Kvalitet![]()
Kvalitet![]()
Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..
Takker for fine kommentarar!![]()
Noken som veit ka gjenger det er på belteinnfestninga i 240?Syns eg husker M16x1, kan det stemme?
Edit: Berre gløym det, Pedersen Racing fikser saken som vanlig!![]()
Sist endret av volvobrage; 29/12/14 kl 14:44
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Strøkent!![]()
Takk for det!
Fekk liv i skinna igjen med hjelp frå brodern så har fått justert stolen så langt bak som mulig. Sitter veldig godt i stolen noSitter høgt, men det gjer eg alltid når eg kjører. Fant ut det er ganske lik plassering som 240 orginalt.
Lurte på og senke den bitte litt, men det er ikkje mulig då eg ikkje får på mutteren bak då. Stolen står og litt skeivt. Trudde først det var golvplata som var skeiv men viser seg at festene på stolen ikkje er like. Så må lage indre festet nytt, men det er ikkje noke problem
Gadd ikkje begynne dra ut bilen i dag så har gjort litt smått kosearbeidKappa til 1m med 25mm rør som eg har tatt inni vinga. Er laga til 25mm spor der.
Og sveist i hop dei to delane.
Burde vært litt breiare for og få skikkeleg down(s)force?
Sveiste i hop hjørna på radiatorvifte kåpa
Manglar berre og bore hol i kantane på radiatoren no for og skru fast kåpa.
Påbegynt modifisering av tårnstag for og få det litt lavare. Trur det hadde kræsja med panseret sånn som det var.
Og to lengder med burrør som skal bli kryss i hovedbøylenEr berre for og teste det ut, ser det bra ut sveiser eg inn og viss ikkje driter eg i det. Blir det kryss blir det forsterkningsplater i begge kryssa og
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Skal den ha mest effek bør du lage sperreplater på endene, og vingen bør være minimum på linje med taketMonteres den lavere vil den fortsatt virke noe, men den gir IKKE downforce, det den gjør da er å minske løftet (lavtrykket) bak ruta, så ikke bilen blir lettere på ræva ved høye hastigheter.
BTW den tykkeste enden av profilen skal være fram...
Og hvis du vil kan jeg gi deg noen tips på hvordan du kan lage den variabel uten bruk av noe elektrisk styringkan lage den som en "force-link tab" som finens på fly, slik at den øker angrepsvinkelen automatisk ved lavere hastigheter
![]()
Sist endret av Njål Nilssen; 31/12/14 kl 19:05
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hehe, har ingen mål om at vinga skal funke maksimaltEr nok mest for utsende si skyld den blir montert. Var tenk og ha gruppe a vinge men kjekt og ha noke ikkje alle andre Volvoar har. Det blir sperreplater i karbonfiber visst alt går etter planen
99% av alle vingene eg har sett har den tynne enden fram mot fronten?Det blir det uansett, for motsatt vil sjå heilt forferdeleg ut
Skal ha vinga justerbar med stag er planenMå berre få på luka før eg får tegna opp fester til den.
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
ta en titt på F1 og ikke minst EKTE fly som er avhengige av løft (en spoiler er en oppned vinge) skal du gjøre at vingen ikke funker overhodet skal du bare motere den tykke delen bak... da stall'er vingen ut ved de minste feil i angrepsvinkel... samt du får bare en delaminert virvel bak vingen og den lager kun luftmotstand og er ikke god for NOE annetSkjønner ikke hvordan det kan se bedre ut heller...
Hvis du har sett 99% som har den tykke delen bak så har du nettopp sett 99% gjøre det feil(monkey see, monkey do prinsippet)
Den vingeprofilen du har der kalles "superlaminar" og har et veldig lavt reynolds-nummerBruk den riktige veien for det den er verdt. En av de vingeprofil typene som gir mest løft(eller downforce i bilsammenheng) sammenlignet med motstand og kordelengde.
Skal du ha en automatisk vinge trenger du ikke justerbart stag, det du trenger er et justerbart (lengderettning) festepunkt, og ei simpel spiralfjær![]()
Sist endret av Njål Nilssen; 31/12/14 kl 19:19
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Enig at du ikke må røre bort vingen med feil vei tull!
Kort spm: må en spoiler ha flyvingeform for å kunne gi økt downforce, eller kan man bruke en finnerplate på skrå om du skjønner
Funker til en viss grad med bare en skrå plate også, men det er mye mindre effektivt. Blir som med jagerfly og andre "flate" vinger. de gir løft/downforce kun ut fra Newtons 3 lov. Dvs at retningsforandringen lufta får når den treffer den skrå plate gir løft/downforce.
En vingeprofil fungerer både etter Newtons 3. lov men også etter Bernouillis lov hvor lufta som må ta ta den lengste veien (undersiden for en bils vedkommende, om man er ute etter downfroce) må gå fortere, da blir også trykket lavere så vingen "suges" til den siden. Forutsetningen er at lufta klarer å følge overflaten på vingeprofilen (laminært fløde) og det går IKKE om den tykke delen er bak
![]()
Sist endret av Njål Nilssen; 01/01/15 kl 20:41
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Okei, du har overtalt meg til og bruke den riktig veiMen du skriver jo over at vinga har ingen funksjon med mindre den er høgre ein taket?Og høg blir den ikkje uansett om du hadde trua meg med pistol mot hove når eg lagde festa
Ka vinkel er det optimalt at vinga står i då?Blir kun faste fester med justerbart stag, gidder ikkje noke greier som justerer seg undervegs. Hugs at detta er primært ein vegbil og den lille banekjøringa det blir så går den nok mest på tvers
Takker for gode tips!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Skal den helt ned mot lokket, så kan du like greit naggle en nesten rak platebit fast rett på den vertikale kanten bak på luka (ala nascar), ettersom eneste funksjone den har der nede er å lage en mindre virvel bak bakruta, mellom taket og bagasjelokket, men en større virvel bak ræva på bilen. Den vil gi NULL downforce, MEN vil gi mindre letting av ræva på bilen ved høyere fart.
Virvelen bak bakruta lager en lavtrykksone som faktisk gjør ræva på bilen LETTERE ved økende fart, det du gjør med en "vinge" nede på lokket, er å minske denne effekten, altså hindre at bilen blir lettere på ræva, og la den få mer av normalvekta tilbake. det gir fortsatt NULL downforce, ettersom du ikke gjør marktrykket høyere enn bilens normalvekt.
Dog skal den ala 20-30cm over lokket begynner den å virke litt, kanskje, og da vil det være fordel å ha den riktig vei. Lenge siden jeg testa dette i vindtunnelen vi hadde på flyfag, men du bør nesten lage deg en slik tunnel og en skala 240 og sette inn, og se hvor langt ned lufta drar ned over bakruta før den bryter løs og blir turbulent, evt kan du prøve å lage små "vortex generators" rett før taket stuper ned i bakruta for å se om det kan få lufta til å klistre seg til bakruta lengre så du kan ha vingen lavere![]()
Men som sagt skal den være nesten helt nede på lokket, kan du like gjerne lage en plate som står vertikalt opp en 10-15cm![]()
Sist endret av Njål Nilssen; 03/01/15 kl 01:56
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Vinga blir vel ein plass mellom 20 og 30cm over lokket er planen
Og lage ein vindtunnell og teste diverse blir litt for avansert for megKjem nok til og funke greit til slutt uansett
Punkta i hop dei nye tårnstagdelen og testa i bilen. Blei mykje bedre klaring til panser og fortsatt grei klaring til motor.
Veldig fornøgd med korleis det blir!
Monterte buret i bilen.
Og stol med belte
Skrur krokane i tunnellen og i den orginale plata i kanalen.
Planen var og feste beltene her.
Og då er det akkurat klaring til buret når eg strammar opp belteSå ser ut til at det gjekk på håret.
Kjem til og sveise inn platene ca her sånn at dei er flush med høgaste flata på hattehylla. Då dekker karbonfiberplata alt til slutt.
Må lage nye stolbrakketer på innersida som eg nevnte før, ser her at stolen står skeivt innover.
Begynte på krysset i hovedbøylen. Kem trenger rørnotcher når ein har vinkelslipar
Brodern holder og eg ser og tar bilder. Eg har trua på at det blir veldig kult!Noken som har innspel om det?Krysset vil gå klar beltene med god klaring og.
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
sinnsykt tøft Brage!
men er ikke blekket i hattehylla litt vel tynt til å feste belter i??
har forresten fått sendt pakka i dag!
Flott!Då skal eg prøve og få fiksa innsuget i nærmaste framtid
Jo, men tenkte fylle i høgtalarhola med forsterkningar som eg skjærer ut. Så blir platene sveist i heilt framme med knekken ned til torpedoen. Bør vel være nok?Det orginale festepunktet i mellomasklingtunnelen sitter berre i golvet med dobbel plate ala dei firkanta platene
Noken som har synspunkt på detta?Alternativet er og kappe belta og feste dei i buret men er ikkje heilt tilfreds med og skjære i dei heller.
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Hadde ikke vært redd for å feste beltene som du sier!
Men er vist nok ingen fare å kappe beltene fikk jeg nå beskjed om, så lenge du surrer dem rundt røret etter boka![]()
Merka veldig i min bil hvor mye plass man mister ved å ha kryss i hovedbøyla, så tenk deg om før du evnt sveiser det fast
Sent from my iPhone using Tapatalk
Okei, så det er faktisk greit og kappe dei?Sparer jo mykje arbeid på det sida eg slepper herje på i hattehylla då!
Vil ikkje utgjere så mykje hos meg då eg har skrudd burSå eg gjer alt klart inni bilen før eg setter inn buret, når det er komt inn har eg ingenting baki der og gjere uansett
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Jeg ville enten ha sveist inn det festet til sæla'n i krysset baki eller bare brukt det staget som går tvers over mellom hjulhusene dine.
Mye tryggere det enn å lage forsterkninger i hattehylla
Det er bare å skjære beltet pent og brenne med en ligther eller lignende og lage en fin kant på stroppen så den ikke blir frynsete
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Tusen takk for bilder Zeeker!Brukte du berre lighter og smelta der?Såg veldig strøkent ut
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Jeg husker ikke hva jeg brukte.
Enten lighter eller propanbrenner. Også brukte jeg bakenden på lighteren for å klemmer på det som var litt smelta.
Hvis du kapper helt ytterst på beltet kan du øve deg litt der![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
GenialtSer jo heilt orginalt ut!Skal gjere detta på mine belter og, då er den jobben ute av verden!
Lyst til og finne på noke gøy med fangarane. Blir splitter framme og diffusor bak. Såg ein på turbobricks som kjørte på med kun aluskinna bak som han skal lakke svart til slutt(er ikkje ferdig enda), noken som har tru på det?Ilag med ei grom leppe med splitter framme og diffusor bakKan få veldig slanke fangarar då eg kan kutte dei inn sånn som eg vil og korte "demparane".
Her er han på turbobricks:
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Kan sikker bli bra det der. Men er bare veldig uvant å se en gammel 240 nesten uten fangere :P Å jeg synes selv gamle 240er skal ha litt fangere. men igjen det er sikkert hva man er vandt til å se![]()
diffusor bak kan nok bli tøft. er kult med noe "ænsles" og 240 fangere finnes det jo mer av om det ikke blir bra
"Race stuk" du planlegger?
Sist endret av bjornarw; 05/01/15 kl 22:33
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Personlig likte jeg ikke den fangerløsningen i det hele tatt. Den nye typen fangere på 240 er jo ganske små, men veldig fine å se på.
Du satt ikke fyr på låven ved sveising eller!! Mye tørr fin halm der....
Du hadde kanskje drikket mye vann før sveising i tilfelle...![]()