Brukere som er tagget i denne tråden

Side 38 av 70 FørstFørst ... 28 36 37 38 39 40 48 ... SisteSiste
Viser resultater 926 til 950 av 1748

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, ikke du. Jo, det er poenget.
    Nei, men det brenner iallefall ikke raskere. https://www.youtube.com/watch?v=_vzcoTCiJto

Når det gjelder trykkladete motorer med høy litereffekt så har jeg ikke sett noe og har derfor enda mindre tro enn for sugemotorer som søker lavere forbruk ved rolig kjøring. Jeg har en kompis med Volvo 16V turbomotor som gjorde dette når sigh sporene var store i 2005- 2009 eller deromkring. Han lagde ikke spor på de 16V motorene han bygget i ettertid og det holder i grunnen for meg.

Det handler som sagt om tro og min blokk er planet slik at jeg har 0,8 mm squish høyde, noe jeg mener gjør den helt uegnet for en slik test.
    Hva drar du inn videoer med den koko-joen der for hele tida? Om HAN tror det er magi ute å går, som med den fura han lager i spjeld, så er jo det hans problem. Ikke noen her sitt

Jeg er rasjonell, jeg liker ikke å tro, da vil jeg heller forske på det til jeg finner et svar, en trend osv. Isteden for å gå rundt å TRO at det jeg gjør i tro er det eneste riktige. Men smaken er vel som baken.

Jeg i likhet med deg TRODDE jeg en gang at man aldri måtte finne på å røre kortsiden i en innsugsport for dette var vedtatte sannheter skrevet i stein (av folk som tydeligvis ikke egentlig visste hva de snakket om). Endel eksperimentering senere har vist at det heller er smartere å la gassen selv få lov til å bestemme hvor den helst vil gå. IKKE hva man tror, for det kan veldig mange ganger faktisk være direkte saboterende for resultatet. For noen topper kan det være lurt å ikke røre den, for akkurat en 530 topp er det faktisk en bra ting å gjøre, man jeg skal ikke nekte deg å TRO noe annet om du vil det. Bare så du er klar over det så gagner det deg også, selv på alfabet-kammene. Til og med T-kammen rekker lenger uten å miste noe på bunn

Hvis du har squish på 0,8, og squishflatene ikke er så store i gjeldene konfigurasjon, så har nok ikke spor noe for seg i din applikasjon. Dog kan du jo prøve å gjøre det på en ellers kliss original FK 530 topp og squish, som er høyst aktuell for veldig mange her inne og teste der, både som original komp og på 8:1
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hva drar du inn videoer med den koko-joen der for hele tida? Om HAN tror det er magi ute å går, som med den fura han lager i spjeld, så er jo det hans problem. Ikke noen her sitt
    Grunnen til det er at somender-singh.com siden er nede nå. koko-joen viser innhold fra siden som ikke jeg har tilgang til for øyeblikket.

Jeg i likhet med deg TRODDE jeg en gang at man aldri måtte finne på å røre kortsiden i en innsugsport
    Nå var det rett før jeg ble forbannet og postet syrligheter. Hva i alle dager er det du holder på med nå da? Selvfølgelig må man bearbeide kortsiden i kanalene for å få porten til å virke. Det er jo blandt det viktigste man kan gjøre for det viktige lav løft flødet.

Hvis du setter likhetstegn mellom "aldri senke gulvet" og "aldri bearbeide short turn radius" så er du på ville veier. Når du så PÅSTÅR at jeg har sagt sistnevnte så bekrefter det noe jeg har ment lenge - lusingen må gjeninnføres i det norske samfunnet fordi statsfeminismen har dratt alt femi-dillet alt for langt.
    for akkurat en 530 topp er det faktisk en bra ting å gjøre,
    Hvis du nå mener å bearbeide "short turn radius" så tror jeg at det er noe alle vet. Hvis du mener å senke hele gulvet så; ok, godt mulig, men jeg tviler.
    Hvis du har squish på 0,8, og squishflatene ikke er så store i gjeldene konfigurasjon, så har nok ikke spor noe for seg i din applikasjon.
    Nemlig.
    Dog kan du jo prøve å gjøre det på en ellers kliss original FK 530 topp og squish, som er høyst aktuell for veldig mange her inne og teste der, både som original komp og på 8:1
    De fleste serieproduserte topper, inkl. 530 kan forbedres betydelig med enkle midler. Hvis jeg først tar en egen 530 topp av en motor så blir den portet i forbrenningskamrene og kanalene, kortsiden blir rundet av og jevnet til, innsugskanelene pusses til en grov overflate.

Videre tenker jeg at rødmotorene sine uvanlig høye rådeforhold gjør at åpningen av squishflatene skjer uvanlig sent og tregt. 1,78 mm squish åpning som singh anbefaler på helt generelt grunnlagt er derfor ikke nok på disse og rundt 2,0 mm squishøyde må antas å være mer passende. Hvis jeg noensinne skulle snuble over en rødmotor hvor stemplene snur 0,8 mm nedi sylinderen, da skal jeg vurdere singh spor.
    Sist endret av Batland; 01/02/15 kl 11:51

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Grunnen til det er at somender-singh.com siden er nede nå. koko-joen viser innhold fra siden som ikke jeg har tilgang til for øyeblikket.
    At sida hans er nede er vel forsåvidt ikke noen uting... hadde han faktisk selv visst hva det eneste spora han lager gjør, og kun reklamert kun det, så hadde det jo ikke vært noe problem.

Nå var det rett før jeg ble forbannet og postet syrligheter. Hva i alle dager er det du holder på med nå da? Selvfølgelig må man bearbeide kortsiden i kanalene for å få porten til å virke. Det er jo blandt det viktigste man kan gjøre for det viktige lav løft flødet.

Hvis du setter likhetstegn mellom "aldri senke gulvet" og "aldri bearbeide short turn radius" så er du på ville veier. Når du så PÅSTÅR at jeg har sagt sistnevnte så bekrefter det noe jeg har ment lenge - lusingen må gjeninnføres i det norske samfunnet fordi statsfeminismen har dratt alt femi-dillet alt for langt.

Hvis du nå mener å bearbeide "short turn radius" så tror jeg at det er noe alle vet. Hvis du mener å senke hele gulvet så; ok, godt mulig, men jeg tviler.
    Ingen vits å hisse seg opp, man blir bare oppfattet som en aggressiv sint mann som folk neppe kunne tenke seg å i det heletatt treffe i det virkleige liv på et treff feks. Nå liker jo jeg folk som det er litt fres i, snev av fornuft i osv så det hadde faktisk vært hyggelig å slå an en prat med deg, selv om vi tydeligvis er uenige om noen ting, hvis jeg skulle treffe deg på et treff en gang No hard feelings, er det ikke det man sier på "ny" norsk?. Jeg syns det er mye lettere å snakke med folk i person, for da blir i det minste kanskje feilaktig bruk av ord tatt for hva det menes med, og ikke nødvendigvis som en firkanta byråkrat. Helt enig samfunnet er blitt full av late sytkuker som helst skulle sett at staten tok vare på de fordi de er så hårsåre. Ikke at det kan legges skyld på feminisme alene

Så for å avklare, gulvet går jo strengt talt hele veien fra flensen ned til det nesten bare er en ren 75-80° knekk ned til setet på en 530 topp. man lager i tilfelle en SSR på den. Det er selvfølgelig ikke snakk å legge gulvet lavere ute ved flensen, men helt nede ved ventilen. Ute ved flensen, om man har mulighet å lage et nytt innsug med annet boltmønster osv så kan man med fordel flytte hele hullet oppover. Dog sier bare at det mulig å øke fløde fra beste originale på 158cfm til rundt 180cfm uten å røre noe som helst i flensen, men ved å legge gulvet/SSR (hva enn du vil kalle det) lavere/ned/senke helt inne ved ventilen, og ved å gi setet noen nye vinkler

Nemlig.

De fleste serieproduserte topper, inkl. 530 kan forbedres betydelig med enkle midler. Hvis jeg først tar en egen 530 topp av en motor så blir den portet i forbrenningskamrene og kanalene, kortsiden blir rundet av og jevnet til, innsugskanelene pusses til en grov overflate.

Videre tenker jeg at rødmotorene sine uvanlig høye rådeforhold gjør at åpningen av squishflatene skjer uvanlig sent og tregt. 1,78 mm squish åpning som singh anbefaler på helt generelt grunnlagt er derfor ikke nok på disse og rundt 2,0 mm squishøyde må antas å være mer passende. Hvis jeg noensinne skulle snuble over en rødmotor hvor stemplene snur 0,8 mm nedi sylinderen, da skal jeg vurdere singh spor.
    Jepp, men hvor mye squishflate rman trenger, beror jo mye på hvor mye toppen er plana osv. Noen ganger kan de være plana x antall ganger for ujevnhet osv. og da blir kammerhøyden lavere, og ved å legge veggene veldig skrå blir kammeret så smalt ute ved kantene at dekjølende flatene begynner å senke brennhastigheten så mye at små squish-flater virker mot sin hensikt, men mindre man har mulighet til å bearbeide gropa i stempelet til å nå ut dit, så det blir litt større luftmasse der ute.

Derfor også jeg valgte å beholde squishflatene nesten så store som originalt på 12.2:1 motoren min, med original squish-klaring med spor for å kunne holde kammeret dypere så langt ut som mulig. Siden jeg hadde originale stempler og jeg har måttet plane den tilsammen 2.2mm for å nå den kompen. Og fortsatt unngå bank. Siden de fanga gassene brenner som normalt ute i squish-områdene ved åpning, osv så kunne jeg beholde kammeret så kompakt som mulig,uten for mye kjølende flater under majoriteten av forbrenningen, som også gjør at min merkelig nok ikke trenger noe høyt tenningsforskudd for å nå MBT. Om disse sporene om så reduserte squish-indusert turbulens pittelitt, så har den innsugskanalformen jeg laga, indusert en kraftigere swirl-motion i brennkammeret, som har kompensert for det. Eneste plassen jeg har sett at det lille tapet av squish-turbulens muligens har påvirket noe som helst er at den krever to-tre grader mere forskudd på tomgang, men det kan som sagt også like greit tilskrives at de kjølende flatene i brennkammeret har kommet noe nærmere stemplet.

Heldigvis er jo ikke verdenen svart/hvit, og ikke squishratio heller

Jeg ønsker deg en fantastisk god helg videre, om det kan hjelpe på humøret

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Akkurat. En mann som smokker sammen det han har slik at han får kjøre selv om det ikke er helt korrekt..
    ...som etterpå låser seg inn i en garasje og bygger bil i 3 år og bruker sikkert over millionen. Ganger 2-3 eller noe..

Sånn er det bare. Senest i går bestilte en har radiator på summit for å få "nok kjøling av alle væsker" og den alene kommer på ca. kr. 13 000,-
    ?? ..fy flate... Mener hele kjølesystemet på Fredric's NFS-Supra kosta mindre og da bygget jeg hele fronten om til modulær i samme slengen...
    Hehehe, ja det var det. Oljepengene fyker over fjellet og 7 mill. går bl.a til å sikre jensemann ny jobb. Se til Odda, det er ikke mye igjen til oss....
    Betviler aldri at byråkrati kan drenere selv den største konto..

Presis og derfor er det smart å ha noe å gå på i stedet for å spec. maks komp. og så si: "tror jeg ikke jeg tar skylden for gitt.." Forøvrig mener jeg at full kontroll betyr at det ovennevnte ikke skal kunne skje. Jeg legger iallefall såpass gode "fendre" inn i mine map.
    Nemlig. Jeg spesifiserer kompresjon innenfor det jeg har satt som en grense som jeg mener har god margin etter tidligere erfaringer. Den ugudelig "høykompa" Frankenstein-2JZ'en raste en av 2 bensinpumper under flattjern-kjøring på isbane. 800 meter sirkel med pedalen i teppet med for lite fuel før de merket at den ikke gikk som normalt. Byttet pumpe og kjørte videre... vil da si at det er ok beregnet margin.

Å jo da. True story. Laget ett map til en meget ivig kar som tok utav. En varm sommerdag kom han og kompisen oppom og klaget: "bilen går så dålig nå." Hmm, hvor varm er den da? Øøøøh, vet ikke, har ikke noen instrumenter, men vi har grist den hardt og lenge. Hmm, ta deg en røyk eller to og prøv igjen. De så gjorde med: Nå går den akkurat som før.
    Det er kanskje der vi er forskjellige. Jeg krever nemlig at kunden skal ha et minimum av instrumenter så han VET hva som skjer (aka "kontroll") eller i det minste får et hint. Tru kan en gjøre i kirka. Sier dog ikke at det er greit å legge inn margin i mappet også, men du sa det jo selv : En rekker ikke gjøre alt sånt skuddsikkert på en 4 timers dynosession hvor "MEST MULIG" er det som står i hue på de.

Såååh! Parerer med "Tydeligvis ikke".
    Parerer igjen med "jeg aner din inhabilitet til å kommentere dine poster sett med mine og sikkert andres øyne".

Jeg har en Ford 2,9 V6 som har 0,7 mm squish ja.
    Vel, det var du valgte dette eksempelet og som kombinerte det med sjelden...
    Hvis ikke squishhøyden har avgjørene betydning så tar altså Singh feil ang. sine egne spor da siden han spec. 0,070"?
    Tight. Snurrer du mye turtall på den? Jeg har aldri kjørt mindre enn 0.63, og det var med mindre borr. Og du drar kanskje ikke den til 12500 rpm heller når jeg tenker meg om..

Han tar ikke feil. Han har bare en veldig basic forklaring på hvorfor det virker, og derfor holder han det enkelt. Sier ikke at tight squish er feil heller, sier bare at en annen faktor har en del påvirkning som ofte blir faktoren for "enten eller", og ved å åpne squish litt går faktoren for "funker oftere" opp i forhold til "funker ikke". Som du sier, til disse "dumme kundene som bare skal bruke greiene uten å bry seg" er det bedre å legge inn margin...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ingen vits å hisse seg opp,
    Smilefjeset bak skulle vise at det ikke stakk særlig dypt.
    No hard feelings, er det ikke det man sier på "ny" norsk?
    Klart ikke, og, det er visst det..
    Så for å avklare, gulvet går jo strengt talt hele veien fra flensen ned til det nesten bare er en ren 75-80° knekk ned til setet på en 530 topp. man lager i tilfelle en SSR på den. Det er selvfølgelig ikke snakk å legge gulvet lavere ute ved flensen, men helt nede ved ventilen.
    Strengt tatt, men i praksis mener iallefall jeg at gulvet er det som gjenstår som urørt etter av arbeidet med pocket portingen er unnagjort.
    Ute ved flensen, om man har mulighet å lage et nytt innsug med annet boltmønster osv så kan man med fordel flytte hele hullet oppover.
    Akkurat og derfor er det en elendig idè å legge rettsliperen på gulvet i kanalen og dra til.
    Dog sier bare at det mulig å øke fløde fra beste originale på 158cfm til rundt 180cfm uten å røre noe som helst i flensen, men ved å legge gulvet/SSR (hva enn du vil kalle det) lavere/ned/senke helt inne ved ventilen, og ved å gi setet noen nye vinkler
    Nå er det vel av større interesse hvor stor %vis forbedring man får gjennom hele løftekurven enn bare maks tallet?
    Jeg ønsker deg en fantastisk god helg videre, om det kan hjelpe på humøret
    Det er hyggelig. Takk det samme.
    Sist endret av Batland; 01/02/15 kl 13:38

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Problemet med å åpne eksosventilen tidlig er, bl.a at man sløser fuel på samme måte som med mye overlapp.
    Så hvis en har kjapp og grei forbrenning, så alt er brent opp og trykket har sunket til lavere enn lavkomp-ekspansjonen blir selv nesten i bunnen, så er det fremdeles en arvesynd å åpne den tidlig? Jaggu. Den må du utdype..

Jepp, vrient for oppbrent fuel å detonere.
    Verden står ikke til påske: Vi er enige om noe...

Neida, bare som er grei huskeregel på generelt grunnlag.
    Hvis jeg ikke husker feil er de gutta som er store på kammere med 2 ventiler (vriåttergjengen over dammen) av den oppfatning at 1,5 - 2,5mm er "the death zone" i henhold til bankemotstand. Men de roter jo rundt med 4"+ borring..

Vi VET jo at 8V rødmotorene har alt for stort squishareal.
    Og da er eneste løsning å bare fjerne det? Åpne opp alt like mye?
    Hvis jeg skulle testet noe på en sugemotor så hadde satset på 0,7 mm squish høyde
    Det hadde i hvert fall ikke jeg turt å anbefale en kunde... klok av skade, etc..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Akkurat og derfor er det en elendig idè å legge rettsliperen på gulvet i kanalen og dra til.
    Jeg har fått inn BMW-topper her portet med pinnefres i en søylebormaskin......
    Nå er det vel av større interesse hvor stor %vis forbedring man får gjennom hele løftekurven enn bare maks tallet?
    Forsåvidt, men ikke alltid.

Da får jeg også ønske en god søndag før jeg går ut og graver frem den mobile igloo'en jeg kaller bil... snør bare "litt".. :(

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Antall takk

Standard

SWR, innboksen!
    OakhearT RacinG

OakHeart Racing

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Da er det litt plass der igjen..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    ...som etterpå låser seg inn i en garasje og bygger bil i 3 år og bruker sikkert over millionen. Ganger 2-3 eller noe..
    Vet du hvorfor han endte opp med disse noe spesielle delene?
    ?? ..fy flate... Mener hele kjølesystemet på Fredric's NFS-Supra kosta mindre og da bygget jeg hele fronten om til modulær i samme slengen...
    Det tenkte jeg også. Jepp, burde være mulig å gjøre dette rimeligere, men folk bestemmer selv..
    Nemlig. Jeg spesifiserer kompresjon innenfor det jeg har satt som en grense som jeg mener har god margin etter tidligere erfaringer. Den ugudelig "høykompa" Frankenstein-2JZ'en raste en av 2 bensinpumper under flattjern-kjøring på isbane. 800 meter sirkel med pedalen i teppet med for lite fuel før de merket at den ikke gikk som normalt. Byttet pumpe og kjørte videre... vil da si at det er ok beregnet margin.
    )
    Ja, det må man si.
    Det er kanskje der vi er forskjellige. Jeg krever nemlig at kunden skal ha et minimum av instrumenter så han VET hva som skjer (aka "kontroll") eller i det minste får et hint. Tru kan en gjøre i kirka. Sier dog ikke at det er greit å legge inn margin i mappet også, men du sa det jo selv : En rekker ikke gjøre alt sånt skuddsikkert på en 4 timers dynosession hvor "MEST MULIG" er det som står i hue på de.
    Det er vi nok, men hvis du er i situasjon som gjør at du kan kreve noe av kundene dine så er det jo greit. Jeg sier hva jeg ville gjort og anbefaler selvsagt det, men hva kunden gjør i ettertid er jo helt opp til ham - og det er heldigvis han som må leve med konsekvensene av valgene sine. Dette blir imidlertid utrykkelig presisert.

Tight. Snurrer du mye turtall på den? Jeg har aldri kjørt mindre enn 0.63, og det var med mindre borr. Og du drar kanskje ikke den til 12500 rpm heller når jeg tenker meg om..
    Det er Ford orginal med turtallsperre på 5750 o/min.
    Han tar ikke feil. Han har bare en veldig basic forklaring på hvorfor det virker, og derfor holder han det enkelt. Sier ikke at tight squish er feil heller, sier bare at en annen faktor har en del påvirkning som ofte blir faktoren for "enten eller", og ved å åpne squish litt går faktoren for "funker oftere" opp i forhold til "funker ikke". Som du sier, til disse "dumme kundene som bare skal bruke greiene uten å bry seg" er det bedre å legge inn margin...
    Som vi ser her så er det altså ikke bare-bare med disse sporene og dere to antyder at dere har bedre greie på det enn singh himself. Flere enn meg er nå sikkert mer skeptisk til å prøve dette selv enn før.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Så hvis en har kjapp og grei forbrenning, så alt er brent opp og trykket har sunket til lavere enn lavkomp-ekspansjonen blir selv nesten i bunnen, så er det fremdeles en arvesynd å åpne den tidlig? Jaggu. Den må du utdype..
    Du legger inn mange forusetninger her. Har du simulert 8,7:1 motoren med 294 graders kammen (med antydning om 114+ LCA) på bensin og sammenlignet med en 8,0:1 motor med tilsvarende A,D eller V-kam?
    Verden står ikke til påske: Vi er enige om noe...
    Ja, det er ikke verst.
    Og da er eneste løsning å bare fjerne det? Åpne opp alt like mye?
    Det blir så mye alt-eller-ingenting med deg. Motortrimming handler i stor grad om kompromisser og da funker sjelden alt-eller-ingenting innstillingen.
    Det hadde i hvert fall ikke jeg turt å anbefale en kunde... klok av skade, etc..
    Samme her og derfor skrev jeg: "Hvis jeg skulle teste..." Hva andre gjør er opp til dem.
    Sist endret av Batland; 01/02/15 kl 14:58

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg har fått inn BMW-topper her portet med pinnefres i en søylebormaskin......
    Forsåvidt, men ikke alltid.

Da får jeg også ønske en god søndag før jeg går ut og graver frem den mobile igloo'en jeg kaller bil... snør bare "litt".. :(
    Det tror jeg på. Vi har en lokal helt med klingenavnet "Autokilleren". Han klarer å ødelegge absolutt alt han får i hendene. Dessverre arbeider han ikke i ett steinknuseverk.
    I dette tilfellet tør jeg påstå at det er av interesse.
    Takk det samme og god tur.
    Sist endret av Batland; 01/02/15 kl 15:05

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Vet du hvorfor han endte opp med disse noe spesielle delene?
    Aner ikke..

Det er vi nok, men hvis du er i situasjon som gjør at du kan kreve noe av kundene dine så er det jo greit. Jeg sier hva jeg ville gjort og anbefaler selvsagt det, men hva kunden gjør i ettertid er jo helt opp til ham - og det er heldigvis han som må leve med konsekvensene av valgene sine. Dette blir imidlertid utrykkelig presisert.
    Ditto. Jeg "krever" i det henseendet at jeg også presiserer at det er mye dyrere å sjanse på at den aldri koker, etc. enn å faktisk ha en målt verdi å forholde seg til. Utover det aner jeg jo ikke hva de gjør. Jeg har fått raset motorer med 5, nær 6-sifret byggesum fordi kundens sjefsmekaniker er av "det går sikkert bra, motorbyggeren tør jo ingenting han"-typen...

Som vi ser her så er det altså ikke bare-bare med disse sporene og dere to antyder at dere har bedre greie på det enn singh himself. Flere enn meg er nå sikkert mer skeptisk til å prøve dette selv enn før.
    Som jeg sier nesten daglig: "Det er ikke bare å mate luft inn, tenne på den og tuppe den ut halvbrent. Slik jeg ser det er over halve jobben er å brenne alt som kommer inn skikkelig." Jeg har nok greie på det til at jeg ikke bruker sporene, jeg former heller om squishflatene i en topp/stempel-kombinasjon til å få riktig ratio i forhold til bruken. Samme nytta, mindre kontroverser når kunden ser forbrenningskammerene. Sånn folk uttaler seg om det skulle en tro jeg drev med sort magi... og derved bør brennes på en stake på torget.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Du legger inn mange forusetninger her. Har du simulert 8,7:1 motoren med 294 graders kammen (med antydning om 114+ LCA) på bensin og sammenlignet med en 8,0:1 motor med tilsvarende A,D eller V-kam?
    Nei, for det var denna fæle kammen i et oppsett over her...

Det blir så mye alt-eller-ingenting med deg. Motortrimming handler i stor grad om kompromisser og da funker sjelden alt-eller-ingenting innstillingen.
    Unnskyld? Jeg sier gjentatte ganger at jeg bygger etter forutsetninger gitt av kunden og du sier alltid at DET ENESTE RETTE ER Å SENKE KOMPFORHOLDET PÅ ENHVER 8V RØDBLOKK. Hvem var mest "alt eller ingenting" sa du?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Unnskyld? Jeg sier gjentatte ganger at jeg bygger etter forutsetninger gitt av kunden og du sier alltid at DET ENESTE RETTE ER Å SENKE KOMPFORHOLDET PÅ ENHVER 8V RØDBLOKK. Hvem var mest "alt eller ingenting" sa du?
    Nope, og her er det alt eller ingenting igjen.

De henvendelser som jeg får er fra folk som har biler som BRUKES på gaten hver eneste dag. De vil derfor bare kjøre bensin og helst 95 oktan. Videre må bilen først og fremst være driftsikker, pålitelig, være lettstartet, gå fint på tomgang, dra godt fra lave turtall osv osv, men samtidig vil de ha hardest mulig akselerasjonsevne , og jeg forstå alt sammen.
    Den løsningen som er enklest, mest nøyaktig for hvermansen og som i særklasse gir de beste resultatene på alle ovennevnte punkter er å dreie stemplene og øke ladetrykket.

Hvis man derimot skulle bygge en banemotor som gikk på E85 og hadde høyere budsjett til disp. så stiller det seg selvsagt HELT annerledes, ja, selvsagt.

Viser til ditt eksempel ang. topplokk. Kr. 11000,- for det utførte arbeidet er slett ingen upris slik jeg ser det, men og det er alltid ett men......det er nesten en hel BSRT325 turbo som jeg selvsagt mener gir ett bedre resultat i praksis.
    Sist endret av Batland; 01/02/15 kl 16:19

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Aner ikke..
    Det er en ærlig sak som åpner for spekulasjon. Jeg tenker selvsagt at han har bygget noe fancy høykomp. eller lang-råde greier som har rast slik at han har customdeler til overs.
    Ditto. Jeg "krever" i det henseendet at jeg også presiserer at det er mye dyrere å sjanse på at den aldri koker, etc. enn å faktisk ha en målt verdi å forholde seg til. Utover det aner jeg jo ikke hva de gjør. Jeg har fått raset motorer med 5, nær 6-sifret byggesum fordi kundens sjefsmekaniker er av "det går sikkert bra, motorbyggeren tør jo ingenting han"-typen...
    Der har vi den vet du, Famous last words, det går sikkert bra....
    Jeg har nok greie på det til at jeg ikke bruker sporene, jeg former heller om squishflatene i en topp/stempel-kombinasjon til å få riktig ratio i forhold til bruken.
    Jeg synes at det høres ut som en god løsning.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Nope, og her er det alt eller ingenting igjen.
    Neida. Jeg er faktisk svært sjelden en alt eller ingenting-person.

De henvendelser som jeg får er fra folk som har biler som BRUKES på gaten hver eneste dag. De vil derfor bare kjøre bensin og helst 95 oktan. Videre må bilen først og fremst være driftsikker, pålitelig, være lettstartet, gå fint på tomgang, dra godt fra lave turtall osv osv, men samtidig vil de ha hardest mulig akselerasjonsevne , og jeg forstå alt sammen.
    Den løsningen som er enklest, mest nøyaktig for hvermansen og som i særklasse gir de beste resultatene på alle ovennevnte punkter er å dreie stemplene og øke ladetrykket.

Hvis man derimot skulle bygge en banemotor som gikk på E85 og hadde høyere budsjett til disp. så stiller det seg selvsagt HELT annerledes, ja, selvsagt.
    Her borte er ting litt annerledes. Alle som skal ha banebil satser i praksis på E85 fra starten av, og de få som kjører bensin kjører nær religiøst 98 oktan og opp mot 1.5 bar, 2.2 bar på 4V topper, dog. Skulle jeg få en kunde som spesifiserte alt du sa over og at han ville fylle KUN billigste bensin her borte, som er ST1's 91 oktan (som jeg personlig knapt ville vaske deler i da 98 finnes nær overalt her), så ville jeg også sett på noe i nærheten av 7.8:1-8:1. Greia er ihvertfall det at jeg har aldri hatt en kunde som akter å gå under 98 oktan når det skal trimmes.

Viser til ditt eksempel ang. topplokk. Kr. 11000,- for det utførte arbeidet er slett ingen upris slik jeg ser det, men og det er alltid ett men......det er nesten en hel BSRT325 turbo som jeg selvsagt mener gir ett bedre resultat i praksis.
    Det er jobb ink. deler... og når kunder sier han har en turbo som han ikke akter bytte, så må jeg jo forholde meg til det.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Det er en ærlig sak som åpner for spekulasjon. Jeg tenker selvsagt at han har bygget noe fancy høykomp. eller lang-råde greier som har rast slik at han har customdeler til overs.
    Kina-H-råde som delte seg ned langs midten... han hadde vel noe rundt 8,2:1 med de i.
    Der har vi den vet du, Famous last words, det går sikkert bra....
    "Vi må slutte å ha failsafe grenser i mappet. Det koster å showe, ferdig med det. Vi kunne hatt et tap i et løp med sånne teite grenser (for temp og turtall) i mappet. At motoren (til andre siden av 70 000) hadde rast gjør da ikke noe, for det gjør den uansett". Lett å bruke andres penger...

Jeg synes at det høres ut som en god løsning.
    Takk. Det har funket bra så langt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Kina-H-råde som delte seg ned langs midten... han hadde vel noe rundt 8,2:1 med de i.
    Hehehe, akkurat.
    "Vi må slutte å ha failsafe grenser i mappet. Det koster å showe, ferdig med det. Vi kunne hatt et tap i et løp med sånne teite grenser (for temp og turtall) i mappet. At motoren (til andre siden av 70 000) hadde rast gjør da ikke noe, for det gjør den uansett". Lett å bruke andres penger...
    Der har vi gjengen ja. Husker en som heller vil koke motoren på Rudskogen enn å kjøre uten den tette grillen for "bilen var så stygg uten grill!" True story.
    Takk. Det har funket bra så langt.
    Samme her..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Der har vi gjengen ja. Husker en som heller vil koke motoren på Rudskogen enn å kjøre uten den tette grillen for "bilen var så stygg uten grill!" True story.
    Vi mangler et "facepalm"-emoticon på forumet... Det jeg sa i posten over er et direkte sitat av team-nestleder....

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Vi mangler et "facepalm"-emoticon på forumet... Det jeg sa i posten over er et direkte sitat av team-nestleder....
    Serr? Hmmm, skjønner jeg må bli ganske streng hvis jeg anbefaler noen, noe...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det jeg sa i posten over er et direkte sitat av team-nestleder....
    Ja jeg tok den.

Regner med han, som de fleste av samme kaliber, la skylden på alle andre enn seg selv i ettertid også.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Serr? Hmmm, skjønner jeg må bli ganske streng hvis jeg anbefaler noen, noe...
    Ett lite tips basert på år med erfaring, jeg har sluttet med å anbefale div. Jeg anbefaler bare at vedkommende VURDERER det jeg sier at jeg ville gjort i samme situasjon. Da har de fått det beste rådet jeg kan gi uten av jeg har engasjert meg så mye at det irriterer når de sier JA, helt klart!, snur ryggen til og gjør noe helt annet.

Minner også om: "I denne bransjen får alle resultat som avslører det egentlige nivået." og "Alle må leve med konsekvensene av de valgene de har tatt."
    Disse to har fungert både vel og lenge for undertegnede. Da blir det underholdning uansett hvordan resultatet blir. Man kan se på og diskret uttrykke: "Se der JA!" eller "jaja, sånn går det."
    Sist endret av Batland; 02/02/15 kl 00:28

24. Takk Truckdriver takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Ja jeg tok den.

Regner med han, som de fleste av samme kaliber, la skylden på alle andre enn seg selv i ettertid også.
    Selvfølgelig. Måtte jo være meg, siden jeg satte sammen motoren. At de skrudde den inn og hardbremsa den nesten uten kjølevann burde den jo tåle. Jeg mener, ingen topper som er tørrkjørt på 800 hk-nivå slår seg vel? Bare min. Og folk bet på... og når den ble fikset av dem (og de husket å ha på vann) så holdt den. Da var de helter.......

I rest my case..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jada klart. "Intet nytt under kjolen." Det er det samme overalt og det samme skjer om igjen og om igjen..
    Sist endret av Batland; 02/02/15 kl 12:05

Side 38 av 70 FørstFørst ... 28 36 37 38 39 40 48 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •