Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  29
Side 12 av 15 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 276 til 300 av 365

Tråd: TomX95`s 940 '96

  1. #276
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Ja, og han kammeraten min har rulla si i Danmark enda :P


    Sendt fra min Thaifon

  2. #277
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Ja, og han kammeraten min har rulla si i Danmark enda :P


    Sendt fra min Thaifon
    Må mase mer

  3. #278
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Må mase mer :P
    Skulle egentlig henta den i sommer, men dansken var på ferie da


    Sendt fra min Thaifon

  4. #279
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Skulle egentlig henta den i sommer, men dansken var på ferie da


    Sendt fra min Thaifon
    Hmm, det var no bråta

  5. #280
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Hmm, det var no bråta
    Får håpe han får det oppe å gå før snøen forsvinner, så at jeg har tid til å teipe sammen et nytt innsug


    Sendt fra min Thaifon

  6. #281
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Resultatet av langvarig, men lett tenningsbank er ofte at stemplene ser sandblåst ut ute ved sylinderen.

    Sylinder nr. 3 går varmest så det er der bensinen først får problemer og tenningsbanker. Det er derfor jeg anbefaler kald termostat.

    Hehehe, A-kammen funker ja. Hele 1500 o/min tidligere spool up viser at trimkammen i praksis var "på tok" (som svensken sier) for vill. Morsom respons nå da.
    Godt bunndrag er iallefall en direkte følge av høyere sylindertrykk enn før og dette belaster toppakningen hardere. Du kan nok med fordel trekker av ett par-tre grader tenning på fullt ladetrykk på lave turtall.

    Av de orginale toppakningene synes jeg at B230K pakningen ser lovende ut.

  7. #282
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Resultatet av langvarig, men lett tenningsbank er ofte at stemplene ser sandblåst ut ute ved sylinderen.

    Sylinder nr. 3 går varmest så det er der bensinen først får problemer og tenningsbanker. Det er derfor jeg anbefaler kald termostat.

    Hehehe, A-kammen funker ja. Hele 1500 o/min tidligere spool up viser at trimkammen i praksis var "på tok" (som svensken sier) for vill. Morsom respons nå da.
    Godt bunndrag er iallefall en direkte følge av høyere sylindertrykk enn før og dette belaster toppakningen hardere. Du kan nok med fordel trekker av ett par-tre grader tenning på fullt ladetrykk på lave turtall.

    Av de orginale toppakningene synes jeg at B230K pakningen ser lovende ut.




    Noe som ser misstenklig ut her?

    Kjører med map som jeg hørte litt med deg i vinter.

    Men hvor mye påvirker været tenninga? Sjekka den igjenn, og så ut som den var 3-4 grader tidlig, var en litt varm og klam sommerkveld ute. Blei stilla midt i vinter.

  8. #283
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard



    Har ikkeno med saken å gjøre, men holdt akkurat med å få pusteproblemer og ribbeinsbrudd. Denna var god

  9. #284
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Jadda, nå rauk jo den godeste pakkninga igjenn da..... Går te H... Når man kjører pent med den. Lå på 2000-2500 på grusveien hjemover, så sjedde faenskapet igjenn...

    Nå har jeg ikke mulighet te å rote mer den, i å med det er bruksbil. Så skiltene ryker nokk nå. Får slenge skilter på 240`en.

  10. #285
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.933
    Antall takk

    Standard

    Eventuelt 960n bedre bruksbil det enn det 240 greiene

  11. #286
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Eventuelt 960n bedre bruksbil det enn det 240 greiene
    Jau, får se. Har rigga meg til med eu, og de skulle "ikke" ta co`en på 960en så tungt. I å med de vet jeg venter på sonden.

    Så vill prøve den.

  12. #287
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Mulig toppen er blitt skjev sists siden det skjer igjen så lett?

  13. #288
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Mulig toppen er blitt skjev sists siden det skjer igjen så lett?
    Har vært inn på tanken, men målte den, og var godt innaforr.

    Det jeg tror er att det er ett punkt på tenningsmappet som er for hardt stilla. Rundt 2500 og 120kpa ellerno. Men ska ta det opp å se. Men bli ikke idag.

    Må få tak I banke-headset snart. Er skummelt å stille tenning I blinde.

  14. #289
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post

    Noe som ser misstenklig ut her?
    Kjører med map som jeg hørte litt med deg i vinter.
    Men hvor mye påvirker været tenninga? Sjekka den igjenn, og så ut som den var 3-4 grader tidlig, var en litt varm og klam sommerkveld ute. Blei stilla midt i vinter.
    Jeg har alltid stusset på det tenningskartet ditt, men det har jo fungert for deg. Nå når vi får vite at den mildeste KL-kammen er så ille som du har beskrevet så er det forklaringen på hvorfor dette har gått bra likevel.

    Jeg bruker en svært enkelt tommelfingerregel som utgangspunkt på tenningskart. Denne er ikke for mild og ikke for aggressiv og den leverer godt resultat hver eneste gang - akkurat som A-kammen og BSRT325.

    Denne regelen er at 100 linjen, altså sugemotorkurven på full gass, ser slik ut:
    1500 o/min = 15 grader. (Du har 21 - 25.
    2000 o/min = 20 grader. Du har 26 - 30.
    2500 o/min = 25 grader. Du har 33,6 - 37,6.
    3000 o/min = 30 grader. Du har 36,3 - 40,3.
    3500 o/min = 35 grader. Du har 38,9 - 42,9.)

    Hvis vi sammenligener med Volvo sin store vakumklokke på turbofordelerene så retarderer disse tenningen 8 grader v/ 0,5 BAR ladetrykk. Dette er safe, men som du ser, det er "better safe than sorry."

    Jeg hadde byttet toppakning og lagt inn de ovennevnte verdiene på de aktuelle stedene i tenningsmappet og så får du evt justere deg oppover etterhvert.

    Husk å bruke gamle typen topplokkssbolter (12,9) og bruk gressklipperolje på gjengene, under bolthodet, rundt bolthullet i toppen og på begge sider av skrivene.
    Etter at toppen er montert, vent 10 - 15 min, løsne èn bolt 1/2 omdr. og trekk den til fullt moment. Gjenta for de andre.

    Hvis ikke dette holder så er aluen i toppen din sannsynligvis blitt myk etter alt for mange kokinger og varmkjøringer.
    Sist endret av Batland; 06/08/14 kl 13:50

  15. #290
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg har alltid stusset på det tenningskartet ditt, men det har jo fungert for deg. Nå når vi får vite at den mildeste KL-kammen er så ille som du har beskrevet så er det forklaringen på hvorfor dette har gått bra likevel.

    Jeg bruker en svært enkelt tommelfingerregel som utgangspunkt på tenningskart. Denne er ikke for mild og ikke for aggressiv og den leverer godt resultat hver eneste gang - akkurat som A-kammen og BSRT325.

    Denne regelen er at 100 linjen, altså sugemotorkurven på full gass, ser slik ut:
    1500 o/min = 15 grader. (Du har 21 - 25.
    2000 o/min = 20 grader. Du har 26 - 30.
    2500 o/min = 25 grader. Du har 33,6 - 37,6.
    3000 o/min = 30 grader. Du har 36,3 - 40,3.
    3500 o/min = 35 grader. Du har 38,9 - 42,9.)

    Hvis vi sammenligener med Volvo sin store vakumklokke på turbofordelerene så retarderer disse tenningen 8 grader v/ 0,5 BAR ladetrykk. Dette er safe, men som du ser, det er "better safe than sorry."

    Jeg hadde byttet toppakning og lagt inn de ovennevnte verdiene på de aktuelle stedene i tenningsmappet og så får du evt justere deg oppover etterhvert.

    Husk å bruke gamle typen topplokkssbolter (12,9) og bruk gressklipperolje på gjengene, under bolthodet, rundt bolthullet i toppen og på begge sider av skrivene.
    Etter at toppen er montert, vent 10 - 15 min, løsne èn bolt 1/2 omdr. og trekk den til fullt moment. Gjenta for de andre.

    Hvis ikke dette holder så er aluen i toppen din sannsynligvis blitt myk etter alt for mange kokinger og varmkjøringer.
    Men ossen er det med etterdraing? / og de boltene vokser ikke på trær lengre?

  16. #291
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en

    Får prøve detta så om det funker. koble på bankesensoren

  17. #292
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Men ossen er det med etterdraing? / og de boltene vokser ikke på trær lengre?
    Joda, det er bare å varmkjøre og ettertrekke det.

    Vanlige bolter i industrien. TOOLS har.

  18. #293
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard



    Hva mener du om dette?

  19. #294
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard



    Laga dta nå bassert på talla dine. litt usikker på tenning på toppen ved maks ladetrykk og rundt 6000. kan vell legge på litt dær?
    Bare å komme med komentarer

  20. #295
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut. Det er på turtall opp til ca. 4000 o/min at a-kammen har økt sylindertrykket. Har tror på det kartet der opp til 1,0 BAR ladetrykk og er sikker på at bilen går godt her. Jeg tenker også at det vil bli mye varme og liten effektøkning når ladetrykket økes på ett slikt kart. Hvis du vet at motoren din ikke tåler mer tenning enn det der så bør du begrense ladetrykket.

    En 8V rødmotor fungere ikke dersom oppsettet gjør at man må redusere tenningen til mindre enn ca. 20 grader for å unngå tenningsbank, sånn er det bare. Moderne 4V motorer fungerer godt og effektivt med ned mot 5 grader og lavere tenning, men man kan IKKE bruke denne type informasjon på en B230 motor.

    På alt over 1,0 BAR har du nå ALT for lav tenning. Det jeg ville gjort var å legge inn 16 grader på hele 300 linjen, (som uansett ikke skal brukes) og så interpolerer du mot 100 linjen.

    Husk også følgende. Datasprut har akspumpefunksjon på TPS. Grunnene til dette er flere, men en av dem er at mapsensoren m.v. gjør at spurtet henger litt etter hva motoren gjør. Du vet, motoren gjør noe, sensorene må registerer, sprutet må handle og handlingen må iverksettes.
    (Gjelder ikke drive by wire)

    Med motorer med god respons (og uten DBW) er det derfor skummelt å kjøre med overaggressivt tenningsmap. Du kjører nå med ladetrykk i intercooleren og gasspjeldet holder dette tilbake. Nå du trør til så dumpes det ladetrykk inn i manifolden og hvis tenningen da er for aggressiv så blir det problemer. Det er min erfaring iallefall.
    Sist endret av Batland; 09/08/14 kl 09:09

  21. #296
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser bra ut. Det er på turtall opp til ca. 4000 o/min at a-kammen har økt sylindertrykket. Har tror på det kartet der opp til 1,0 BAR ladetrykk og er sikker på at bilen går godt her. Jeg tenker også at det vil bli mye varme og liten effektøkning når ladetrykket økes på ett slikt kart. Hvis du vet at motoren din ikke tåler mer tenning enn det der så bør du begrense ladetrykket.

    En 8V rødmotor fungere ikke dersom oppsettet gjør at man må redusere tenningen til mindre enn ca. 20 grader for å unngå tenningsbank, sånn er det bare. Moderne 4V motorer fungerer godt og effektivt med ned mot 5 grader og lavere tenning, men man kan IKKE bruke denne type informasjon på en B230 motor.

    På alt over 1,0 BAR har du nå ALT for lav tenning. Det jeg ville gjort var å legge inn 16 grader på hele 300 linjen, (som uansett ikke skal brukes) og så interpolerer du mot 100 linjen.

    Husk også følgende. Datasprut har akspumpefunksjon på TPS. Grunnene til dette er flere, men en av dem er at mapsensoren m.v. gjør at spurtet henger litt etter hva motoren gjør. Du vet, motoren gjør noe, sensorene må registerer, sprutet må handle og handlingen må iverksettes.
    (Gjelder ikke drive by wire)

    Med motorer med god respons (og uten DBW) er det derfor skummelt å kjøre med overaggressivt tenningsmap. Du kjører nå med ladetrykk i intercooleren og gasspjeldet holder dette tilbake. Nå du trør til så dumpes det ladetrykk inn i manifolden og hvis tenningen da er for aggressiv så blir det problemer. Det er min erfaring iallefall.
    Oki legger på tenning på 2 bars området så interpolerer jeg Mange takk! Fått tak I maskinskruer og Elring pakkning nå

  22. #297
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Tenker at det blir bra.
    Jeg har analysert mer inngående og resultatet blir at motoren ved 1,0 BAR ladetrykk får 26 grader tenning for hovedparten av tenningskartet og ved 1,5 BAR får den 21 grader. Dette er effektivt, men trygt etter min erfaring. Hvis du ønsker mer guffe så gjøres dette enkelt ved å øke tenningen ved 7500 o/min på 300 linjen oppover mot 22 grader og interpolere i begge retninger, men da bør du bruke utstyr for å lytte etter tenningsbank.

    Flott. Alltid kjekt å følge folk med gode oppsett som har arbeidskapasitet og som i praksis står på.
    Sist endret av Batland; 09/08/14 kl 13:57

  23. #298
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Hva er moment i farta? Og har rigga meg til med bankesensor, og ociloscop programm som bruker microfoninnput på pcen. Dunka en skrue borti sensoren, og grafene flakksa veggimellom. Så får se om jeg får brukt det på no fornuftig vis.

  24. #299
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Fekk dratt det te og kjørt litt da Står klar til etterdraing. Ska vell løsne litt på boltena først da au? For å få set til å "gli" skikkelig?

    Sterk som bjønn med riktig tenning, bedre enn føre. Er kjempefornøyd med momentet Er nesten på høyde med org F og med kompressjon i tankene er det jo ikke gæli. (med tanke på å ta igang og 1000-2000 rpm.) Ellers også går den som ett skudd I alle fall det lille jeg fekk prøvd den. Har en refferansebakke jeg bruker. på 2200 med kl1 kam var 2 gir nesten litt for tungt, nå knurra jeg opp på 3dje Spool opp er mye bedre også. Høres ut som en traktor når jeg tar igang, plystrer bortover om det er litt motstand Behøver ikke ligge å ruge så lenge før trykket er der heller nå. Angrer litt på att jeg tokk vekk dobeltmassa nå. Hadde vært brennfint. Er litt ristette med den nye kløtsjen. Truer du den på 2000 rister alt inni bilen.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Tenker at det blir bra.
    Jeg har analysert mer inngående og resultatet blir at motoren ved 1,0 BAR ladetrykk får 26 grader tenning for hovedparten av tenningskartet og ved 1,5 BAR får den 21 grader. Dette er effektivt, men trygt etter min erfaring. Hvis du ønsker mer guffe så gjøres dette enkelt ved å øke tenningen ved 7500 o/min på 300 linjen oppover mot 22 grader og interpolere i begge retninger, men da bør du bruke utstyr for å lytte etter tenningsbank.

    Flott. Alltid kjekt å følge folk med gode oppsett som har arbeidskapasitet og som i praksis står på.
    Tja, ossen blier det i forhold til turtall med linje med samme tenning over stort trutalls-spekter?
    21 grader på 1,5 bar, sånn teoretisk ska det vell bli en del høyere på 7000, enn si 3200? pga mindre luft inn på toppen + må ha tidliger tenning med tanke på turtall? Å mange grader gir en fordeler med vekter ekstra på full rulle?

    Eventuelt, går det bra å gi tenning te si 15 grader på 300 linjen på 7000 og interpolere, tror du jeg må lytte etter banking da?
    Sist endret av TomX95; 10/08/14 kl 08:40

  25. #300
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Fekk dratt det te og kjørt litt da Står klar til etterdraing. Ska vell løsne litt på boltena først da au? For å få set til å "gli" skikkelig?
    Du løsner bolt nr. 1 ca. 270 grader og drar den rett til 110 Nm, så fortsetter du til neste.

    Sterk som bjønn med riktig tenning, bedre enn føre. Er kjempefornøyd med momentet Er nesten på høyde med org F og med kompressjon i tankene er det jo ikke gæli. (med tanke på å ta igang og 1000-2000 rpm.) Ellers også går den som ett skudd I alle fall det lille jeg fekk prøvd den. Har en refferansebakke jeg bruker. på 2200 med kl1 kam var 2 gir nesten litt for tungt, nå knurra jeg opp på 3dje Spool opp er mye bedre også. Høres ut som en traktor når jeg tar igang, plystrer bortover om det er litt motstand Behøver ikke ligge å ruge så lenge før trykket er der heller nå. Angrer litt på att jeg tokk vekk dobeltmassa nå. Hadde vært brennfint. Er litt ristette med den nye kløtsjen. Truer du den på 2000 rister alt inni bilen.
    Det tror jeg på. Kjekt at du begynner å få se potensialet i dette oppsettet. En ting jeg hater med B230 motorene er de ultralange rådene. Makan til tull! 152 mm og 1,9:1 er helt feil til bruksbilsmotor. Jeg ser BARE praktiske ulemper med dette. Hvis motoren rister når du kjører med full gass på 2000 o/min så tør jeg påstå at det er fordi du har overaggressiv tenning her. Lange råder gjør at stemplene står lenge i ØD og på lave turtall krever dette overraskende lav tenning. Tenk på at DU må gi motoren det motoren vil ha. Hvis motoren vil ha 15 grader på 2000 o/min i stedet for 20 grader som er "vanlig", så MÅ DU gi den det. Gjør en test.

    Her full gass på 4. gear fra 1800 o/min. På 2000 o/min er det 0,25 BAR ladetrykk og ingen risting. Grunnen er tilstrekkelig lav tenning.
    https://www.youtube.com/watch?v=nW91LK6wZto

    Tja, ossen blier det i forhold til turtall med linje med samme tenning over stort trutalls-spekter?
    21 grader på 1,5 bar, sånn teoretisk ska det vell bli en del høyere på 7000, enn si 3200? pga mindre luft inn på toppen + må ha tidliger tenning med tanke på turtall? Å mange grader gir en fordeler med vekter ekstra på full rulle?
    Det blir aldeles strålende!
    En god fordeler med stor vakumklokke gir alltid godt resultat, men alle linjene er rette. De kan ikke gå opp og ned. Fordelen med ett innmappet datasprut er at hvis man får tenningsbank på 1,5 BAR på 4500 o/min så kan man retardere tenningen akkurat der og la resten være i fred. Med fordeler må man retardere hele kartet og da taper man effekt og dreiemoment.

    På "100 linjen" gir en god fordeler ca. 15 grader på tomgang og ca. 36 grader fra ca. 4000 o/min og hele veien til turtallsperre.

    Eventuelt, går det bra å gi tenning te si 15 grader på 300 linjen på 7000 og interpolere, tror du jeg må lytte etter banking da?
    En 2,3L turbo rødmotor med A-kam og orginale eksosventiler har vanligvis makseffekt på 5200 - 5500 o/min. Mellom 5500 o/min og 7500 o/min stuper effekten nedover. Man kan derfor med fordel øke tenningen i dette turtallsintervallet en god del og derfor foreslår jeg 4 - 6 grader ekstra på 7500 som interpoleres mot 16 grader på 300 linjen på 5500 o/min og mot 36 grader på 100 linjen på 7500 o/min.
    Sist endret av Batland; 10/08/14 kl 10:22

Side 12 av 15 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •