Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Forskjellig avstand mellom dekk og demper etter montering av coilovers

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Question Forskjellig avstand mellom dekk og demper etter montering av coilovers

    Etter å ha montert coilovers på 242'n ser jeg at det er noen millimeter forskjell i avstanden mellom hjulet og fjærbenet fremme på høyre og venstre side. Er det noen andre som har vært borti dette før? Jeg kan ikke se at fjærbeina er skjeve, har 5 millimeter spacere på hver side fremme. Skal kjøpe meg noen kortere fjærer for å få noe mer avstand mellom dekka og demperene.
    Jeg er fornøyd med hvordan den sitter på bakken, men dette gjorde meg noe usikker før årets første tur etter vinterens update.
    Noen forslag til løsning?

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]
    Sist endret av blå1978; 24/06/13 kl 18:01
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har vært borti at det har vært forskjellig avstand mellom dekk/felg og fjærbeina på høyre og venstre side?
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  3. #3
    Registrerte brukere apex_s2k sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    405
    Antall takk

    Standard

    På mine KW coilovers (V70R) er det justering for camber. Er det slik justering på dine?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Hjul og fjærbein henger fortsatt sammen selvom man justerer camber...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Er slik på 940'en min også etter montering av coilovers, er mindre klaring på ene siden. Ser du kjører uten hjelpefjær, vil det hjelpe mye på min å fjerne den? Sliter med at den er for myk framme
    97' 940 LT

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Deluxio Vis post
    Er slik på 940'en min også etter montering av coilovers, er mindre klaring på ene siden. Ser du kjører uten hjelpefjær, vil det hjelpe mye på min å fjerne den? Sliter med at den er for myk framme
    Jeg har hjelpefjærer, men disse er satt øverst på fjærbeinet. Synes hvertfall ikke at bilen er myk, det er 500lbs fjærer fremme og 350 lbs fjærer bak, stor forskjell fra Lesjöfors. Har ikke bilde av dette nå, men kan se om jeg får husket å tatt et bilde eller to i morgen. Har satt på en slik camberjusteringsplate med opplager som har erstattet det originale lageret i toppen til fjærbeinet. Men det stemmer slik som andersg nevnte over her, justering av camber har ikke noen påvirkning på klaring mellom hjul og fjærben.

    Har tatt av hjullagerene og målt litt på akslingene på høyre og venstre side, det er en mm forskjell på disse. Altså anlegget til det indre hjullageret stikker litt over en mm lengre ut på det ene fjærbeinet enn på det andre. Mistenker at røret som demperen er tredd nedi også er litt skjevt, eller at røret står noe skjevt nedi den støpte delen av fjærbeinet. Mulig bilen dette er tatt fra har fått seg en trøkk tidligere.
    Sist endret av blå1978; 06/07/13 kl 11:56
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  7. #7
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Finnes ikke camberjustering på det nedre demperfestet? Null erfaring på 200, men et par av coiloversettene jeg har montert på
    P80
    hadde justering på det øvre av de to nedre demperfestene (bolter som festet spindelen til fjærbeinet i bilens lengderetning), da for å justere camber. Har vært borti dempere med såpass med spillerom i disse boltfestene at man kn justere camber noen millimeter, selv på rene erstatningsdempere.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  8. #8
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Finnes ikke camberjustering på det nedre demperfestet? Null erfaring på 200, men et par av coiloversettene jeg har montert på
    P80
    hadde justering på det øvre av de to nedre demperfestene (bolter som festet spindelen til fjærbeinet i bilens lengderetning), da for å justere camber. Har vært borti dempere med såpass med spillerom i disse boltfestene at man kn justere camber noen millimeter, selv på rene erstatningsdempere.
    På biler med innsatsfjørbein er fjørbeinsrøret presset ned i spindelen og sveiset fast, dvs. helt annerledes.
    Gikk ikke Volvo over til et større hjullager på ett eller annet tidspunkt ('83?), kanskje du har ett av hver type?

  9. #9
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    På biler med innsatsfjørbein er fjørbeinsrøret presset ned i spindelen og sveiset fast, dvs. helt annerledes.
    Gikk ikke Volvo over til et større hjullager på ett eller annet tidspunkt ('83?), kanskje du har ett av hver type?
    Det blei ny type hjullager i 83 ja
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  10. #10
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard Re: Forskjellig avstand mellom dekk og demper etter montering av coilovers

    Skille for hjullagrene mener jeg bestemt er 80/81 når 240 fikk facelift.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Det var hvertfall nye typen hjullager på 82-modellen jeg henta fjærbeina fra. Fortsatt litt usikker på hvorfor det er forskjell på høyre og venstre side, men får se på det til vinteren. Bilen funker hvertfall sånn den er i dag.

    Bilde av fjærbein med hjelpefjær.

    [IMG][/IMG]
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  12. #12
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard Re: Forskjellig avstand mellom dekk og demper etter montering av coilovers

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Skille for hjullagrene mener jeg bestemt er 80/81 når 240 fikk facelift.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

    Stemmer det.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  13. #13
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Då har eg blingsa der, fint med oppklaring
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  14. #14
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde 2 stk fjærbein på gamle bilen, begge tatt fra samme bil og samme hjullager, der Gemini-felgen subbet i caliperen på ene siden, så jeg måtte bruke spacer. Kan det være noe av det samme? Fant ikke ut hva det var, så bytta bein isteden.

    Ja, det var like calipere og felgen var ikke maskinert, samme hvilken felg jeg brukte.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av blå1978 Vis post
    Jeg har hjelpefjærer, men disse er satt øverst på fjærbeinet. Synes hvertfall ikke at bilen er myk, det er 500lbs fjærer fremme og 350 lbs fjærer bak, stor forskjell fra Lesjöfors. Har ikke bilde av dette nå, men kan se om jeg får husket å tatt et bilde eller to i morgen. Har satt på en slik camberjusteringsplate med opplager som har erstattet det originale lageret i toppen til fjærbeinet. Men det stemmer slik som andersg nevnte over her, justering av camber har ikke noen påvirkning på klaring mellom hjul og fjærben.


    Har tatt av hjullagerene og målt litt på akslingene på høyre og venstre side, det er en mm forskjell på disse. Altså anlegget til det indre hjullageret stikker litt over en mm lengre ut på det ene fjærbeinet enn på det andre. Mistenker at røret som demperen er tredd nedi også er litt skjevt, eller at røret står noe skjevt nedi den støpte delen av fjærbeinet. Mulig bilen dette er tatt fra har fått seg en trøkk tidligere.
    Framme har eg fjører på 550lbs, vet ikke om disse er et hakk stivere eller mykere enn dine? Isåfall så synst eg di er for myke, skal eg kjøre med litt lav bil der en ikke ser mønsteret på dekket oppe, så subber der i karroseriet som er innenfor framskjermen.
    97' 940 LT

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Deluxio Vis post
    Framme har eg fjører på 550lbs, vet ikke om disse er et hakk stivere eller mykere enn dine? Isåfall så synst eg di er for myke, skal eg kjøre med litt lav bil der en ikke ser mønsteret på dekket oppe, så subber der i karroseriet som er innenfor framskjermen.
    Du har da ett hakk stivere fjærer enn meg, men jeg har ingen subbing på min 240. Bilen er nå noe lavere enn bilde på toppen av tråden. Hjelpefjæra kan komprimerse med bare hendene, gjør jo bare at hovedfjæra ikke er løs hvis hjulet skulle løftes fra underlaget. Jeg har ikke hjelpefjær bak på min 240.
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde 2 stk fjærbein på gamle bilen, begge tatt fra samme bil og samme hjullager, der Gemini-felgen subbet i caliperen på ene siden, så jeg måtte bruke spacer. Kan det være noe av det samme? Fant ikke ut hva det var, så bytta bein isteden.

    Ja, det var like calipere og felgen var ikke maskinert, samme hvilken felg jeg brukte.
    Det kan muligens være samme sak.
    Disse fjærbeina ble jo maskinert med noen tolleranser som jeg ikke kjenner spec på, men det ville bli noen maskineringsforskjeller fra fjærbein til fjærbein. Hvis man da fikk to fjærbein som var i hver sin ende av hva tolleransene aksepterte kunne man ende opp med en merkbar forskjell på dem. Jeg har hvertfall begynt å falle ned på denne teorien på hvorfor det er forskjell på høyre og venstre side på min 240. Hvis det ikke er maskineringsforskjeller som gjør dette, tipper jeg bilen de er hentet fra har fått seg en god smell tidligere i livet sitt.
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mars 2011
    Sted
    østfold
    VCCN medlemsnummer
    420
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    min 940 er det også forskjell fra høyere til venstre

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Virker ikke som dette er et helt uvanlig fenomen, en orginal 240 her i området som har samme forskjell på høyre og venstre side. Skal få målt et sett med fjærbein jeg får fra en annen 240 ila helgen.
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Fikk målt de nye fjærbeina, 0,5mm forskjell på høyre og venstre side når jeg måler mellom toppen av bremseskiven og fjærbeinet. Samme bremseskive ble satt på for å unngå målefeil pga ugjevnt slitte skiver. Tok ikke bilder siden det ikke var noe særlig å vise.
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

Lignende tråder

  1. Svar: 10
    Siste post: 04/10/15, 10:13
  2. Ulyd etter mont. av coilovers S60 2002
    By Volvoholic in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 26/02/13, 00:04
  3. TA Technix Coilovers. Montering?
    By G.Jensen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 05/09/12, 11:39
  4. problem med montering av ny demper.
    By kapli in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 22/05/10, 15:09
  5. Godkjenning/montering av Kaplhenke coilovers foran og bak
    By ChrML in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 34
    Siste post: 31/12/09, 13:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •