Solbekk’s 740 herregårdsvogn
Bilen i dag!
Bilen:
- 740 Herregårdsvogn 1992 Mod.
- Motor: B230F | 227.000 km
- Farge: 214 Dark Gray Metallic
- Interiør: Grått stoff
- Dekk & Felg: 195/65 15”
- Girkasse: M47 - Hydraulisk Clutch.
- Skader: små bulker i taket, stolpe v/ bakluke og steinsprut på panser.
Historie:
- Først kjøpt av et båtkonserveringsfirma som en enkel jobb-bil uten for mye ”stæsj” som kan gå i stykker i 1992. I 1998 ble bilen solgt videre, igjen som en jobb-bil til et enkeltmannsforetak som drev med trehugging. I 2004 solgte daværende eier bilen vidre til sin bror som brukte den hver eneste dag fram til oktober 2009. Bilen stod stille under tak fra Oktober til Mai, da jeg kjøpte bilen for 16,000kr.
Rett før bilen ble satt til lagring ble 3 calipre og skiver+klosser på alle fire hjul byttet, men de rustet vekk kun over de få månedene bilen stod stille.
Planer:
[] Understellsbehandling
[] Høyglanspolering
[] Komplett 25mm krengningsstag foran og bak fra IPD
[] Polyuretan foringer
[] Svart delskinn
[] Justere ventilklaring
[] Nye 17” Pegasus Replica ET20
[] Nye bremsecalipre
[] FK eller b234f motor
[] 2,5” helsats
[] 940 grenrør
Gjort:
[/] Fikse steinsprutskader
[x] 960 Håndtak
[x] 965 baklukehåndtak (brede typen)
[x] Soting av ruter
[x] Fjerne rust som sitter i hjulbuene
[x] Stereo
[x] Nytt trekk/panel til bagasjeluke
[x] 940 front
[x] Ny register-, dynamo-, og viftereim.
[x] Kortere støtdempere
[x] Senkesett(Godkjent!!)
[x] Hvite blinklys roundabout
[x] NY Defa Alarm
[x] Nye skiver & klosser på alle fire hjul, samt bremsesko bak.
[x] Motorservice (tennplugger, luftfilter, olje & oljefilter, fordelerlokk, rotor og tenningskabler)
[/] Behandle rust i motorrom
[x] Nye dekk
[x] Nytt batteri & batteribøyle
[x] Eu-kontroll (Godkjent)
- Penger brukt sålangt: 29 872,70kr
Første titt: 23.04.2010
- Litt overflaterust her og der og bilen er ikke akkurat ren, men et godt utgangspunkt
29. Mai 2010
Bilen ble betalt og jeg fikk endelig lov til å begynne med fiksingen.
Nye gassdempere til bagasjeluke, vindusviskere og batteri var det første som gikk på plass, og så kom nye blinkers rundt hele veien. De gamle lykteglassene bak var rusta fast, så de ble brekt av med et fa** og helv**** og kasta langt nedi bekken. Utpå ettermiddagen ble tennplugger, tenningskabler, fordelerlokk og rotor byttet og bilen gikk mye roligere etterpå, samt tente på første vridning
Klarer dere å se ny fra gammel?
Gamle tennpluggene var sikkert ikke bytta siden de var nye, og mellomrommet mellom elektrodene var på over 1,3mm (mer enn dobbelt av det som er normalt)
31. Mai 2010
Henta meg prøveskilter, for å få herligheten ned til verkstedet på skolen
Var jo selvfølgelig innom biltema på veien hjem, og så lakk 4-litersdunken med kaldavfetting. Hurra!
3. Juni 2010
Bilen på skolen, men lite progress på grunn av et større prosjekt som tar min tid (lager en rampe hvor vi kan kjøre bilene oppå for å komme lettere til eksos m.m.), men bremsene fikk seg en overhaling.
Glemte å ta bilde av skiver og bremsesko / calipre, men det var ikke et vakkert syn kan man si.
18-25. Juni 2010.
Bilen satt innendørs fram til 1. Juli, når jeg kan få skilter på den (kan få på før, men jeg ønsker ikke å betale full årsavgift )
Stokkene er fordi hallen bilen sto i hadde en stygg vinkel og jeg liker ikke over lengre tider å parkere bilen med håndbrekk på eller i gir (jeg er kanskje bare litt overengstlig av meg :(.
*Det går si*
Da var det på tide å få ordnet vindusviskerene, med litt fin matt svartfarve.
1. Juli 2010
SKILTER WUUUT!!!
(skiltholderen foran er skrudd fast med 4x farmerskruer, gjennom støtfangeren med plastpakning, flotte greier )
Første tur med bilen, pappa var jo selvfølgelig på "Filosofimøte" så han kunne ikke være kjørelærer for meg. Men jeg fikk lånt en kompis som kjørte for meg, og det var like festlig Bilen gynger verre enn en jolle i middelhavet, men det ordner seg når jeg får på fjærer og nye dempere!
Stemningsbilder:
Har aldeles ikke noe med bilen å gjøre, men det var så et så merkelig skydekke så måtte bare legge det ut
9. Juli 2010
EU-Kontroll, og bilen fikk 3 2'er Feil
- Batteriet må festes skikkelig (visste jeg egentlig, men jeg var litt lat)
- Hengerfestet er pilråttent og må byttes ut eller fjernes.
- For mye slerk i venstre bærekule og må byttes.
Men på en annen god side, mitt splitter nye vognkort kom i posten og jeg fikk en pakke fra sverige
12. Juli 2010
Hengerfestet GOT TO GO!
Det tok mellom to og tre timer, med øks, slegge, trykkluftsdrevet muttertrekker, vinkelsliper, men hengerfestet ga opp til slutt!
14. Juli
Bjørn har fritidsproblemer, så med de få verktøy jeg hadde liggende pusset jeg endestussen (på bilen altså)
Midveis
Ferdig, hadde kun 1200p våtslip liggende, så det ble ikke den chromfinishen jeg ønska.
Til helga så blir dempere og fjærer byttet, kanskje registerreim, dynamo- og viftereim også.
Kommenter gjerne, men vær nå litt grei med den 17'år gamle wannabe mekanikeren!