Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  209
Side 18 av 47 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 28 ... SisteSiste
Viser resultater 426 til 450 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #426
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med unntak av 531 toppen, ukj. kam og evt. manglende stor vakumklokke, kult oppsett. Hadde selv 306 hk og 430 Nm (var det vel) på Nav med akkurat samme oppsett på en B21 motor.

    Bruksbil med forgasserturbo og intercooler blir fort problematisk på vinterstid pga forgasser-ising, men det finnes relativt enkle, men effektive løsninger på problemet. Når det gjelder banebiler er problemet lite da man bare fjerner papp platen som man har fremfor intercooleren før man skal kjøre race.

    Fortell gjerne mer om hvordan den fungerer nå.
    Sitter A-kam i, vakumklokka må vi komme tilbake til!!

    Da trur jeg vi satser på å kjøre med gassere i vinter. Det blir det enkleste og billigste for oss. Kjører med 3 sjåfører, så bilen går gjerne etapper på 20-30 min, med minimum 10 min pause mellom. Kanskje dette er nok ståtid til at dette kan funke... !?

    Har kjørt bare 3-4 mil med prøveskilter, men kan gi en liten oppsummering av opplevelsen: Bilen starter lett, går pent, men gir noen fusk/hopp ved jevn fart/pedal. Drar helt reint og veldig godt ved pådrag og flat pedal. Lader i området 1,6-1,7.Kunne med fordel våknet til live litt lengre ned i registeret, hvertfall for vegbruk, men mulig dette vil funke helt fint på lukka bane!? Noe effektanslag tør jeg ikke komme med, da dette blir VILL gjetting. Mangler signal for speedometer og. Hadde vi kommet noe i nærheten av det du lister opp av effekt/moment hadde hi vært mere enn fornøyde iallefall! B)

  2. #427
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Sitter A-kam i, vakumklokka må vi komme tilbake til!!

    Da trur jeg vi satser på å kjøre med gassere i vinter. Det blir det enkleste og billigste for oss. Kjører med 3 sjåfører, så bilen går gjerne etapper på 20-30 min, med minimum 10 min pause mellom. Kanskje dette er nok ståtid til at dette kan funke... !?

    Har kjørt bare 3-4 mil med prøveskilter, men kan gi en liten oppsummering av opplevelsen: Bilen starter lett, går pent, men gir noen fusk/hopp ved jevn fart/pedal. Drar helt reint og veldig godt ved pådrag og flat pedal. Lader i området 1,6-1,7.Kunne med fordel våknet til live litt lengre ned i registeret, hvertfall for vegbruk, men mulig dette vil funke helt fint på lukka bane!? Noe effektanslag tør jeg ikke komme med, da dette blir VILL gjetting. Mangler signal for speedometer og. Hadde vi kommet noe i nærheten av det du lister opp av effekt/moment hadde hi vært mere enn fornøyde iallefall! B)
    Jeg vil tro at det går helt fint så lenge dere passer på AFR. Når turboen suger inn luft som holder 20 blå og intercooleren kjøles av luft som holder 20 blå så blir luften såpass tett at AFR vil øke i forhold til når du kjører i 20 røde. Siden forgassere ikke kompenserer for dette automatisk slik ett sprut gjør så må dere følge med.

    531 dritet saboterer bunndrag og er hovedårsaken til problemet. Dette er grunnen til at jeg ALLTID fraråder 531 på det STERKESTE på turbomotorer.

    1,7 BAR på Strømberg er ikke for hvem som helst så jeg drister meg til å tippe at dette er de to forgasserene som Team Tynner har/hadde. I tilfellet er det akkurat de to jeg bremset 306 WHP med på min B21 motor så potensialet er tilstede.

    Til orientering består mitt enkle favorittoppsett av dreide stempler og en portet 530 topp med så store eksosventiler som budsjettet tillater og en T5 Race eller en STS237/116 kam.
    Sist endret av Batland; 07/09/15 kl 07:40

  3. #428
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg vil tro at det går helt fint så lenge dere passer på AFR. Når turboen suger inn luft som holder 20 blå og intercooleren kjøles av luft som holder 20 blå så blir luften såpass tett at AFR vil øke i forhold til når du kjører i 20 røde. Siden forgassere ikke kompenserer for dette automatisk slik ett sprut gjør så må dere følge med.

    531 dritet saboterer bunndrag og er hovedårsaken til problemet. Dette er grunnen til at jeg ALLTID fraråder 531 på det STERKESTE på turbomotorer.

    1,7 BAR på Strømberg er ikke for hvem som helst så jeg drister meg til å tippe at dette er de to forgasserene som Team Tynner har/hadde. I tilfellet er det akkurat de to jeg bremset 306 WHP med på min B21 motor så potensialet er tilstede.

    Til orientering består mitt enkle favorittoppsett av dreide stempler og en portet 530 topp med så store eksosventiler som budsjettet tillater og en T5 Race eller en STS237/116 kam.
    Takk for tips. Da må vi holde et ekstra øye med AFR når den tid kommer. Blei EU-ok på fredag, mangler bare å hente ut skiltene så blir det vel noe mere vegtesting.

    Syntes vel kanskje 1,7 var i drøyeste laget vi og, men som nevnt, liten (les: ingen) erfaring med gasser-turbo fra tidligere. Aner ikke noe om opphavet til disse gasserne, annet enn at bilen blei henta nord for Bergen for et par mnd. siden. Hvilke kompliksajoner medfører evt. 1,7 BAR? Mulig vi burde justert den litt ned?!

    Har forsåvitt en urørt 530 topp som sitter på 'gamlemotorn', men spørs vel om det blir noe av i høst... Men absolutt noe å tenke på om det har så stor betydning for registeret. Noen ideer om hva denslags modifiseringer kan beløpe seg til?

  4. #429
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Takk for tips. Da må vi holde et ekstra øye med AFR når den tid kommer. Blei EU-ok på fredag, mangler bare å hente ut skiltene så blir det vel noe mere vegtesting.

    Syntes vel kanskje 1,7 var i drøyeste laget vi og, men som nevnt, liten (les: ingen) erfaring med gasser-turbo fra tidligere. Aner ikke noe om opphavet til disse gasserne, annet enn at bilen blei henta nord for Bergen for et par mnd. siden. Hvilke kompliksajoner medfører evt. 1,7 BAR? Mulig vi burde justert den litt ned?!

    Har forsåvitt en urørt 530 topp som sitter på 'gamlemotorn', men spørs vel om det blir noe av i høst... Men absolutt noe å tenke på om det har så stor betydning for registeret. Noen ideer om hva denslags modifiseringer kan beløpe seg til?
    For høyt ladetrykk fører vanligvis til for høy AFR hvis ikke forgasserene er riktig modifisert. AFR måler anbefales, men hvis dere ikke har dette så ville jeg justert ned ladetrykket til dette ble montert.

    Urørt 530 topp er det rette utgangspunktet. ALLE som jeg kjenner til som har oppgradert fra 531 topp til 530 topp på en fungerende turbomotor har blitt meget positivt overrasket. Hva det vil beløpe seg til avhenger i grunnen bare av budsjettet ditt. En "ALL OUT" CNC topp går for rundt kr. 15 000,- På den annen side vil du merke en investering i porting på kr. 2000,-

  5. #430
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For høyt ladetrykk fører vanligvis til for høy AFR hvis ikke forgasserene er riktig modifisert. AFR måler anbefales, men hvis dere ikke har dette så ville jeg justert ned ladetrykket til dette ble montert.

    Urørt 530 topp er det rette utgangspunktet. ALLE som jeg kjenner til som har oppgradert fra 531 topp til 530 topp på en fungerende turbomotor har blitt meget positivt overrasket. Hva det vil beløpe seg til avhenger i grunnen bare av budsjettet ditt. En "ALL OUT" CNC topp går for rundt kr. 15 000,- På den annen side vil du merke en investering i porting på kr. 2000,-
    Riktig, og vi veit jo ikke hva som er gjort og ikke med gasserne, annet enn at ALT annet enn bensin inn ser ut til å være blinda/plomba!! AFR måler sitter i bilen, men kanskje du er behjelpelig med hvilke verdier vi er på utkikk etter? ...dro ned trykket til 1,5 BAR, men kommer til å dra ned enda mer, fram til vi får litt mer "følelse" med dette.

    Kjørte en tur i går kveld, med noen harde drag, men mest pen turkjøring. Hadde kjørt siste åtte-ti min pent og rolig, men når vi parkerer er grenrøra smått rødglødende mot turboen. Bilen fusker når det kjøres pent, og når man slipper opp gassen etter full gass/ladd? ....virker som den fusker på vakum, men kjenner ikke noe før bilen begynner å bli varm. På full gass/ladd går den helt reint, og drar av gårde noe koLLoSSalt.

    Tenning: Amatørene har notert seg at det sitter fordeler (237 023 023) med ettermontert elektronisk stift (ukjent), tenningsmodul, og coil (220 522 011). Satte inn en motstand før coil som mangla. Har slitt med at tenningsmodulen tar kveld, men håper dette er ok nå. Ser ut som det har sittet vakumklokke på fordeler, men bare hullene er igjen etter denne.

  6. #431
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Riktig, og vi veit jo ikke hva som er gjort og ikke med gasserne, annet enn at ALT annet enn bensin inn ser ut til å være blinda/plomba!! AFR måler sitter i bilen, men kanskje du er behjelpelig med hvilke verdier vi er på utkikk etter? ...dro ned trykket til 1,5 BAR, men kommer til å dra ned enda mer, fram til vi får litt mer "følelse" med dette.

    Kjørte en tur i går kveld, med noen harde drag, men mest pen turkjøring. Hadde kjørt siste åtte-ti min pent og rolig, men når vi parkerer er grenrøra smått rødglødende mot turboen. Bilen fusker når det kjøres pent, og når man slipper opp gassen etter full gass/ladd? ....virker som den fusker på vakum, men kjenner ikke noe før bilen begynner å bli varm. På full gass/ladd går den helt reint, og drar av gårde noe koLLoSSalt.

    Tenning: Amatørene har notert seg at det sitter fordeler (237 023 023) med ettermontert elektronisk stift (ukjent), tenningsmodul, og coil (220 522 011). Satte inn en motstand før coil som mangla. Har slitt med at tenningsmodulen tar kveld, men håper dette er ok nå. Ser ut som det har sittet vakumklokke på fordeler, men bare hullene er igjen etter denne.
    Ai ai ai, det er den type "forgassermods" som er gjort ja. Ingen vakumklokke heller nei. Da blir det myye rot og problemer er jeg redd. Sukk. Det er akkurat dette som har gitt forgasserturbo så dårlig rykte. På full gass med fullt ladetrykk bør AFR vise mellom 12,0 og 12,6.

  7. #432
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ai ai ai, det er den type "forgassermods" som er gjort ja. Ingen vakumklokke heller nei. Da blir det myye rot og problemer er jeg redd. Sukk. Det er akkurat dette som har gitt forgasserturbo så dårlig rykte. På full gass med fullt ladetrykk bør AFR vise mellom 12,0 og 12,6.
    Au da, de var ikke mye positivt... :( Og dette er sikkert ikke bare greit å få rydda opp i, og få til å funke som det skal?! Æsj, hadde årntli lyst til å få dette til å gå...

  8. #433
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Au da, de var ikke mye positivt... :( Og dette er sikkert ikke bare greit å få rydda opp i, og få til å funke som det skal?! Æsj, hadde årntli lyst til å få dette til å gå...
    Nei, desverre. Jeg ser at alle andre som modifiserer disse forgasserene ofte kutter ut chochen på forgasseren og vakumklokken på fordeleren av grunner som nok er forståelige for dem som velger denne løsningen. Jeg synes at dette er galskap, men det er nå det de fleste gjør.

    Det er ikke for hvem som helst å rydde opp i dette nei, men det lar seg gjøre. En god fordeler med stor vakumklokke er ett godt utgangspunkt. Når det gjelder fordeleren din så er det slik at de fleste ombyggingskit som erstatter stifter er designet til å drive en coil som er designet for bruk med stifter. En coil som er designet til å brukes med elektronisk tenning er kraftigere enn en stiftecoil og faktisk såpass kraftig at den overbelaster stiftene og vanligvis også det som erstatter stiftene.
    Videre må vanlige stifter eller en "elektronisk stift" kombineres med en smart tenningsmodul for å fungere. Vanlige "dumme" tenningsmoduler ryker hvis man kjører på lave turtall.

    Den rette Craneboksen + tilhørende coil m.v. løser alle problemer på beste måte og det koster derfor deretter.
    Sist endret av Batland; 12/09/15 kl 14:46

  9. #434
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, desverre. Jeg ser at alle andre som modifiserer disse forgasserene ofte kutter ut chochen på forgasseren og vakumklokken på fordeleren av grunner som nok er forståelige for dem som velger denne løsningen. Jeg synes at dette er galskap, men det er nå det de fleste gjør.

    Det er ikke for hvem som helst å rydde opp i dette nei, men det lar seg gjøre. En god fordeler med stor vakumklokke er ett godt utgangspunkt. Når det gjelder fordeleren din så er det slik at de fleste ombyggingskit som erstatter stifter er designet til å drive en coil som er designet for bruk med stifter. En coil som er designet til å brukes med elektronisk tenning er kraftigere enn en stiftecoil og faktisk såpass kraftig at den overbelaster stiftene og vanligvis også det som erstatter stiftene.
    Videre må vanlige stifter eller en "elektronisk stift" kombineres med en smart tenningsmodul for å fungere. Vanlige "dumme" tenningsmoduler ryker hvis man kjører på lave turtall.

    Den rette Craneboksen + tilhørende coil m.v. løser alle problemer på beste måte og det koster derfor deretter.
    Hmmm.... så om jeg forstår deg riktig her nå, så er det sannsynligvis tenninga vår som kødder det til for oss både med fusk og varmgang? Kaste ut "søpplefordeleren" som sitter i og erstatte denne med en fordeler (med eventuelle oppgraderinger) som du nevner innledningsvis i denne tråden? B21ET eller en av de andre du nevner? Evt. datatenning....
    Veit jo ikke hva som er inni gasserne, men så lenge disse klarer å levere bensin og fornuftige AFR verdier, burde disse fungere?

    Budsjettet vårt holder forsåvidt til det som TRENGS for å få bilen til å fungere stabilt og godt, om det måtte være datatenning, eller til og med datasprut.... Men vi ønsker ikke å kaste bort penger på masse dill vi IKKE trenger, bare for å fly rundt å skryte av hva glitteret koster.... I tillegg begynner dette med forgasser-turbo å bli veldig interessant, og hadde vært fantastisk morsomt å fått til. Spesielt siden dette er noe ikke alle har, og i tillegg dømmes nord og ned blant alle her omkring.... Så at du, som åpenbart har fikla en del med dette før, gidder å svare på mine amatørspørsmål, fotjener TAKKer og BUKKer!

  10. #435
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Hmmm.... så om jeg forstår deg riktig her nå, så er det sannsynligvis tenninga vår som kødder det til for oss både med fusk og varmgang? Kaste ut "søpplefordeleren" som sitter i og erstatte denne med en fordeler (med eventuelle oppgraderinger) som du nevner innledningsvis i denne tråden? B21ET eller en av de andre du nevner? Evt. datatenning....
    Veit jo ikke hva som er inni gasserne, men så lenge disse klarer å levere bensin og fornuftige AFR verdier, burde disse fungere?

    Budsjettet vårt holder forsåvidt til det som TRENGS for å få bilen til å fungere stabilt og godt, om det måtte være datatenning, eller til og med datasprut.... Men vi ønsker ikke å kaste bort penger på masse dill vi IKKE trenger, bare for å fly rundt å skryte av hva glitteret koster.... I tillegg begynner dette med forgasser-turbo å bli veldig interessant, og hadde vært fantastisk morsomt å fått til. Spesielt siden dette er noe ikke alle har, og i tillegg dømmes nord og ned blant alle her omkring.... Så at du, som åpenbart har fikla en del med dette før, gidder å svare på mine amatørspørsmål, fotjener TAKKer og BUKKer!
    Kan ikke du legge ut bilder av motorrommet slik at vi får seg hva vi har å forholde oss til.

    Søppelfordeler er jeg ikke helt enig i for den gir stabile, holdbare og pålitelige resultater, men den er satt opp for rent banebruk og fungerer derfor ikke særlige godt på gate.
    Den skal justeres slik at du holder motoren på 4000 o/min og vrir fordeleren til du gir motoren fra 24 - 27 grader fortenning og så skrur du den fast.
    Motoren går i praksis som om den har faståst tenning på noe mellom 24 og 27 grader.

    Det samme gjelder forgasserene hvis det er de jeg mistenker at det er. Baneforgassere. Man fjerner chocke og skrur opp co så mye at bilen starter likevel. En kompis hadde dette og leverte bilen på EU kontroll. Co ble målt til 12% eller noe slikt. Fungerer dårlig på gate, men helt ok på bane med moderate ladetrykk. Hvis dette er forgassere fra han andre rundt her som modifiserer forgassere for turbobruk så bruker han tilleggsinnsprutning for å gi nok bensin over ca. 1,4 BAR ladetrykk. Jeg bruker en annen løsning.

    Å bygge en velfungerende bruksbilsmotor, det er det som er vanskelig. Motor til en herjebil er enkelt.

    Jeg mener at dersom du justerer tenningen som nevnt og sjekker tenningstidspunktet på tomgang og på 6000 o/min så er jobben gjort på tenningssiden.

    Ang. forgasserene så må du sjekke AFR med en bredbandslambda og se hvordan du ligger an. Du må justere CO skruene og ladetrykket slik at du unngår høye AFR. Hvis du så vil lade mer enn det forgasserene klarer nå så må du enten montere tilleggssprut eller sende forgasserene til undertegnede.

    Værsågod.

    Jeg er også fasinert av forgassere. De gir veldig mye resultat for pengene og det har de alltid gjort forutsatt at motoren er bygget slik at den er kompatibel med det tenningsanlegget man kjører med i praksis. Folk som dømmer slike oppsett nord og ned har ALDRI peiling på forgassere og slike ignoranter får nå bare rote rundt i sin lite opplyste verden. Datasprut er selvsagt bedre, men ser man på resultat/totalbudsjett så blir resultatet så godt som alltid betydelig dårligere med datasprut.

    Alle som har vært med i min bil har problemer med å tro at det bare står en B21AT motor med BSRT325 turbo i den og det er alltid morsomt.

    Mvh
    Batland
    Sist endret av Batland; 13/09/15 kl 10:28

  11. #436
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kan ikke du legge ut bilder av motorrommet slik at vi får seg hva vi har å forholde oss til.

    Søppelfordeler er jeg ikke helt enig i for den gir stabile, holdbare og pålitelige resultater, men den er satt opp for rent banebruk og fungerer derfor ikke særlige godt på gate.
    Den skal justeres slik at du holder motoren på 4000 o/min og vrir fordeleren til du gir motoren fra 24 - 27 grader fortenning og så skrur du den fast.
    Motoren går i praksis som om den har faståst tenning på noe mellom 24 og 27 grader.

    Det samme gjelder forgasserene hvis det er de jeg mistenker at det er. Baneforgassere. Man fjerner chocke og skrur opp co så mye at bilen starter likevel. En kompis hadde dette og leverte bilen på EU kontroll. Co ble målt til 12% eller noe slikt. Fungerer dårlig på gate, men helt ok på bane med moderate ladetrykk. Hvis dette er forgassere fra han andre rundt her som modifiserer forgassere for turbobruk så bruker han tilleggsinnsprutning for å gi nok bensin over ca. 1,4 BAR ladetrykk. Jeg bruker en annen løsning.

    Å bygge en velfungerende bruksbilsmotor, det er det som er vanskelig. Motor til en herjebil er enkelt.

    Jeg mener at dersom du justerer tenningen som nevnt og sjekker tenningstidspunktet på tomgang og på 6000 o/min så er jobben gjort på tenningssiden.

    Ang. forgasserene så må du sjekke AFR med en bredbandslambda og se hvordan du ligger an. Du må justere CO skruene og ladetrykket slik at du unngår høye AFR. Hvis du så vil lade mer enn det forgasserene klarer nå så må du enten montere tilleggssprut eller sende forgasserene til undertegnede.

    Værsågod.

    Jeg er også fasinert av forgassere. De gir veldig mye resultat for pengene og det har de alltid gjort forutsatt at motoren er bygget slik at den er kompatibel med det tenningsanlegget man kjører med i praksis. Folk som dømmer slike oppsett nord og ned har ALDRI peiling på forgassere og slike ignoranter får nå bare rote rundt i sin lite opplyste verden. Datasprut er selvsagt bedre, men ser man på resultat/totalbudsjett så blir resultatet så godt som alltid betydelig dårligere med datasprut.

    Alle som har vært med i min bil har problemer med å tro at det bare står en B21AT motor med BSRT325 turbo i den og det er alltid morsomt.

    Mvh
    Batland
    Å jøss da, her kommer noen bilder

    [IMG][/IMG]


    [IMG][/IMG]


    [IMG][/IMG]


    [IMG][/IMG]


    AFR måler sier at bilen går for magert på 1,7 BAR, har ikke testet etter justert til 1,5 BAR, men mistenker at vi må lengre ned... :(

    Håper bildene forteller litt mer, som ikke jeg klarer å formidle.... Er det andre ting det ønskes bider av, så si ifra!

  12. #437
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Se her ja. Vassekte Bayliss tuning produkt. Dette er utviklet for å kjøre helt, HELT rolig eller på bane.

    Det er to spesielle tricks som må til for å få ut resultater med dette oppsettet.

    1. Tenningen MÅ justeres til noe mellom 24 og 27 grader på ca. 4000 o/min. Sånn er det bare. Ikke la deg overtale til noe som helst annet av dine lokale eksperter. Hvis du hører tenningsbank er selve motoren din feilbygget og du er fucked. Løsningen er da å bytte fordeler.
    2. Disse forgasserene MÅ ha Singer sin symaskinsolje for å fungere. De ble utviklet på denne oljen og fungerer ikke med noe som helst annet. Bayliss tuning kjøpte hele esker med dette. Det er MUST HAVE. Sånn er det bare. Du må løsne de 3 skruene til det lille lokket på forgassern, fylle symaskinsolje under demperstempelet og deretter fylle opp kammeret opp til peilemerket.
    3. Mannen selv og de lokale kundene kjørte med tilleggsinnsprut når de kjørte 1,7 - 1,9 BAR ladetrykk. Uten dette går det magert på ca. 1,35 - 1,4 BAR.

    Baileys himself bremset 338 WHP og 460 WNM, estimert 375 hk og 509 Nm i motor med dette oppsettet med 1,65 BAR ladetrykk.

    Sist endret av Batland; 17/09/15 kl 16:36

  13. #438
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Se her ja. Vassekte Baileys tuning produkt. Dette er utviklet for å kjøre helt, HELT rolig eller på bane.

    Det er to spesielle tricks som må til for å få ut resultater med dette oppsettet.

    1. Tenningen MÅ justeres til noe mellom 24 og 27 grader på ca. 4000 o/min. Sånn er det bare. Ikke la deg overtale til noe som helst annet av dine lokale eksperter. Hvis du hører tenningsbank er selve motoren din feilbygget og du er fucked. Løsningen er da å bytte fordeler.
    2. Disse forgasserene MÅ ha Singer sin symaskinsolje for å fungere. De ble utviklet på denne oljen og fungerer ikke med noe som helst annet. Baileys tuning kjøpte hele esker med dette. Det er MUST HAVE. Sånn er det bare. Du må løsne de 3 skruene til det lille lokket på forgassern, fylle symaskinsolje under demperstempelet og deretter fylle opp kammeret opp til peilemerket.
    3. Mannen selv og de lokale kundene kjørte med tilleggsinnsprut når de kjørte 1,7 - 1,9 BAR ladetrykk. Uten dette går det magert på ca. 1,35 - 1,4 BAR.

    Baileys himself bremset 338 WHP og 460 WNM, estimert 375 hk og 509 Nm i motor med dette oppsettet med 1,65 BAR ladetrykk.

    Aha.... da er det kanskje håp for oss!

    1. Bråmålte tenninga forrige kvelden, og kom til ca. 16-17 grader ved tomgang, og ca. 26 grader ved 4000 o/min. Har ikke hatt antydning til tenningsbank, så langt....

    2. Singer symaskinolje er ført opp på handlelista

    3. Uten modifikasjoner må mao. ladetrykket ned til gasserne klarer å forsyne bensin og AFR havner godt ned på 12-tallet....? Men var disse gasserne noe du kunne være behjelpelig med å modifisere? Hadde vært usaklig moro å kunne lada 1,7 BAR og kanskje fått noe i nærheten av kurvene du har posta over! Eller er det andre betenkeligheter ved å kjøre denslags ladetrykk på vår motor mener du?!

  14. #439
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Aha.... da er det kanskje håp for oss!

    1. Bråmålte tenninga forrige kvelden, og kom til ca. 16-17 grader ved tomgang, og ca. 26 grader ved 4000 o/min. Har ikke hatt antydning til tenningsbank, så langt....

    2. Singer symaskinolje er ført opp på handlelista

    3. Uten modifikasjoner må mao. ladetrykket ned til gasserne klarer å forsyne bensin og AFR havner godt ned på 12-tallet....? Men var disse gasserne noe du kunne være behjelpelig med å modifisere? Hadde vært usaklig moro å kunne lada 1,7 BAR og kanskje fått noe i nærheten av kurvene du har posta over! Eller er det andre betenkeligheter ved å kjøre denslags ladetrykk på vår motor mener du?!
    1. Godt. Da er det kvalitetssikret.

    2. All erfaring så langt med Bayliss modifiserte forgasser har vist elendig funksjon med alle andre løsninger enn Singer så en betydelig forbedring av resultatet er å forvente nå.

    3. Ja, jeg kan modifisere dem ytterligere med noen av mine mods slik at de takler høyere ladetrykk uten å magre ut. Jeg foretrekker Strømbergforgasser siden det var dette Volvo selv valgte, men jeg har modifisert èn stk. gulkorkforgasser også, inkl. fungerende chocke. Jeg fikk ikke målt den med bredbandslambda, men på første fullgasstesten på 3. gear med ca. 2,2 BAR ladetrykk knuste jeg for første gang noensinne gearkassen, så noen krefter må det ha vært.

    Jeg har ikke dine motorspec. i hodet, men hvis kompresjonsforhold, tenningstidspunkt og AFR er korrekt så ser jeg ingen problemer forutsatt at du ikke kjører motoren for varm eller overruser den.

    Til orientering er tallene over her er med portet 530 topp med store ventiler og en Enem 268/112 turbotrimkam. Motoren var innjustert på vei og dette er første pullet på ett bremsetreff. Ingen justering i benk er gjort så vi VET at det er mer å hente.
    Sist endret av Batland; 17/09/15 kl 16:35

  15. #440
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    1. Godt. Da er det kvalitetssikret.

    2. All erfaring så langt med Baileys modifiserte forgasser har vist elendig funksjon med alle andre løsninger enn Singer så en betydelig forbedring av resultatet er å forvente nå.

    3. Ja, jeg kan modifisere dem ytterligere med noen av mine mods slik at de takler høyere ladetrykk uten å magre ut. Jeg foretrekker Strømbergforgasser siden det var dette Volvo selv valgte, men jeg har modifisert èn stk. gulkorkforgasser også, inkl. fungerende chocke. Jeg fikk ikke målt den med bredbandslambda, men på første fullgasstesten på 3. gear med ca. 2,2 BAR ladetrykk knuste jeg for første gang noensinne gearkassen, så noen krefter må det ha vært.

    Jeg har ikke dine motorspec. i hodet, men hvis kompresjonsforhold, tenningstidspunkt og AFR er korrekt så ser jeg ingen problemer forutsatt at du ikke kjører motoren for varm eller overruser den.

    Til orientering er tallene over her er med portet 530 topp med store ventiler og en Enem 268/112 turbotrimkam. Motoren var innjustert på vei og dette er første pullet på ett bremsetreff. Ingen justering i benk er gjort så vi VET at det er mer å hente.
    Blir forhåpentligvis noen timer i garasjen til lørdagen, så da kan vi lese av hele tenningskurven, om det skulle væra av noen interesse/betydning?!

    Har bestilt Singer-olja, så får vi håpe den dukker opp om ikke så lenge...

    Ladetrykket skrur vi godt ned, så vi forhåpentligvis får fornuftige AFR-verdier! I den forbindelse, kan denne fuskinga vi opplever ved rolig kjøring / vakuum være forårsaket av enten feil blanding eller feil olje?

    Knuste girkasser er ikke bra... :( Men da veit vi at det finnes alternativer for å kjøre mer ladetrykk! Tenker at vi vil prøve å oppnå et bra og fungerende resultat med motor som den er nå først (med symaskinolja og lavere ladetrykk). Så tar vi en kjapp avgjørelse ang. videre mods av gassere, og tar HELT sikkert kontakt med deg da! Komp. skal ligge i området 7,6 - 7,8 : 1, motor har oppgradert kjøling både på vann og olje, så håper ikke overoppheting skal være noe problem!

  16. #441
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BjørnC Vis post
    Blir forhåpentligvis noen timer i garasjen til lørdagen, så da kan vi lese av hele tenningskurven, om det skulle væra av noen interesse/betydning?!

    Har bestilt Singer-olja, så får vi håpe den dukker opp om ikke så lenge...

    Ladetrykket skrur vi godt ned, så vi forhåpentligvis får fornuftige AFR-verdier! I den forbindelse, kan denne fuskinga vi opplever ved rolig kjøring / vakuum være forårsaket av enten feil blanding eller feil olje?

    Knuste girkasser er ikke bra... :( Men da veit vi at det finnes alternativer for å kjøre mer ladetrykk! Tenker at vi vil prøve å oppnå et bra og fungerende resultat med motor som den er nå først (med symaskinolja og lavere ladetrykk). Så tar vi en kjapp avgjørelse ang. videre mods av gassere, og tar HELT sikkert kontakt med deg da! Komp. skal ligge i området 7,6 - 7,8 : 1, motor har oppgradert kjøling både på vann og olje, så håper ikke overoppheting skal være noe problem!
    Når du sjekker tenningen på tomgang og på 4000 o/min så har du allerede lest av hele tenningskurven på den fordeleren der.

    Absolutt all erfaring rundtom her tilsier at med den tenningen, Singer oljen og ca. 1,4 BAR ladetrykk så får du godt result i forhold til akselerasjon og effekt. På dette grunnlaget er jeg optimistisk for alle andre forsøk med alle andre oljer og oljeblandinger på Bayliss mod. forgassere har gitt diverse problemer inkl. fusking ved rolig kjøring. Hvis fuskingen mot formodning ikke skulle forsvinne så finner du frem en 8 mm pipenøkkel og en 1/4" skralle og skrur bunnskruen 1/16 - 1/8 dels omdreining med klokken på begge forgasserene. VÆR NØYAKTIG!

    Det høres ut som du/dere er på vei mot suksess.
    Sist endret av Batland; 17/09/15 kl 16:34

  17. #442
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 164 Vis post
    Hei! Sitter nå og vurderer sterkt hva eg skal gjøre med min volvo 164 b30A. Har tenkt mye å turbotrimme denne, hadde noen meldinger med batland for ei god stund sia men de er nå sletta så hugser ikke hvilke komponenter han anbefalte å bruke. Derfor spørr eg her; noen som har ei lita liste på hva eg MÅ ha med når eg turbotrimmer b30a motorn, for å få litt effekt? Hadde vert takknemmlig isåfall
    Du har PM.

  18. #443
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    har dobble dellorto 40 dhla med turbotrykk. de får fin blanding i fra cirka 4000 rpm og oppover altså da turbotrykket kommer. men før den tid vises det da på afr at den får aaaalt for tjukk blanding..... den soter no jævelig på pluggene. så da lurte jeg på er det noen lavfartsdyser i disse? hvor langt opp på registre går disse cirka? og hvilken størelse bør jeg satse på slik cirka? er helt blank på dyser. er ei b23 blokk.

  19. #444
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Lavfartsdysen har kun innvirkning når du så vidt rører gasspedalen. Når motoren drukner på relativt lave turtall og mye gasspådrag så er det kombinasjonen hoveddyser, E-rør og luftdyser som ikke er riktig.

  20. #445
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Det er kun på tomgang den drukner.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  21. #446
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Ok.
    Det kan tyde på at lavfartsdysene er for store ja. Jeg vil si at ca. 55 - 57 er ett godt utgangspunkt.

  22. #447
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ok.
    Det kan tyde på at lavfartsdysene er for store ja. Jeg vil si at ca. 55 - 57 er ett godt utgangspunkt.
    lavfartsdysene som sitter i nå er på 65

  23. #448
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    CO eller tomgangsskruene er justerbare og har stor betydning for AFR på tomgang, men med det samme man rører gasspedalen og opp til, tja noe rundt 1/4 gasspådrag kanskje, da er det bare lavfartsdysene som bestemmer.

  24. #449
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. aug. 2015
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Når du sjekker tenningen på tomgang og på 4000 o/min så har du allerede lest av hele tenningskurven på den fordeleren der.

    Absolutt all erfaring rundtom her tilsier at med den tenningen, Singer oljen og ca. 1,4 BAR ladetrykk så får du godt result i forhold til akselerasjon og effekt. På dette grunnlaget er jeg optimistisk for alle andre forsøk med alle andre oljer og oljeblandinger på Bayliss mod. forgassere har gitt diverse problemer inkl. fusking ved rolig kjøring. Hvis fuskingen mot formodning ikke skulle forsvinne så finner du frem en 8 mm pipenøkkel og en 1/4" skralle og skrur bunnskruen 1/16 - 1/8 dels omdreining med klokken på begge forgasserene. VÆR NØYAKTIG!

    Det høres ut som du/dere er på vei mot suksess.
    En liten update

    Singer oljen viser seg å være trøblete å få tak på i Norge. Har prøvd å få tilsendt fra engelsk nettbutikk, men olja går bare i retur. Har nå bestilt gjennom e-bay, og håper dette går bedre.

    Legger også ut en liten videosnutt av AFR-måler og trykkmåler, som illustrerer litt av fuskinga vi opplever, om dette har noen innvirkning på tipsene dine om hvordan vi skal få orden på dette!?
    Her går bilen på delgass gjennom sving (fusker) før det blir gitt full gass ut.


  25. #450
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.627
    Antall takk

    Standard

    Nei å nei. Det der saboterer all kjøreglede og all eierglede. Det er helt typiske tegn på mager blanding. Som nevnt tidligere, du kan forsøke å skru ned "dysen" litt mer. 1/8 - 1/4 omdreining.

    Mulig at det bare er dataen min, men Youtube er svært mye jevnere, tydeligere og bedre enn photobucket synes jeg. Jeg får ikke ett godt bilde av hva som egentlig skjer her pga en ujevn og hakkete smørje.

    Lurer også på hvor godt bilen egentlig går sammenlignet med dette enkle oppsettet. https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8

    Spør for å avsløre evt. andre feil.

Side 18 av 47 FørstFørst ... 8 16 17 18 19 20 28 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •