Pappsen har en S80 99 modell med den seksermotorn, 2.9 (3.0) med automat.
Er det den samme kassen i den som jeg har, bare att han ikke kan gire 'manuellt'?
Pappsen har en S80 99 modell med den seksermotorn, 2.9 (3.0) med automat.
Er det den samme kassen i den som jeg har, bare att han ikke kan gire 'manuellt'?
Nei, ikke T6..
Inga snurre på den..
Blir spennende å ringe å høre hvordan det går med bilen i morgen... Trenger bilen så håper ikke de har satt i gang en stor prosess
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
de har byttet olje på kassen... virka bedre til å begynne med men leide den største tilhengeren de hadde på statoil på skjetten og da ble det tidlig klart at dette ikke var blitt noe bedre.
Tok en film... begynner på broen mellom de to rundkjøringene etter rælingstunnellen og går til høyre mot fetsund.. mao flatt. 695kg boggihenger på kroken.
første oppgiring fra 2-3 går rimelig greit, men så kommer det en giring fra 4-5 som skjerer seg og deretter en fra 2. til 3. som skjærer seg fullstendig og en dårlig fra 4-5 igjen. alle andre gir fungerer fint. Noen som har sett noe lignende? Er ikke fullgassakserelasjon dette...
Sist endret av locked; 03/04/10 kl 09:09
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
Japsene kan lage automat kasser og manuelkasser..
Volvoeiere kan ikke bytte olje og der er feilen.
Det hjelper ikke å begynne å bytte olje i senere tid...
Har du sjekket at oljenivået i kassa er helt perfekt? det har mye å si på giringa.
Hvis oljen ikke har vært byttet ofte på den så kan også filteret i kassa være små tett. Dette skal man rengjøre (ikke bytte vistnok). Har flusha mange automatkasser selv. og hvis de ikke er kjørt ihjel før oljebytte så blir de gode som nye etter ny olje.
One Ring to rule them all
jeg har ikke sjekka noe som helst, er ikke en gang peilepinne på desse kassene. men merkeverksted har forsåvidt konkludert med at først skulle oljen byttes og hjalp ikke det måtte kassen byttes.
nå er oljen byttet uten særlig forbedring og girkassebytte neste. etter bare 200 000km er kassen å anse som utslitt.
da kan man jo spørre seg om det har blitt utført oljeskift som anbefalt eller om noen har slurvet fælt...
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
Det er fordi det ikke er vanlig at volvo bytter olja på annet en taxi og ambulangser...
Du syns kanskje det høres hjernedødt ut... Men sånn har volvo hatt det siden 1995 (minst)... Man skal jo egentlig ikke trenge å bytte olje på m90 kassa en gang (ifølge volvo)...
kan sittere volvo verkstedet i mysen "Det er ikke vanlig at vi bytter olje på automat kassene, Men vi pleier å bytte hele kassene"
Da kan man lure på hva F volvo har tenkt på... Kassa ble jo en drøm å kjøre så fort den fikk ny olje (seff).
Måtte faktisk på et annet volvo verksted å få tak i mere olje fordi di kun hadde 1stk 4liter inne der jeg var først. på de første vinkeldreva hadde jo ikke volvo tappeplugger en gang.. Det måtte man lage selv...
Jeg skjønner at min bestemor kan kjøre på samme automat olje lenge. hun kunne sikkert hatt samme olja livet ut (hvis hun ikke skulle dratt henger ellerno). men ALLE andre mennesker i hele verden skal faktisk bytte olje en gang i blant...
Har seriøst ikke bilen peilepinne? hvordan vet volvo hvor mye olje det er på den da? tappeplugg man fyller på til det renner ut ellerno? jekk opp bilen så den står 100% rett og kontroller selv. Det er mange verksteder som slurver dessverre.. kjenner mange mekanikere som jeg ikke ville latt bytte hjul på bilen min en gang..
One Ring to rule them all
Mye tull tror jeg, men dette er en tidligere taxi. Den har iflg. Bilia Økern fått byttet automatolje ved 60 000/120 000/180 000km. Ikke at jeg tror hardt på det men når oljen blir byttet på merkeverksted ved anbefalte intervaller er det ikke mye den vanlige mannen i gata kan gjøre.
Nei, er ikke peilepinne i det hele tatt. For å peile oljen skal kassen kjøres varm (mellom 50 og 60grader) og da skal oljen renne ut avtappingen. Når det slutter å renne er det rett oljemengde.
Når denne bilen får ny girkasse overtar ihvertfall jeg alle slike servicepunkter selv. Å stole på et verksted er helt uaktuelt.
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Har vært borti akkurat samme problem som du har på denne bilen her, og det som skjer er at ventilene i kontrollsystemet begynner å henge. Nytt kontrollsystem vil løse problemet.
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Køyr til Sverige, og ta det på Scandinavian Transmission Service:
http://www.stsab.net/
Då går du rett til kompetansen, men eg hadde jo følgt rådet til Texascom først, ingen vits i å skylle ut ungen med badevatnet.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Uansett ikke noe ille pris med 55 tusen
Men jeg personlig hadde gått for kontrollsystem siden det ikke er noe hvinelyder i kassen
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Det setter seg spon i ventilene som kommer fra park funksjonen. Hvis bilene blir tat mye ut og inn av park og man parker i bakker uten og bruke brekket så skjer dette.
Blir komplett bytte så lenge jeg ikke betaler gildet. Selv om det eventuelt blir delvis deling så blir det ny kasse.
Er veldig klar over dette problemet, jeg parkerer alltid med håndbrekket på, bilen i neutral og slipper bremsen slik at bilen henger på håndbrekket før jeg hiver den i park. En god vane! Parkerer aldri i bakke kun i park, men det er desverre mangen andre som gjør det på den måten. Stakkars kasse, smeller godt i de når det er litt helling!
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
Fikk opp melding på min S60 om at girkasse service anbefales.
Bilen har rullet 78.000 km.
Vil det si oljeskift eller noe større greier?
Jeg flushet kassa på min 2.0T (2001) første gang på 210k , ifg servicehistorikk var den aldri byttet tidligere. kassa ble som ny , men det tok noen mil (40-50 kanskje mer) før jeg merka det ordentlig.
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Husk nå at på et vanlig oljeskift på ei 6 trinns automat, så går det med 11,5 liter olje, kontra 6,5 liter på ei 5 trinns.
Men vil nå si at systemet er ganske tomt for gammel olje, når man fyller på først 4 liter som kjøres igjennom, deretter 2 liter, så 2 liter igjen. Og tilslutt etterfyller ca 3,5 liter. Olja er helt rød før siste gjennomkjøringen av olje.
Tidligere var det ikke skiftintervall på girkassene til Volvo. På gamle V70 og 850 var det Longlifeolje som ble brukt, og denne fungerte fint. Når de da gikk over til ny type olje på V70N, kom problemene etterhvert. Derfor har Volvo i ettertid komt med skiftintervall på 80000 km (60000 for taxi og hardere bruk).
Vil egentlig si at største problemet med disse kassene er programvaren. Kassene ligger alt for lite i lock-up og giroljen blir brent. Dette gjelder spesielt 5 trinnskassene, men også 6 trinns. V70II bruker samme 6 trinsskassa som V70N (06-08), men kassa på V70II fungerer MYE bedre pga en helt annen programvare, med mye kjappere innkobling av lock-up.
Vil anb. folk med V70N å oppgradere programvaren på girkassa og kjøre mest mulig i manuell stille under 80-90 km/t og passe på at kassa ligger i lock-up. Som regel girer denne alt for tidlig opp, og ligger bare å slurer på samme turtall som om du girer ned og får koblet inn lock-upen.
Eg fekk høyre at intervallet var 45000 på utrykningskøyrety også.
Den varianten av kassa som er i V70N/XC60 er i det minste til å grine av, då fungerar mi kasse, i V70RAWD2006, hundre gangar bedre. Har fått oppgradert softwaren på både bil og kasse ved omtrent kvar service eg har vore.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L