ser bra ut![]()
ser bra ut![]()
Volvo 740 2JZ GTE-VVTI
Takk Til:
Bcb og L-m-r
Kjører du med tomgangs regulator slangen løs nå eller?
Eller ser det jo kjempe bra ut det der.
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Nop. Glemte å ta bilde av det, men kappet av en flens fra et aircondition alurør jeg hadde liggende og fikk en til å TIG sveise det på siden av den siste 45 graderen der. Ble bra det, og så pusset jeg sånn at det var igjen en liten del av mothaken på enden sånn at slangen ikke skal skli av.
Ok for begynte og lure nå. Testa selv engang uten den slangen påkoblet og bilen gikk veldig dårlig på tomgang da kan man si.
Betalte du mye for komplett trykkrør system? Og er rørene ferdig utpresset på endene, slik at silikonen ikke blåser av?
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Det kom på ca 3000 kr for alle silikon og trykkrøra jeg trengte (ligger bilde tidligere i tråden). Men var veldig heldig med bestillinga da delene jeg fant ut jeg skulle bestille passet godt på første forsøk med minimal tilpassning.
Men de 3000 kr var med en svindyr fleksibel silikonslange på 1m som jeg tenkte å bruke på nedre kjøleslange til radiator fordi den vil kræsje med grenrør. Men fleksslangen var ikke så veldig pen, så mulig jeg finner på noe annet der.
Oi såpass og ja, blir fort litt billigere og bruke eksosrør da ja. Tenkte det hadde vært fint med alu nå når jeg så det, men er vel ikke av materialet man får effekt såe![]()
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Fordelene med alu er vekta (marginalt), ser penere ut hvis man ikke gjør noe med de og at de leder vekk varme enklere. Vet ikke om jeg skal beholde alu-looken eller pulverlakkere trykkrøra mine etterhvert, må nesten tenke litt og photoshoppe på det når jeg er ferdig. Problemet med den polerte finishen er at det ikke tåler noenting i forhold til riper og sånnt kontra pulverlakkering. Det som er litt kjedelig med eksosrør er hvis de ruster innvendig etterhvert og rustfrie eksosrør blir fort dyrere enn alu.
Var ferdig utpressa ender på røra, ja. Måtte kappe inn det ene litt, men har ikke gjordt noe med enden fordi T-bolt klemmene kan dras til godt og fordi det blir holdt på plass når det er midt på der, men greit at det er utpressa på de andre.
Hvis man bestiller kun trykkdelene man trenger som jeg bestillte fra luftfilter til innsug så havner man på ca 2000 norske kroner fra do88.se (for AC intercooler). Det er med et par meter med silikonvakumslanger og klips.
Kan ikke tenke meg til at eksos rør vil ruste innvendig, uansett er det jo lov og plukke sundt det meste en gang eller to i året om alt funker som det skal. Men mest sannsynlig må man opp med det meste hele tiden nå man driver på slik![]()
Har også noen t-bolt klemmer og synes de er fine. Men undrer på om jeg ikke skal prøve og presse endene mine når jeg maler røra. Har ikke blåst av til meg etter jeg hadde på hårspray etter jeg vaska med rødsprit, både rør og silikon slange
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Ikkje pulverlakker trykkrøra, om du gjer det, så isolerar du røra, og du vil ganske sikkert ha høgare temperatur inne i røra enn utanpå, og derfor så vil du tape kjøleeffekt på den måten. Skal du lakke, så må du finne ein lakk som har god varmegjennomtrenging.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Oppdatering 05.06.2010 - Montet LMM og bygd om trykkrør mellom intercooler og innsug
![]()
Et par bilder fra skjøtinga. Brukt Ølfleks 6x0.75. La egen 2.5 kvadrat til plussen i samme strømpe som kabelen. Blir selvfølgelig litt blingbling med Ølfleks liggende åpent i motorrommet, så ble brukt svart strømpe på hele så det ser originalt ut. Skjermen ble jordet i en ende som den skal.
Sånn ble det i utgangspunktet med LMM på trykkside. Men viste seg etter mye feilsøking at det ble altfor mye turbulens før LMM til at det fungerte å ha den sånn selv om det var ca 12 cm med rett rør før LMM når jeg flyttet den så langt vekk fra de to 90 graderene som det gikk. Fikk ikke bilen til å gå ordentlig.
Så det endte opp med at jeg tok delene jeg egentlig skulle bruke mellom turbo og intercooler og redesignet hele greia. Ble igrunn mye bedre for nå ble det 135 grader mindre sving totalt på røra og LMM har fått 25cm med rett rør foran seg til å eliminere turbulens. Samtidig fikk jeg god klaring til deler somABSsom jeg hadde litt plassproblemer mot med det andre designet.
Så sånn ble de nye trykkrøra:
Det virker fortsatt ikke helt optimalt men, fordi den varierer litt med ca 70-80 rpm hvis jeg holder gassen helt rolig på ca 2000 rpm i fri. Tror ikke den var sånn før LMM ble flyttet, men er ikke helt sikker. Så mulig jeg må prøve å få flyttet den litt lengre vekk fra intercooler? Eller få på en form for luftretter rett etter intercooler før rakrøret.
Jeg ville vel satt en knapp på ujevn gange = lmm på trykksiden. Der en ikke er beregnet for å stå..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
ofte går motorene penere fordi man utelukker lekasjer etc andre steder.
One Ring to rule them all
Joda, ingenting er bedre en det. men tenkte hvis man kjørte med vakumslangen til veivhusventilasjonen på og sånt. den kan ha noe å si i noen tilfeller vet jeg
One Ring to rule them all
Blir nok gromt å få på større turboDu kunne ikke tatt noen mål av DP'en din, så hadde jeg hatt noe å gått utifra når HX35'en skal på plass? Det hadde isåfall vært supert
![]()
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Har en volvofrelst far..
Han hadde et hefte/reklame for bl.annet 900-serien liggende i en eske, sammen med hundrevis av andre. Så jeg leste det nok der, i "nyere tid".![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)