Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 31 av 39 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 751 til 775 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Ikke? Synes det ikke er så mange poster siden jeg poengterte at dette var nettopp en av årsakene til at den nedtrukne kortsideradie"patenten" jeg og Bjørn opererer med funker bedre ved laddetrykk og økte hastigheter... "linjæriteten" ved økt tetthet over atmosfærisk avtar ikke like mye som om man graver i taket... Skal vise dette når jeg får flowbenken oppe å gå... den blir både å kunne trekke i nærheten 200", og ved litt omkobling "ladde" 1 bar og vel så det om man kobler utløpet på sentrifugalkompressoren inn på porten kontra å suge gjennom den, man kan simulere mottrykk også ved å ha et spjeld ved utløpet i bunnen av "sylindra" så man også kan få Delta-P til å tilsvare 28" MEN med økt massetetthet, hvorpå CFM måles downstream etter dette spjeldet... Det som er det fine er at data aquisition boksen vil skalere resultatet ned til 28", da ser man veldig godt om porten funker dårligere eller bedre ved økt tetthet og hastighet på gassen... i enden er det jo MASSEfløde og ikke cfm ved atmosfærisk trykk som gjelder, noe både jeg selv og Bjørn er klinkende klar over. Og hvis du tror vi jakter CFM blindt uten å ha ha dette klinkende klart for oss tar du mektig feil Som sagt kan man fint få en 2v port til å fløde bra cfm ved lave hastigheter, tetthet og trykk bare ved å grave et svært høl, som så alt for mange i "bransjen" dessværre gjør ... men det vet vi funker dårlig i praksis...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Jeg har en urørt topp liggende et sted her. Mener det er er en 398.. Den skal jeg først flowteste som dønn standard, som baselinje. Så porte hver enkelt port etter 4 steg:

1: KUN grave i taket i porten til 35mm inn til styring.
    2: KUN ta ut under ventil til et rundt hull som er 88% av tallerkendia og litt blending av kanter.
    3: KUN grave 30mm før/etter setet (altså legge ned SSR og i kammer + legge ventilsete ut til kant av ventil) men ikke røre porten i det hele tatt fra styring og ut.
    3: Alle triks i boka slik jeg ville formet den til en kunde som vil tyne standarden..

Holder det for å bli empirisk nok? Da kan hvert steg testes om igjen hvis noen skulle betvile noe. Innspill?

320 fps er fint til brukstopp, det.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

3. Takk Holck, Njål Nilssen, HansOla, ArneR takket for denne posten

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jeg har en urørt topp liggende et sted her. Mener det er er en 398.. Den skal jeg først flowteste som dønn standard, som baselinje. Så porte hver enkelt port etter 4 steg:

2: KUN ta ut under ventil til et rundt hull som er 88% av tallerkendia og litt blending av kanter.
    3: KUN grave 30mm før/etter setet (altså legge ned SSR og i kammer + legge ventilsete ut til kant av ventil) men ikke røre porten i det hele tatt fra styring og ut.
    3: Alle triks i boka slik jeg ville formet den til en kunde som vil tyne standarden..

Holder det for å bli empirisk nok? Da kan hvert steg testes om igjen hvis noen skulle betvile noe. Innspill?

Hadde vært super intressant

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

4: Alle triks i boka slik jeg ville formet den til en kunde som vil tyne standarden..

Hvis du klarer å gjennomføre dette i praksis i løpet av 2016 så ville det vært fantastisk og en gavepakke til alle motorinteresserte på vccn.

Fjerne gjerne den delen av styringen som stikker inn i kanalen også, du vet, slik Luhr m.fl gjør på disse toppene. 6,5 mm ventilstamme i kanalområdet er også av interesse.
    Sist endret av Batland; 19/03/16 kl 16:18

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Ikke?
    Synes det ikke er så mange poster siden jeg poengterte at dette var nettopp en av årsakene til at den nedtrukne kortsideradie"patenten" jeg og Bjørn opererer med funker bedre ved laddetrykk og økte hastigheter.
    Nei.
    Mulig jeg har oversett det da. Kanskje andre har oppfattet det.

Du vet, akkurat du fremstår som en utydelig og vag type. Det kommer ofte en tsunami med ord og den røde tråden forsvinner i tåken. Ett eks. er siste post. Ett annet er den siste tiden i denne tråden. Slik jeg opplever det begynte du det hele med å anbefale at man porter hele gulvet nedover. Etter en hel haug med bomull og tåke så viser det seg at dere bare legger ned kortradien på sylinderveggsiden noe mer enn vanlig, som en kopi av det Erland Cox gjorde i 2011. Han har ikke snakket så mye om dette i ettertid - uten at det trenger bety allverden. Når det er sagt så minner dette meg om Sing grooves. Noe for spesielt interesserte, men vi får seg om SWR har kapasitet og får tid, anledning osv. til å gjennomføre en praktisk test som beskrevet.
    Sist endret av Batland; 19/03/16 kl 16:16

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Fjerne gjerne den delen av styringen som stikker inn i kanalen også, du vet, slik Luhr m.fl gjør på disse toppene.
    Tenker du at jeg skal ta den under steget som jeg tar ut i taket?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Både det og 6,5 mm ventilstamme ville jo vært gunstig for "oss" og lite gunstig for dere, så ja takk, gjerne.

Synes forøvrig ikke at det er riktig at du skal jobbe gratis for alle " oss 530 gutta", så evt. etter at resultatene foreligger så gi ett ord så kan jeg overføre noen kr. som takk for hjelpen. Forhåpentligvis blir jeg ikke den eneste selv om anno 2016 er 2016.
    Sist endret av Batland; 19/03/16 kl 18:50

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Er med med noen kr jeg også

10. Takk Batland takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Har ingen ting imot å avse noen kr. jeg heller.

12. Takk Batland takket for denne posten
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Det er et spleiselag jeg også kan bidra med noen kroner til.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

14. Takk Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Både det og 6,5 mm ventilstamme ville jo vært gunstig for "oss" og lite gunstig for dere, så ja takk, gjerne.
    Jeg har original dimensjon testventiler her som er dreid til 6mm blank i delen som stikker ut av styringa. Er det innafor?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg har original dimensjon testventiler her som er dreid til 6mm blank i delen som stikker ut av styringa. Er det innafor?
    Hehehe, du har det ja? Jeg har en tendens til å være konservativ og forsiktig, men 6 mm er å foretrekke.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Hehehe, du har det ja? Jeg har en tendens til å være konservativ og forsiktig, men 6 mm er å foretrekke.
    Regner med det er i testsammenheng... går kanskje med 6.5 på 44mm, men hvis man putter i noe større hadde jeg personlig ikke turt å gå så veldig mye under 7mm... på moderne ventiler i noe high-tensile stål ala det man finner på ventilene til R-sykler osv så hadde noe mindre neppe blitt et så veldig problem, på Originale Volvo-ventiler typ 530 topp ville jeg vært noe forsiktig...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Antall takk

Standard

Hvis en ekstra topp til dette prosjektet trengs kan jeg bistå, har en ekstra 530 som kan doneres til et slikt godt formål

19. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland
    Jeg har kjørt 5,5mm stamme på 46.5mm tallerken i en 2V kawasakitopp... den er 6.5 som standard mins jeg å huske. Intet problem der, maksvarv var i lett preppet Volvo-område.

Regner med det er i testsammenheng... går kanskje med 6.5 på 44mm, men hvis man putter i noe større hadde jeg personlig ikke turt å gå så veldig mye under 7mm... på moderne ventiler i noe high-tensile stål ala det man finner på ventilene til R-sykler osv så hadde noe mindre neppe blitt et så veldig problem, på Originale Volvo-ventiler typ 530 topp ville jeg vært noe forsiktig...
    Mener du at jeg ikke får bruk for eks-Pro Stock-ventilene? De er 67mm med 6 mm stamme og varver 10700 med fjører på såder 600 kg over the nose...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg har kjørt 5,5 mm stamme på 46,5 mm tallerken i en 2V Kawasakitopp... den er 6,5 mm som standard mins jeg å huske. Intet problem der, maksvarv var i lett preppet Volvo-område.
    Det har du nok, men jeg har som sagt en tendens til å være konservativ og sammenligningen her med original Kawasaki ventilstammediameter er ett godt eks.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Jeg har kjørt 5,5mm stamme på 46.5mm tallerken i en 2V kawasakitopp... den er 6.5 som standard mins jeg å huske. Intet problem der, maksvarv var i lett preppet Volvo-område.

Mener du at jeg ikke får bruk for eks-Pro Stock-ventilene? De er 67mm med 6 mm stamme og varver 10700 med fjører på såder 600 kg over the nose...
    Pro-stock ventilene er vel ikke akkurat laga av samme gørra som originale Volvo 2v 44mm ventiler

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

I utgangspunktet i testsammenheng, men man ser stadig at ungdommen går rett i H-råder og doble ventilfjærer, nesten uansett hvor døv trimmingen er. Gudene alene vet hvorfor. 46/38 mm ventiler i 530 topp hadde vært bedre.

Hvis vi holder oss til tema så er det mild turbotrimming av bruksbilsmotorer med 530 topper og ergo milde kamakslinger vi holder på med her. En noe forsterket enkel ventilfjær med høyere setetrykk enn originalt vil ikke på noen måte overbelaste en, la oss si, 6,0 mm ventilstamme.
    Sist endret av Batland; 21/03/16 kl 14:35

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

En noe forsterket enkel ventilfjær med høyere setetrykk enn originalt vil ikke på noen måte overbelaste en, la oss si, 6,0 mm ventilstamme.
    Det er faktisk mye større sjans for at en slapp originalfjør overbelaster retaineren... det har jeg sett flere ganger. Litt for slapp er mye verre enn litt "for" stram..

25. Takk Ola Moen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Antall takk

Standard

... Sa brura.

27. Takk Stig takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Olavsko sin 530 topp portet av Tore Østhus. Er det noen som legger merke til noe?

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Mulig mine øyne ikke funker idag, men den ser ikke ut til å være tatt i taket ihvertfall.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Fatter ikke helt teorien med å ha større port enn ventilvindu, jeg da... Men, jeg tror den er tatt rundt hele.

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Er det noe spesielt du tenker på med den toppen Batland ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Antall takk

Standard

Hvis noen vil gjøre noe forskning så har jeg en 531-topp med 1cyl ventilsalat som doneres, hvis noen vil kløyve den eller lignende.

Side 31 av 39 FørstFørst ... 21 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming