Det er jo fordi det er justering på selve dempern bak..
Så pedersens hadde senkesett til multilink? og bilstein-dempere?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Fikk du fikset varmebeskyttelse å slikt i dag?
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Oppdatering 25.06.2010 - Downpipe montert + wastegate fikset opp litt og panser isolert
Da fikk jeg kjøpt noen varmereflekterende matter hos Turbopower i Kongsberg som jeg har klistret oppunder panseret. Også fjernet isolasjonsmatten inntil videre.
Ser ut til at platene hjelper godt! Etter en liten kjøretur sånn at turboen ble veldig god og varm så kjentes det nesten kaldt ut på platene såpass nærme!
Downpipe ferdig montert! Ser ut som jeg fikk den til å stemme ganske bra. Passe klaring unna det meste.
Nedre del av downpipe. Der jeg måtte rive av isolasjonen igjen for hadde glemt bort at wastegate retureksosen skal sveises inn i bunn der så fort som mulig.
Så kom denne gaven i posten i dag!50mm dumpen. Prøve å få montert den innen Onsdag en gang.
Har også måtte ha av wastegaten i dag. Var mildt sagt et helvete å ligge under å få av og på når det er så trangt! Ingen av skruene er strammet på HKS kopi wastegaten originalt virka det som, for alt inni der var løst. Membranen var helt løs og hele membranhuset hadde løsnet.
Satt det sammen igjen og nå er faktisk både kammeret over og under membran 100% tett og montert med 0.4 bar fjør så da er wastegaten helt klar for å slenge på reduksjonsventil til å styre trykket med! Får nok ventilen på Mandag. Skal kjøpe noen fittings da så blir det nok montert på Mandag eller Tirsdag.
Også hentet en del deler på Volvo i dag. Fordelerlokk, rotor, to horn fra V70, noen fester som hadde blitt rotet bort og lignende.
Den dumpen såg jo bare smuuuuud utHvor har du tenkt å montere den?
Hvor langt blir det ifra LMM'en da? Har du LMM'en rett før innsuget?
Ser skikkelig bra utLiten film må til snart, når alt er ferdig
speedometer film
![]()
Jeg sikter til LMM problemet![]()
At man "tømmer ICn" for luft eller hva folk maser om driter jeg i. merker ikke forskjell hvor jeg setter den hen. Men jeg ser heller ingen grunn til å skyte vekk "kald" luft / varme opp icn med luft som ikke skal inn i motoren heller
Det er jo bare fordi noen her inne tror stive aksler er bra på andre ting en dragrace biler og lastebiler. Er jo jævlig underholdning å lese egentligSamme som multilink og stiv bakaksel![]()
One Ring to rule them all
Er på hytta for øyeblikket så blir ikke gjordt noe mer på bilen før mandag. Bilen fungerte hvertfall strøkent de 10 mila frem hit så tror ikke det er stort mer barnesykdommer nå lenger bortsett fra at trykkrøra trenger mothaker for å ikke risikere å hoppe av.
Kan legge til at de tynne varmemattene under panseret fortsatt funker strøkent, bare lunket etter 1.5 time kjøring! Har fyllt full tank og resatt tripteller så skal regne ut forbruk når jeg er hjemme igjen på Søndag.
Tar tilbake det jeg sa med ingen barnesykdommer. Merket et problem på vei hjem som jeg ikke skjønner noenting av.
Akkurat på omtrent 3000 rpm så er det en sinnsyk resonansvibrasjon som høres på akkurat det turtallet uansett om man gir gass, bremser på giret eller bare ruser den dit i fri. Når man står i motorrommet å ser så står turboen og grenrøret å rister noe sykt på det turtallet opp til hvertfall en halv cm kan det se ut som. Kjenner man på resten av motoren så merker man ikke vibrasjonen i heletatt nesten, men holder man på turboen så kjennes det sinnsykt godt.
Det har ingenting å si hvor heftig spool man har på turboen og det er fortsatt minimalt med slakk i kompressoren. Noen som har vært borti lignende? Ruser jeg over det spesifikke turtallet så er det absolutt ingen vibrasjoner lenger.
Sto å kikket litt i sta for var litt bekymret for at det var rådebank eller noe, men tviler igrunn på det. Kan være wastegateventilen som får noen "pulser" fra spjeldet akkurat på det turtallet sånn at den står å klaprer kanskje, men synes det er rart hvis det skulle forårsake så ekstrem vibrasjon.
Laget en egen tråd for diskusjon av problemet her!
Hørtes litt rart ut det der..
-95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
-92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
-89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)
Så igjennom worklogen din for multilink-konvertering nå, og når du sier sveiset inn mutter til bakre feste, hvilket feste snakker du om da? Det som hovedramma er festa i helt bakerst på hjulbua?
På min MK1 er det en brakett som sitter imellom skruen og festeramma, og denne braketten er igjen skrudd i to skruer. Er det sånn på Mk2 og? Evnt festet til fjøra på stiv aksel, blir det benytta på multilink?
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Har du gjort noko med bunndel? Ca effekt du regner med å havne på?![]()
Ja, det er brakett bakerst på MK2 og. Det er et stort skruehull til selve ramma. Der er det en stor gjennomgående skrue som egentlig skal igjennom braketten, igjennom ramma og skrus i rammevangen. Den må sveises inn.
Litt forover er det et skruehull (festet til fjøra). Det passer i fremste hullet på braketten. De to bakerste skruehulla til braketten må du eventuellt sveise inn hvis du skal ha de. Jeg dreit i de, mange som kjører uten braketten og med kun en stor skive istedet på den gjennomgående, i mitt tilfelle fungerer braketten som en stor skive.