Ja, er spent på noe update her nåHvordan går den i forhold til før?
Ja, er spent på noe update her nåHvordan går den i forhold til før?
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
Oppdatering 21.06.2010 - Turbo montering ferdig minus en del småtteri
Ble ferdig med monteringen i går minus en del småtteri som må gjøres før jeg blir fornøyd!
Her er motoren sluppet oppi bilen igjen før noe annet har blitt koblet til og før servo og AC pumpe har blitt montert på igjen.
Ny bunnpanne montert mens vi hadde den ute! Den som vi sveiset inn mutter til tempgiver på! Skal kobles til, men aner faktisk ikke hvordan, ser ut som det er en spesialplugg som skal brukes på ledningen frem dit. Skal høre med Pedersen hvis ingen her vet.
Grenrør og wastegate montert på. Et helvete å komme til et par av skruene, men det gikk akkurat.
Dro jo selvfølgelig av en pinbolt og så det mangler en mutter, men får satse på at det holder tett. Hvis ikke må alt av igjen og håpe på at det går an å få ut pinbolten, men jeg tror det er ganske umulig. Kanskje det går med en veldig stor rørtang eller hvis man sveiser på noe. Dem sitter så hardt at man får dem ikke ut ved å stramme mutter mot mutter når de er hele.
Turbo montert med oljetur og oljeretur. Godt jeg lagde en pinboltløsning på T3 flensen fra før for hadde vært umulig å gjøre det på noen annen måte!
Wastegaten ble ned og bakover. Målte nøye på forhånd og fikk den et par millimeter unna oljefilteret og et par cm til kanalen sånn at motoren har litt å flytte seg på. I fremkant kom V-band flensen til wastegate så nærme et grenrørsrør at det er litt vanskelig å få den på og i bakkant kom den ca 1 cm unna downpipen som kommer helt inntil torpedoveggen nesten.
Så god plass ble det ikke der. Andre veier hadde det ikke vært plass å hatt wastegate pga AC deler.
Måtte lage nytt vannrør fra radiator til vannpumpe pga originale ville butta i grenrøret. Så ble en 90 grader silikon der og så fleksislange ned til radiator.
Over så ser dere hvordan trykkslangen ble mellom turbo og intercooler. Kort og greit. Dumpventilen kommer ikke til å bli der, det er bare en midlertidig Biltema resirk imens jeg venter på den 50mm Turbosmarten jeg skal ha. Den klarer ikke engang å ta unna lufta så turboen surger som bare det når man slipper gassen.
Vurderte sterkt å montere filteret sånn!
Men det ble nok sånn! Avskjerming for varmen kommer senere!
Sånn helhetlig så ser det sånn ut for øyeblikket. Trakta fra turboen buttet i røret for påfylling av AC gass. Så måtte ta en liten risikojobb der, måtte løsne røret og flytte det unna. Litt risikabelt når det står mangfoldige bar med AC gass på anlegget, men det gikk bra!
Godt at jeg kombinerte deler fra en del forskjellige biler på AC anlegget og. Originalt så skal AC rørene på biler med denne kompressoren gå inn på siden av tørkefilteret, men jeg brukte litt forskjellige rør jeg hadde sånn at jeg fikk røret inn på baksiden. Da ble det 5 cm bedre plass til downpipe. Ellers ville det vært et helvete å få til!
Det oppstod en del uventede ting, blandt annet var oljereturen som jeg fikk presset til turbo et par cm for kort fordi jeg ikke hadde tatt hensyn til oljefilteret. Så måtte skjære opp presshylsene og montere lenger med slangeklemmer inntil videre.
Segringen til slavesylinderen hadde også knekt i flere deler (et under at jeg ikke har mistet clutsjen). Fått tak i en til i mårra! Den må monteres før jeg kan kjøre, fikk lånt Henrik940 sin i går når vi testet.
Det er en del småting som må ordnes før jeg blir fornøyd. Hadde så dårlig tid i går at det ikke ble gjordt, så dette blir gjordt dagene som kommer.
Dette gjenstår av både mindre og større ting:
- Tilpasse og sveise ferdig downpipe til eksosanlegget (fikk ikke begynt på dette)
- Et par fester som må monteres/lages til diverse slanger/ledninger.
- Kjøpe inn armert slange til wastegate aktuator og bytte til strammere fjær for å få høyere grunntrykk. Legge opp slangene ordentlig.
- Montere 50mm Turbosmart dump når jeg får den så turboen ikke surger.
- Koble til noen vakumslanger til klima som jeg mistet koblingene til
- Generellt en del rydding i motorrommet
- Skaffe segring til slavesylinder
- Varmeisolere mot panser og hindre at panserisolasjonen tar fyr igjen
Det kommer nok en film når jeg får fikset det meste av dette og fått ting litt i orden igjen.
Men som sagt før så testet vi litt i går da. Prøvde først på 0.5 bar, men da gikk den ikke noe særlig. Når vi kjørte på til 1.2 bar, da begynte det å dra litt skikkelig. Dårlig respons da fordi grunntrykket fortsatt kun var 0.5 bar (brukte pyseventil bare), men fikk fortsatt fullt trykk på ca 2500 rpm når vi prøvde i 4. gir.
Er nødt til å få litt mer ting i orden først før det blir film dessverre!Får testet litt mer selv og da så da kan jeg forklare mer hvordan det fungerer!
Det der er bare nice!!![]()
ser mycket bra ut !
Dette blir gromtDu får si ifra når allt er på stell og det er tid for litt ordentlig testing, må sitte på en tur da
![]()
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Dette ser bra ut!! Artig å følge med her![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
WG justerer du på denne måten! stabilt å fint!
http://skogenracing.editboard.com/te...ryck-t2866.htm
One Ring to rule them all
løsningen til skogenracing var genial, koster ikke en dritt heller!
skal du ha lagerhuset på turboen stående så skeivt? eller var det dårlig plass mot grenrør mtp returslangen?
Yep, må være det. Er som Henrik940 sier pga returslangen. Er vel ca 20 grader helling på lagerhuset (hvis 0 er vanlig rett) så tror ikke det er noe problem mtp oljen. Alternativet hadde vært rett lagerhus og 90 grader og nesten flat mark på oljereturen vekk fra grenrøret, det er nok værre.
Hehe, ja, kjører med ca 0.5 bar grunntrykk nå. Ser at i oppoverbakken jeg testet på 2 gir så stabiliserte trykket seg tidlig på 0.5 bar, så når jeg fikk mer turtall så dro den gradvis opp på 1.2 bar (wastegate som tyvåpner allerede ved 0.5 bar som svensken sier). Hadde jeg hatt sånnt opplegg da så hadde den nok dratt rett opp til 1.2 bar.
Tøft endelig en 940 i TeamBurnOut stil.
Blir det bremsing av bilen når du får alt ferdig?
2000 V70 TDI "black edition"
hva er forskjellen på den måten å regulere på som du linka til tbo, og en vanlig pysventil? jeg kjøpte en sånn kina ladetrykkventil, jeg har ikke prøvd den enda, men jeg mener den skulle kobles opp på samme måte som i den linken
Yep, blir det når alt er som det skal.
En vanlig pysventil "lekker" vekk litt trykk sånn at wastegate aktuatoren tror det er mindre trykk enn det virkelig er. I wastegate aktuatoren så skal trykket den får bekjempe fjøra for å åpne ventilen. Problemet er at når mottrykket blir høyt nok så vil wastegaten åpne litt selv om den ikke har nådd trykket du skal ha fordi mottrykket vil også prøve å dytte opp ventilen.
Når man kobler opp sånn som linken viser så kobles trykket direkte på wastegaten, men man kobler opp sånn at man kan stille inn et konstant trykk på andre siden av wastegate membranen og som skal hjelpe med å lukke ventilen. Det blir det samme som å bytte fjør i wastegaten, bare at man slipper all den jobben for hver lille justering og man kan justere hvor man vil.
virker ikke denne på samme måte? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut...Beskr&Visn=Std
Nei, det blir som det første jeg sa. Fungerer elendig på ekstern wastegate. Intern og forsåvidt, for ladetrykk mye tidligere ved å bytte fjør istedet eller gjøre som TBO sier.
Sånn som min er nå, den stabiliserer seg på 0.5 bar (grunntrykket pga fjøra), så tyvåpner wastegaten en stund til den klarer å nå 1.2 bar pga pyseventilen. Altså treg respons/spool.
Ser jo ut som det gikk ganske greit med montering av alt, uten alt for mange problemer osv![]()
-95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
-92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
-89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)
Sist endret av rustan; 21/06/10 kl 21:20
-95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
-92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
-89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)
Har sett interne waste gate aktuatorer med 2 nipler og , en på hver side av membran. Da går det sikkert an å få til det samme for oss som fortsatt kjører med intert wg.
Forøvrig ser dette veldig bra ut! stusser litt på at bilen din går "dårlig" på 0.5bar , min går en del bedre enn husmortrimma fk på 1bar nå , med 3"lmm , større dyser å 0.5bar.
Skal du kjøre 1.2bar trykk eller? tenkte på noe rundt der jeg. Går egentlig ganske greit på det trykket!![]()