 dyser (eneste som var sikker på var ok)
- org luftfilteboks med jr sportsluftfilter

Orginal B234 motor har 155hk @ 5800 rpm, 204 Nm @ 4450 rpm





Altså bare noen hester over org. motor effekt og 30-35 nm ekstra når man rekner om.
Hadde nok kanskje håpet på litt mer, men Geir Haugen mente at ettersom topp er orginal med kammer og slikt så får man ikke igjen noe av grenrøret.
Turboinnsuget funker i motsatt retning ettersom er mindre spjel enn org. innsug.
Ellers så utgjorde org luftfilterboks effektap på 3%.

Er det noen motorfolk som har noe å si? :P Har jo fått hevet momentkurven en del.
Hei.

Testet litt i Dynapacken min for et par-tre år siden på en B230 med standard B234 topp kanaler/ventiler/komp.
Byttet kammer og ventilfjærer. Ca 12,5 løft inn 12 ut.
Ganske dårlig enkelt hjemmelagd innsug med 4x42 spjeld.
Grenrør å 2,5 toms eksos/biltema FIA katalysator.
Justerbart sprut, Haltech F9.
Modda B230 A fordeler for sugetrim.

Klarte da 195hk på navene ved 6200rpm.

Plukket av toppen å portet inn/ut samt planet litt for høyere komp, planet blokka 1 mm å dreide ned stempla 0.8mm for litt høyere komp å litt tettere squish, byttet til Unik 4x48 innsug.
Setene ble slipt i Serdi maskin.
Ventilene fortsatt standard.

Klarte da med disse mods 237hk på navene ved 7300rpm.

Ikke no versting greier men gøy å prøve for å se hva man klarer med ganske enkle grep.