Opprinnelig postet av
flyfaen
Ikke større innsugsventiler? (noe som kunne trengtes også mtp. at kanalen originalt er akkuratt passe til ala 46mm innsugsventil (hvis du bare fjærner skarpe kanter osv. + noe smått mod, som ikke inngår i å gjøre kanalen større... ettersom du finner få kammer til denne som har over 13mm løft... iaffal ikke turbokammer).
Beste rådet for deg vil jeg si er kompressor og et fint sugisgrenrør ;) Ei 1,2L Lysholm skruepresse koster ikke mere enn en ala passe turbo. Den har også ala samme adiabatiske effektivitet som- og har i likhet med turbo internkompresjon som gjør at den lager mindre varme vs. trykk enn std. søppel-presser som eaton og svære amerikanske skovvelsaker... Den tåler også å opperere med 1 Bar ladd kontinuerlig, så fremst man lager sirkulerende olje til den. Og ja glemte jeg å si at du får flat leveranse fra den? Mao.. har du riktig oppsatt motor så får du flat momentkurve... Har du 305Nm @ 7000rpm har du 300hk... 100% VE på 2,3L gir ala 230Nm (sånn tommelfinger for den roterende massen disse har, og innenfor ala medium turtall, som dette er) så klarer motoren 100% VE som sugis vil du trenge "flatt" 0,35 bar ladd ca. men i praksis på en 8v som ikke er like villig som en 16v så kan du i praksis si at du må ladde 0,8 bar. Såfremst det ikke er gjort mye feil med toppen..
Vil tippe kammer med en durasjon på 236* @ 1mm løft (270-ish "vanlig" durasjon) på innsug og ala 220* @1mm på eksos med en lobesepparasjon på en 114*, innsugsrunnere som er ala 245-255mm fra ventilhatt til innløp, Grenrør ala 40mm primærer 60cm lange, sekundærer 50mm 100cm lange bør funke sånn akseptabelt. Uten å ha gjort noen simuleringer på dette først (keep in mind)... Åja... komp på ca. 8,6:1 (originalt turbo såvidt jeg vet) holder LENGE, da har du rom til å skru opp litt til. Med kompressor er nok ikke over 1 særlig lurt... da må du over på snurre...
Og for å ta råd av TOSK her inne, så til den effekten så funker 1,6mm squish best. For å sitere han: "på Volvo 8v er det 1,6mm eller 3mm squish som gjelder, alt annet er tikkende bomber" Han tenker på banketendenser da...
Skal du først ladde så blir det jo litt pinglete med 300Nm flatt :p Dog veldig fin som hverdagstralle da ;)