Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 10 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 229

Tråd: Solbekk's 740 herregårdsvogn - Påsken står for tur, hengerfestet :D

  1. #1
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard Solbekk's 740 herregårdsvogn - Påsken står for tur, hengerfestet :D

    Solbekk’s 740 herregårdsvogn

    Bilen i dag!


    Bilen:
    - 740 Herregårdsvogn 1992 Mod.
    - Motor: B230F | 227.000 km
    - Farge: 214 Dark Gray Metallic
    - Interiør: Grått stoff
    - Dekk & Felg: 195/65 15”
    - Girkasse: M47 - Hydraulisk Clutch.
    - Skader: små bulker i taket, stolpe v/ bakluke og steinsprut på panser.

    Historie:
    - Først kjøpt av et båtkonserveringsfirma som en enkel jobb-bil uten for mye ”stæsj” som kan gå i stykker i 1992. I 1998 ble bilen solgt videre, igjen som en jobb-bil til et enkeltmannsforetak som drev med trehugging. I 2004 solgte daværende eier bilen vidre til sin bror som brukte den hver eneste dag fram til oktober 2009. Bilen stod stille under tak fra Oktober til Mai, da jeg kjøpte bilen for 16,000kr.
    Rett før bilen ble satt til lagring ble 3 calipre og skiver+klosser på alle fire hjul byttet, men de rustet vekk kun over de få månedene bilen stod stille.

    Planer:

    [] Understellsbehandling
    [] Høyglanspolering
    [] Komplett 25mm krengningsstag foran og bak fra IPD
    [] Polyuretan foringer
    [] Svart delskinn
    [] Justere ventilklaring
    [] Nye 17” Pegasus Replica ET20
    [] Nye bremsecalipre
    [] FK eller b234f motor
    [] 2,5” helsats
    [] 940 grenrør

    Gjort:

    [/] Fikse steinsprutskader
    [x] 960 Håndtak
    [x] 965 baklukehåndtak (brede typen)
    [x] Soting av ruter
    [x] Fjerne rust som sitter i hjulbuene
    [x] Stereo
    [x] Nytt trekk/panel til bagasjeluke
    [x] 940 front
    [x] Ny register-, dynamo-, og viftereim.
    [x] Kortere støtdempere
    [x] Senkesett(Godkjent!!)
    [x] Hvite blinklys roundabout
    [x] NY Defa Alarm
    [x] Nye skiver & klosser på alle fire hjul, samt bremsesko bak.
    [x] Motorservice (tennplugger, luftfilter, olje & oljefilter, fordelerlokk, rotor og tenningskabler)
    [/] Behandle rust i motorrom
    [x] Nye dekk
    [x] Nytt batteri & batteribøyle
    [x] Eu-kontroll (Godkjent)

    - Penger brukt sålangt: 29 872,70kr

    Første titt: 23.04.2010























    - Litt overflaterust her og der og bilen er ikke akkurat ren, men et godt utgangspunkt

    29. Mai 2010
    Bilen ble betalt og jeg fikk endelig lov til å begynne med fiksingen.
    Nye gassdempere til bagasjeluke, vindusviskere og batteri var det første som gikk på plass, og så kom nye blinkers rundt hele veien. De gamle lykteglassene bak var rusta fast, så de ble brekt av med et fa** og helv**** og kasta langt nedi bekken. Utpå ettermiddagen ble tennplugger, tenningskabler, fordelerlokk og rotor byttet og bilen gikk mye roligere etterpå, samt tente på første vridning






    Klarer dere å se ny fra gammel?






    Gamle tennpluggene var sikkert ikke bytta siden de var nye, og mellomrommet mellom elektrodene var på over 1,3mm (mer enn dobbelt av det som er normalt)

    31. Mai 2010
    Henta meg prøveskilter, for å få herligheten ned til verkstedet på skolen




    Var jo selvfølgelig innom biltema på veien hjem, og så lakk 4-litersdunken med kaldavfetting. Hurra!

    3. Juni 2010
    Bilen på skolen, men lite progress på grunn av et større prosjekt som tar min tid (lager en rampe hvor vi kan kjøre bilene oppå for å komme lettere til eksos m.m.), men bremsene fikk seg en overhaling.


    Glemte å ta bilde av skiver og bremsesko / calipre, men det var ikke et vakkert syn kan man si.

    18-25. Juni 2010.
    Bilen satt innendørs fram til 1. Juli, når jeg kan få skilter på den (kan få på før, men jeg ønsker ikke å betale full årsavgift )






    Stokkene er fordi hallen bilen sto i hadde en stygg vinkel og jeg liker ikke over lengre tider å parkere bilen med håndbrekk på eller i gir (jeg er kanskje bare litt overengstlig av meg :(.




    *Det går si*


    Da var det på tide å få ordnet vindusviskerene, med litt fin matt svartfarve.

    1. Juli 2010
    SKILTER WUUUT!!!





    (skiltholderen foran er skrudd fast med 4x farmerskruer, gjennom støtfangeren med plastpakning, flotte greier )

    Første tur med bilen, pappa var jo selvfølgelig på "Filosofimøte" så han kunne ikke være kjørelærer for meg. Men jeg fikk lånt en kompis som kjørte for meg, og det var like festlig Bilen gynger verre enn en jolle i middelhavet, men det ordner seg når jeg får på fjærer og nye dempere!

    Stemningsbilder:











    Har aldeles ikke noe med bilen å gjøre, men det var så et så merkelig skydekke så måtte bare legge det ut

    9. Juli 2010
    EU-Kontroll, og bilen fikk 3 2'er Feil
    - Batteriet må festes skikkelig (visste jeg egentlig, men jeg var litt lat)
    - Hengerfestet er pilråttent og må byttes ut eller fjernes.
    - For mye slerk i venstre bærekule og må byttes.

    Men på en annen god side, mitt splitter nye vognkort kom i posten og jeg fikk en pakke fra sverige


    12. Juli 2010
    Hengerfestet GOT TO GO!

    Det tok mellom to og tre timer, med øks, slegge, trykkluftsdrevet muttertrekker, vinkelsliper, men hengerfestet ga opp til slutt!

    14. Juli
    Bjørn har fritidsproblemer, så med de få verktøy jeg hadde liggende pusset jeg endestussen (på bilen altså)

    Midveis


    Ferdig, hadde kun 1200p våtslip liggende, så det ble ikke den chromfinishen jeg ønska.

    Til helga så blir dempere og fjærer byttet, kanskje registerreim, dynamo- og viftereim også.

    Kommenter gjerne, men vær nå litt grei med den 17'år gamle wannabe mekanikeren!
    Sist endret av Solbekk; 14/04/11 kl 01:30

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Hølonda
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Så ut for å være en pen bil. Liker fargen på den. er det 214 fargen?

  3. #3
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Det er 214 vettu Det er en herlig farge som passer bilen så bra, men jeg må få polert vekk alle swirlsa i lakken. Forrige eier kjørte den gjennom maskinvask støtt og stadig =\

  4. #4
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Ser fin ut denne fint med ryddig tråd også

  5. #5
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    koslig og lese gjennom denne tråden
    ser du har feil panser på bilen, det er for bredt i forhold til grillen, du har mest sansynlig et panser fra 1990 mod 740, da 91 og 92 740 kom med 940 panser.
    og du har ikke vurdert og bygge om til 940 front ?

  6. #6
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også sett at grillen og panseret står litt "skevt" i forhold til hverandre, men bare trodd at bilen hadde fått seg en trøkk under forrige eierskap som jeg ikke har blitt fortalt om Jo, bygge om til 940 front har faktisk vært på tankene, ikke på grunn av panseret, men jeg liker 940 lyktene bedre, sånn helt personlig. Er det store greiene som skal til for å gjennomføre det?

  7. #7
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Fin bil med god plass, kjente igjen hvor du har tatt bilde av himmelen fra. Har bodd 8 år på kalstad og gått skolene mine der, men flyttet derfa i 95.

  8. #8
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Forresten ikke problem å ha bilen i gir over lang lang lang tid
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  9. #9
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Fin bil! Hull i førersetet etter røyking?
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  10. #10
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Espen K, bodde selv på kalstad med mor, men flyttet opp i høyden sammen med pappa for en stund tilbake.

    Ovlov86, ja det er forrige eier vettu. Røyka som et lokomotiv, konstant :P

    Kommer snart en del bilder fra helga, fikk byttet til Lesjoförs hele veien rundt, samt nye G&M støtdempere bak (foran satt de dessverre for godt fast til at jeg og onkel fikk løsnet dem med de vi hadde av verktøy til rådighet) så nå blir bilen satt på verksted for å få støtdempere foran, bærekule fv side og firehjulskontroll.

  11. #11
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Solbekk Vis post
    Jeg har også sett at grillen og panseret står litt "skevt" i forhold til hverandre, men bare trodd at bilen hadde fått seg en trøkk under forrige eierskap som jeg ikke har blitt fortalt om Jo, bygge om til 940 front har faktisk vært på tankene, ikke på grunn av panseret, men jeg liker 940 lyktene bedre, sånn helt personlig. Er det store greiene som skal til for å gjennomføre det?
    bygde om til 940 front på min bil, som er en 1990 mod 740, og det eneste som ikke passer, er panser, da min 90 mod 740 kom med et panser som kun kom i 1990! ergelig!
    også er det en plate rett bak grillen som er festet med plast klips som må kappes litt till.
    resten er bolt on, tilogmed stikkene til lysa passer, men du må koble opp tåkelysene selv.
    bære husk og få med festebrankettene som står på innsida av lyktene. disse glemte jeg og få med. men fikk tak i til slutt

    så må du seff få tak i nye blink lys, da di nye du kjøte ikke passer :/ kan brukes, men ser merkelig ut fra siden, og du må nokk teipe dem fast

    Flott bil du har, med mye potensiale!

  12. #12
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    og viss jeg ikke tar helt feil nå, så kan du kansje bruke grillen du har nå.
    men tøffest er det jo om du bruker rute grillen

  13. #13
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    16 - 18 Juni 2010


    Du kan si det var trangt inne i garasjen, men utenfor var det for regnfult å arbeide ute. Derimot så ble det bedre vær dagen etterpå, så vi kunne arbeide ute.




    Da var det å måtte ut med 1000kr til to nye fjærbenlager, fattern var kul nok til å stå opp tidlig og kjøre meg til Biltema for å få handlet dette.


    Da var fjæra ute, tok den enkle utveien og kuttet av et par ringer så skled den omtrent rett ut.


    Senket side


    Ikke senket, men fortsatt er den senkede siden høyere enn siden med standard fjær sånn litt vel sliten kan man si.


    Etter at første fjær var på plass etter drøye 4 timer med dårlig verktøy var gleden å montere fjær og demper på bakakslingen på under 20min totalt per side overvelmende.


    Ny vs. Gammel fjær


    Ny vs. Gammel støtdemper


    Montert


    Lookin' smart, oilin up.





    Til slutt etter en "morro" demontering og monterings jobb av støtdempere og fjærer. Så fikk vi prøvekjørt, bilen oppførte seg MYE stivere og litt mer "sladdevillig" på en måte som går ann å kontrollere, iforhold til før. Helt fantastisk forskjell med kun 1500kr i nye fjærer. Tilogmed uten nye dempere foran var bilen mye mer behagelig å kjøre, så etter et lite verkstedsbesøk vil nok bilen bli som å kjøre på.. uhm, skum, tørr asfalt (?)



    Masse skraprester som kommer til å ende i kontaineren på mandag.

    Finishen var jo selvfølgelig en vask og montering av original striper, kjøpt av onkel for lenge siden når noen kvesta bakenden hans :(
    Ettersom at han solgte volvoen sin for en stund siden, valgte han å gi meg stripene og de hevet utseende på bilen uten å bli for "mye".












    Bildet sier kanskje ikke så mye, men å se det i skikkelig belysning ute i friluft, var bare ufattelig bra.


    Onkel Tor-Einar og Nevø logger av fra en strålende helge
    Sist endret av Solbekk; 18/07/10 kl 22:31

  14. #14
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Nei og nei. Striper ekke bra..

    Skjer med engangshansker når man skrur ?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  15. #15
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Jo og jo! De ser fantastiske ut og engangshansker ehm.. Jo altså jeg glemte de skikkelige hanskene hjemme i garasjen til far!

  16. #16
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    20. Juli 2010
    Bilen kommer hjem fra verkstedet om et par timer, men billig ble besøket ikke. 5427kr i bytte av støtdempere foran, en bærekule, register-, dynamo- og viftereim samt firehjulskontroll. Bil er ikke billig.

  17. #17
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Syns nå ikke det var en så ille pris til å være verksted.
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  18. #18
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard Sverigetur, Danmarkstur m.m.

    16. Juli 2010
    God og dårlig nyhet i dag...


    Den gode: Dekk blir byttet


    Den gode gamle WV polo stv'en som mamma arvet da bestefar døde ble kvestet av et rasshøll som tilfeldigvis klarte å se bilen til tante kjøre forbi (mørkesvart Toyota Avensis), men han så ikke en signalrød polo når han valgte å ikke holde vikeplikten sin. Heldigvis, tok firmaet på seg fult ansvar og forsikringselskapet dem's er villige til å betale full oppretting og lakk på skadede områder.

    26. Juli 2010 - SVERIGETUR!
    Vi reiste på tirsdag til sverige for å handle hos en privatperson i Uddevalla.

    06:45 Avreise


    08:29 stod vi på i Horten og venta på ferga.


    08:36 Tolmodigheten forsvinner og retard'solbekk kommer til syne


    10:08 Vi ankommer Sverige. Jeg og pappa må dessverre bytte plass, for øvelseskjøring i Sverige med privatpersoner er forbud :(


    11:37 - Lite stopp på veien for å handle nye 940 blinkers. 220SEK per stykk.


    Utrolig nok ble det lite med kjøp utenom blink/parklys, og det er bra til meg å være


    12:53 er vi i Uddevalla og har funnet fram til de nye lyktene mine. Så og si plettfrie.






    (på grunn av forespursel holdes selger blurret ut, det får vi bare respektere )

    Par timere senere og 5600kr fattigere, venter vi på fergen fra Strømstad-Sandefjord.

    15:45

    Kjøpte bilstereo hos TV-Boden og jeg koblet opp mens vi ventet på ferga. Krystallklar lyd, selv til 18år gamle høyttalere å være og usedvanelig godt radiomottak i antennen
    Men... Det var et men... Når vi skulle skyve spilleren inn i dashbordet så kom et par kabler i klem og det var på nære nippet før hele bilen stod i fyr og flammer. Røyken stod ut av vinduene og pappa freaket nesten ut, men det gikk heldigvis bra med både bil og spiller.



    19:21 Lite stopp for å fylle bensin og så var det strake veien hjem

    27. Juli 2010
    Stereoen skal til inn, og i dag uten brann (håper vi)


    Vi tok ut alt av paneler som lå foran sikringsboks og releer, fant ut hvilken kabel som måtte byttes ut og klipte den av så langt inne vi kunne. Tapet godt igjen i begge ender, loddet på en ny ledning som vi forgrenet til sigarettenner og stereoen.


    Spilleren og høyttalerene funker igjen og nå er alt som kan kan komme i klem fjernet, inkludert ca 30cm overflødig lengde med kabel.




    Synderen! DAMN YOU TO HELL!

    28. Juli 2010
    Jeg og fattern gjorde oss ferdige med kablingen og spilleren kom pent på plass. Veldig mye penere enn kablene som stakk ut der før ihvertfall om du spør meg



    29. Juli 2010
    Jeg og pappa reiser til Danmark, denne gangen for han sitt formål. Vårt gamle akvarium på 530liter skal byttes ut med et identiskt et med kraftigere lampe og ny silikon pakning.

    Avreise: 05:00


    Ankomst "Styr med dyr" dyrebutikk i Aalborg: 12:30





    Pappa's nye akvarium. Dessverre ble det ikke den lampen han ønsket, men det valget falt på å kjøpe og gjøre det beste ut av det.

    Oh shit, enda en biltema.





    Utrolig nok så tok denne sjappa ikke Visa, MasterCard eller noe form for bankkort unntatt et merkelig "DK-kaewe" kort eller noe, så vi måtte reise 2km for å finne en minibank, ta ut penger og så hente varene våre igjen >.<

    Var ikke hjemme før rundt 02:40, etter et raskt stopp i Arendal for å hente et 960 bakluketrekk som "de_icer" solgte til meg, takk takk







    F.Y.I. Når pappa sitter på så blir han litt "rastløs" og fotografen inni han våkner til livet, selvom det er sent på natt.



    Det vel ikke mange som kan si at de har fisk i boblebadet sitt vel?


    31. Juli 2010
    940 lyktene monteres, dessverre tok jeg ikke så veldig mange bilder, men det får duge


    Ny lykt vs Gammel lykt.




    100w H3 i fjernlys, må bytte til noe svakere, men det lyste ihvertfall grusomt bra opp :P Kanskje sette inn Xenon?

    Sist endret av Solbekk; 02/08/10 kl 07:45

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Mosjøen
    Innlegg
    974
    Antall takk

    Standard

    Blei bra med ny fornt
    97`945 Bruksbil
    73`142 T5 Søndags cruiser
    91` 745 Vrak
    99`v70 Solgt
    96`850 Vrak[

  20. #20
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Det ble berre lækkert, eneste dumme er at forrige eier har gitt støtfangeren en trøkk så den går ikke i flukt på begge sider, noe som gjør at den ikke ligger rett i forhold til lykt og grill. Det er ca 5mm feil, men man kan se det om man vet at det er der.

  21. #21
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Meget bra prosjekttråd så langt

    Blir artig å følge med denne, hva er neste på listen ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  22. #22
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    ble bra med rett fronten
    jeg hadde vist rett ang pansert også ser jeg, akkurat det samme som på min..

  23. #23
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Syns denna bilen blei skikkelig pen jeg.
    Kunne virkelig tenkt meg en lik en
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  24. #24
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Neste på listen er å sette inn det nyinnhandlede frontsettet og sub m/ forsterkere. Behandling av rust i hjulbuer, steinsprut og så høyglanspolering

    Blir en liten stund dog. Får ikke lønning før om 18 dager :(

  25. #25
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Si meg, tok dere ikke av fjørbeinet når dere bytta demper og fjører ?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

Side 1 av 10 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •