Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Kunne dere utdypa litt mer hva tanken er bak det ?
    Har sagt det flere ganger før... men her er 2:

    1: swirl får lettere rotere selv når stempelet står på ØDP uten hindringer, og siden pluggen ligger relativt langt ut, så vil det gi hurtigere spredning av flammefronten, da den beveger seg fortere gjennom turbulent luft. (avdekker mer overflate for flammefronten å forplante seg gjennom enn stillstand)

    2: Det hindrer kalde skygge-groper (overheng hvor squishflatene i toppen "henger" ut over gropa i stempelet), som ikke blir direkte bestrålt av strålevarmen fra forbrenning, og det motvirker tenningsbank i stor grad å fjerne disse overhengene, da så å si 99 % av all detonasjon som foregår etter normal kontrollert tenning skjer i kalde skyggeområder hvor bensinen har en tendens å kondensere pga økende trykk, og relativt fravær av varme (hint squish områdene spesielt, men det er også spesielt etter at stempelet har vendt og er på tur ned igjen). Kan være lurt å kjøre så trang squishklaring som man får til uten at ting tar i hverandre når squishbandet blri så smalt slik at man faktisk får en squish-turbulens virkning. Std. squishklaring på et så smalt squishband gir ikke et "puff" av gass inn mot kammeret og har dermed ingen virkning annet enn at det fortsatt er en yngleplass for detonasjon/banking etter ØDP...

    Det sagt er det en enda bedre patent, og det er å lage et mer symmetrisk kammer, ala det VAG har på sine 2v topper, som ikke er ritkig så enormt i diameter, man akkurat nok til at swirl når fint ut til pluggen, uten å være for bredt, og heller få laga et stempel hvor gropa er er forma som et speilbilde av kammeret i toppen, men hvor takhøyden blir litt større. Dog koster jo dette endel mer enn å nesten fjærne de originale squishområdene.
    Sist endret av Njål Nilssen; 12/04/16 kl 14:28
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 12:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 16:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 02:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 22:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •