Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Turbo Kit fra Ebay til 940

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Turbo Kit fra Ebay til 940

    Hei!
    Som de fleste med 230FB så kikker jeg på turbo =)

    Vil helst egentlig bygge turbo på FB motoren framfor å bytte hele motoren (har ikke så stor plass rundt meg til delebil og slik..)

    Er jo greit også å ha helt nye deler.. hvordan vil det være å montere dette settet på 940`n min? =)
    Ser det er flere rundt forbi som spør om Kit til 940, men får som regel svar at en bør bytte motor eller kjøpe bil med turbo og bytte over.

    Har faktisk en 219 tenningsboks tilgjengelig også.
    Hva trenger jeg utenom?

    Turbo Manifold (fra 940 eller en fra ebay?)
    Dyser?
    Ledningsnett?
    2,5" eller 3" eksos?

    Planen er i første omgang enkel effektøkning til 200-238hk for å eventuelt godkjenne dette. =)

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Ingen som vet?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Du må tenke på at ein turbo trenger olje inn og ut. Kompresjonen i FD er også for høy til at du kan lade noko særs.

    Med tanke på kor mykje jobb, penger og hvordan resultatet blir. Ville eg ikkje vurdert annet enn å bytte til turbomotor. Dette er også mykje enklere og få godkjent visst det er planen.

    Du kan bruke orginalt ledningsnett. Bytter bare bensin og tenningshjerne fra turbomodell. Mange bensinhjerner må chippes for å fjerne startsperra. Du må også lodde inn formostander på dysene visst du bruker FK/FT dyser. Kan evnt bruke t5 dyser for å slippe det.
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  4. #4
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Å ettermontere turbo på en FB motor kan by på problemer med tanke på godkjenning. Var gjort akkurat det på min 940 når jeg kjøpte den og der krevde de full syklustest på avgasser i ett laboratorium som nok vil koste endel kroner. Jeg droppet dette og røsket ut FB motoren til fordel for en FK motor.
    Ett sånt universalt turbosett vil alltid være tidkrevende og montere med tilpassing av slanger og rør. Disse kina turboene er heller ikke av veldig god kvalitet etter dagens standard.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Som GMV sier vil du få trøbbel i tårnet med dokumentasjon på utslipp. Hadde bilen vært eldre enn 89/90 så hadde du stått friere...

    I mitt hode går ikke regnestykket på å turbokonvertere en sugemotor kontra å skifte motor opp.
    Du må gi
    -1500-2000kr for en råtten kinaturbo
    -1000-1500kr for ett råttent kinagrenrør eller 500-1000kr for ett 940 rør.
    -2000-3000kr for ymse slanger og IC (i beste fall)
    -500-1000kr for dyser
    -500-1000kr for chip eller annen styreboks.

    Utover dette så går det fort med en god del kroner på diverse, pluss at girkassa du har ikke er verdens beste og clutchen mest sannsynlig begynner å slure før du får opp noe særlig trykk.

    En komplett turbomotor med M90 kasse går i disse dager for ett sted mellom 5000 og 10000kr alt etter stand og hvor komplett den er. Få med kvittering så er det bare å godkjenne uten noe om og men.

    Dette er ikke ment for å være negativ eller rakke ned på planer, men min mening og erfaring...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Budsjett utgaven er, 13c på 940 grenrør. Få tak i org ic og trykkrør fra en som har byttet til alu cooler f.eks. Dyser kan du bruke fra diverse saab spesiellt de røde er fine leverer typ 350cc og de originale er 337cc også slipper du formotstander. Annen hjerne fra turbo bil må du også ha altså bensinhjerne tenning har du jo allerede. Evt kan du få tak i en ecomax og sette inn i den hjernen du allerede har.

    Hvis du bor i nærheten har jeg, 13c på grenrør samt org ic og trykkrør. Jeg bor likeved Hamar.

Lignende tråder

  1. Hjelp til kjøp av turbo på ebay, til s60 2.0t
    By hobbymekk in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 23/09/14, 13:31
  2. c70 lykterfra ebay
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 31/07/14, 10:19
  3. 2 din spiller på ebay
    By Tor-Erik in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 40
    Siste post: 15/10/12, 22:15
  4. luftmassemåler fra ebay.
    By gatebilboy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/02/12, 03:59
  5. BTR, ebay
    By alecxz in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 02/11/11, 12:40

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •