Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  28
Side 1 av 8 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 182

Tråd: Hamstersnacks_86 - 244 DL 1980 - Originalrenovering, M46+Virgofelger i boks!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard Hamstersnacks_86 - 244 DL 1980 - Originalrenovering, M46+Virgofelger i boks!

    Denne prosjekttråden er tilegnet min kjære barndoms bil som jeg nylig har kjøpt tilbake - 9 år etter at min far solgte den.
    Bilen har, fra den var ny i 1980, vært i trafikk i Eidskog kommune. Min far solgte den i 2003 til Aurskog / Høland, hvor bilen har befunnet seg frem til februar 2012. Da ble den solgt til Hemnes, med intensjon om å bli brukt til is kjøring. Heldigvis, for meg, fant eierne ut at bilen var for bra til å " lekes bort" og la den raskt ut til salg igjen. Bilen ble, ved en tilfeldighet, funnet på auto db, og kort tid etter var bilen tilbake i vante trakter!
    Bilen er en lyseblå Volvo 244 DL, 1980 modell. For en gammel bil å være, er den i overraskende god stand! Planen for bilen fremover, er å få den ennå bedre stand. Dette vil blant annet innebære bytting / reperasjoner av slitte deler, samt noe rustsveising. Bilen vil imidlertid forbli original! Siden jeg selv er å regne som en nybegynner, vil jeg få hjelp av min gode venn Sikkan







    Sist endret av Hamstersnacks_86; 20/02/12 kl 20:47

  2. #2
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    VCCN medlemsnummer
    1352
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med gjenerobring av familieklenodiet Den virker bra etter litt småfiks.

  3. #3
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Den såg jo bra ut denne Og so er det jo ekstra kjekt med ein bil en har eit forhold til Og original veteranbil er ikkje feil Tidsriktige skilt hadde gjort seg på denne, men ellers syns eg han såg bra ut
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk Ja, vi har jo fått utrettet litt små fiks allerede vi...byttet vindu på førersiden, fikset med lyspærer og brytere i dashbordet - samt på frontlyktene, byttet armlene på førersiden - samt dørhengsler. Morsomt å pusle litt! Kjempe dumt av meg å ikke ha dokumentert alt i form av bilder, men nå som jeg har opprettet prosjekt tråd her så blir jeg kanskje flinkere til å huske det

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk Øygard Jeg ser at du er senior mekaniker, så at du ser at volvoen min ser bra ut gir meg håp Bilen min er jo, som du sikkert vet bedre enn meg, hverken den raskeste eller mest utstyrte...men det er nettopp det at jeg har et spesielt forhold til den som gjør at jeg er veldig begeistret for den Når det gjelder tidsriktige skilt, så er jeg helt enig med deg! Det står på " to do-listen" min

  6. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Ein slik har eg også kika litt etter, farfar min hadde ein heilt identisk 80 modell som dette, som var ein fantastisk bra bil når den vart solgt, tight og fin, men er dessverre vraka for lengst no :(
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #7
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hamstersnacks_86 Vis post
    Tusen takk Øygard Jeg ser at du er senior mekaniker, så at du ser at volvoen min ser bra ut gir meg håp Bilen min er jo, som du sikkert vet bedre enn meg, hverken den raskeste eller mest utstyrte...men det er nettopp det at jeg har et spesielt forhold til den som gjør at jeg er veldig begeistret for den Når det gjelder tidsriktige skilt, så er jeg helt enig med deg! Det står på " to do-listen" min
    Ja det som står under brukarnavnet dar er berre tull Eg er berre 17 år, so eg trur ikkje eg kan kalla meg seniormekanikar akkurat Eg ser jo ikkje mykje rust på han på bilda, so det ser ut som han er bra, men eg har erfart at det kan skjula seg mykje løye sjølv om bilen ser fin ut, men det er slett ikkje alltid det er sånn Men Sikkan er jo dyktig og klarar å fiksa det meste ser det ut som det er jo ikkje dei raskaste bilane nei, men du held no følge med dei andre når du kjører vanleg og dei er seige. So til søndagsturar og sånt er det ikkje nåke problem. Har du B19 eller B21? Eg har B19 i min og den har eg tenkt å ha som bruksbil ei stund når eg får lappen, og det er ingen problem å bruka han til det med sine 90 HK det var bra at du skal ha tidsriktige skilt. Det ser litt feil ut med sånne nymotens skilt på den bilen
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  8. #8
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Arti at bilen har havna i familien igjen og i gode hender, det ser ut til at den har tålt tidens tann bra også
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Ein slik har eg også kika litt etter, farfar min hadde ein heilt identisk 80 modell som dette, som var ein fantastisk bra bil når den vart solgt, tight og fin, men er dessverre vraka for lengst no :(
    Det var synd å høre! Jeg føler med deg! Jeg skal ikke trekke forhastede slutninger, men da jeg var å tittet på bilen min på Hemnes, fikk jeg kjennskap til at det var en til som ønsket å kjøpe bilen. Og ut i fra det jeg fikk fortalt om hva den andre kjøperen ønsket å bruke bilen til, så føles det i dag som at dette var bilens siste sjanse. Det skal sies at den ble solgt med god fortjeneste til de som solgte den til meg. Men det er nå ennå verdt det, da man tenker på alternativet. Håper du har bedre hell med deg neste gang

  10. #10
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Eg endte opp med eit rustfritt og lyseblått 82 240 turbo karosseri, så eg skal ikkje klage
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Ja det som står under brukarnavnet dar er berre tull Eg er berre 17 år, so eg trur ikkje eg kan kalla meg seniormekanikar akkurat Eg ser jo ikkje mykje rust på han på bilda, so det ser ut som han er bra, men eg har erfart at det kan skjula seg mykje løye sjølv om bilen ser fin ut, men det er slett ikkje alltid det er sånn Men Sikkan er jo dyktig og klarar å fiksa det meste ser det ut som det er jo ikkje dei raskaste bilane nei, men du held no følge med dei andre når du kjører vanleg og dei er seige. So til søndagsturar og sånt er det ikkje nåke problem. Har du B19 eller B21? Eg har B19 i min og den har eg tenkt å ha som bruksbil ei stund når eg får lappen, og det er ingen problem å bruka han til det med sine 90 HK det var bra at du skal ha tidsriktige skilt. Det ser litt feil ut med sånne nymotens skilt på den bilen
    Ja vell, så du har bare skrytet på deg at du er senior mekaniker altså hehe. Vell, vell..jeg tror uansett at du har langt mer erfaring enn hva jeg har! Jeg hadde nok ikke turt å tatt på meg denne bilen, hvis jeg ikke hadde kjent Sikkan. Det er som du sier, umulig å være helt sikker på hvilken tilstand bilen er i før man har plukket den fra hverandre. Men etter hva Sikkan har fortalt meg, så er den i god stand når det kommer til rust. og den rusten som er på den, er ikke så godt synlig. Det gjør jobben lettere, i forhold til at man ikke trenger å lakkere den og den slags. Når det kommer til motor, så er det faktisk litt usikkerhet...hehe. I salgsannonsen står det at den har B19, men etter grundigere sjekk så har det åpnet seg en tvil om dette kan stemme...så per dags dato, så ser det ut til at det er en B21 Jeg er helt enig med deg når det kommer til at den er mer enn god nok for små bruk. Det er det som er tiltenkt min bil også. Den var ute på en liten kjøretur søndag som var, hvor gassen ble trådd i bunn..og jammen ble det ikke en liten sladd ut av det også hehe. Det er forøvrig veldig morsomt å høre at det er flere der ute som setter pris på denne type bil! Vi får hjelpe hverandre når det skulle trenges

  12. #12
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Mmmmm Televerksblå 244 Dette er uten tvil en av de penere 80talls fargene Bilen ser da ikke så ille ut ved første øyekast. Det morsomste er att bilen har vært i familien før og nå har kommet tilbake Lykke til videre med restaurering

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Eg endte opp med eit rustfritt og lyseblått 82 240 turbo karosseri, så eg skal ikkje klage
    Det er godt å høre! Høres ut som du fikk en god erstatning, tross alt!

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Mmmmm Televerksblå 244 Dette er uten tvil en av de penere 80talls fargene Bilen ser da ikke så ille ut ved første øyekast. Det morsomste er att bilen har vært i familien før og nå har kommet tilbake Lykke til videre med restaurering
    Tusen takk Veldig allright å høre at bedre bil kjennere enn meg ser at den tilsynelatende er i god stand! Da har jeg ennå mer å slå i bordet med når jeg snakker med min far...som forøvrig fikk litt grå hår da han så at bilen var tilbake på skotterud Han har selv to eldre volvoer ( 740 og 242) og tenker mest på alt som må gjøres med de!

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Arti at bilen har havna i familien igjen og i gode hender, det ser ut til at den har tålt tidens tann bra også
    Tusen takk Det er godt å høre!

  16. #16
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Åhh. Nydelig front på den bilen der, for å ikke snakke om fargen!
    Hvordan er det med rust? Sikkert noe i reservehjulsbua eller? Kanaler osv?

    Har 242 selv, som jeg arvet av han når han døde. Er liksom litt spesielt å tenke på at bilen har vært i familiens eie tidligere.
    Blir også ekstra stas å kjøre rundt med den bilen når den har slik historikk
    Du må forøvrig IKKE skifte ut fronten din! Den er bare helt fantastisk.
    Her skal jeg definitivt følge med!
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Erlend242;529716]Åhh. Nydelig front på den bilen der, for å ikke snakke om fargen!
    Hvordan er det med rust? Sikkert noe i reservehjulsbua eller? Kanaler osv?

    Har 242 selv, som jeg arvet av han når han døde. Er liksom litt spesielt å tenke på at bilen har vært i familiens eie tidligere.
    Blir også ekstra stas å kjøre rundt med den bilen når den har slik historikk
    Du må forøvrig IKKE skifte ut fronten din! Den er bare helt fantastisk.

    Tusen takk Så morsomt å høre!
    Nå skal det sies, at jeg er en veldig uerfaren både bil kjenner og ikke minst mekaniker. Men jeg har veldig god hjelp av Sikkan i forhold til å kartlegge bilens tilstand. I følge han, er det lite rust på den i forhold til alder. Men det er noe rust i bilens bakre del ( blant annet et lite rust hull i gulvet). Det er forøvrig ikke verre enn at man kan rustsveise det i løpet av en helg, i følge Sikkan Han sier også at rusten ikke er direkte synlig, og at man derfor ikke trenger å lakkere...noe som er tidsbesparende.

    Kjempe morsomt at du vil følge med på dette lille prosjektet Og jeg lover deg at bilen ikke vil forandre utseende på noen som helst slags måte. Det var en av de faktorene som jeg satte mest pris på da jeg kjøpte bilen, at den ser akkurat slik ut som jeg husker den Det vil forøvrig gjøres noen endringer på det rent tekniske...det har blant annet vært snakk om servo styring.

  18. #18
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hamstersnacks_86 Vis post
    Ja vell, så du har bare skrytet på deg at du er senior mekaniker altså hehe. Vell, vell..jeg tror uansett at du har langt mer erfaring enn hva jeg har! Jeg hadde nok ikke turt å tatt på meg denne bilen, hvis jeg ikke hadde kjent Sikkan. Det er som du sier, umulig å være helt sikker på hvilken tilstand bilen er i før man har plukket den fra hverandre. Men etter hva Sikkan har fortalt meg, så er den i god stand når det kommer til rust. og den rusten som er på den, er ikke så godt synlig. Det gjør jobben lettere, i forhold til at man ikke trenger å lakkere den og den slags. Når det kommer til motor, så er det faktisk litt usikkerhet...hehe. I salgsannonsen står det at den har B19, men etter grundigere sjekk så har det åpnet seg en tvil om dette kan stemme...så per dags dato, så ser det ut til at det er en B21 Jeg er helt enig med deg når det kommer til at den er mer enn god nok for små bruk. Det er det som er tiltenkt min bil også. Den var ute på en liten kjøretur søndag som var, hvor gassen ble trådd i bunn..og jammen ble det ikke en liten sladd ut av det også hehe. Det er forøvrig veldig morsomt å høre at det er flere der ute som setter pris på denne type bil! Vi får hjelpe hverandre når det skulle trenges
    Veldig mykje erfaring har eg ikkje. Eg har skrudd ein del men det er mange på forumet som eg ikkje kan måla meg med Det er greit med "usynleg" rust ja, so slepp du å sparkla og greier, berre klesja på litt grunning og tectyl Detr er jo ikkje so lett å sjå forskjel på B19 og B21, det er jo berre diameteren på sylindrane som er forskjellig på dei, og eg trur ikkje eg ville skrudd av toppen for å sjekka det Men begge to fungerar greit til vanleg bruk på vanlege veiar. dei få gongane eg har kjørt på motorvei med min savnar eg eit gir til, men motoren er meir enn god nok ja Eg likar at gamle bilar blir tatt vare på og behandla fint, so detta prosjektet skal eg følla med på
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Veldig mykje erfaring har eg ikkje. Eg har skrudd ein del men det er mange på forumet som eg ikkje kan måla meg med Det er greit med "usynleg" rust ja, so slepp du å sparkla og greier, berre klesja på litt grunning og tectyl Detr er jo ikkje so lett å sjå forskjel på B19 og B21, det er jo berre diameteren på sylindrane som er forskjellig på dei, og eg trur ikkje eg ville skrudd av toppen for å sjekka det Men begge to fungerar greit til vanleg bruk på vanlege veiar. dei få gongane eg har kjørt på motorvei med min savnar eg eit gir til, men motoren er meir enn god nok ja Eg likar at gamle bilar blir tatt vare på og behandla fint, so detta prosjektet skal eg følla med på
    For å si det sånn, så tror jeg samtlige her inne på forumet har mer erfaring enn hva jeg har Jeg hadde nok aldri opprettet profil her, om jeg ikke hadde blitt pushet på av Sikkan! Men må jo si at jeg synes det er utrolig morsomt å få tilbakemeldinger fra dere der ute, som vet å sette pris på gode gamle volvoer Forstår at det kan bli litt lite med 4 gir på motorvei...men blir lettet når du sier at motoren er bra likevel Veldig arti at du vil følge prosjektet! Jeg skal følge med på ditt også, så kanskje du presenterer noen gode ideer som jeg potensielt kan låne..hehe

  20. #20
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Ja motorone er gode dei, til sitt bruk viss du ikkje er alt for kravstor Eg har vel både gode og dårlege idear Det er jo uanset kjekt at nåken vil følla med på det
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  21. #21
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    men nå skal jeg pushe mer her Jeg vil gjerne se bilder av motor, interiør og bagasjerom

  22. Takk Øygard takket for denne posten
  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Ja motorone er gode dei, til sitt bruk viss du ikkje er alt for kravstor Eg har vel både gode og dårlege idear Det er jo uanset kjekt at nåken vil følla med på det
    Gode eller mindre gode ideer, man lærer noe nytt hver gang uansett Jeg er, som allerede nevnt, i startgropen så jeg har alt å vinne på å følge med på din prosjekt tråd tror nå jeg Det er forresten ikke dårlig at du har kommet så i gang med både kunnskap om volvo og mekking i en forholdsvis ung alder!

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    men nå skal jeg pushe mer her Jeg vil gjerne se bilder av motor, interiør og bagasjerom
    Det skal la seg ordne veit du Bilen er parkert hos Sikkan for øyeblikket, men det er ikke lange veien fra meg, så skal ta meg en tur med kamera om litt Det jeg kan si foreløplig er at motoren er nyvasket og fin, interiøret er helt og originalt ( med unntak av at man kan se at fører stolen er noe mer brukt)...og bagasjerommet ser ikke ut! hehe. Men det skyldes at det ikke er rent, og at det ligger en del rot opp i det. Vi har forresten undret oss over om det skal være en matte/ trekk i bagasjerommet. Jeg mener å huske at den hadde det...det er i så fall ikke der nå.

  25. #24
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Skal ligge en matte eller filt baki

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2012
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Skal ligge en matte eller filt baki
    Den er grei Da husket jeg riktig! Vet du om sånt er å få tak i,på en enkel og grei måte?

Side 1 av 8 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. 1975-1980 240
    By Monzav8 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 22/04/12, 13:41
  2. 1980 volvo 245 dl
    By oleesel in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 02/03/12, 21:03
  3. ø.k. 244 1980
    By F Dalbø in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/11, 09:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •