Detta blir litt juksing nå syns jeg, motor på sprit, nyere turbo og skikkelig understell![]()
Detta blir litt juksing nå syns jeg, motor på sprit, nyere turbo og skikkelig understell![]()
Er det noen som kjører uten krengningsstag bak på asfalt? Trodde det var kun på grusen.
Men kanskje det er verdt å prøve ut når foringene, demper og fjærer er så stivt?
Opplever jo med senkefjærene og Bilstein Racing at innerhjulet mister kontakt selv. Truetracken blir ofte lurt av det.
Jeg tror det blir vanlig Bænzin.
Enklere vedlikehold og antagelig mer enn nok krutt.
Slipper å vanne ut olje og![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Jeg aner ikke hvordan det blir å kjøre uten krengestag bak.
Men folk jeg har snakka med sier at med disse fjørene fra myranes som han selger med som std er veldig sladdevenlige.
Så hvis man tar bort krengestaget (evt setter på ett litt tynnere ett) så får man mere kreng og mere bakkekontakt.
Vi må vel bare prøve. Men da burde det testes før det skal slipes på noen krengestag. hehe.
Kan evt forsterke brua på utsiden på høyre side og på innsiden på venstre side av brua. Også slipe av tilsvarende på den avstandshylsa som sitter inni brua.
Da kan man bruke krengestag uten å gjøre noe spesielt.
Noen som husker om den hylsa ved demperen sitter på innsiden eller utsiden av demperfestet? Kjedelig å måtte slipe på selve hylsa til demperen.
Sist endret av Zeeker; 17/07/14 kl 01:17
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Så det er hullene til demperen bak som dere mener blir avlange? Mener hylsa sitter lengst under bilen.
Jeg har hatt avlange hull på bruene ved den store foringen som nå er byttet til Kaplhenke uniball. Samme med hullene til momentstagene, de skal jeg punkte på skiver.
Har også hatt avlange hull på traversen foran men der sveisa jeg på skiver.
Det er hullet til demperen vi prater på ja
Jeg har ikke avlange hull, men det kan fort bli når all vekta på bilen skal holdes igjen der, så da hadde det sikkert vært kjekt å forsterka det litt før det skal mishandles.
Hullene på momentstag og til store foringa på aksling/bærebru er runde og fine enda. (Tenkte i hvertfall ikke over noe annet sist jeg skrudde fra hverandre)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Har en tendens til å overstyre ved turn inn på min ihvertfall med krengestag. Nå skal dey sies at jeg en stund har tenkt tanken med å prøve en av de minste krengestaga, mener det er 17-18mm men har bare blitt med tanken![]()
Da er alle coiloverene på plass. Med bremser
Mangler å lage noe festebraketter til bremseslangene forran og få tak i nye hjelpefjører.
Fant ut at jeg må ha hjelpefjører bak også. Når bilen så vidt har spenn i fjøra og jeg slipper den ned er den kjempehøy bak også, hehe.
Og der kan man ikke skylde på at jeg har koni-demper som er for lang
Bak ble det i tillegg byttet den bolten som sitter oppe (fulgte med i settet)
Har sendt mail til Myranes i ett bittelite håp om at han svarer.
Time vill sjåw.
Kjedelig å slik glippe øverst hva gang man skal slippe ned bilen fra jekken. Da ryker det fort ei fjørskål tror jeg :/
Gammel Spax-demper
Ny og gammel bolt. Den som sitter på øvre feste til demperen.
Ny bolt montert.
Ferdig montert coilover. Her er den skrudd slik at den har litt forspenn på fjøra.
Justering av hardhet på demperen. Disse er slappere enn ei sykkelpumpe på hakk 1.
Høyden med litt forspenn på fjøra. Denne juger litt ettersom jeg jekker kun på en side. Må nok slippe den ned på alle 4 hjulene for å se skikkelig.
Men den er for høy.
De gamle platene til å montere dobbelt med krengestag forsvant av
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Kan du ikke bruke to stk hjelpefjører? Vet Rallyshop.se selger noen som er 4 tommer lange men det hjelper vel ikke?
Joda. Det går kjempefintHolck kjører med det.
Den jeg har er 3" lang.
Hvis jeg skal kjøre med ei til så må jeg ha ett slikt mellomstykke til (skjøt mellom fjørene)
Så om jeg kan kjøpe ei fjør som er 6" lang så vil jeg heller ha det. Mindre ting som kan ryke sunt, men får jeg ikke tak i det så blir det å kjøre med 2 x 3" fjører.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ser bra ut!Misunneleg på gromdeler
Når rekner du med første prøvetur i år?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Akkurat nå sitter jeg med en følelse av at det ikke blir noe kjøring i år.
Det er pga av deler jeg mangler.
Topp, kam og innsug er rett rundt hjørnet så det er jeg ikke bekymra for.
Det har blitt noe tull med bestillinga på alt jeg skal ha av AN, så der aner jeg ingenting + at jeg bestilte mye rart, så det spør om de har alt inne.
Turboen ligger state sideMen mangler eksoshus.
Nå er det jo lenge til frost og snø så det er helt klart muligheterMen tror ikke vi skal regne med at denne bilen dukker opp på VCCN Rudskogen.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Hvor stive fjærer har du valgt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Innsuget er ankommet tor24 og skulle du trenge AN-koblinger å mer er det bare å skrike ut![]()
Mine kjøretøy:
- 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
- 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
- 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
- 2004 BMW E61 (Bruksbil)
- 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)
Jeg har også mye AN og bensin system saker liggende å gro mose på så bedre at det blir anvendtSkal vel kunne hoste opp et eksoshus før rudskogen også om det blir krise. Neste gang kjøper du turbo av Martin. da hadde du hatt den allerede..
![]()
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Innsug blir nice
Det med AN skal jeg huske på neste gang det brenner på dass. Håper de klarer å levere det jeg skal ha nå.
Også håper jeg at jeg ikke skal ha noen ny turbo med det førstehehe
Og om det blir kjøring på Rudskogen med vccn/omc tviler jeg på.
Meeeeen.. Hvis noe går riktig vei både med deler, arbeidslyst og penger så er det en sjanse for at det går å teste vogne på siste Gatebil eller et Trackday-event.
Sist endret av Zeeker; 20/07/14 kl 00:28
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Det hørtes mykt ut. Har ikke mye baneerfaring med coils, men ser at mange av gutta på ymse utenlandske forum som kjører "stance"-stil og lave biler med coilovers fint har oppmot 1000lbs på fjærene.
Jeg skjønner skepsisen dinfor når demperene sto på hakk 1 så er fjørene kjempemyke. Ingenting som minner skikkelig bad-ass race equipment.
Nå er det vel ingen fjører som er kjempestive ut uten at det er en demper som holder igjen på rebound. Når jeg skrudde til hakk 20 så ble det andre boller
Det skal bli spennende å prøve. + at det er veldig stort utvalg av fjører, så det går an å prøve seg frem litt etterhvert.
Jeg skal ta en telefon til Pedersens Racing å høre hva de anbefaler til vanlig vintervei og iskjøring.
På vinteren skal bilen heises uansett, så kan liksågodt putte på ett bra oppsett.
Mr.Nilsen kjøpte gamle coiloverene til Moseby med 600 LBS fjører forran. Det var visst brukbart stivt å kjøre med.
Vet ikke hva Moseby kjører med nå. (Hvis han leser dette, så kan han vel kanskje si noe om oppsettet sitt selv)
Sist endret av Zeeker; 21/07/14 kl 16:35
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Kan vel nevne at jeg kjører 650lbs(600?) i front og 450lbs bak.. Brukbart stivt på ACR ihvertfall.. Dekkene og karosseriet gir seg rimelig mye ihvertfall, men den sitter som en klegg i forhold til lesjøfjører.. Har kun seriøse dempere bak, så har nok endel grep å hente i front enda..
Da er jeg spent på hvordan min blir å kjøre med.
Håper på det beste![]()
Noen som vet hva slags hardhet vanlig lesjøfors har?
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no