Hjølper fært og fjerne den ja:-P
Hjølper fært og fjerne den ja:-P
Hehe ja.. da ble det plutselilg lettere..
Approppo den mutteren.. jeg fikk ikke den nye som følger med bilstein demperen så langt nedi som den gamle mutteren satt..
Og jeg begynner å glippee taket på bilstein mutteren når den var halvveis nede..
Disse bør vel skrues helt ned?
Finnes sikkert et spesialverktøy for disse mutterene siden de har sånn hakk i seg.. men jeg har kun ei svær vannpumpetang..
Bruk en trekloss og en gummihammer. Da blir den ikke så stygg:-) men kan ikke svare på hvorfor den ikke går helt nedi?
Haha, spør fælt nå jeg...
Mulig mutteren er en annen dimensjon? Bare litt større? Den gammle går fint nedi uten noe særli problem.
Men bremseslangene på de nye fjærbena er klippt av... så må vel bruke de slangene som sitter på bilen.. hvordan er disse skrudd?
Prøvde å løsne mutteren på slangesiden og holdt igjen på rørsiden.. men bøyde seg så mye røra og vil ikke at de skal knekke..
Bremseslangen er skrudd fra rørsiden slangen står bare i noen hakk i holderen sin
Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
Pøs på med rustløser.
Røra har en løs "mutter" som er skrudd inni slangekoblingen. Disse setter seg ganske godt med årene.
2007 Volvo V70 D5 AWD
1980 Volvo 244 DL, B230FT.
[x]2012 Volvo V60 R-design
[x]1997 Volvo 850 R
[x]2004 Volvo V70 D5 AWD
[x]1986 Volvo 240 GLT
Ja, la merke til det. Har bare wd40 men det funket jo fint på de fleste.
De to rørene som satt fast i de klippte slangene på de nye fjørbeina til passasjer side glapp bare og klarte å ødelegge mutteren på begge to, på ene fjørbeinet altså.
På førersida fikk jeg skrudd av ene uten problem og den ene ble ødelagt så jeg måtte kappe røret, men jeg fikk løs likens rør på det fjørbeinet som jeg demonterte fra bilen min så jeg flytta bare det røret over fra mitt gamle fjørtårn til det nye.
Slangene og røra fikk jeg heldigvis fra hverandre på etter den braketten i hjulbuen på bilen min, så de slangene henger på den braketten, så da er det plug and play når jeg skal montere igjen..
Heldigvis har jeg røra fra mine gamle fjørntårn til bruk om jeg skulle ødelegge gjengene på røra til de nye fjørntårna. Men er liksom kritisk at jeg får slangen og røra fra hverandre i hjulbuen..
Legger med noe bilder
Nensten litt synd senkefjøra er rød lenger
Disse like jeg mye bedre enn de gamle, fann på en smart løsning her
Wisegrip og 24mm kraftpipe og umbrakonøkkel
Førersida er klar for montering når det har fått tørka
Ikke rart fjøra begynner å gå igjennom skåla nei
Blir vel momtering av førerside og demontering av passasjerside i morgen, får se hva jeg rekker
Detta blir bra! Fiffig løsning med pipe og nøkkelen
Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
Eks biler.
1985 VW Golf 2. (Solgt)
1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)
Takk!
Hehe, ingen dum ide av bilstein å ha umbrakohull der.. når du prøver å stramme den mutteren med nylon i og demperen går bare rundt
Veit, husker sist jeg monterte dempere, Var koni uten hull-.- Så brukte slik sopelist til å ha under garasjedør/port f.eks. Å la rundt demperen, den blanke delen, og holdt igjen med en visegriptang på demperen, og så dro rundt mutteren Funka fjell, ingen skade/merker på demper
Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
Eks biler.
1985 VW Golf 2. (Solgt)
1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)
Aha! Gummiduk eller noe gummi hadde funka fett å lagt rundt demperen med wisegrip
Brukte bare ei fille i flere lag mellom demperen og wisegrip tanga, men det var når jeg skrudde den mutteren som holder demperen fast i fjørbeinet ... ikke mutteren med nylon på toppen av demperen
Bolten på endeleddet går bare rundt og rund.. får mutteren litt nedpå.. fikk den lenger ded på med wisegrip helt til det gegynnte å lage riper i bolten...
Kanskje feil å bruke nylonmutter?
Må endeleddet skiftes eller? Har ikke sånn voldsom slark... ideer for å få mutter lenger nedpå?
ta en hammer og slå endeleddet oppi hullet. akslingen er konisk, så setter seg i hullet når den får en knakk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Hammra flere ganger men den siste ca. 5mm så stopper det opp..
Tenkte selv at den skulle sette seg når den får et kakk.. bolten er jo større dimensjon i bunn og mindre i topp?
skal i utgangspunktet funke det, har nå gjort det hos meg :P hmmm, prøvd å smøre litt kobberfett på skruen før du banker den oppi?
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg legger et lite press på den med en jekk under kula, også skrur jeg bare løs med en muttertrekker. Funker som regel alltid fjell
Ja! Garasjejekk ja! Der ga du meg en ide, kan prøve å presse den oppi ved å kjøre garasjejekken opp undet kula, har ikke muttertrekker her. Må isåfall kjøres med litt løs til et verksted for å få brukt muttertrekker, ikke helt bra men det kan vel gå på ca 3km?
Har ikke kobberfett men kan finne noe anna gris og prøve å jekke under kula
Holder på å demontere det andre tårnet nå... demperen spinner bare rundt.. det er jo et drev der, men får enten eller ikke holdt på begge samtidig, noe til å holde drevet med og noe til å skru den hersens nylon mutteren med...
Får ikke fastnøkken nedi der og om jeg setter 24 langpipe på mutteren så får jeg ikke holdt drevet
Prøvd å legge gummiduk rundt den blanke delen av demperen og stått oppå med ene foten på ei gammal stor vannpumpetang.. men demperen sklir bare rundt :s
Sist endret av 2førr10; 02/03/15 kl 15:36
Fikk det til nå Nå er begge fjørbein på plass må bare stramme litt på bærekule bolter og få bolten på endelettet helt opp i fjørtårnfet.
Så er det skifte av bakdempere og lufte bremsene fremme
Den har jeg ikke, det bildet er lånt
ligger på tråden til Kodja, visst ikke han har lånt bilde også..
Slik overgang har de sikkert på Tess eller Hydroscand.
2007 Volvo V70 D5 AWD
1980 Volvo 244 DL, B230FT.
[x]2012 Volvo V60 R-design
[x]1997 Volvo 850 R
[x]2004 Volvo V70 D5 AWD
[x]1986 Volvo 240 GLT
Ja det har de sikkert men pusha jo bare slangene rett på fuelrailrøret jeg, der er jo slik "hump" som man setter slangeklemmen bak, det holder i massevis