Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 12 av 13 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 276 til 300 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

  1. #276
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hvem lager det? Og hvorfor er det 2 "boltsirkler" på flensen?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #277
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    De to boltsirklene er for T3 og T4 eksoshus tenker jeg...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  3. #278
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hvem lager det? Og hvorfor er det 2 "boltsirkler" på flensen?
    turbobanditen.se som har laget

    Holder på og prater en del med dem på telefon og mail om dagan
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  4. #279
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Fikk litt info ista

    Custombyggda rostfria twinentry grenrör till Volvo B230. - 304L 42x2mm rör, 15mm svartstål flänsar
    T3/T4 universal delad fläns, 60mm wastegate fläns.
    Handsvetsat med Tig, El-polerade.

    Volvo: 5600 kr
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  5. #280
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Fikk litt info ista

    Custombyggda rostfria twinentry grenrör till Volvo B230. - 304L 42x2mm rör, 15mm svartstål flänsar
    T3/T4 universal delad fläns, 60mm wastegate fläns.
    Handsvetsat med Tig, El-polerade.

    Volvo: 5600 kr
    Akkurat samme info som står på siden dems det. Et bilde av det montert hadde ikke vært dumt.

  6. #281
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut det turbobandit grenrøret, noen her som har prøvd det eller?

  7. #282
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Legger ut mitt, er sugis grenrør da men... kan jo være til inspirasjon for andre laget selv ja.

    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #283
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    FlyFaen så fint arbeide Flyfaen.

    Er så moro å se når det blir laget slike små kunstverk. Klarer ikke la værer å kommentere det.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  10. #284
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Grenrøret jeg sveisa til min




  11. #285
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Hadde helt glemt denne tråden, var jo planen å legge ut mitt heimsnekra grenrør når det ble ferdig..

    Det ble da etter 13 rørbøyer, en meter 38mm rør og noen meter sveisetråd seende slik ut.. For å ikke nevne kaffen som gikk med når det ble fundert fram!









    Ble klaring til både oljefilter, kanal og til å bytte plugger ! Ekstern Tial 35mm wastegate oppe på siden, og en Turbonetics E50 henger på undersiden..

  12. #286
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.329
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Grenrøret jeg sveisa til min
    Du har lagt litt tanker bakom dette ser jeg. "Rotational firing" er ett godt og korrekt prinsipp på lange single flow grenrør.

  13. #287
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du har lagt litt tanker bakom dette ser jeg. "Rotational firing" er ett godt og korrekt prinsipp på lange single flow grenrør.
    Jo takk Er litt forskjell på lengder på røra, men virker greit hittil. Lader foreløpig bare 0,5bar, har det ved 2500rpm med turbonetics t04 e46 ar63


    Sendt fra min Thaifon

  14. #288
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.329
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Jo takk Er litt forskjell på lengder på røra, men virker greit hittil. Lader foreløpig bare 0,5bar, har det ved 2500rpm med turbonetics t04 e46 ar63
    Pytt pytt, det spiller ingen rolle når du har prioritert de tre andre forholdene som har gunstig og praktisk betydning for resultatet.
    E46 er storebroren til BSRT325 og som du ser, er den helt ok den også.

  15. #289
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Hadde helt glemt denne tråden, var jo planen å legge ut mitt heimsnekra grenrør når det ble ferdig..

    Det ble da etter 13 rørbøyer, en meter 38mm rør og noen meter sveisetråd seende slik ut.. For å ikke nevne kaffen som gikk med når det ble fundert fram!









    Ble klaring til både oljefilter, kanal og til å bytte plugger ! Ekstern Tial 35mm wastegate oppe på siden, og en Turbonetics E50 henger på undersiden..
    ser greit ut dette Liker at du putter turboen underst... gjør livetlettere med tanke på en god DP og WG-løsning Men skulle bara nerta det sammen og sendt til meg, så Skulle jeg hel-TIG'a det gratis for deg... BTW delt eller single entry? Om det er delt entry hadde det vært litt å hente på å ha de sammarbeidenede syllene i hver sin halvdel, så slipper man unna noe av crossfeed-tendensene. typ 1-4 i ene innløpet, og 2-3 i det andre. Er det single entry spiller rekkeølgen av røra ingen rolle. På turbo er det ikke så kritisk om de er helt like lange, bare de ikke er ekstrem forskjell på...

    Til de som bygger sugis gjelder +/- 5% eller 10% totalt.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #290
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    ettesom jeg ble relativt fornøyd med grenrøret mitt så tilater jeg meg å legge ut noen bilder hær jeg å ;P

    1-4 og 2-3 i hvert kammer, alle runners er 42cm +/- 0,5 cm om jeg husker helt riktig! laget i 316 rustfritt 42,4mm utvendig diameter.
    Turboen henger ned for bedre vektplassering (turboen er TUNG) mye bedre utløp på downpipe og så synes jeg det ser bedre ut









    Sist endret av volvo242; 24/12/13 kl 00:20
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  17. Takk Marius Skau, Njål Nilssen, vassengen takket for denne posten
  18. #291
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    ser greit ut dette Liker at du putter turboen underst... gjør livetlettere med tanke på en god DP og WG-løsning Men skulle bara nerta det sammen og sendt til meg, så Skulle jeg hel-TIG'a det gratis for deg... BTW delt eller single entry? Om det er delt entry hadde det vært litt å hente på å ha de sammarbeidenede syllene i hver sin halvdel, så slipper man unna noe av crossfeed-tendensene. typ 1-4 i ene innløpet, og 2-3 i det andre. Er det single entry spiller rekkeølgen av røra ingen rolle. På turbo er det ikke så kritisk om de er helt like lange, bare de ikke er ekstrem forskjell på...

    Til de som bygger sugis gjelder +/- 5% eller 10% totalt.
    Takker for det ! Ble en helt grei downpipe på dette, hadde jeg ikke vært så himla redd for å sette vinkelsliperen i bilen skulle den ha blitt nesten rett bak med 45gradere istedet for 60.. Turboen er singleentry så jeg har ikke tatt 1-4 og 2-3 i samme kammer, hadde dog egentlig tenkt å bygge det slik for mulighet til å lage skillevegg når\hvis jeg går over til pulsesplit.. Ble forholdsvis fin lengde på rørene også. Får helt sikkert solgt grenrøret om det skulle bli ett tema å gå over til pulsesplit!

    Har ett lincoln electrics MIG apparat i garasjen, så dette ble bygget i garasjen som absolutt alt på bilen. Kansje ikke de fineste sveisene, men det eneste jeg har hatt trøbbel med lekkasje på er utgangen til WG, som jeg ikke bygde støttestag på i første omgang slik jeg skulle ha gjort.. Samt at flensen slo seg litt under sveising, så denne må planes. Takker dog for tilbudet om å TIG'e, får se om jeg tar tilbudet på neste grenrør, eller etc..

  19. #292
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.621
    Antall takk

    Standard

    Korleis gjer folk det når ein skal gå frå kollektoren(rundt hol) til f.eks T4 flens(stort firkanta hol)
    Er det vanleg og lage ein overgang som blir sveise på toppen av kollektoren som går frå rundt til firkanta?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  20. #293
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvobrage Vis post
    Korleis gjer folk det når ein skal gå frå kollektoren(rundt hol) til f.eks T4 flens(stort firkanta hol)
    Er det vanleg og lage ein overgang som blir sveise på toppen av kollektoren som går frå rundt til firkanta?
    Jeg tok rett og slett bare å "sveisa" opp og slipa ned med sånn fres så det blei gjevne overganger.


    Sendt fra min Thaifon

  21. #294
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.621
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Jeg tok rett og slett bare å "sveisa" opp og slipa ned med sånn fres så det blei gjevne overganger.


    Sendt fra min Thaifon
    Okei, skjønnerBilder av korleis det blei?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  22. #295
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvobrage Vis post
    Okei, skjønnerBilder av korleis det blei?
    Har ikke bilder inni, men blei glatt og greit.

    Bilde ligger lenger opp

  23. #296
    Registrerte brukere nyborg sin avatar
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Sted
    Levanger
    Innlegg
    813
    Antall takk

    Standard Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

    Det jeg laget til min
    Ikke helt fornøyd med plassering av wg i ettertid.








    Men dette såg da ut som ett bra grenrør?



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av nyborg; 04/02/14 kl 20:08

  24. Takk OlaBoy, HansOla takket for denne posten
  25. #297
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Skal sveise grenrør med twin entry eller f det heter til en rødblok. Har skjønt syl. 1 og 4 skal på ene siden og 2 og 3 på andre. Stemmer?
    Er det noe annet jeg må ta hensyn till for å utnytte denne typen turbo og grenrør max? Vil helst ha turboen opp om det lar seg gjøre...

  26. #298
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.968
    Antall takk

    Standard

    Ble en ganske så liten bump på denne tråden, men det får gå! Har studert denne tråden over lengre tid, så nå var det på tide med svar på noen spørsmål

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du har lagt litt tanker bakom dette ser jeg. "Rotational firing" er ett godt og korrekt prinsipp på lange single flow grenrør.
    Rotational firing, er det at grenrøret gjenspeiler tenningsrekkefølge? Tenkte å få mekka sammen et slik et til min:
    Hvilke tanker har du om dette Batland ? Ganske slake svinger ut fra toppen, ganske like lengder, turbo havner på underside, slak downpipe osv. Ser bare fordeler med det selv, men greit med innspill fra f.eks deg

    Grenrør 8v.jpg

    Sist endret av HansOla; 28/01/16 kl 15:42

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  27. #299
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.329
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Rotational firing, er det at grenrøret gjenspeiler tenningsrekkefølge? Tenkte å få mekka sammen et slik et til min:
    Hvilke tanker har du om dette Batland ? Ganske slake svinger ut fra toppen, ganske like lengder, turbo havner på underside, slak downpipe osv. Ser bare fordeler med det selv, men greit med innspill fra f.eks deg
    Ja det stemmer. Hvis man velger en turbo med singleflow tubinhus så er det dette som er den eneste rette måten å gjøre det på.

    Når det gjelder gatebiler så har jeg alltid ment at grenrør er oppskrytt idioti. Hovedgrunnen til dette er egentlig det økonomiske hensynet. Ett grenrør koster i nabolaget kr. 30 000,- NOK, noe som så godt som INGEN kan ta seg råd til. I stedet kødder man rundt med billig rustfritt / svartstål og ender opp med noe skøpelige greier som VIL gi eieren store mengder irritasjon, frustrasjon, ekstra arbeid, ufrivilllige driftsstans osv.

    Utover dette er hovedfordelen med grenrør at man enkelt kan velge å kjøre doble down pipes og ikke minst, veldig mye værre turbotrimkam. Kombinert med en tubo som gir lavt baktrykk gir dette en voldsom forbedring av resultatet. (ha sett eks. hvor det økte fra 450 - 630 hk.) Trimkammen gir imidlertid også en ikke ubetydelig reduskjon av bunndrag og en økning i forbruket på rolig kjøring og dette er ett av de irritasjonsmomentene jeg sikter til over her.

    SååH!, til det du spør om.

    Jeg har ingenting negativt å si om utformingen på det grenrøret der. Tvert imot synes jeg at utformingen er ett eksempel til etterfølgelse til dem som har singleflow turbinhus, men jeg er ikke "into" selvplaging og går for manifold, mild kam, høyere ladetrykk og heller litt redusert kompresjonforhold.

    Her noe jeg oppfatter som ett typisk eksempel på den reelle , praktiske verdien av "alle hestene" som man henter med grenrør og høykomp.

    https://www.youtube.com/watch?v=_YilOOvbOlM
    Sist endret av Batland; 28/01/16 kl 16:57

  28. Takk HansOla takket for denne posten
  29. #300
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.968
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja det stemmer. Hvis man velger en turbo med singleflow tubinhus så er det dette som er den eneste rette måten å gjøre det på.

    Når det gjelder gatebiler så har jeg alltid ment at grenrør er oppskrytt idioti. Hovedgrunnen til dette er egentlig det økonomiske hensynet. Ett grenrør koster i nabolaget kr. 30 000,- NOK, noe som så godt som INGEN kan ta seg råd til. I stedet kødder man rundt med billig rustfritt / svartstål og ender opp med noe skøpelige greier som VIL gi eieren store mengder irritasjon, frustrasjon, ekstra arbeid, ufrivilllige driftsstans osv.

    Utover dette er hovedfordelen med grenrør at man enkelt kan velge å kjøre doble down pipes og ikke minst, veldig mye værre turbotrimkam. Kombinert med en tubo som gir lavt baktrykk gir dette en voldsom forbedring av resultatet. (ha sett eks. hvor det økte fra 450 - 630 hk.) Trimkammen gir imidlertid også en ikke ubetydelig reduskjon av bunndrag og en økning i forbruket på rolig kjøring og dette er ett av de irritasjonsmomentene jeg sikter til over her.

    SååH!, til det du spør om.

    Jeg har ingenting negativt å si om utformingen på det grenrøret der. Tvert imot synes jeg at utformingen er ett eksempel til etterfølgelse til dem som har singleflow turbinhus, men jeg er ikke "into" selvplaging og går for manifold, mild kam, høyere ladetrykk og heller litt redusert kompresjonforhold.

    Her noe jeg oppfatter som ett typisk eksempel på den reelle , praktiske verdien av "alle hestene" som man henter med grenrør og høykomp.

    https://www.youtube.com/watch?v=_YilOOvbOlM
    Godt å høre. Ja jeg tenkte å høre med BT om å få godkjent selvbygd grenrør. Får prøve å argumentere med at den originale manifolden har sprukket, og at den ikke er å få tak i ny lengre.. Men det var en annen sak. Angående grenrør vs manifold, ville kammer og bensinforbruk, så tenker jeg som så at jeg bygger meg ikke pendlerbil Men blir det for ille, er ikke veien lang for å bytte tilbake til god gammel manifold. Forresten, er ikke sjansen mindre for sprekking ved tigsveising med bakgass og ettervarming for å få ut stress og spenn i stålet?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Side 12 av 13 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •