Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 4 av 26 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Studerte toppen i går. Så det hadde blitt sår i toppen, mot pakningen. hava kan være årsaken? Tenningsbank?..

Har satt på en annen topp med nye strekkbolter og ny original pakning, så får vi se om det går noe bedre. Skal jo ikke ryke om det ikke er noe galt... Må prøve å være lit mer nøye på tenninga. Hvor mye tenning bør jeg stille på tomgang?

Har også laget bankeplugg til oljereturen:

Kjøpt bredbåndslambda fra
    AEM
    :

Har også henta ei getrag 262 kasse som skal tilpasses volvo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Hvor mye tenning bør jeg stille på tomgang?
    Tenningen på tomgang skal du ikke bry deg om for den blir det den blir.
    Det som er vesentlig er at du setter 1 - 1,5 BAR trykkluft inn på vakumklokken på fordeleren, ruser motoren til 4000 o/min og vrir fordeleren til du har 24 - 27 grader tenning.

3. Takk bjornarw takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Da er har ting kommet på plass igjen med noen små oppgraderinger! Tettet div. lekasjer i trykkboksen. Byttet ut 240 eksosmanifolden med en småportet 940 manifold og ny oljeretur fra turbo. Koblet opp ny strømtilførsel til coilen, via reelle. Byttet ut sykkelpumpene foran med r-sport dempere og montert senkefjører. Det ble en del stivere Gjenstår å sette på bilstein dempere bak som jeg har liggende. ønsker jeg meg 25mm IPD krengning stag av nissen, og dreier med hjemmelagde "powerflex" + litt unibals så må det vel snart bli stivt nok :P Noen som foresten har erfaring med doble stabstag foran? mener å ha hørt noen gjort det...

Har også montert bredbåndslambda og laget nytt instrumentpanel der klokka satt.

Fylle tanken med 98 okt. bytte olje og justere tenning "Batland style" i morgen så får vi se hvor lenge det holder :P

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Noen som foresten har erfaring med doble stabstag foran? mener å ha hørt noen gjort det...
    Jeg har dobble stag både foran og bak og kan si at det funker som bare det, men vær for all del forsiktig når du prøverkjørerer i stor fart med dobble stab bak.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Har dobble stag bak nå. Men med gåene dempere merket jeg lite forskjell. Blir nok medre med bilstein bak tenker du på fare for att det slipper i svinger?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Har dobble stag bak nå. Men med gåene dempere merket jeg lite forskjell. Blir nok medre med bilstein bak tenker du på fare for att det slipper i svinger?
    Merker du ikke at bilen svinger bedre? Min versjon av sannheten er slik: Original så svinger man på rattet, bilen begynner å svinge, så skal den krenge over og da først begynner den å svinge så mye som man ønsket med rattutslaget.
    Med dobble stag så merket iallefall jeg at bilen ble mye raskere mer presis på styringen. Man svingte på rattet og bilen lystret umiddelbart.

Foran var det turbostaget og det nest tykkeste i tillegg. Bak hadde jeg turbostaget som er nest tykkest og så hadde jeg det 3 tykkeste i tillegg. I normale hastigheter fungerte dette som ønsket. Når man kom for fort inn i en sving så slapp bilen først ørlite foran og så, bare øyblikket etter, slapp den litt mer bak slik at man kjørte gjennom svingen med bare ett lite rattutslag og så justerte med gassen, men jeg har R-sport De-Carbon demper og uvanlig lave og harde fjærer i tillegg. D.v.s. nedkappede forsterkede Dieselfjærer foran og forsterkede 245 Campingfjører bak. Disse ble så shimmet til jeg fikk den høyden jeg ville ha og festet ala Volvo originalcup.

I høye hastigheter var bilen svært nervøs bak (det værste jeg har kjørt) og man måtte hele tiden sitte og passe på å korrigere for overstyring.
    Målet var derfor å korrigere dette ved å fjerne Volvos idiotisk smale 240 aksling og erstatte den med 740 aksling. Tenker at dette løser problemet.
    Sist endret av Batland; 18/07/14 kl 13:36

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Merker du ikke at bilen svinger bedre?
    Nei ikke mye. Tror det er mer skylda til trampoline fjærer og sykkelpumper som dempere :P
    Noen bilder av stagget fra jeg lagde det:

Testkjørt i dag. sliter fremdeles med ustabilt trykk. Mellom 1-1.5 bar går turboen bare å småboffer og viseren står å hopper. det er serlig på 3 og 4 gir på 2. gir er det som regel ikke noe problem. Der var den tidvis oppe i 2 bar uten at den slapp opp trykket... Er vel wastegaten som er problemet? har prøvd å stramme den å kjører uten bleedventil.
    Bruker denne: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...justerbar.html

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

AFR er forresten fin fin

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hehehe, 2,0 BAR allerede ja.

Du vet, selv om du har en av de de beste coilene på markedet så sliter de fleste tenningsanlegg på dette nivået, men på lave gear så går det så fort at det ofte ikke merkes. Prøv å dunke tennpluggene til 0,4 mm for å avhjelpe rotoren og tennpluggledningene. Det er verd en test. Hvis ikke det hjelper så prøver du med 0,3 mm. Du kan øke åpningen etterhvert.

Forgasserene henger nok med ja.

Ladetrykkstyring er tidvis utfordrende ja. På flere av bilene rundtom her har vi måtte forsøke både 2 og 3 forskjellige actuatorer og 2 - 3 forskjellige boost controllere før vi har blitt fornøyd.

For å få en oversikt så kan du filme turteller og ladetrykksmåler samtidig når du drar 4. gear gjennom turtallsregisteret. Det er den ladetrykkskurven du får her som er utgangspunktet.

Du kan også vurdere å koble ladetrykksmålenen til en nippel på turboen. Her skal ladetrykket være stabil. Hvis det hopper opp og ned så kan det tyde på at turboen surger på høyere gear.

Hvordan gikk det med tenningsjusteringen?
    Sist endret av Batland; 01/10/14 kl 19:38

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

var bare et øyeblikk oppe i 2 bar. måtte slippe gassen for at den ikke skulle lade mer....

Joda. gikk fint å justere tenninga Stilte lufta ut fra kompressoren på 1.5 bar, ruste til 4000 og vrei fordeleren til 27 grader. tror det ble bra var hvertfall helt ruskete galt når fordeleren først var stilt på 10-12 grader på tomgang :P

Det er forresten utrolig stor forskjell på original eksosmaniford fra 240 og den småporta 940 manifolden jeg satte i nå. spoler mye tidligere
    Sist endret av bjornarw; 20/07/14 kl 11:05

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Hvis det hopper opp og ned så kan det tyde på at turboen surger på høyere gear
    ja kan være det. En jeg kjenner prata også på det. Hva vil det egentlig si? att turboen lager mer luft en motoren kan ta til seg?
    høres akkurat slik ut https://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU
    Sist endret av bjornarw; 21/07/14 kl 12:58

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det som skjer er akkurat det du sier. Motoren svelger unna en mindre luftmengde enn det den aktuelle turbokompressoren er designet til å kvitte seg med. Det som da skjer er at luften snur inne i turboen og stikker ut gjennom luftfilteret ett brøkdel av ett sekund. Når kompressorhjulet har mistet kontroll på fløderetningen så friruser turboen. (Tenk full gass i en speedbåt som hopper mellom bølgene.)
    Denne frirusingen er ødeleggende.

Grunnen er alltid den samme - man har en turbo som er dårlig matchet til oppsettet og som vanligvis har mismatch mellom kompressordel og turbindel. Grunnen til dette er at det er billig å gjøre det slik.
    Sist endret av Batland; 21/07/14 kl 13:24

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Var slik kameraten min beskrev det også vil nok ordne seg med holset turboen får vi tro har fått tak i skikkelig WG nå så gjennstår bare å sveise. 45mm HKS sak. Blir spennende å se hva resultatet blir
    Skal også montere datatenningen, getrag kassa, sperre og det andre i understellet i samme slengen. Blir bare kjøring og ingen skruing
    Sist endret av bjornarw; 21/07/14 kl 14:17

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Fått adaptersett til getrag kassa. Adapterplate, sentreringsing og pinnebolter. Takk til Tor24 som har laget sakene
    Bilen setter også spor...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Blir bare kjøring og ingen skruing
    Godt! Det er kjekt å høre.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Godt! Det er kjekt å høre.
    Tja ikke for lommeboka må få satt på de dela jeg har samla nå. Da blir nokk kjøregleden enda større

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Har du forresten prøvd oktantilsetning i bensina? Må vel kunne skru opp ladetrykket en del med det?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ja, både jeg og flere andre rundt her har kjørt og kjører med oktanbooster, men vi har ikke forsket og testet hvor mye ladetrykket kan økes. Det brukes f.eks som ekstra sikkerhet på dragrace når man øker ladetrykket mellom drag-ene.

Det er også slik at en turbo har sitt virkingsområde, ikke bare på luftmasse, men også på ladetrykk. De som studerer kompressorkart ser at nesten alle gamle og billige turboer mister kapasitet i massevis når ladetrykket passerer 2,0 BAR.

Dette gir en lite effektiv motor og da er er det uansett ingen god ide å økte trykket og fylle bedre fuel.
    Hvis man derimot har spec. og bygget motoren korrekt for high boost, da endrer dette seg.
    Ser vi til det store utlandet så dukker stadig snow Performance opp. Sjekk det du.

Når det gjelder bensintilsetning så synes jeg at det er bra og det bruker jeg på bruksbilen til daglig.
    Husk at den norske staten grabber til seg 60% av de nærmere 15 kr. man betaler for 1,0L bensin. Det er kr. 9,- rett i lommen. De som lager bensinen og resten av arbeiderene sitter igjen med kr. 6,- som skal deles på gudene vet hvor mange.

Produsenten sparer der han kan og produktet er så kjipt som mulig i forhold til performance. De som tviler kan se til racefuel som er ett edelprodukt til inntil kr. 90,- pr. L.

Som vi ser er det gode grunner til at E85 kalles "fattigmannsnitro" for det er, tross sine betydelige ulemper i en bruksbil, ett svært godt alternativ til banekjøring.
    Sist endret av Batland; 22/07/14 kl 11:56

20. Takk bjornarw takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Nytt problem... kjørte sundt kløtsjen her om dagen. Skulle spinne litt og kløtsjet ut den. Ble en alvorlig ulyd. Trodde først det var kassa men etter ei lita stønn "sluret" den bare med en alvorlig bankelyd.
    Tok av kassa i dag. Viste seg å være svinkhjulet som hadde løsnet. To skruer var helt borte og de seks andre hadde røket. Så hele driten gikk i bakken når jeg løsna kassa. Faen att en aldri kan gjøre noe skikkelig
    Svinghjul og trykkplate hadde i grunn klart seg fint. Skal bestille meg lamell til getrag kassa så setter jeg den inn i samme slengen

Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    Antall takk

Standard

Sånn går no dagan
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Sånn går no dagan
    Ja! Bra je har noe å henge fingra i har jo ikke akkurat det fra før

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard Oppdateribng!

Håi. På tide med ny oppdatering nå. tida har gått bort i flytting, bygging, jakt og skole så bilen har stått i ro uten girkasse... men nå har det blitt fart i sakene igjen. Fikk satt sammen og tilpassa getrag kassa i går, med overgang til kløtsjhus og tilpassing av spakstell. Fant ut at jeg kunne brukte originale BMW spakstellet. Trengte kun å korte det inn ca. 2 cm. Lagde meg også hjemmelaget "shortshift" i samme slengen. Ble 6cm fra 1. til 2. gir glemte å måle hva det var originalt.

Fikk hjelp av naboen i dag og fikk kassa på plass. Det gikk mistenkelig bra ... monterte sammen med en 6 puck fjærlamell og byttet svinghjulslager til SKF 361201 R som er 12mm innvendig dia, motsettning til volvo som har 15mm.
    Blir tilpassing av mellomaksel og girkassatravers/oppheng i morgen å da er den vel snart klar til kjøring igjen

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

I dag har jeg modifisert girkasse traversen, laga nytt motorfeste og laga til mellomaksel. Ble igrunn rimelig fornøyd med resultatet

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Da var vi på veien igenn Synes den går godt til tross for en turbo som Kutter/surger... spinner tre gir med litt varming på 1. og 2. Blir spennende å prøve holseten. men den blir nok ikke montert før det er hvit ute dessverre.
    litt bilder:

Som dere ser kunne den trengt ett strøk lakk eller i det minste litt polering

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Dette er kjekt. Ser alltid frem til oppdateringer her.

Side 4 av 26 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes