Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Ekstralys på XC90, noen spørsmål før montering.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard Ekstralys på XC90, noen spørsmål før montering.

    Hei igjen.
    Jeg har fått noen gode tips allerede, men et par spørsmål gjenstår. Ser at denne tråden passer bedre her i "elektronikk-avdelingen" enn i modelspesifikkt forum, der den startet. Nå er originalt Volvo monteringskit for ekstralys ankommet og en pakke med "liksombøyle" og 3 ekstralys er kjøpt, betalt og på vei i posten http://nmiab.se/belysning/paket/vool...e-3st-sim.html I ekstralyktene skal jeg ha 3x 55W xenon. I denne anledning lurer jeg på:

    1: Det er bare laget klart kabler til 2 ekstralys i det originale monteringskittet, er det bare å lodde innpå kabel til tredje lykta på ett av de to andre parene med kabel?

    2: I disse ekstralyktene er det H1 fjernlys og separate parklys. Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å koble ekstra parklys på bil i Norge, selv om ekstralyktene er E-merket og på tross av at nyere biler har LED-lys fra ende til annen? Altså kan ikke parklysene i ekstralysene benyttes? Kan de evt. kobles innpå kjørelys eller er det noen andre løsninger som hverken er ulovlige eller irriterer vettet av andre trafikanter? Går pærevaslingssystemet i bilen bananas? Kan jeg evt. montere LED-pærer uten at pærevarslingssystemet reagerer? Det er aktive xenonlys på bilen.

    3: Hva har jeg glemt å spørre om?
    Sist endret av morrun; 12/11/14 kl 23:53
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det jeg sier nå er ikke modellspesifikt, bare så det er sagt.

    Om du skal koble på en ekstra lampe, hadde jeg lagt alle tre lampene på samme tilførsel, og kjørt de gjennom et relé som får styrestrøm fra original fjernlysopplegg. Ettermarkedsxenon har en tendens til å produsere en del forstyrrende signaler som kan gi Canbus litt hikke, så å holde de to systemene så separate som mulig er en god ide. De tre lampene vil ha en oppvarmet driftsstrøm på ca 14A, så et helt vanlig 30A arbeidsrelé fra Biltema burde holde mer enn nok. Startstrømmer er det og en del av, men hvis du sikrer dette med en 20A sikring, tror jeg ikke det skal bli noe problem heller. Såpass ny som bilen din er, tipper jeg den uansett sier fra om fjernlysopplegget fra fabrikk overbelastes, og antageligvis kobler ut kretsn for å hindre overbelastning og kabelbrudd.

    Dette mer parklys har jeg stor forståelse for irritasjonen din ved, sitter ivsamme båt selv. Før var det allmennkunnskap at man ikke skulle ha mer enn fire lyspunkter i fronten, altså kombinasjon park-nærlys, park-tåkelys, eller park-fjernlys. Ekstralys var et tillegg det ble sett gjennom fingrene med. Deretter begynte det å dukke opp Audier og Mercedes med 20 klart separate LEDpunkter i hver lykt i tillegg til tåkelys og/eller nærlys og parklys, men hee er cluet: disse bilene er typegodkjent med disse lampene som DRL, altså lys tiltenkt å markere bilen i front på dagtid, siden kjørelys er påbudt i Norge og de fleste andre steder. Bilen din er ikke typegodkjent med parklys i ekstralys, så kort sagt, nei du kan ikke ha parklys i ekstralysa, selv om de samlet sett gir langt mindre lys enn DRLen på nyere premiumbiler... eller, i dag dukker jo blingblingen opp på alle biler.

    Men, du kan gjøre som de fleste andre son har parklys i ekstralysa, meg inkludert.... gi beng i akkurat den forskriften, og kjøre til du blir stoppa, hvilket i seg selv er relativt usannsynlig. Så lenge lyset er i lovlig farge (hvitt eller gult) er alle klar over at det ikke er noen fare for andre trafikanter på noen måte. Hadde skrudd de av på EU-kontroll allikevel:-)

    Jeg har en bryter i firmabilen som jeg skrur av alt dette med. I privatbilen skal jeg opp med et lite opplegg slik tåkelys må være påslått og ekstralysbryteren må være på for at parklys i ekstralysa skal lyse. Minimerer risken for oppdagelse ved eksempelvis en rutinekontroll langs veien, siden jeg bare kan slå av tåkelysa, sette på nærlysa og kjøre med lovlig lys.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Er vel ikke lovlig med 3 ekstralys uansett i Norge

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar og jeg er helt enig. Med det du skriver mrstfu, er det slik at Volvo sitt originale monteringssett for ekstra fjernlys som inkluderer relè, ikke er tilstrekkelig dimensjonert? Jeg sikter til http://webshop.bilia.se/monteringssa...lvo-p-321.aspx som jeg har kjøpt. Når det gjelder disse ekstra parklysene, må jeg vel ha noe "canbus-lureri-opplegg"? Det er ikke forberedt noe for ekstra parklys i kittet jeg lenker til her.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  5. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Altså, jeg har en tendens til å overdimensjonere anlegg av natur. De fleste originale ekstralysopplegg er forberedt for 2x55w, å slenge på enda 4.5A i driftsstrøm er litt uforsiktig i mine øyne, derfor anbefaler jeg å legge det på relé, samt for å holde xenon unna originaoanlegget i så står grad som mulig. Hvor mange Ampere det faktisk tåler blir spekulasjon. Heller helgardert enn driti ut.

    Og som Per sier, tre ekstralys er ulovlig på norske veier.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  6. #6
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Er tillatt på norske veier, men ikke på norske kjøretøy

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Ok, da må jeg ta det med i betraktningen. "Heller helgardert enn driti ut" er en god leveregel. Skal søke litt på svenske forum også, der de som regel (tror jeg) kobler 3x ekstralys. At 3x ekstralys ikke er lov på norske kjøretøy på norske veier? Nei det fikk jeg ikke med meg;-)
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  8. #8
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det går på tillatt luxverdi i en viss avstand fra bilen. I utgangspunktet bikkee de fleste gode ekstralys godt over den tillatte grensa, men to ekstralys sees på litt gjennom fingra. Tre er i de fleste tilfeller litt å be om å bli stoppa, selv om mange kjører problemfritt med det. Moralen er vel at du gjør det på eget ansvar
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Ok. Jeg har anlegg for å spille litt uvitende, eller eventuelt prøve "grinetrikset", dersom jeg blir stoppet;-) Håper på å slippe billig unna. Er det høye bøtesatser eller fare for å måtte ta beina fatt, kun for å ha et bittelitet 9" xenonlys for mye i grillen? Kanskje greit å ha en skiftenøkkel og avbitertang i bilen for å raskest mulig å kunne etterkomme pålegg om endring. Greia er jo primært at jeg synes 3 ekstralys i front på en xc90 ser mye tøffere ut enn 2. Det er ikke den ekstra lyseffekten som er avgjørende, selv om et tredje lys sikkert fyller godt ut midt i lysbildet.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  10. #10
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Ved kontroll eller EU får du bare mangellapp / feil og må rette opp og vise bilen med godkjent oppsett. Grin og spill så dum du vil, hjelper neppe.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Den fortjente jeg. Takk for gode tips, gleder meg til å montere utstyret. Som jeg skrev i den andre posten under modellspesifikt forum, er det jammen flott at det er lagt opp elektronikk til ekstralys fra fabrikk. Bare å stikke knappen på plass i konsollen og koble kabelen fast i motorrommet.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  12. #12
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Kan hende du må innom og programmere inn funksjonen hos Volvo, for å aktivsere bryteren. Det finmer du ut

  13. #13
    Registrerte brukere 945-Halden sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2011
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    377
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    På min 2003 mod trenktes ikke programvare for ekstra lys. Fulgte monteringsanvisning hentet fra tilbehør sidene til Volvo.

    Og i forhold til Eu kontroll og ev mangellapper ang bla lys og annet utstyr blir reglene markant strammere fra 01.01.15...
    Volvo XC 90 D5 163Hk 03mod nye bruksbil november 2014
    Volvo 940 B230 Fk 98mod bruksbil kjøpt i 2005, 0,8bar og 180Hk, solgt/innbytte nov 2014
    Volvo 740 B230 F 88mod solgt for vrakpant i 2005
    Volvo 240 B230 A 84mod solgt for vrakpant i 1999

  14. #14
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk 1'er feil på mine tre ekstralys, uten at jeg husker hva det sto på kontrollpunktet sånn i farten. Mulig det sto "ekstralys, feil antall" eller noe lignende.

    Jeg har koblet hvert lys for seg selv, med dedikerte reléer og kabler. Kun styrestrøm til reléene er felles (og kommer fra bilens orginale kabel for ekstralys)

  15. #15
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Samme kobling som jeg gjorde, funker bra det

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Takk for forklaringen, men jeg må få spørre litt til: I Pakken fra volvo følger det med ett relè delnr. 1323592, men dere mener altså at en xenonkonvertering innebærer såpass belastning på el.systemet at det bør beskyttes ytterligere med ett relè per ekstralys, ikkesant? Blir det rette å lage en tredobbel variant av denne, altså med tre relèer, slik dere skriver:
    http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic....6ac75b27c8d054

    Jeg har koblet ekstralys tidligere på bil med "mindre truende elektronikk", med både relè og av/på-knapp, men uten xenon. Jeg trodde dette originalsettet til lys på Volvoen skulle være 100% godt nok, selv for xenonkonverterte 1000-metere. Nå ønsker jeg selvfølgelig å være helt sikker på at jeg ikke steker elektronikken i xc90`en. Derfor ønsker jeg å være helt sikker på at jeg vet hvordan dere mener jeg bør gjøre dette. Har jeg tilsynelatende skjønt det nå?

    Hvilken av kablene i den originale kontakten (under luftfilterboksen) er styrestrøm?

    Dere skriver at dere har hentet strøm direkte fra batteri. Jeg trenger vel ikke gå lengre enn til inntak ved sikringsboksen? Kan koble meg på den kabelskjøten der, kan jeg?

    Hvilken dimensjon bør jeg ha på kabler her og hvilken ampèr på sikringen?
    Sist endret av morrun; 15/12/14 kl 19:03 Begrunnelse: Tror jeg har skjønt det nå, har derfor endret spørsmålet.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  17. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av morrun Vis post
    Hei igjen.
    Jeg har fått noen gode tips allerede, men et par spørsmål gjenstår. Ser at denne tråden passer bedre her i "elektronikk-avdelingen" enn i modelspesifikkt forum, der den startet. Nå er originalt Volvo monteringskit for ekstralys ankommet og en pakke med "liksombøyle" og 3 ekstralys er kjøpt, betalt og på vei i posten http://nmiab.se/belysning/paket/vool...e-3st-sim.html I ekstralyktene skal jeg ha 3x 55W xenon. I denne anledning lurer jeg på:

    1: Det er bare laget klart kabler til 2 ekstralys i det originale monteringskittet, er det bare å lodde innpå kabel til tredje lykta på ett av de to andre parene med kabel?

    2: I disse ekstralyktene er det H1 fjernlys og separate parklys. Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å koble ekstra parklys på bil i Norge, selv om ekstralyktene er E-merket og på tross av at nyere biler har LED-lys fra ende til annen? Altså kan ikke parklysene i ekstralysene benyttes? Kan de evt. kobles innpå kjørelys eller er det noen andre løsninger som hverken er ulovlige eller irriterer vettet av andre trafikanter? Går pærevaslingssystemet i bilen bananas? Kan jeg evt. montere LED-pærer uten at pærevarslingssystemet reagerer? Det er aktive xenonlys på bilen.

    3: Hva har jeg glemt å spørre om?
    1. Eg ville laga heilt nytt opplegg basert på det orginale. Ett 30A rele med kablar for tre lamper. Veit ikkje kva orginalreleet er spesifisert for. Iflg. monteringsanvisning skal du montere 15A sikring, skal du har 3x55w xenon som meg så må du opp på 20/25A sikring (Kablar er meir enn godt nok dimensjonert for det i orginalsikringsboksen)
    2. Hent strøm til parklys fra eine hovedlykta. Er verken feildiagnose eller anna på desse lampane. (Feildianose har du på parklys bak, bremselys, blinklys og nærlys)
    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Såpass ny som bilen din er, tipper jeg den uansett sier fra om fjernlysopplegget fra fabrikk overbelastes, og antageligvis kobler ut kretsn for å hindre overbelastning og kabelbrudd.
    Overhodet ikkje...

    Sitat Opprinnelig postet av morrun Vis post
    Takk for forklaringen, men jeg må få spørre litt til: I Pakken fra volvo følger det med ett relè delnr. 1323592, men dere mener altså at en xenonkonvertering innebærer såpass belastning på el.systemet at det bør beskyttes ytterligere med ett relè per ekstralys, ikkesant? Blir det rette å lage en tredobbel variant av denne, altså med tre relèer, slik dere skriver:
    http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic....6ac75b27c8d054

    Jeg har koblet ekstralys tidligere på bil med "mindre truende elektronikk", med både relè og av/på-knapp, men uten xenon. Jeg trodde dette originalsettet til lys på Volvoen skulle være 100% godt nok, selv for xenonkonverterte 1000-metere. Nå ønsker jeg selvfølgelig å være helt sikker på at jeg ikke steker elektronikken i xc90`en. Derfor ønsker jeg å være helt sikker på at jeg vet hvordan dere mener jeg bør gjøre dette. Har jeg tilsynelatende skjønt det nå?

    Hvilken av kablene i den originale kontakten (under luftfilterboksen) er styrestrøm?

    Dere skriver at dere har hentet strøm direkte fra batteri. Jeg trenger vel ikke gå lengre enn til inntak ved sikringsboksen? Kan koble meg på den kabelskjøten der, kan jeg?

    Hvilken dimensjon bør jeg ha på kabler her og hvilken ampèr på sikringen?
    Dei fleste vanlege rele er på 20/30A, som betyr 20A konstant strømforbruk og 30A som toppbelastning i kortare tid. Xenon drar typisk inntil 10A ved oppstart. 3x10=30A så det er innanfor. Normalt så kan sikringar overbelastast ganske kraftig før dei ryk. (Automatsikring til hus har eg eit tal i hovudet så seie 43% overbelastning i ein time)

    I bildet du har lenka til (svxc.se) så er det ein feil. Bilen "fixar" ikkje på nokon måte dette sjølv. Dersom du monterar eit dioderele (anbefalt) så MÅ polariteten vere rett viss ikkje vert det kortslutning. Positiv 86, negativ 85.
    Det spelar ingen roll vilken kabel du sätter på 85 resp 86. Bilen "fixar" det själv.
    I kontakten ved hovedlyktene er det to ledningar. Ein kraftig og feit en som går DIREKTE til batteriet via sikring "Aux lights" i sikringsboksen, så INGEN grunn til å legge opp kabel sjølv. Den andre, tynne varianten er styresignal MEN, OBS! her er det altså jord når fjernlysa er på!

    MAO:

    TJUKK kabel: Til rele, pin 30 OG 86
    TYNN kabel: Til rele, pin 85

    3stk plusskabel frå lys til rele pin 87
    3stk jordingskabel frå lys jordingspunkt ved sikringsboksen/framskjerm.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Ekstralys på XC90, komplisert og kostbart?
    By morrun in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 08/11/14, 22:04
  2. Montering av ekstralys XC-70
    By mhane in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 23
    Siste post: 28/09/14, 12:03
  3. (Løst) Montering av xenon i ekstralys, usikker på et par ledninger
    By Testdriver in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 27/09/11, 14:12
  4. ekstralys problemer xc90
    By jafred in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 4
    Siste post: 29/06/11, 17:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •