Ser man det du. :)
Printable View
Ser man det du. :)
Akkurat nå ser motorrommet mitt bedre ut enn det faktisk virker,sliter med før høy fortenning,og høy eksostemp.ikke vil den over 3500 o/min heller.Driver å feilsøker på det nå,så da har jeg noe å finne på idag å;)
kjerra som den står idag
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1887.jpg
Maskinrom,lurer fælt på hvor jeg skal plassere vanninnsprutet,begynner å bli fullt nedi her synes jeg:)måtte og bruke orginal fordeleren får å få start på den,skal bruke den andre når jeg får feilsøkt litt mer her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1888.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1889.jpg
Skal ryddes å stripses opp litt ledninger når allt kommer i orden:)
Eller var allt i orden etter etter oppstart,ingen lekkasjer og fint oljetrykk:cool:
hehe,ja ser litt snodig ut.Mulighet for å sette inn to sett med tennplugger da vettu:cool:Skal koble til igjen msd coilen og blokkfordeleren,når jeg har fått orden på resten,er vel motronicen som lager faen her nå.Såg grenrøret begynte å bli rødt da den gikk på tomgang igår kveld,spesielt på sylinder nr 4.Holde på å åpne registeret for å dobbelt sjekke dette nå.Skal å prøve med nye plugger,ridium pluggene mine var ikke helt gode lengere.Frykter egentlig mest att svinghjuls sensoren ikke har kommety på rettplass.Målte med syvelære,men likevel...
Plasseringa av dysa er grei,men tanken å pumpa er ikke akkurat små kan man si,mulig jeg må flytte spylevæske tanken til bagasjerommet for å få plass.
Batland,angående oppkobling av tenning utenom orginal motorstyringa:
1.kan jeg erstatte coilen med hvilkensomhelst rele?
2.Trenger jeg noe sluttrinn?Eller kan jeg bare gi msd coilen strøm på trinn 2 og 3 på tenningslåsen?
3-Har flere stifte fordelere liggende,kan jeg bruke en av de?Trenger ikke bruke stifta?Bare sette på vakuum og ledninga fra coilen mener jeg?
1. Ja. Motstanden i ett vanlig rele er mye høyere enn i en coil så man kan også parallelkoble flere releer.
2. En blokkmontert stiftefordeler trenger ikke sluttrinn. Du trenger bare en stiftecoil. Hvis du har B21ET fordeler eller en nyere fordeler med HALL-giver, da må du ha tilhørende sluttrinn.
Coilen må få strøm, ikke bare på trinn 2, men også når startmotoren går. Sjekk dette.
3. Jo, du må bruke stiftene. Det er disse som bestemmer tenningstidspunktet. Du trekkker bare én ledning fra stiftene og inn på minus polen på stiftecoilen.
Hvis du ikke har stiftecoil så seriekobler du motstander på + ledningen inn på coilen.
Motstanden målt mellom kontakten på stiftefordeleren og 12V ledningen til den første motstanden bør ligge rundt 3,0 ohm for at stiftene skal overleve. Høyspenningsledningen fra coilen drar du opp til den toppmonterte fordeleren.
Nja, to coiler med to høyspenningsledninger inn i fordelerlokket iallefall. ;)
En lavkompmotor trenger tidligere tenning på tomgang enn en høykompmotor. Hvis den ikke får dette så øker eksostemp. dramatisk og eksosmanifolden gløder. Blokkmontert fordeler ordner dette. Juster den til ca. 15 grader på tomgang.
Tanken og pumpen til vanninnsprutet monteres i bagasjerommet.
Den tenningen er helt grei.
Sjekk at tempføleren til sprutet er tilkoblet. Deretter blir det å justere CO ett dette prinsippet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1925.jpg
Jo mer luft man slipper gjennom det lille hullet jo mindre leser LMM og da blir CO lavere. :)
Da er bilen kjørbar iallfall,var tenningsdeler som var feilen.Det å så jager den på tomgang,veksler mellom 1000-1500 hele tida,men det er sikkert en bagatell.Men synes den gikk fryktelig dårlig i forhold til b230`n ja,turboen var i største laget for den og men hadde fullt ladetrykk på 3000 o/min,nå må jeg opp i 4500 o/min for å klare det samme,å det med wastegate slangen av...Men,det store plusset er att den går slettes ikke værst når den endelig får trykk.Dro den opp i 1,5 bar,ikke noe banking eller fuel cut:DMen moment fra bunnen eksisterer ikke,tok en liten børnout men var ikke lett akkurat:(
Da kobler du fra tomgangsventilen og justerer til den går greit på tomgang før du kobler tomgangsventilen til igjen.
Da har du fått førstehånds kjennskap til hvor enormt viktig det er å velge riktig turbo og hvorfor spec. på BSRT325 er blitt lagt ut her inne.
Den turboen du har er dårlig til en B230, men den har som du ser ALT for stor og tungdrevet kompressor til en B19.
Hvis du monterer en mindre turbo som en original Volvo turbo eller en Cosworth T3 så kommer du til å få ett HELT annet resultat.
Det du sliter med nå er kun turboen sin feil, ikke motoren sin. ;)
Se f.eks på hvor ubrukelig dette dritet er under 6500 !! o/min. (og 160 km/t,) men "flotte tall" er det nok.
http://www.youtube.com/watch?v=RGY3qUJNZkI
Jeg har en 13c med 0,8wg hvis du trenger;)
Skal prøve det med tomgangen,å viss det ikkee hjelper får jeg feilsøke litt.Volvos gamle feilsøke guider er gull å ha:)
Så bsrt325 er passe stor til b19 også?Hvor "stor" motor er den turboen jeg har brukans til egentlig?Tungdreven for b19 er den iallfall,gir jeg gass i 4.gir for eksempel skjer det så godt som ingenting,noe som virket mye bedre med b230.
Har orginal turboen fra b230et motoren liggende så får prøve den på seinere idag.Likedann må jeg justere litt co også.
Kjørt bilen en tur på 5 mil igår,gikk fint uten noe tull det,fikk en liten fjusk i en lang oppoverbakke når jeg holdt den på 3.gir å 1.2 bar ladetrykk menellers ingenting.
Grunnen til at BSRT325 fungerer like godt på B19 som B230 er forskjellen i kompresjonsforhold og derfor også ladetrykk.
En B19 trenger høyere ladetrykk enn en større motor for å levere samme dreiemoment og effekt.
Det er slik at jo høyere ladetrykk man kjører jo større turbinhus bør man bruke og dette er grunnen til at BSRT325 har A/R0,63 turbinhus i stedet for A/R0,48 som Volvo gjør på sine "lavtrykk" B23(0)ET motorer med Garrett T3 turbo.
Du kommer til å få deg en svært hyggelig overraskelse når du setter på den originale B230ET turboen og justerer den til å gi hyggelig ladetrykk. Børnout blir iallefall ingen utfordring. Hvis du ikke har fylt SKIKKELIG motorolje så bør du vurdere å etterhvert fylle Liqui Moly MOS2 eller Ceratec i motoroljen.
Dagens vanlige motoroljer til personbiler er tilpasset moderne motorer med kulelagerturboer og har derfor IKKE de rette egenskapene for en glidelagerturbo.
Nevner dette for at turboen skal vare litt lenger når du nå skal presse den mot 150 000 o/min.
Husk at disse to turboene dine har samme turbinhjul så her får du se hvor negativ innvirkning en for stor kompressor faktisk har.
Til orientering kan du ved en senere anledning montere A/R0,63 turbinhuset på B230ET turboen din slik at du får ett inntrykk av hvordan en BSRT325 spooler.
En annen mulighet er å sette A/R0,48 turbinhuset fra B230ET turboen over på T3/T4 turboen.
Dette er helt vanlig prosedyre på Escort Cosworth som ofte oppleves for lat med A/R0,63 turbinhus, T3 turbinhjul og T4 kompressor.
Nå ble det andre boller:)Satte 0,63 turbinhuset på den lille garrett turboen,tetta en lekksaje i trykk røret å fjerna bleed ventilen (bare for å prøve)ca 6mm forspenn på actuator så ble det jaggu ladertykk gitt:cool:Går til å med å dra på i 4.gir som var dønn umulig igår.Må få på igjen bleed ventilen (å slakke av forspennet?)for å stabilisere trykket.Var oppe i 1,7 på notime å det blir litt mye med orginal dyser i:)Hørte ikke tenningsbank eller fuel cut nå heller.Den er fremdeles litt treg i starten,mulig dette kan skyldes på mølle stein svingjulet denne motoren sleper på.Ser fram til å få på en annen tenning sp jeg kan bytte til ett med "normal" vekt:cool:
Bare den satans tomgangen nå så hadde allt vært bra!Skal prøve å få inn vanninnsprøytninga også i morgen.Ble litt ivrig nå:DGøy å kjøre turbo bil med manuell kasse igjen,og med ipd stag og nye dempere er den ganske så morsom på svingete kjerreveier i vest telemark:D
Så mye saboterer altså bruk av feil turbo.
Foreslår bleedventil og mer forspenn.
Grunnen til at motoren er treg i starten ser du her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/125.jpg
Nå du dreier av squishringen på stemplene så blir det dødt på lave turtall. Sånn er det bare.
Dette er grunnen til at jeg bare anbefaler at man dreier større grop i stempler som skal brukes i bruksbiler.
Disse stemplene ble vel dreiet for banebruk, ikke sant?
Punkt 1 er at det er tett mellom LMM og gasspjeldet. Dvs at dumpventilen MÅ holde tett når motoren går på tomgang.
Punkt 2 er å koble bort tomgangsmotoren slik at ikke denne ligger og jobber og gir ustabil tomgang.
Det tror jeg på. Viktig med en turbo med god respons på slike veier. ;)
Funnet ut att tempgiveren er defekt så er trolig denne som fucker opp tomgangen.Skulle ha 290 ohm ca,målte 1,6 ohm...Bestilt ny idag så har den i morgen,prøve da å se hva som skjer..Er nok jeg som har drept denne,da jeg forbytta kontaktene til føleren og kaldstartdysa:oBlir å montere vanninnsptutet å skjekke att rørgata mi er ett i kveld.Samt oljeskift:)
Ble dreiet for banebruk ja,er neddreia 2,5mm samt att den lille gropa er utvidet litt,husker ikke lengere hvor mye.Blir en vanesak å kjøre den,men merker att den er mye mer glad i turtall enn 230 blokka.Fra 3500 og oppover går den slettes ikke ille.Neste motor i denne blir b21et muligens 16v engang,ny turbo selvfølgelig.Må bare eksperimente litt med b19 å lære meg litt:)Må finne meg en ny bleed ventil også,kina saken jeg har nå kan jeg blåse like lett gjennom uansett hvordan kranet står..
Med 1,7 BAR på en lavkomp. B19ET motor så er potensialet ca. 410 Nm v/ 4000 o/min. dvs 230 hk. - og da er B230ET turboen i praksis tom.
B19 motoren din er derfor enda mer turtallsvillig enn det du har opplevd så langt.
Se til at du har minst 24 grader tenning ved fullt ladetrykk og mer enn 4500 o/min.
En kvalitetsturbo med korrekte egenskaper til det akutelle oppsettet er helt avgjørende for resultatet så du gjør helt rett i å prioritere dette høyt.
Hehehe, deler fra kina...........
kina søppel ja,bestilt Forge ventil istedet:cool:
Dagens store update da;volvo`n har blitt miljøvennlig!Kjører på vann/spylevæske nå,monterte vanninnsprut igår å fikk testa det ut nå i ettermiddag.Å virker det?Hell yeah:cool::cool:
Kommer bilder av opplegget i morgen:)
Har og øka forspenn på actuator,begynner å lade på 1800 o/min nå;)Bedre spool også
Dette er god underholdning. :)
DET skal jeg love deg!Ble en helt annen motor jo!Skal ikke skryte på meg noe som helst,men jeg føler meg rimelig sikker på att jeg skal klare greit under 10sek på street legal med denne:cool:
Vanninnsprutet kobler inn på 0,5bar ladetrykk,er mye justering på pumpa så skal prøve å eksperimentere med forskjellige trykk på denne.50/50 mix med vann og spylevæske,forventa å se hvit eksos men det kom ikke?Har hatt sprutet liggende i to år nå ca,fatter ikke att jeg ikke har brukt dette før;)Leste om bruk av vanninnsprut på jagerfly fra 2.verdenskrig,litt googling,å sprut ble bestilt fra coolingmist.com :cool:
Hvordan virker dette i forhold til tenninga Batland?Tåler den enda høyere fortenning når jeg bruker vann?Og hvor "sunt" er det å bruke dette?Kan jeg bruke det hele tida liksom?
En ting er iallfall sikkert,B19a`n fra 1978 er ikke den pusemotoren det engang var!
Bytta og olje,multigrade castrol 15w40.Noe vi bruker på lastebilene på verkstedet jeg jobber på.Litt "snabelstoff" ble tilsatt,omega 909.Har en kompis med Audi s4 som skryter uhemmet av dette stoffet.Så oljetrykket er litt høyere enn før nå:cool:
Jeg kjørte 9,3 sek og 129 km/t på 201 m med B21AT med 1,4 BAR ladetrykk så målet ditt bør være 8,99 sek. og 130 km/t ;)
Motoren bør/skal gå med magrere blanding og høyere tenning når man kjøre vanninnsprut. Jeg mener at du bør har ca. 30 grader ved fullt ladetrykk når du er over 4000 o/min på denne motoren.
"Vi" hadde 31 grader tenning v/ 2,4 BAR ladetrykk med vanninnsprut og 98 blyfri så behovet for den store vakumklokken med tenningsretard er nærmest fraværende på en lavkompmotor med vanninsprut.
Det er med vanninnsprut som med alt annet, men skal bare bruke det når det er nødvendig. Med det lave kompresjonsforholdet som du har her så trenger du ikke å koble inn vanninsprutet før du har ca. 0,8 BAR ladetrykk og 28 grader tenning. Bortsett fra det kan du bruke det hver dag. Kjørte selv med vanninnsprut på bruksbilen. Det eneste man skal unngå er å kjøre oljekjøler uten termostat slik at man ikke fyller oljen med vann.
Presis! B19 er helt ok så lenge den får en riktig turbo. Med BSRT325 og vanninnsprut burde B19 stemplene vært urørte og resultatet hadde vært betydelig bedre.
Det er bare å glede seg til B21 motoren. :D
8,99 og 130 km/h ja,den trur jeg blir hard å knekke med denne men prøves skal det.Så får man se hvordan resultatet blir.Skal det gå må nok motronicen skiftes ut,dette er jo og en bruksbil så får se hvor mye jeg gjør med den.
Angående tenning så skal je sjekke kurva på denne,må bare låne/kjøpe en annen tenningslampe så jeg får lest av skikkelig.Orginalt skal denne ha 10 grader på 900 o/min,jeg har ca 15,antar det er vikingchipen som står i styreenheten som gjør dette.Men tenning videre oppover vet jeg ikke.
Har flere sett med b19 stempler liggende så muligheten for bytte er der,men da trur jeg heller hadde gått for b21 blokk istedet.
Hvordan er b23 blokkene å trimme på forresten?Blir som b230ène?
Men dagens store gladnyhet,er att jeg har fått tomgang!(Skal ikke stort til å glede meg:p)
Var tydeligvis en kombinasjon av feil,bytta ny tempgiver men ble ikke i orden før jeg prøvde med en annen styreenhet til tomgangs reguleringa.Bare velstand nå,var noe flaut når jeg sto i kryss å lignende med jagende turtall:o
Litt bilder fra de siste dagene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/164.jpg
Min og "konebilen" utenfor Spar på rauland
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/165.jpg
Synes 740 kler gruppe a vinga meget godt jeg:)Har en orginal vinge liggende og,tenke å lage en lignende til den gruppe a 760`n har
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/166.jpg
Trenger en vask ja!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/167.jpg
Vanninnsprut:)Måtte plassere allt i motorrom desverre da jeg ikke hadde nok slange til å ha det bak i bagasjen.
Bare få meg "dirty tricks" knapp inni nå:cool:
Skal teste litt 201m tider når bleed ventilen kommer,har ikke tørt å holdt flat pedal så lenge igangen ennå før ladetrykker er stabilt.Har fremdeles lyden av motorras friskt i minnet:p
Nja, vi får se, men man bør jo ha noe å strekke seg mot.
Tenningskurve fra B230fk chip? Uffda. Ett tenningschip til en F-motor hadde vært bedre her. Hadde inntrykk av at du kjørte blokkmontert fordeler som styrte tenningen slik at du hadde kontrollen selv. Da holder man motoren på 4000 o/min og vrir fordeleren til man har 27 grader som ett utgangspunkt på denne motoren.
Etterhvert kan du øke dette til ca. 42 grader og så retarderer Crane boksen till det du ønsker.
En original B230fk motor trenger ekstrem tenningsretard i forhold til det en lavkompmotor med vanninsprut TRENGER så jeg vil tro at du enda her mye å hente på denne motoren.
B23 motorene har de samme problemene og utfordringene som B230 motorene. Tynne sylindervegger og ALT for små ventiler til det sylindervolummet som det er kostbart å korrigere fordi man trenger nye og større ventilseter i toppen.
Kjekt at tomgangen ordnet seg.
Hehe, dirty tricks.
Vet ikke om tenningskurva på motronic chippene er lik lh2,4 sine.Skal kontrolere dette.
Har en 85mod 240 delebil med a motor stående,kan jeg plukke fordeler/tenning av denne å bruke den?Må kanskje bytte fjærer i fordeleren?Crane boksen skal i240 så må finne andre løsninger til denne:cool:
Liker den "mer å hente" setningen ja:)Bytter jeg tenning vil jeg gå for ett orginalt flatt svinghjul også.
Motorene som går med disse sprutene er ganske like og har derfor ganske lik tenningskurve også.
Powersecret nr. 1 er TEST, TEST, TEST. Du må derfor bare teste. Poenget er 27 grader på 4000 o/min. Hvis dette gir deg ALT for lite tenning på tomgang da trenger du Craneboksen, men for en liten testkjøring klarer du deg uten.
Crane boksen var tiltenkt 240 ja, men akkurat nå er det på 740 du har bruk for den og da blir det TEST, TEST, TEST slik at du VET hvordan den funker nå du skal til med 740.
Se på den blokkmonterte fordelertenningen med Craneboks som 100% stand alone.
Hvis du ikke gidder koble Craneboksen så er følgende ett alternativ.
Innmaten i fordeleren på blokken bestemmer tenningstidspunktet og styrer den tilhørende 139 tenningsmodulen.
139 tenningsmodulen styrer LX91 coilen.
Ledningen fra LX91 coilen kobler du til fordeleren i bakkant av toppen.
Når du er ferdig å teste bruker du 15 sek. å koble fra strøm til LX91 coilen og bytte over coiledning på fordeleren i bakkant av toppen. Fordeleren kan bare stå på blokken slik at den er klar til 201M. ;)
Har du flatt svinghjul med triggerkrans til svinghjulssensoren altså? Sprutet trenger dette signalet til mer enn tenningen.
kan like gjerne prøve crane bokse,så blir jeg "kjent" med den jeg skal bruke den seinere.Ikke er det så mange ledningene heller:)
Angående svinghjul så har det til motronic ikke trigger krans,men en 6mm tapp som stikker ut.Tenkte å borre ett hull i ett flatt svinghjul,gjenge opp å så skru inn en skrue med locktite på.Må shimse ut svinghjuls følerne men det skal gå:D
Har kjørt endel idag å bilen har fungert uten noe tull:cool:
Flytte giverne inn litt mente jeg,må slipe litt i blokka bare
Det er kjekt å høre. Flott innstilling. Med Craneboksen montert justerer du som sagt tenningen til ca. 42 grader på 4000 o/min uten vakum tilkoblet vakumklokken. Du begynner med maks retard siden du har 3 BAR MAP.
Akkurat, stemmer det.Sitat:
Angående svinghjul så har det til motronic ikke trigger krans,men en 6mm tapp som stikker ut.Tenkte å borre ett hull i ett flatt svinghjul,gjenge opp å så skru inn en skrue med locktite på.Må shimse ut svinghjuls følerne men det skal gå:D
Strålende. :)Sitat:
Har kjørt endel idag å bilen har fungert uten noe tull:cool: