Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 21 av 39 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 525 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #501
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Den e` go`.
    Han velger selv hvem han vil høre på. Alle får heldigvis resultat i forhold til de valgene de har tatt - og de konsekvensene må de leve med.

  2. #502
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Tja med mindre den lager så mye stråling at alt i kammeret begynner å brenne samtidig (typ trenger 5 grader forskudd flatt), så hjelper ikke et heftig tenningsanlegg så veldig, hvis swirl'en i kammeret og dermed forflyttningen og banen til flammefronten fortsatt er forhindret... hele problemet er jo at det brenner saktere på den kalde siden av brennkammeret, og med grottis kammerne så er den delen desidert størst, og med pluggplasseringen som er på Volvotoppene er ikke akkuratt det et sjakktrekk, siden swirlen knapt får dratt med seg noe av det som allerede brenner i det varme hjørnet...
    Ja det er klart. Det er nok ikke en eneste motor på denne planeten som du med din utdannelse ikke tror at du klarer å forbedre. "Typisk norsk å være god" så man trenger ikke respektere talentfulle, velrenomerte folk med massevis av erfaring og gode resultater å vise til når man er best selv, spesielt når man ikke har noe som helst fungerende å vise til..

  3. Takk Stig takket for denne posten
  4. #503
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja det er klart. Det er nok ikke en eneste motor på denne planeten som du med din utdannelse ikke tror at du klarer å forbedre. "Typisk norsk å være god" så man trenger ikke respektere talentfulle, velrenomerte folk med massevis av erfaring og gode resultater å vise til når man er best selv, spesielt når man ikke har noe som helst fungerende å vise til..
    Ikke alle topper som trenger så mye jobb, ingenting kan bli Optimalt for alle forhold og situasjoner, men noen topper er værre enn andre. Noen topper trenger bare noen hakk, og en litt kraftigere gnist, så rekker de i lange baner. Andre topper skulle helst bare blitt pensjonert, og blitt laga en ny av, men da kan man jo som sagt like greit lage en ny som ikke er 2v også

    Har DU bygd noe spesielt fungerende du har å vise til da? Ikke sett et eneste resultat av deg her inne annet enn babbel om store eksosventiler, og dyre moderne turboer Så NOE har altså blitt bedre siden 1980, er det mulig? Trodde toppen var nådd med Gr. A og grottis jeg

    Hvorfor er det ikke bra å legge ned gulvet på en 530? har DU prøvd? Så kammene du bruker løfter ikke mer enn 5mm? Å legge ned gulvet på en 530 gir bedre fløde på alle løft over 3mm, og knapt noe mindre på mellom 0 og 3mm. At mCSA'n går opp kompenserer man for med en dersj epoxy...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. Takk pogona takket for denne posten
  6. #504
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Har DU bygd noe spesielt fungerende du har å vise til da? Ikke sett et eneste resultat av deg her inne annet enn babbel om store eksosventiler, og dyre moderne turboer
    Nope. Er ikke opptatt av spesielt fungerende, bare at vanlige folk får info som gjør at de kan unngå spesielt dårlig fungerende resultater i praksis.
    Så NOE har altså blitt bedre siden 1980, er det mulig? Trodde toppen var nådd med Gr. A og grottis jeg
    Helt klart. Utviklingen går sin nådeløse gang så man er nødt til å følge med. Det gjorde du nok for du glipper på så mye. Problemet er når dette går ut over andre som tror på vrøvlet ditt og som dermed saboterer for seg selv.

    Jeg vet om flere som har valgt å følge de oppskriftene som jeg har postet her inne. Tilbakemeldingene ang. sluttresultatet de har fått så langt vært postive og det er noe jeg faktisk finner glede i. Det samme har jeg sett gjentatte ganger her lokalt. Som nevnt tidligere. Enhver eier vil få ett resultat som står i stil med de valgene vedkommende har foretatt og jeg tar ikke fortjeneste for dette.

    Hvorfor er det ikke bra å legge ned gulvet på en 530? har DU prøvd?
    Så kammene du bruker løfter ikke mer enn 5mm?
    Å legge ned gulvet på en 530 gir bedre fløde på alle løft over 3mm, og knapt noe mindre på mellom 0 og 3mm. At mCSA'n går opp kompenserer man for med en dersj epoxy...
    Nei det har jeg ikke fordi jeg ikke har tro på at det er riktig.
    Jeg lager ikke egne kammer og velger derfor det som allerede finnes på markedet da dette fungerer tilfredsstillende.
    Stå på du..........

  7. #505
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Noe forskjell i praksis på å bruke 530 kontra 398 topp?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  8. #506
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Man må ALDRI, NOENSINNE senke gulvet i noen kanaler da dette saboterer resultatet.
    Unnskyld, men det der er rent pisspreik. Det er sånt som folk som sverger til å grave hele taket vekk uten å ane om det gir noe som helst, gjør.

    Jeg kan quote gode gamle Tony topp porter: 85% av forbedringen man får ved å bearbeide en topp får man ved å åpne kammeret rundt ventilene. Hvis du kun skal gjøre èn eneste ting med en topp, så legg ut forbrenningskamrene rundt ventilene.

    Prioriteringslisten hvor det første betyr mest for resultatet:

    1. Bearbeide forbrenningskamrene.
    2. Større ventiler.
    3. En høykvalitet ventiljobb.
    4. Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen.
    5. Bearbeide ventilgryten under eksosventilen.
    6. Bearbeide innsugskanalen.
    7. Bearbeide eksoskanalen.
    Vet ikke hvem Tony er, og om han så er Gud så kan jeg si så mye som at jeg er militant ateist. Den lista der må nok omrokeres litt, for kun en idiot med god råd putter i en større ventil FØR han ser/vet hva originalventilen klarer ved å åpne i gryta.

    1:Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen, primært SSR og lavere setevinkler.
    2:Bearbeide forbrenningskammer rundt innsugsventiler.
    3:Bearbeide gryta på eksossiden.
    4:Bearbeide forbrenningskammer ved eksosventilen
    5:Bearbeide innsugsport til riktige minstearealer, gnaging eller lim, whatever som trengs.
    6:Større ventiler inn, hvis det trengs for å oppnå tilstrekkelig fløde for målet.
    7:Bearbeide eksosport, ikke rør gulvet ute ved flensen
    8:God ventilsetejobb med bra lavløftsfløde, primært på eksossiden.
    9:Større eksosventil med ditto god setejobb, gjerne radiesete med relativt bratt nedre setevinkel.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #507
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Bare det du sa der, sier meg at du har meget liten erfaring innen bearbeiding av innsugskanaler... Da er det strengt talt bedre å holde kjeft enn å komme med slikt bubbel
    Jeg mins en test med 1mm senking av gulv i en viss plastbit med noen ventiler i her...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  10. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  11. #508
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Unnskyld, men det der er rent pisspreik. Det er sånt som folk som sverger til å grave hele taket vekk uten å ane om det gir noe som helst, gjør.

    Vet ikke hvem Tony er, og om han så er Gud så kan jeg si så mye som at jeg er militant ateist. Den lista der må nok omrokeres litt, for kun en idiot med god råd putter i en større ventil FØR han ser/vet hva originalventilen klarer ved å åpne i gryta.

    1:Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen, primært SSR og lavere setevinkler.
    2:Bearbeide forbrenningskammer rundt innsugsventiler.
    3:Bearbeide gryta på eksossiden.
    4:Bearbeide forbrenningskammer ved eksosventilen
    5:Bearbeide innsugsport til riktige minstearealer, gnaging eller lim, whatever som trengs.
    6:Større ventiler inn, hvis det trengs for å oppnå tilstrekkelig fløde for målet.
    7:Bearbeide eksosport, ikke rør gulvet ute ved flensen
    8:God ventilsetejobb med bra lavløftsfløde, primært på eksossiden.
    9:Større eksosventil med ditto god setejobb, gjerne radiesete med relativt bratt nedre setevinkel.
    Pissprat må til..

    Tror jeg må legge meg nedpå litt pga pkt. 7 og pkt. 9....

  12. #509
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei det har jeg ikke fordi jeg ikke har tro på at det er riktig.
    Med andre ord, du bygger motor på hva du TROR funker, helt uten personlig erfaring av resultatet av å teste slikt, annet enn resultatene du gir til folk som gospel, fordi de funker av den enkle grunn at det er et eldgammelt oppsett som har blitt repetert siden 1980 og derfor er ufeilbarlig..? I rest my case.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  13. #510
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Pissprat må til..

    Tror jeg må legge meg nedpå litt pga pkt. 7 og pkt. 9....
    Litt sengelektyre til hvilen bør da være "Engine Pro -The Book" av Patrick Hale. Evt. "The Horsepower Chain".
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  14. #511
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    Noe forskjell i praksis på å bruke 530 kontra 398 topp?
    Neida, det er egentlig samme toppen.

  15. #512
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Litt sengelektyre til hvilen bør da være "Engine Pro -The Book" av Patrick Hale. Evt. "The Horsepower Chain".
    Hehe, og der kom sannheten frem:

    " It is very accurate and very helpful for building all-out engines.
    It's not really meant for mild performance or street-strip engines."

    Da er det ikke overraskende at 262 v/ 1,0 mm er en moderat kam.

  16. #513
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Med andre ord, du bygger motor på hva du TROR funker, helt uten personlig erfaring av resultatet av å teste slikt, annet enn resultatene du gir til folk som gospel, fordi de funker av den enkle grunn at det er et eldgammelt oppsett som har blitt repetert siden 1980 og derfor er ufeilbarlig..? I rest my case.
    Jepp. I følge så mange så er alt det vi driver med rundtom her helt feil, men i praksis så funker alle disse "moderne og korrekt spec." motorene vi ser rundtom som oftest overraskende mye dårligere enn eierene påstår på forhånd. Flere av de lokale som har vært på gatebil med disse feilspec. og feilbygdemotorene har fått mye oppmerksomhet og betvilelser av publiken pga praktisk funksjon og holdbarhet.
    Selvsagt har man sett imponerende korrekt spec. oppsett også, men mengden overoptimistisk wannabe som står i deler i depot er betydelig større.

    Og hva tilførte denne 530 toppen med senket gulv I PRAKSIS for eieren enten i bilen på veien eller ved effekttesting?? Var det noe man ikke klarte å kompensere for med 0,05 BAR høyere ladetrykk???

    Ja, jeg er enig. Det var hyggelig, men det er på tide nå...

    Sist endret av Batland; 24/01/15 kl 20:03

  17. #514
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe, og der kom sannheten frem:

    " It is very accurate and very helpful for building all-out engines.
    It's not really meant for mild performance or street-strip engines."

    Da er det ikke overraskende at 262 v/ 1,0 mm er en moderat kam.
    Den er laget for å hjelpe folk å hente ut maks, ja, siden du måtte cherrypick'e akkurat den delen, men prøver du å fortelle meg at fysikken som trengs for å ta ut maks er totalt irrelevant så fort en skal lage en moderat gatemotor? All termodynamikken er plutselig HELT annerledes? Gidder ikke gjenta igjen at oppsettet varierer etter bruken kunden ønsker. Du virker å tro at jeg "bare selger schvære biter som går styggfort på femsifra turtall" til alle og enhver... verden er dessverre ikke kun sort/hvit.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  18. #515
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Noen som klarer å finne flødestesten på org 530 og 531, der 530 fløder best når kammen har under 12mm eller noe sånt?

  19. #516
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Bare flowtall sier ikke stort om hva den gjør... 531 fløder bra, men det er jo ingen porthastighet igjen.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  20. Takk Ola Moen, Njål Nilssen takket for denne posten
  21. #517

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Noen som klarer å finne flødestesten på org 530 og 531, der 530 fløder best når kammen har under 12mm eller noe sånt?
    http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

  22. #518
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    må man slipe ventilseter for og sette i 46/38 ventiler??

  23. #519
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jegerud Vis post
    må man slipe ventilseter for og sette i 46/38 ventiler??
    Jepp. Frese opp originale seter til 2mm større. Ellers får du jo ikke noe større pustehull...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #520
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Det som er så trivelig med å ha rett er at etterhvert som tiden går så får de som var og evt. er uenig med deg bare mer og mer og mer FEIL.
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic...7017&start=450

  25. #521
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Tenker du på det at de også mener at en 530 er bedre til ca alt annet enn 2.7 liter gatemotor eller 2.4 RC..?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  26. #522
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Tenker hovedsaklig på valg av topp i forhold til hvilken kamaksling man faktisk kjører i praksis. Evt. omvendt, 531 toppen gir dårligere resultat enn en portet 530 frem til at kammen man monterer er, for folk flest, urimelig rå.

  27. #523
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Som vi har sett legger mange ut bilder av topplokk som de har portet. Ofte har folk brukt timesvis på å pusse kanalene slik at de ser så pene og representable ut som mulig som ett tegn på høy kompentase som skal trekke nye kunder. Spørsmålet er; hvor mye saboterer en grov og ujevn overflate den praktiske motorfunksjonen?

    http://clubjapostorage.s3-eu-west-1....1837319427.jpg

    https://www.youtube.com/watch?v=iKbmrQIQOr0
    Sist endret av Batland; 30/01/16 kl 12:06

  28. #524

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3.370
    Antall takk

    Standard

    Golf ball prinsippet ?

  29. #525
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Grov er bra på topper som normale biler har.. Ujavn er ikke så bra...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Side 21 av 39 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •