Bekreftelse dagen derpå.
Da har det vært gjort noe vedlikehold, noen endringer og motoren er nå mappet så langt som Mr. Turbosnurr turte å gå. Oppsettet er helt utrolig nok IKKE tømt enda da vanninnspurtet bare går med 50% kapasitet. Det er nesten så man ikke tør å legge det ut for det virker absolutt usannsynlig og for godt til å være sant. Kan gjenta at oppsettet er så enkelt som: Neddreide B23ET stempler på H-råder, BSRT / RS-Tuning spec. 530 topp med A-KAM og IKKE F-manifold, 940 eksosmanifold med EFR7670A/R0.83 turbo, DO88 intercooler, 3" eksos, ett eldre, brukt ikke-sekvensielt datasprut med fordeler + singel coil og det brukes pumpebensin med tillegg av vanninnsprut med rödsprit eller vindusspylerväske som drivstoff.
Bremsepapiret ER korrekt, tro det eller ei.
645 Nm på 3934 o/min. = 355 hk på 3934 o/min., 464 hk maks og 420 hk helt oppe på 6800 o/min, begrenset av for liten intercooler og for lite eksosanlegg er uvanlig bra for å si det mildt. WTF man.
De svake, blå laveste kurvene viser resultatet med BSRT5+ kam uten vanninnsprut.
Sist endret av Batland; 27/10/18 kl 14:45
Helt utrolig!
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Hvilket eksosanlegg er passende på en slik turbo? Rekker det med 3" uten skarpe bend og 1stk high-flow potte? Dette sier vel hvor utrolig bra denne turboen fungerer på 8V rødblokk! EFR har generøs størrelse på både eksoshus og turbinhjul noe som rødblokk liker sammen med ultralett turbinhjul kan ikke dette bli annet enn ett vinnende konsept. Grattis!
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Sist endret av GMV; 25/10/18 kl 10:56
Jo større diameter og jo kortere eksoanlegget er, jo bedre er det for turboen. Det er derfor det er så MYYE mer krevende å bygge motor til en bil som BRUKES på gate enn å bygge banebil eller utvikle "flotte tall" i en motorbremsebenk.
Nippel til trykklading i downpipen abefales fordi det blir enkelt å få en indikasjon på omfanget av problemet. Her er det 3" og jaggu blåser det friskt ut av endestussen og inn i eksosavtrekket. Vi erfarer og tør påstå at 3" begynner å strupe før 400 hp målt på NAV. Ang. EFR7670; "Akkurat sånn er det."
Jeg skal overbringe gratulasjoner.
Sist endret av Batland; 25/10/18 kl 11:14
Prøvde dere å kjøre uten vann insprutet tilfeldigvis? Hvor mye ga den eventuelt da?
Edit: så nå du hadde skrevet at T5+ linjen var uten vann insprutet.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Sist endret av Holck; 25/10/18 kl 11:30
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ja det er det.
Jeg var veldig fornøyd med 2012 oppsettet med BSRT5+ kam som gav 480,4 Hp med 1,96 BAR ladetrykk, men at en motor med 530 topp og A-kam (som tradisjonelt er omtalt som en 320 hk tubo kam) nå kan bidra til at man tar ut 651 Nm og 464 hp målt på NAV på pumpebensin, det er smått utrolig ja.
Sist endret av Batland; 25/10/18 kl 11:39
451 hp med BSRT5+ kammen uten vanninnspurt. Hva som er grensen på A-kam uten vanninnspurt er ikke testet ut da man i stedet justerer ladetrykket ned til under der hvor vanninsprutet aktiveres. Slik det er nå med 650 NM i mellomregistert på høstsvåte og kalde veier river man løs hjulene ved gasspådrag i 4. gir så i praksis på gate er det livsfarlig og ergo nedjustert. Tenker at 400 hk kan passeres uten vanninnsprut med større intercooler og eksosanlegg.
Sist endret av Batland; 25/10/18 kl 11:36
Kommer akkurat fra den lokale dynapacken hvor EFR7670 fortsetter å imponere, denne gang med TIAL 0.63 på en 5 syl. Audi 2,2 motor, men, men. Dette er en GATEBIL med fullt eksosanlegg osv. SJEKK baktrykket i forhold til ladetrykket her. Baktrykket når ikke ladetrykket igjen för 450 hk på NAV i en Quattro!
Den gule streken viser ladetrykket, den lilla streken viser baktrykket. Lyseblå strek viser Hp og grönn strek viser dreiemomentet. 450 + Hp på 4x4 NAV med kun 1,45 BAR ladetrykk og ren pumpebensin som drivstoff.
Med litt velvilje kan vi se og si at det er over 450 Nm i gjennomsnitt, målt på NAV, i hele intervallet 3750 - 7250 o/min.
Sist endret av Batland; 06/11/18 kl 18:01
Sist endret av HansOla; 03/11/18 kl 12:54
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg forsöker å väre SVÄRT forsiktig med å bruke navn på nett pga de potensialle problemene det kan påföre andre. Jeg forholder meg derfor helst til nick som i dette tilfellet er Larsiamann.
Se på 4200 o/min. Ca. 1,5 BAR ladetrykk og ca. 0,8 BAR baktrykk. Det er jo helt villt med tanke på at det er en stor turbo med ett fysisk lite A/R 0.63 turbinhus for å gi god spool up og så med fullt 3"gatebils eksosanlegg.
(Gjett om han har brukt det gode gamle tipset mitt med oppdobling av down pipes og luftfiltre da?)
Anyway, med en annen og eldre turbo hadde det värt mer normalt om dette forholdet var omvendt.
Sist endret av Batland; 10/11/18 kl 13:56
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Den é gó.
EFR7670 turboen med Tial turbinhus imponerte, men når jeg har tilgang til tabeller fra effektmålinger, så ihjelanalyserer jeg de fleste resultater og da blir så godt som ALT avslört, på både godt og vondt. Med å analysere dette resultatet, selv med denne särdeles gode turboen, så avslöres det enkelt hvorfor jeg ikke lar meg begeistre av 5 syl. turbomotorer til gatebilsbruk hvor målet er brutal akselerasjon for å kjöre fra de man ikke liker.
Eget, separat eksosanlegg med egen eksospotte til wg-eksosen, ja.
Sist endret av Batland; 03/11/18 kl 14:10
Ultra lavbudsjett By LOWTECK
B230 motor med:
GODT neddreide F-stempler.
Baileys tuning portet 530 topp og Baileys spekket kam og forsterkede ventilfjærer.
GIK VT211 eksosmanifold.
IRX450 turbo.
Baileys tuning spekket gulkorkforgassere på hjemmelaget innsug og med hjemmelaget trykkboks lagd i 2003
KL-Racing sin største intercooler.
3"eksos.
MSD 6AL boks og Blaster SS coil.
Haltech Sprint500 koblet inn mellom den blokkmonterte fordeleren og tenningsmodulen for å styre tenningstidspunktet.facet matepumpe til catch tank og bosch 044 hovedpumpe.malpassi med 2stk utganger. Sinter clutch og bmw girkasse
Proud member of BAILEYS TUNING
Da gikk det som det ofte gjör når man jobber målbevisst og godt, man når målet - og vel så det.
Godt over 500 hk med 530 topp, A-kam og pumpebensin!! EFR7670 selvsagt.
Gratulerer! Dette står det respekt av.
Sist endret av Batland; 18/11/18 kl 00:19
Peak tallene er imponerende i seg selv, men se på formen på dreiemomentkurvene. Godt over 600 Nm over ett bredt område i det förste tilfellet og godt over 650 i det andre tilfellet. Dette er uvanlig for 8V rödmotorer. Vanligvis går dreiemomentetkurven rett opp og så rett ned igjen. Her går motoren med maks VE over ett bredt register. Litt synd at den blå ble kurven ble avbrutt av boostcut, men men. Pytt, pytt.
Sist endret av Batland; 18/11/18 kl 01:35
Ca 2,5 bar ladetrykk og ca 150hk teoretisk sugemotoreffekt kanskje?
Og ca 2,2-2,3 bar med den røde kurven?
Det er heeelt sykt hvor godt EFR7670 turboen og vanninnsprutet fungerer. Hadde ikke trodd at dette var mulig på forhånd. Eksosstemp er kun 904 grader fordi tenningen faktisk er utrolige 24 grader med hele 2,667 BAR ladetrykk på vanlig pumpebensin.
Så må det påpekes at dette faktisk er med T3 A/R0.63 turbinhus så respons, bunndrag og spool-up er fantastisk.
http://slturbo.com/
Sist endret av Batland; 11/12/22 kl 10:40
Jøss, over 500whp på et T3 ar.0.63 eksoshus? Godt det er stor turbin
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Og ca 2.45 bar på den lave kurven?
Blir forresten interesangt å se resultatet med BSRT5+ i original 530, med EFR7064, Accel Ultra coil og Simens 630 dyser sammenlignet med det monsteret der