Ja, kom seg etter litt tuning på tomgangen og. Men har vore inne på tanken å bruke 960 fester. Tenkte å prøve litt gummi mellom festene og travers og sjå om det hjalp
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Printable View
Ja, kom seg etter litt tuning på tomgangen og. Men har vore inne på tanken å bruke 960 fester. Tenkte å prøve litt gummi mellom festene og travers og sjå om det hjalp
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Video til oss på internetten? :D
Jeg har bare en liten kort en fra forrige helg [emoji85]http://cloud.tapatalk.com/s/61c8e4bb...1163312300.mp4
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Hva med å smi forsterka fester til originale hydrauliske puter? De tåler jo nesten alt, så om man eliminerer aluminiumen som knekker så lett burde det funke.
De hydrauliske tåler jo mye mer enn "standard" på grunn av stålbåndet rundt.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Juleverksted [emoji318] Den er vel godt som ferdig nå. Bare stripse sammen noen ledninger og litt slik. Jeg må bytte understell og eksos før en eu kontroll da, men det får vel gå
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/29.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg fikk da gjort litt i dag å! Fikk montert adapter på oljetrykkbryter, så jeg har både måler og bryter. Så fikk jeg ettertrekt toppen med 120nm og montert ny toppdekselpakning. Men for det meste av tida har jeg rota rundt i Tunerstudio for å lære litt der. Jeg har fått justert og grovmappet tomgang, jeg har grovjustert VE-map opp til 100kpa linja, kjørt bilen litt i autotuning opp mot afr-map så nå er den klar for innkjøring håper jeg [emoji3060][emoji3060] Må bare få på vinterhjula.. De veit jeg knapt hvor jeg har gjemt bort [emoji1787]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Blir bra:D du får komme å piske meg igang snart :p
Hvordan ser tenningsmappet ditt ut for øyeblikket da?
Sikkert noe mer forsiktig enn dette 1-2-3 forgasseroppsettet. :D
https://i.imgur.com/o3Gw0cv.jpg
For øyeblikket ser det slik ut. Jeg har ikke lastet map inn på ecu, så jeg vet ikke om det er "bra" eller ikke. Tror jeg har vært forsiktig med tenning, men så lenge den ikke er for lav eller for høy, så skal det få være slik til jeg kommer i benken. Jeg har ikke planer om å kjøre masse ladetrykk før jeg er i benken, så kartene har ikke tatt høyde for 2bar (tror ikke jeg skal over 1.5-1.6bar grunnet bunndel). Bensin er noe mer usikkert siden jeg ikke vet hvor mye bensin den vil ha. Jeg har lagt på endel fra oppstartmap, siden den gikk magert. Så lenge det er ish innafor så korrigerer det seg selv ut fra afr-map.
Kom gjerne med innspill om du ser noe [emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6e6896b329.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...f29dfaeacf.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ikke ta følgende som personlig kritikk, men jeg reagerer alltid på at ungdommen alltid skal ha millioner av ruter i mappene sine uten å kunne forklare fordelene med det. Jeg ser bare ulemper.
For å tegne en rett linje trenger man kun to punkter, start og stopp. Jo flere punkter det er mellom disse to, jo mer grums og bølger lager man i tenningskartet. Hvor disse bølgetoppene og bølgedalene skal være, det er det motoren som skal fortelle han som mapper den. Å legge inn en masse med punkt og knekklinjer helt vilkårlig, det skaper alltid bare rot.
Jeg har tidligere lagt ut 1-2-3 Tenningskurvene som er 3 stk rette linjer på forskjellig nivå avhengig av MAP trykket.
Dette er enkelt, greit og velfungerende. Hvis man så under mapping oppdager at motoren tenningsbanker på 4340 o/min., så legger man inn en "knekklinje" på 4340 o/min. og retarderer tenningen til en bølgedal akkurat der.
En lavkompmotor tåler fint sugemotortenning opp til minst 0,5 BAR ladetrykk. Da legger man inn en knekklinje på 0,5 BAR ladetrykk og sørger for at man ikke helt unødvendig retarderer tenningen i området 100 - 150 KPA MAP.
Det er slik man utnytter egenskapene som elektronikken tilbyr. :D
Fremstilt på samme måte ser ditt kart ut slik nå:
https://i.imgur.com/jfbCDPN.jpg
Det er ikke lett å argumentere for bølgetoppene og bølgedalene her tenker jeg?
I forhold til det innledende AFR kartet, så mener jeg at man kan og bør gjøre det så enkelt som dette:
https://i.imgur.com/hVBNlLB.jpg
Jeg tar det absolutt ikke som personlig kritikk, det er første gang jeg prøver meg i tunerstudio [emoji106] Jeg tenkte for komplisert, og tenkte ikke så langt at jeg kunne legge inn topp, bunn og bruke programmet til å jevne det ut. Grunnen for at det ble som det ble, var at jeg hadde et utgangspunkt som jeg prøvde å glatte ut og "rette" på [emoji85] Om jeg har forstått deg riktig, så har jeg nå forsøkt å korrigere litt. Takker så mye for tips og triks, jeg stiller litt i blinde [emoji51] Er dette et safe tenningskart for innkjøring? Burde jeg senke den for å være trygg? Før jeg skal på mapping..
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/11.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Flott. :)
Det der er så godt som identisk det jeg hadde lagt inn som grunn- og innkjøringsmap hvis dette var min bil.
Jeg hadde IKKE lånt bort bilen til den villeste 18 åringen i bygden til bruk en sen fredags kveld med ett slikt map, men til alle med snev av motorinteresse anser jeg det som trygt opp til iallefall 1 BAR ladetrykk. :)
Motoren bør funke godt nok til å gi deg ett solid førsteinntrykk nå. ;)
Helt suverent! Da sitter man med en litt bedre følelse når det skal innkjøres. Jeg har bestillt opp flere typer fjærer til wg, og tenkte å kjøre 0.35 (ish) grunntrykk og jobbe meg litt opp med boostcontrol i innkjøringsperioden. Har kjøpt inn så jeg totalt kan få opp mot 1.5bar grunntrykk i wg, fordelt på 3 fjærer. Jeg skal gjøre et tappert forsøk og bruke endel tid på å legge inn et godt boost-map. Det er masse god info på youtube har jeg funnet ut.
Takk for veiledning og innspill [emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg la merke til at 100 linjen ikke stemte etter jeg brukte "interpolate" funksjonen. Nå er det korrigert, og lagt inn 15-41 på 100 linjen igjenhttp://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/12.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
En god feeling er viktig. :)
Det er ladetrykkskurven som dikterer resultatet på en motor som dette så den kan ikke tas for alvorlig. Her må man bare prøve seg frem med forskjellige acutatorer, forskjellige forspenn, forskjellige boost controller ventiler og forskjellige plasseringer på nippelen som mater ventilen med ladetrykk for å finne ut hva man foretrekker.
Værsågod. Ser frem til fortsettelsen her. :)
Denne gangen er det faktisk håp om å få et resultat, og jeg gleder meg..! Jeg har 38mm turbosmart ultra-gate, med 5, 7, 10 og 11psi fjærer. med mulighet for maks 23psi (1.6bar ish) grunntrykk. Mac 3 port-ventil og denne skal styres av sprutet der jeg selv skal forsøke å mappe et duty-cycle map til mac-ventilen. Det skal selvsagt kjøres mottrykk på overside av membran.
Det ble straks mye bedre, det skilte ganske mange grader på høyere turtall og trykk der. Better safe than sorry når jeg ikke har bankesensor i sprutet
Hehe, akkurat det er langt fra noen selvfølge for min del, faktisk tvert imot hvis man tenker over det. Jeg er ikke tilhenger og tester som vi har kjørt har bekrefter at man mister respons og spool up med en slik løsning.
Bare se til det som jeg mener er det råeste systemet ever, Air-injectorerne som brukes i motorsport på Cosworthmotoene. Det er ikke snakk om å kjøre trykk "på oppsiden". ;)
En god høykvalitets actuator med korrekt fjær og korrekt forspenn + en god bleed ventil gir som oftest ett SVÆRT godt resultat.
Hele tenningskartet er godt nå. Under en innkjøring før mapping, så bør turtall over 5000 o/min og ladetrykk over ca. 1,0 BAR unngås.
Mye mulig, men du er enig i at det er en fordel å kjøre mottrykk for å være sikker på at wg holdes lukket helt til ecu gir beskjed om å åpne? [emoji848] Eller er det best å kjøre så høyt forspenn på wg at den holdes lukket under spoolup uansett og åpner når ecu sier det?
Air injectorer ja, det var nytt for meg. Etter en titt på google så virker prinsippet på samme måte som en solenoid bare mer nøyaktig og kan kjøre mye høyere frekvens?
Ladetrykk blir moderat pga vinterføre og det skal holdes i tankene at rpm burde holdes under 5000
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Neida, det er jeg ikke. :)
Som vanlig er det en bleed ventil + actuator med en fjær som har de egenskapene som gjør at ladetrykkskurven blir nøyaktig slik som man ønsker som er det korrekte valget.
"Mer nøyaktig" er en overdrevet forsiktig beskrivelse. AIR-injectorer har visstnok samme nøyaktighet som fuelmappet til ett dataspurt. Tenk på hvordan resultatet hadde blitt dersom noen forsøkte å bruke en ladetrykkstyring til å kontrollere bensintilførselen og motorens AFR. :)
Da er det bare å vente på en tilbakemelding etter prøvekjøring. :)
Jeg antok det, etter du hadde redigert innlegget ditt [emoji1]
Hehe, jeg gikk ut i fra at det var opp mot den nøyaktigheten, men for å ikke drite meg ut var jeg litt forsiktig i uttalelsen [emoji23] Jeg oppdaterer når jeg skal mappe ladetrykksstyring.
Pakke fra Speeding dukka opp i dag, fjærer og litt forskjellig
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/13.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
EGT-måler er også på vei [emoji106] Veldig fint å ha under mapping
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
EGT måler og kalkulator er de to tingene som avslører når jakten på høyere effekt bør avsluttes under mappeseansen.
Å holde på uten disse to tingene avslører en KLAR mangel på seriøsitet ;) eller værre, mangel på kompetanse.
Helt klart et veldig godt hjelpemiddel, man roter i blinde uten dem. Nå skal jeg også montere fittings for baktrykk i downpipe og mottrykk i manifold. Jeg vil ha kontroll på hvor godt ting fungerer sammen her, det er god lærdom for meg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Helt klart en fordel å ha det, men det er lett å rote seg bort også. Grunnen er at INGEN har gjorte dette på chippede originalbiler og sett hvordan det står til der.
Hehe, det hadde vært morro å sett en fk med "300" oppsett og 1.6-1.8bar ladetrykk [emoji51] sikkert over 1000° i manifolden [emoji15] Er ikke Volvo sin maxgrense 930-950° eller noe rundt der?
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
For VELDIG mange år siden kjørte Bilsport en teste på en 940 med B230FK motor. Uansett hvor hardt de banket og mishandlet bilen klarte de aldri å passere Volvo sin grenseverdi for eksostemperatur som jeg mener å huske var på 930 grader. Jeg tror det målte 928 grader som maks.
Så monterte de det mildeste chippet de fant, monterte oppgradert wg klokke som gav ca. 0,8 BAR ladetrykk tror jeg og på første pullet økte temperaturen til LANGT over grenseverdiene. 965 grader om jeg husker rett og dette var ikke på Norsk 95 oktan som hadde gitt dårligere resultat.
Jeg har selv sett over 1100 grader her lokalt og turboer med nedsmeltet turbinhjul og hvor akslingen er blå til nesten bort til kompressorhjulet, så det er mye galskap der ute.
Du vet jo at datasprut med bankesensor, det er noe som folk tror tillater at man kan gjøre ALT mulig idioti, men slik er det selvsagt ikke.
Helt sjukt hvor dårlig disse chippene faktisk fungerer [emoji15] Jeg har jo selv vitnet helt oransj/rød manifold, turbinhus og et lite stykke ned på downpipe! Helt sjukt at det går bra egentlig.. Dette var faktisk en 940 vi bygde for isbane for et par år siden, kompsenka, kinaturbo og 300oppsett. Funka utrolig bra, men så begynte tenninga å kødde med oss, og dermed ble den utrolig varm etter noe grisekjøring. Den har stått i ro i lang tid nå, så vi må jorde noen pinner i tenningshjernen og få senka den 3° eller noe slik.
Norge er egentlig en dårlig plass å drive med gatetrimma bil. Sølevann på pumpene, 22kr/l for 98, umulig å skaffe e85 annet enn dyrt racefuel.. Et datasprut blir jo aldri bedre enn den som mapper det heller, og det finnes utrolig mye useriøst der ute vil jeg tro.
Jeg har ikke som hensikt å ta ut absolutt max effekt, jeg skal jakte på bredt register og gi meg mens egt og baktrykk har fornuftige verdier. Så får toppeffekt bli som den blir. Jeg skal uansett kjøre på 98oktan så lenge vi har det på pumpa her
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...722d747849.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Diesel kan også få veldig høy egt om det bare mates på med diesel, typ svartrøyk under hele pådraget [emoji28]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ispigg og bilen er (var) dekt i snø, det betyr bare én ting! Jeg har vært ute å prøvekjørt i snøstorm. Etter mange etapper med fullt pådrag og mye motorbrems, så fungerer den helt supert. Turboen lader merkelig tidlig! Stabilt trykk på 0.5bar, akkuratt som fjæra i wg skulle være. Jeg har ikke sjekka loggen enda, men jeg syns nå den hadde 0.5bar godt før 3000o/min [emoji16] God respons! Minusgrader i manifolden etter mange pådrag (4-5 minusgrader ute), mao god kjøling. Vanntemp er stabil på ish 75 grader.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/21.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Liker!!! [emoji7]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Så sant, så sant [emoji23][emoji106] Jeg skal prøve å få lagt ut loggen i ettermiddag, gikk tom for tid i går kveld. Men den fungerte veldig bra på så lavt trykk, så dette lover virkelig bra. Den var rapp på gassen og ganske kvikk på 3.gir. Noe av årsaken kan selvsagt være girkassa og dens utveksling. Underlaget var ikke ideelt for ispigg, det var ikke nok is og litt for mye snø så jeg hadde store problemer med feste på 3.gir [emoji23]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Stor stas at du har fått prøvekjørt på og har fått ett forsiktig gløtt av ett førsteinntrykk i forhold til hvordan ett slikt oppsett fungerer. :)
Disse oppsettene våkner først når man passerer ca. 1,2 BAR ladetrykk, så det lover godt når du sier det du gjør nå når motoren går som den er helt i ørske med lavboost justering. :)