Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 45 av 77 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 55 ... SisteSiste
Viser resultater 1.101 til 1.125 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

I vems oppgir man coil charge time @13,2v, ikke 14

Så er det også mulighet for å øke dwell basert på map-signal såvidt jeg husker. Nå har ikke jeg lest noe om det enda men..

*edit:

Og apropos vems:

Jeg har brukt "ignition output 3 (7A) Grounding, EC36 pin36" som tachometer channel, og det har fungert helt fint fram til nå i det siste. Turtelleren har perioder der den fungerer som den skal (somregel over 3000rpm), men under der så ligger den helt død eller spretter rundt som en jojo. Hva kan være feil?
    Sist endret av eab; 04/02/15 kl 23:59

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Electromotive markedsfører seg vel med supernøyaktig tenning. Noe som fint kan garanteres med en god tenningsalgoritme og støtte av bare 60-2.
    Det finns sansynlig en god del sprut som er på høyde Electromotive når det gjelder nøyaktighet, men ettersom de fleste andre sprut støtter flere typer triggermønster og fordeler vil nøyaktigheten nødvendigvis variere.
    Ja de gamleste Electromotive sprutene mappes gjennom Dos og er nok tungvint å mappe sett med dagens øyne.
    Men sprut som har vært med lenge nok har eldre versjoner som ikke mappes gjennom windows, f.eks Haltech.
    Hvilket operativsystem tuningsoftware kan brukes fra trenger ikke si noe som helst om hvordan firmware i sprutet fungerer.
    Firmware skrives direkte i assembly language, C, C++ eller annet passende språk uavhengig av om tuningsoftware kjøres i Dos eller Java.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    VET du dette som ett sikkert faktum eller er det noe du har hørt eller tenkt ut selv?
    Har da vært borti en god del sprut nå! Både gamle og nye typer! Kan ikke si Electromotive akuratt imponerte meg! Kan vel si at verken Ruben eller Sondre (RRmotor) snakka så varmt om Electromotive heller :P
    Mener jeg har lest en gang at Electromotive hadde patent på 60-2 hjul, uten at jeg skal si dette for sikkert. Mulig det er derfor dem tviholder så voldsomt på det?
    Veit mange sverger til det sprutet og skryter fælt av tenningssystemet dems. Man er vel nødt til å bruke Electromotive coilpakke også?
    Noen mener det er enkelt at man må bruke disse, jeg syns det er upraktisk og tungvindt! Liker ikke begrensninger!
    Folk må gjerne bruke Electromotive, men hold det langt unna meg :P
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    I vems oppgir man coil charge time @13,2v, ikke 14

Så er det også mulighet for å øke dwell basert på map-signal såvidt jeg husker. Nå har ikke jeg lest noe om det enda men..

*edit:

Og apropos vems:

Jeg har brukt "ignition output 3 (7A) Grounding, EC36 pin36" som tachometer channel, og det har fungert helt fint fram til nå i det siste. Turtelleren har perioder der den fungerer som den skal (somregel over 3000rpm), men under der så ligger den helt død eller spretter rundt som en jojo. Hva kan være feil?
    Ja, det stemmer det. En stund siden jeg har lest akkurat den biten der, så akkurat det hadde gått i glemmeboken.

http://www.vemssupport.com/forum/ <-- Meget bra forum for Vems
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Koff Vis post
    Mener jeg har lest en gang at Electromotive hadde patent på 60-2 hjul, uten at jeg skal si dette for sikkert.
    Jeg lurer på hvordan de skulle kunne ta ut en patent på ett triggermønster som Bosch har brukt med mange av sine motorstyringer?
    Jeg kan ikke tenke meg til at Electromotive tok ut patent så tidlig at den var gått ut når Bosch begynte bruke den.
    Sist endret av Truckdriver; 05/02/15 kl 12:30
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Tenkte dette spørsmålet kanskje passa inn her, siden det er i sammenheng med datasprut å feilsøking av det..

Er det noen som har linker til bra håndholdte oscilloskop? Litt mye styr å hente det store på jobb når jeg skal teste noe :P

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT81B-...item563d2341dd
    Tror denne skal være den samme jeg kjøpte for noen år siden. Har ikke brukt noen dyre proffe scop, så vet ikke helt hvordan det er sammenlignet.
    Har brukt det for å lese av triggersignal, måle dutycycle på dyser, og som helt vanlig multimeter.
    Bortsett fra litt dårlig innfestning mot ene krokodilleklemmen kommer jeg ikke på noen problemer.

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Holder fortsatt på med litt ujavne blandinger på msen......

Når det blir kaldere ute går den feit, og når det blir mildere mager...

Jeg la på iat vs clt for prøve å javne på dette på lave belastinger. Men han stiller heller mapet ned flere prosent på områder jeg veit var perfekte i går "kjørern på autotune".

IAT sensoren viser logiske verdier, som stemmer veldig bra med utetempen før jeg starter.

Air density korreksjons kurven er lagt inn i sprutet fra fabrikk, ser tilsynelatende logisk ut det også....

Har ett ganske stort felt på mapet med 14,7. dette gikk ned til 14.4. Litt avhengig av hvor på "14.7" feltet mitt jeg var.

Synes også verdiene på mapet er veldig høye.. 47% ve på 950 rpm på tomgang, 45 kpa??

Noen som har tipps?

Etter all logikk skal den gå magert når det er kaldt, men det ovendte skjer, må vell overkompensere for ett eller annet?
    Sist endret av TomX95; 12/02/15 kl 07:45

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Vet jeg har spurt før, men husker ikke svaret. Har du fått målt dødtid og small pulsewidt på dysene?
    VE verdien på tomgang høres ikke veldig unormal ut. Tomgang er ikke område for gunstig forbruk, så VE verdien vil nødvendigvis bli høyere en reell VE.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT81B-...item563d2341dd
    Tror denne skal være den samme jeg kjøpte for noen år siden. Har ikke brukt noen dyre proffe scop, så vet ikke helt hvordan det er sammenlignet.
    Har brukt det for å lese av triggersignal, måle dutycycle på dyser, og som helt vanlig multimeter.
    Bortsett fra litt dårlig innfestning mot ene krokodilleklemmen kommer jeg ikke på noen problemer.
    Supert. Billig nok til å teste det uansett.

Fikk en link til et skop som skulle være meget bra på facebook også, men det var ett vanlig stort ett.
    Minste serien av det kunne måle i 50MHz, men det ligger ute firmware oppdatering for å øke til 100MHz.

Får se om jeg bestiller det senere, siden det kan være fint å ha det og. Kosta jo bare 2700,-, så er ikke noen stor sum å legge ut.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Vet jeg har spurt før, men husker ikke svaret. Har du fått målt dødtid og small pulsewidt på dysene?
    VE verdien på tomgang høres ikke veldig unormal ut. Tomgang er ikke område for gunstig forbruk, så VE verdien vil nødvendigvis bli høyere en reell VE.
    Tomgang ve er normalt så høy, godt å høre
    Har målt og lagt inn i sprutet. Husker ikke talla i farta.

Stod på jobb og gikk over jordeingspunkter her og der og røra med noe annet. Bilen var litt mer enig med seg selv på vei hjem. Får studere litt mer
    Nesten ferdig med Maf prosjektet mitt. Gjennstår bare å få mafen i bilen. I starten kan jeg jo studere maf volt vs load før jeg tar det i bruk.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Ikke likt oppsett som du har, da dette eksemplet er en del høyere komp og kvassere kam, samt MS2. Dysene er Delphi 95lb/hr, som leverer litt over 1100ccm med trykket de går på. Enkleste er vel å legge ut en skjermdump.

Tomgang havner rett i pulsviddeområdet som nok er ulinjært. Ettersom det ikke er mulighet for å justere for det i MS2 har vi ikke målt hvor ulinjær dysene er på lav pulsvidde.
    AFR på tomgang er litt varierende, men under kjøring har AFR foreløpig vist seg å være veldig konsekvent, til tross for støyproblemene lavohmsdysene skaper på noen av signalene.
    Som du ser er VE på 42 i eksemplet her, med 16 grader tenning.
    Ikke veldig ulikt det du nevner, til tross for mange forskjeller i oppsett.
    Med nok logger fra forskjellige situasjoner som skaper forskjellig AFR så skal det være mulig å finne ut hvilken variabel som skaper variasjonen din.
    Scatterplot med filtrering kan gjøre det enklere å lokalisere "problemet".

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Tar log hver dag nå. Men har Autotune ståens på samtidig så har ikke mye værdt i å med ve forandrer seg litt under veis.
    Men problemer er veldig tydlige med variasjon i utetemp. Har noen gode logger kjørt i -6, blir det mildvær ska jeg rett ut å sanke noen tall.

Samme forhold ca ut til jobb i dag som hjemm fra jobb i går. Så "kartet" over autotune hadde bare helt "lyseblå og svakt røde ruter" i dag

"Scatterplot med filtrering kan gjøre det enklere å lokalisere "problemet"." Ossen fåre opretta/ laga dissa?

Fikk dyse dødtid på dysene mine. Fant grafer fra nett, og fant vell ut hva treghet i ms var, og la det på verdiene, eller no i den gata. Tokk ikke en totalt fullverdig test for å se hvor unlijære de var. Men mener å huske att disse er veldig linjære av natur.

Mange takk for hjelp forresten

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Om du logger VE så er det en enkel sak å luke ut den som variabel.

Scatter plot er en funksjon i Mega Log Viewer om du har en registrert versjon. Jeg er ikke så veldig god på å bruke den selv enda, så om det er noe jeg vil prøve å finne ut med den som jeg ikke vet helt hvordan, så bruker jeg lete etter eksempler på MSextra. I stedenfor å lete gjennom loggene manuelt så er scatter plot en rask og oversiktlig måte for å se etter trender.
    Jeg har sett eksempler som kan brukes til å bla. indikere om deadtime kan være feil.

Dette er bare ett tilfeldig eksempel jeg har laget. Til venstre ser du volt på
    MAF
    i forhold til rpm og map. Under har jeg brukt filter slik at bare treffene mellom 4,5 og 5v vises.

Det går fint an å bruke en custom kalkulasjon i en eller flere av aksene. I eksemplet her er
    MAF
    Volt en custom kalkulasjon, ettersom MS2 bare logger den under portnavnet som bitverdi.

Du har med andre ord ikke målt dødtid enda. Jeg har prøv å måle på noen sett dyser nå, og det er faktisk overraskende hvor mye tidene kan variere fra "normalen".
    Om du ikke har tatt noen vidre tester på tallene du fant på nett, så tviler jeg på at dødtiden er helt rett.
    Det betyr at feil dødtid fortsatt kan være årsak til at AFR varierer ved forandring i MAT. Det vil typisk ha mest innvirkning der pulsvidden er lav, som tomgang og lav belastning.
    Om du ikke har montert noe ekstra greier over innsug så er det en veldig grei jobb å måle dødtid på dysene når du har en B230.
    Jeg har brukt ett målebeger kjøpt på Biltema for å måle med. Sansynligvis ikke 100% nøyaktig, men jeg justerer antall pulser slik at mengden i begret er nesten lik for alle pulsviddene jeg måler på, slik at resultatet blir nøyaktig nok for bruken.
    Om du får til å bygge en bremsebenk så får du også til å måle dødtid
    Liten filmsnutt fra første gang jeg målte dødtid https://www.youtube.com/watch?v=PlTF...ature=youtu.be

Bare hyggelig

15. Takk TomX95 takket for denne posten
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

ska fyke te byen å kjøpe sån målebeger idag lest meg opp på dead time, så den tror jeg att jeg har riktig. men har du en lenke til en forstålig guide på smal pulswith tuning?

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    ska fyke te byen å kjøpe sån målebeger idag lest meg opp på dead time, så den tror jeg att jeg har riktig. men har du en lenke til en forstålig guide på smal pulswith tuning?
    Dyser er induktanser, så dødtiden vil bli lengre ved lav Volt og kortere ved høyere volt Kan være lurt å sette opp en tabell, med mindre du kun kjører på closed-loop lambda
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Har ikke helt oversikten på den nye manualen, men det skal stå godt beskrevet der.
    Kan eventuelt lete litt når jeg er logget på en pc.
    Det ligger ute regneark ferdig oppsatt med kurve du kan laste ned både til deadtime og small pulsewidth.
    Du plotter da bare inn tallene du finner fram til i tabellen.
    Om du har muligheten så er det bra om du får målt dødtid på forskjellige spenninger.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Har ikke helt oversikten på den nye manualen, men det skal stå godt beskrevet der.
    Kan eventuelt lete litt når jeg er logget på en pc.
    Det ligger ute regneark ferdig oppsatt med kurve du kan laste ned både til deadtime og small pulsewidth.
    Du plotter da bare inn tallene du finner fram til i tabellen.
    Om du har muligheten så er det bra om du får målt dødtid på forskjellige spenninger.
    Lage juksetrigger på elmotor, en variabel spenningskilde, en dyse-rigg med pumpe (evt gjøre det i bilen, bare kobble
    ECU
    og dens forbrukere på den justerbare spennings generatoren) og noen måleglass Begynner med 0 i pulsewidth og justerer opp pulswidth ms til det akkuratt begynner å dråpe seg på spissen av dysenene... eller sette en fast duty-cycle og fylle glassene, måle tid og justere dødtid til fløde blir identisk på den faste duty og tid uansett spenning... tar noe tid, men verdt det om man plutselig skulle få heftig Volt-drop under WOT i et race (dynamo som går til H feks.) Dog som du sier, siden det er induktanser, er det en ganske fast kurve eller trend uansett dyser og det er i alle fall mye bedre å kjøre på en teoretisk kurve enn å kjøre med fast dødtid som enkelte gjør...

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har jeg gjort noe feil ? eller er de de så linjære?

Og hvordan fører jeg linja inn, er oppgitt i new vs old ms i megasquirt..? / HAr jeg tatt for høye verdier i ms jeg har prøvd på?

Og, dødtid var dessværre det samme som sist...
    Sist endret av TomX95; 14/02/15 kl 22:10

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Selve målingene ser rett ut. Det du har målt her er dødtid og ikke non-linear, men den er ikke 1,16ms slik som det står der.
    Jeg har glemt av det jeg lærte om regneark på skolen, så jeg har tatt den enkleste løsningen med å laste ned regnearket. Jeg har plottet inn målingene dine i dødtidtabellen, og fikk som følger.

Dødtid på 0,7ms ved spenning som du har oppgitt til 12,3v. Ut fra målingene dine leverer dysene 660ccm/min. Nå har du dødtid for litt lav driftspenning. Om du har muligheten til å måle på høyere spenning ved hjelp av startkabler til annen bil, eller annen metode f.eks, så vil det hjelpe til å få enda mer nøyaktig dødtid med kompansering for spenning.
    Ikke usansynlig at du har dødtid på rundt 0,6 med ladespenning.
    Under ser du ett fint regneark for å måle non-linear/small pulsewidt.

Du er sansynlig ikke så mye i den regionen å roter, men om du ikke har montert sammen enda så skader det ikke å måle. Jeg har ikke prøvd å måle akkurat denne delen, så jeg har ikke noe nøyaktig svar på hvordan du bruker de tallene.
    Du trenger ikke nødvendingvis riktig så mange målinger for å måle kompanasering for høyere spenning. F.eks:

Njål: Det der ble litt rotete og komplisert. Hva er poenget med elmotor og juksetrigger? Regulerbar spenningskilde er kjekt, men har man det ikke for hånden kan man improvisere med f.eks en lader man har flere ladeinnstillinger på, men ikke type lader man kan oppleve 20-30v på. Startkabler med lading fra annen bil har jeg brukt i ett tilfelle, og da kunne spenning reguleres nogenlunde med turtall og antall strømforbrukere.
    Men når man først snakker om det, så bestilte jeg faktisk i går en på 40A og regulerbar mellom 10,5v og 13,8v som jeg har tenkt å brukte til bla. dette formålet. Hadde vært øsnkelig med enda litt høyere maksspenning, men vil nok være til hjelp uansett
    Første gang jeg målte dødtid, som filmklippet i innlegg 1114 er tatt opp fra, tok det vel kanskje 2 timer inkludert demontering og montering.
    Sist gang var en B230FK, og tok også ca like lang tid, inkludert dysebytte, modifisering av festeklips, og rengjøring av inntørket E85 fra dysene.
    Jeg synest det er best å teste en og en dyse av gangen når jeg måler i bil. Det er tross alt en ganske så farlig væske man jobber med, i en tilstand da den kan ta veldig lett fyr.
    Vil ikke kalle det veldig tidskrevende sammenlignet med mye annet man kan gjøre med en bil, selv om man kanskje kommer opp i 3 timer.
    V8 motorer eller andre motorer der dyser er veldig vanskelig å nå uten mye demontering kan selvsagt være litt verre. Det fins metoder for å beregne dødtid med motor i gang, men det er nok vanskelig å få det like nøyaktig målt.
    Metoden beskrevet i dette innlegget synest jeg er rask, og den gir god nøyaktighet. Testet ut av mange før oss.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Ja ble litt knotete fortalt... Det jeg mente var å bruke en elmotor til å drive en trigger-skive, for å lure motorstyringa til å tro at motoren går. Ikke alle sprut som har noen egen dysetestfunksjon som i en grad kan brukes til dette formål Resten var et forsøk på en forklaring i en fei på hvodan man kan finne dødtiden; Enten ved å bruke en fast Duty % og tid (og et måleglass), evt. den andre måten som er å ganske enkelt se på spissen av dysa, og isteden for duty, bruke ren dyse ms (uten noe dødtid lagt inn før altså 0 i latency) og starte fra null ms til det akkurat begynner å danne seg en dråpe på spissen

Variabel strømforsyning var for å kunne simulere startforsøk og andre ekstreme tilfeller... dvs fra 8V opp til ca. 16V Jeg har kompiser som faktisk LAGER
    ECU
    kretskort selv, og hvis du trenger ei billig strømforsyning som kan levere mye juice på et stort spenn så kan jeg alltids høre om han kan få laga noen som leverer 40Amp fra si 8V til 16V... jeg kunne trengt ei selv også ser du

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Selve målingene ser rett ut. Det du har målt her er dødtid og ikke non-linear, men den er ikke 1,16ms slik som det står der.
    Jeg har glemt av det jeg lærte om regneark på skolen, så jeg har tatt den enkleste løsningen med å laste ned regnearket. Jeg har plottet inn målingene dine i dødtidtabellen, og fikk som følger.

Dødtid på 0,7ms ved spenning som du har oppgitt til 12,3v. Ut fra målingene dine leverer dysene 660ccm/min. Nå har du dødtid for litt lav driftspenning. Om du har muligheten til å måle på høyere spenning ved hjelp av startkabler til annen bil, eller annen metode f.eks, så vil det hjelpe til å få enda mer nøyaktig dødtid med kompansering for spenning.
    Ikke usansynlig at du har dødtid på rundt 0,6 med ladespenning.
    Under ser du ett fint regneark for å måle non-linear/small pulsewidt.

Du er sansynlig ikke så mye i den regionen å roter, men om du ikke har montert sammen enda så skader det ikke å måle. Jeg har ikke prøvd å måle akkurat denne delen, så jeg har ikke noe nøyaktig svar på hvordan du bruker de tallene.
    Du trenger ikke nødvendingvis riktig så mange målinger for å måle kompanasering for høyere spenning. F.eks:

Njål: Det der ble litt rotete og komplisert. Hva er poenget med elmotor og juksetrigger? Regulerbar spenningskilde er kjekt, men har man det ikke for hånden kan man improvisere med f.eks en lader man har flere ladeinnstillinger på, men ikke type lader man kan oppleve 20-30v på. Startkabler med lading fra annen bil har jeg brukt i ett tilfelle, og da kunne spenning reguleres nogenlunde med turtall og antall strømforbrukere.
    Men når man først snakker om det, så bestilte jeg faktisk i går en på 40A og regulerbar mellom 10,5v og 13,8v som jeg har tenkt å brukte til bla. dette formålet. Hadde vært øsnkelig med enda litt høyere maksspenning, men vil nok være til hjelp uansett
    Første gang jeg målte dødtid, som filmklippet i innlegg 1114 er tatt opp fra, tok det vel kanskje 2 timer inkludert demontering og montering.
    Sist gang var en B230FK, og tok også ca like lang tid, inkludert dysebytte, modifisering av festeklips, og rengjøring av inntørket E85 fra dysene.
    Jeg synest det er best å teste en og en dyse av gangen når jeg måler i bil. Det er tross alt en ganske så farlig væske man jobber med, i en tilstand da den kan ta veldig lett fyr.
    Vil ikke kalle det veldig tidskrevende sammenlignet med mye annet man kan gjøre med en bil, selv om man kanskje kommer opp i 3 timer.
    V8 motorer eller andre motorer der dyser er veldig vanskelig å nå uten mye demontering kan selvsagt være litt verre. Det fins metoder for å beregne dødtid med motor i gang, men det er nok vanskelig å få det like nøyaktig målt.
    Metoden beskrevet i dette innlegget synest jeg er rask, og den gir god nøyaktighet. Testet ut av mange før oss.
    Aha.. Møe å gape over for en amatør. ska finlese å studere litt utover

stod med baterilader på konstant under testen, men fekk bare 12.3.... men var stabil der.
    Tokk de faktiske døtiden jeg målte /1.20 for å få det riktgi pga ms legger på 20% tid opp til samme spenning.
    0.985@ 13.2 volt "beregna" jeg det til.. men dysene min leverer 660? Legge inn det da?

Og det inlinjære felte 1-2 ms, har det no for seg uten å ha ladespenning på bilen? (ligger ca på 2,5 ms i pw på tomgang)

Men litt over i annet terreng. har lagt til maf på sprutet mitt. Ligger som secundary fuel load med blend curve (blend kurve er lagt helt flat slik att SD styrer alene, bare studerer volt signalet forløpig) MEN! Med en gang man aktiverer maf som primary/ secundary fuel load forsvinner air density curve og clt.vs.iat fra sprutet... Menyen blir grå..
    Går fint å bruke det som spark load, da gjør den ikke dette. Veit du ossen jeg kan få dette oppegående samtidig med maf som secundary fuel load?

Planen min var å kjøre maf og gå over te speed density/ blend kurve med ganske bratt kurve fra 4.8 og helt over til sd når den når 5 volt. Har en 511 maf fra 3L 960. Bunner den alerede på 4000 rpm med 0,9 i trykk..
    Sist endret av TomX95; 15/02/15 kl 13:00

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Med dødtid på 0.7 på 12.3v har du ikke 0.985 ved 13.2v.
    Dødtid går ned når spenning stiger, og derfor tippet jeg 0,6 ved 13,2v.
    Det trenger ikke være 20% forskjell med de dysene du har, men standardkurven er ett bedre utgangspungt en gjetting.
    Nå har du verfall reelle tall på dødtid og leveringsmengde som kan sammenlignes direkte med eventuelle fremtidige dyser om de blir byttet.
    Om du vil ha mest mulig reell VE bør required fuel oppdateres om den ikke stemmer overens. VE tabellen kan multipliseres for at AFR ikke skal forandre seg. Om dødtiden som er målt nå er forskjellig fra den du har brukt må den mappes litt uansett.
    Med
    MAF
    som primær algoritme er rett dødtid og required fuel enda viktigete enn med SD.
    MAT korreksjon brukes i utgangspungtet ikke med
    MAF
    ettersom den vanligvis er innkorporert i sensoren, men den kan aktiveres under
    MAF
    innstillingene ved behov.

Er vel gjerne samme MAFen som i scatter ploten over. Den tømmes tidlig ja.

Ved 2,5ms pluss dødtid er du over det ulinjære området, så det har ikke stor betydning nei.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Har lest et enkelt triks på msextra hvordan man raskt kan sjekke om spenningskompenseringen er mye feil.
    Koble av magnetiseringsstrømmen til dynamo mens den går på tomgang. Forandrer AFR seg stemmer ikke kompanseringen på dødtid.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har lest et enkelt triks på msextra hvordan man raskt kan sjekke om spenningskompenseringen er mye feil.
    Koble av magnetiseringsstrømmen til dynamo mens den går på tomgang. Forandrer AFR seg stemmer ikke kompanseringen på dødtid.
    Tøft, detta ska testas

Med dødtid på 0.7 på 12.3v har du ikke 0.985 ved 13.2v.
    Dødtid går ned når spenning stiger, og derfor tippet jeg 0,6 ved 13,2v.
    Det trenger ikke være 20% forskjell med de dysene du har, men standardkurven er ett bedre utgangspungt en gjetting.
    Nå har du verfall reelle tall på dødtid og leveringsmengde som kan sammenlignes direkte med eventuelle fremtidige dyser om de blir byttet.
    Om du vil ha mest mulig reell VE bør required fuel oppdateres om den ikke stemmer overens. VE tabellen kan multipliseres for at AFR ikke skal forandre seg. Om dødtiden som er målt nå er forskjellig fra den du har brukt må den mappes litt uansett.
    Med
    MAF
    som primær algoritme er rett dødtid og required fuel enda viktigete enn med SD.
    MAT korreksjon brukes i utgangspungtet ikke med
    MAF
    ettersom den vanligvis er innkorporert i sensoren, men den kan aktiveres under
    MAF
    innstillingene ved behov.

Er vel gjerne samme MAFen som i scatter ploten over. Den tømmes tidlig ja.

Ved 2,5ms pluss dødtid er du over det ulinjære området, så det har ikke stor betydning nei.
    Så dead time by eye ska ikke brukas som dead time nei

I kampens hete legger jeg ut litt bilder av instillinger/ ville du sett på prosjektinnstillinger om jeg sendte de på mail ?

Som nevnt vill egentlig ha den te å bruker 100% maf i starten, og så tone fint over til 100% sd etterpå.

__________________________________________________ ____________________________________________

Prøva å styra litt:

0.650 ms døtid
    Ikkje bra..

0,700 ms
    Begynner å skje saker og ting

0.750
    Usikker, tror 0.700 blank var bedre

Detta er jo kunn på tomgang på driftsvarm motor men ser jo tilsynelatenda bra ut på den mitterste
    Sist endret av TomX95; 15/02/15 kl 21:56

Side 45 av 77 FørstFørst ... 35 43 44 45 46 47 55 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •